Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

I stallet vi står går våra valacker ihop med en unghingst och har även gått med en vuxen hingst vinterhalvåret. Det funkar hur bra som helst i vårt stall. På våren däremot får vi se hur det blir.

OA
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Går säkert bra så länge inte unghingsten är högst i rang eller så länge inga ston finns i närheten. Men runt 3-årsåldern blir de mer hingstiga och det blir värre om de dessutom är ranghögst i hagen. Kommer det sedan brunstiga ston i närheten så kan det bli lite livligt att hantera honom. Vad jag menar är att det krävs faktiskt mer fostran och kunskap för att forma en hingst så den blir trevlig. Ston kan bli larviga men de blir inte farliga, såvida man inte skämmer bort dem förståss. Minst en ranghögre valack är väldigt bra att ha med unghingstarna så de blir lite fostrade. Det underlättar.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

sambaengi skrev:
Betäckningstillstånd kostar 6000 för icke godkänd hingst och fölen kostar under förutsättning att man löst betäckstillstånd på pappan, 2750 kr/st att regga.

Sedan håller jag inte med om att en hingst är lättare att hantera än ett sto. Har 80-talet egna hästar av olika kön som erfarenhet i bagaget + en del andras och helt klart kräver hingstarna i genomsnitt mest av ryttare/handhavare och det är vad de flesta säger också, med något unikt undantag... Men med medfött gott lynne och rätt hanterad föredrar jag ändå hingstarna!

Ah, hade visst trasslat ihop pengarna lite :crazy:

Ja.. ok, de kanske inte är LÄTTARE att hantera, men jag menade som du skrev :crazy: jag föredrar hingsten med rätt lynne framför valacken :bow:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

De är ju ofta lite mer spännande och personliga än valackerna... ;) Men knappast lugnare...:D
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Hej!
Jag skulle inte drömma om att lämna bort honom till någon "poppistränare", ska han visas så får det bli av mig, och då får det gå som det vill. Jag har inte bråttom...och vill göra det på mitt sätt. Däremot skulle jag gärna ha någon tränare som talar om för mig hur en visning går till, och som jag kan få lite råd av osv, men sedan går gränsen!!

Min Freyja var ganska tuff att handskas med, på min första tävling kom det fram några och berömde mig för min fina unghingst! Hon hade ett humör som svängde mycket, även om hon alltid var glad och underbar med mig, så var hon besvärlig med andra. I situationer där hon blev mycket uppspelt sprang hon omkring, dansade runt och blåste ur näsborrarna så att det lät riktigt högt! Svansen rätt upp i vädret och rätt så blockerad. Så jag är ändå ganska van att handskas med hormoner..=) Men jag får väl se hur han utvecklar sig min lille hingst... vet inte vad han har för Blup, har inte fått hästpasset än och han är under registrering så jag kan inte se det i worldfengur heller...

Tack för svar, det hela tåls att tänka på...

//Julia
 
Senast ändrad:
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Ska ni satsa på något UNIKT så snälla, ta hit en BRA konstantskimmel eller bukskäck :idea:[/QUOTE]

ja!! jag älskar både och! Skimmlar finns det många av, men buckskäckar finns det inga av, jag läste på Sandra Marins sida att den finns bara en Buckskäck hingstm och han står på island, jag är inte förtjust i hans huvud, men alla har olika tycke och smak. Men jag vