Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Silverkedjan skrev:
Det är faktiskt ett problem :crazy:

När han har en exteriör för typ 7,50 går han BRA och orkar bära både sig och ryttaren upp i tempo. Med ett extra fettlager får han behålla alla muskler även när hormonerna rinner till.

När han är deffad till bedömningsform och 100 kg lättare kan han få en exteriörpoäng till 8,30 men då har han inte massa till att röra sig som han ska och håller inte ihop och kan inte få tryck i gången :(

Trist. Om man har råd kan man ju visa två ggr, en gång med slimmad amazonkropp, och en gång med biffkropp och hoppas på det bästa. Men det är ju verkligen inte så bara att visa två ggr.

Han var verkligen "bitig" när jag träffade honom sist och såg mycket grövre ut än han gör på den här bilden. Spännande vad man kan trolla med fett och muskler.

Finns det bilder på Rebbi under ryttare? Om den som sitter på inte vill synas kanske man bara kan sudda bort den. Det vore hemskt roligt att se honom också. Jag håller verkligen tummarna för dem båda, det vore underbart för svensk avel att få två konstanskimlar att tillgå! Sedan är det nästan bara bukskäckhingstar som saknas. Såg att Hörgull frá Stedja är till salu. TÄNK om han kom till sverige (1kl bukskäckhingst..) Lite läskigt tecknad, men herregud. han verkar läcker, men jag har ingen aning om lynne eller någonting.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Nej inga bilder på Rebbi ännu, antingen har jag suttit på eller så har det varit mörkt när jag skulle kunnat fota, typ. Men det är synd för oj vad gång han har. Han har dock inte så bra exteriör som Tjalle och är ren fyrgångare så hans hingstchaner är inte stora. Han har mammas längd (eller o-längd) på halsen även om den är extremt rest så är den för kort och grov, och så har han lite för brett mellan frambenen och djup bål. Men tävlingshäst blir han !

Vad gäller Tjalle så kommer han att visas flera ggr. Men det HJÄLPER inte, man kan ju inte visa exteriört på sommaren och ridmässigt på vintern :crazy: - du måste ha BÅDE deffad exteriör OCH fullt tryck i gången på samma gång. Vilket är en supersvår balansgång då han så lätt tappar i vikt just på våren. Spattfri är han dock, 8 år gammal.

Men sen har jag inga illusioner om konstantskimlar i aveln. Det är ingen "attraktiv" färg. Rebbi skulle kunna få några ston från tävlingsintresserade som vill föda upp bra fyrgångare och Tjalle skulle kunna ragga på sin "barockhästtyp", "åkbarhet" (vem som helst kan åka en mil tölt på lös tygel på honom typ) och skäckfärg. Men de är fyrgångare och ska jättetur om de ska trilla in över 7,75 så så HÄFTIGA kommer de ju inte att bli även om et mirakel skulle ske så de gick igenom.

Just konstantskimmelanlaget är tyvärr inte attraktivt i sig, för andra än oss fanatiker som vill rädda allt sällsynt :p
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Silverkedjan skrev:
Men sen har jag inga illusioner om konstantskimlar i aveln. Det är ingen "attraktiv" färg. Rebbi skulle kunna få några ston från tävlingsintresserade som vill föda upp bra fyrgångare och Tjalle skulle kunna ragga på sin "barockhästtyp", "åkbarhet" (vem som helst kan åka en mil tölt på lös tygel på honom typ) och skäckfärg. Men de är fyrgångare och ska jättetur om de ska trilla in över 7,75 så så HÄFTIGA kommer de ju inte att bli även om et mirakel skulle ske så de gick igenom.

Just konstantskimmelanlaget är tyvärr inte attraktivt i sig, för andra än oss fanatiker som vill rädda allt sällsynt :p
Jag skulle gärna betäcka Faxi med Tjaldur om det gick. :p Jag gillar grovhet, snällhet och lättåkthet. Plus att det skulle kunna bli en stor vältöltande silverkonstantskimmelskäck med massor av man och... Ja.. :love: Färgen är naturligtvis inte det viktigaste, men som sagt. Det skadar ju inte att försöka bevara färgrikedomen.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Ja men, då lägger vi till "valackägare" till dem som skulle bry sig om att leta efter en konstantskimmelhingst :idea: :) :D

Saken är biff :rofl:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Silverkedjan skrev:
Ja men, då lägger vi till "valackägare" till dem som skulle bry sig om att leta efter en konstantskimmelhingst :idea: :) :D

Saken är biff :rofl:

Japp jag är en supporter!

Faxi är eftertraktad som avelsmaterial.. Lauhästars ägare föreslog att jag skulle korsa Faxi med hans Solfari för att få ett riktigt man-monster. :rofl: Men Faxen hälsar att "Han inte är sån". Han gillar bara små treåriga fuxflickor med blont lockigt hår.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Niljan skrev:
Är dessa värkligen samma häst? för där uppe på bilden så ser det ut som om hela mulen är rosa, och på bilden ner till ser det inte ut som det! men han? va fin!

Titta på bilden där båda hästarna står tillsammans så ser du att bläsen går ner på hs ansikte men inte på vs där den stannar på nosryggen. Så jo, det är faktiskt samma häst..
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Silverkedjan skrev:
Första- eller andraklass är en fiktiv uppdelning. Du avslöjar bara din okunskap om du bedömer fyr- och femgångare efter samma slutpoäng ;)

De flesta av våra superhögt bedömda eller elithingstar har f.ö. en medioker andraklassbedömning i bagaget. Men sedan är de påkostade mer träning, eller har ägts av proffs som matchat dem.

Själv väljer jag (som har "färg" på stona så det behöver jag inte ta hänsyn till) hingst efter :

1) den är garanterat FRISK (ej eksem eller spatt själv eller hos föräldrar)

2) den är problemfri och var lätt att hantera/rida in från början, och gångarterna är ingen träningsprodukt utan den har av sig själv tävlingskapacitet för nationell nivå. Jag är mer intresserad av självbärighet, takt och rumslighet än rasande tempo, dvs mer åt sportformen av gångarterna än bedömningsformen där skjutkraft är så viktig.

3) AVKOMMORNA ser ut och rör sig som de hästar jag vill avla.

4) Den ska passa till stoet och kompensera hennes svagheter.

Siffrorna i sig struntar jag högaktningsfullt i :o

Uppdelningen i första och andraklass är tom borttagen. Det finns egentligen bara godkänd och icke godkänd numera, men i folkmun lever benämningen kvar. Dessutom tycker jag att ridbedömningen är mer avgörande än exteriörbedömningen där jag hellre avgör själv hur hästen ser ut...

Håller helt med det andra du skriver och har samma kriterier. Jag tom struntar i om hingsten är bedömd bara jag vet själv att den har bra exteriör, rörelser, är frisk, och har ett bra lynne. Dessutom kan jag avla på både grovt byggda hästar och lättbyggda. Skit samma om hästen är bra och korrekt ur veterinärmedicinska och ur ridsynpunkt!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Silverkedjan skrev:
Rebbi har mammas längd (eller o-längd) på halsen även om den är extremt rest så är den för kort och grov, och så har han lite för brett mellan frambenen och djup bål. Men tävlingshäst blir han !

Men sen har jag inga illusioner om konstantskimlar i aveln. Det är ingen "attraktiv" färg. Rebbi skulle kunna få några ston från tävlingsintresserade som vill föda upp bra fyrgångare och Tjalle skulle kunna ragga på sin "barockhästtyp", "åkbarhet" (vem som helst kan åka en mil tölt på lös tygel på honom typ) och skäckfärg. Men de är fyrgångare och ska jättetur om de ska trilla in över 7,75 så så HÄFTIGA kommer de ju inte att bli även om ett mirakel skulle ske så de gick igenom.

Just konstantskimmelanlaget är tyvärr inte attraktivt i sig, för andra än oss fanatiker som vill rädda allt sällsynt :p

Visst är det idiotiskt att längden och tjockleken på halsen skall ha någon som helst avgörande om hästen blir godkänd eller inte!!! Órrii med sin korta och väldigt grova häst är en legendarisk hingst med kanongångarter och skithög blup! Alltså det måste ju vara lämpligheten som ridhäst som är det avgörande inte hur hästen ser ut!!! Vi rider ju inte på halsen och om vi gjorde det hade det nog varit bättre med en kort och grov hals än en lång och smal! Men det är väl där det hänfger, en kort och grov hals ger en starkare häst som kan vara svårare att stoppa och eftersom alltför många har alltför mycket händer i sin ridning så blir det ju svårare att klara rida en häst med kort och kraftig hals än en lättböjlig, veka och smal hals... Fast här tycker jag det är ridtekniken och hästhandhavandet hos människan som brister vilket vi försöker kompensera med en svagare exteriör så folk klarar av hästarna med sin bristfälliga teknik... Suck! :crazy:

Tjalle låter precis som den sorts häst som de flesta letar efter och borde alltså vara i aveln!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Va synd, hade varit kul att se dem på visningarna nu i vår. Ibland är det synd att man inte har samma system som inom halvblodsvärlden där hingstar kan bli godkända på tävlingsmeriter. Men om det sedan tillför något till aveln är kanske inte lika säkert....
Sen är det ju så jäkla dyrt att ha hingstar i träning om man inte kan/hinner själv. Har 2 ston på träning nu inför visning i vår och kan lova att det känns i plånboken. Att de därtill har höjt anmälningsavgiften för avelsvisning. Ja, det gör ju inte det hela bättre.
Har ni inga bilder på bukskäckar utan vinterpäls? ! Annars är ju blå ögon och stor bläs alltid spektakulärt. Vem kan glömma Franke Schlotacks härliga sto från WM i Haag för några år sedan:love:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Åhh... Aska är ju helt underbar :d *torkar av tangentbordet*. Hoppas att Djurjourens sto får något spännande nästa år då. Djurjouren har du ingen bild på din pålla? *nyfiken*

Tjalle är ju rena drömhästen. :love: Precis så tycker jag att en islandshäst ska se ut. Ska han bedömas i år?
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

sambaengi skrev:
Visst är det idiotiskt att längden och tjockleken på halsen skall ha någon som helst avgörande om hästen blir godkänd eller inte!!!

Håller med! Huvudsaken är ju att hästen använder sin kropp endamålsenligt. Kan inte förstå denna fixering vid långa svanhalsar. Visst en lågställd häst av dammsugar typ är väl kanske inte att direkt att föredra. Men ibland känns det som man blivit alldeles för fixerad vid ädelhet och långa propotioner, i stället för att se till individen och helheten.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Härliga fotografier!:) Jag själv har lite svårt för bukskäckfärgen men det beror nog på att jag inte sett särskilt många. Vanesak.

Bukskäckhingst "förstaklass" finns på Lukkas sidor; Hörgull from Steðja, om nu vill se fler ex på bukskäckar. Det finns några fler bukskäckar där också, ex vis "Schnaffs" (Snaps).

Kolla under "stallions"
http://www.icelandichorse.is/

Sandra Márin har lite bilder på bukskäckar på sin hemsida;

http://frontpage.simnet.is/sandraograggi/farger.htm
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Ärligt talat är jag inte överdrivet förtjust i skäckar heller. Jag tycker bäst om riktigt kolsvarta hästar och riktigt mörka silversvarta hästar men musblack o silvermusblack är inte så fel heller. Och nu har jag bara hästar i de färgerna för tillfället... Mja rkitigt svart-svart har jag inte och det saknar jag förståss, men de svarta jag har är fina ändå och har så mycket annat positivt...
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Jag håller oxå tummarna. Förre året fick hon en silverhingst efter Askur som var dödfödd :cry: :cry:
Hoppas på bättre lycka detta år.
Läste föresten på en sida att mitt sto är Danmarks 27 högst bedömda sto:bump: :bump:
Det kan man verkligen inet tro när man ser henne 21 år gammal efter minst 10 föl.......;)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Djurjouren skrev:
Jag håller oxå tummarna. Förre året fick hon en silverhingst efter Askur som var dödfödd :cry: :cry:
Hoppas på bättre lycka detta år.
Läste föresten på en sida att mitt sto är Danmarks 27 högst bedömda sto:bump: :bump:
Det kan man verkligen inet tro när man ser henne 21 år gammal efter minst 10 föl.......;)

Va kul (alltså det där med bedömningen, beklagar den förlorade lille fölingen)! Vet du något om vad hon har gett för avkommor tidigare? Håller tummarna för er!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Vet inet så mkt, vet att hon har ett väldigt högt bedömt sto efter sig som är runt 7 år nu tror jag. Jag provred nån avkomma i Danmark och det var en trevlig ridhäst. Otroligt kloka blir hennes föl.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Spännande! Hoppas du får ett stoföl så du har en chans att förvalta hennes arv! Har själv ett sto hemma som är otroligt klok och en jätte trygg ledare i flocken, avkommorna har ärvt henne självförtroende och intellekt. Gör ju så otroligt mycket för karaktären, det är ju sådana hästar man vill ha!
Men som sagt önskar er all lycka och håller tummarna för att det går vägen. Du får meddela oss här på sidan hur det hela avlöper!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Jag vill jättegärna ha ett stoföl. Har ett redan efter henne, det som fanns i hennes mage när jag köpte henne.
En fux efter Glampi fra Kjarri, 3 år nu, underbar i psyke, utseende och ser väldans mjuk ut i gången och med naturligt mkt lyft.
en riktig superavkomma.
Året efter fick hon ett hingstföl efter Randver, han var inte lika fin kan man väl säga... Typ 20 cm mindre än alla jämnåriga, grisepass som enda gångart, en hals som satt fast mellan frambenen typ och kort var den. riktigt, riktigt dålig häst och dessutom otrevlig trots morsans braiga fostran och uppväxt i flock.
Honom sålde jag...
Året efter fick hon ju Askuravkomman och jag lät henne gå tom det året och nu ska hon till Askur som sagt var, längtar det ska bli kul att träffa honom, älskar den hästen, underbaraste alla kategorier.:love:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Ja, det kan verkligen bli helt fel även om man försökt kombinera på bästa möjliga vis! Kul att du har ett sto efter henne i alla fall! Väntar mitt första Askur föl om en månad. Ska bli jätte spännande! Mamman är av bra material dessutom silversvart, så förhoppningsvis bli det en bra kombination! Du borde ju veta vad du talar om, du har ju ridit och hanterat Askur i vardagen så att säga. Själv måste jag säga att jag har varit lite tveksam. Känns som att han har blivit väldigt upphausad här på sidan. Visst har han även fått en hel del stundom orättvis kritik från andra håll. Så man kan ju lätt bli misstänksam mot båda "sidorna". Men ibland får man helt enkelt följa sitt eget huvud och intution!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sammets_rosa skrev:
Men ibland får man helt enkelt följa sitt eget huvud ...


...eller rumpa :D

Själv känner jag ju både Askur och vad han ger så pass bra att jag vet när jag vill använda honom och inte. Resning, fyra rena gångarter, tävlingskvaliteter, lätt-tillgänglighet är sånt han ger.

Men aldrig pass eller dominerande laterala anlag, och ibland kan avkommorna nästan bli för resta, man vill ju inte knäcka näsan :crazy:

Och han är fel typ om man vill ha en naturtöltare som nästan inte travar, du vet såna man vill åka på mil efter mil i lång form på tur. Han ger iofs en del lätta tölthästar också men de har för stark och studsig trav och galopp för att bli optimala turhästar :p

Så jag skulle använda honom för att göra ridskole- och tävlingshästar, men inte för att göra turridningshästar - möjligen med ett lateralt sto som i princip saknar trav.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 329
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 723
Senast: supercassie
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 363
Senast: Blossi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 064
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp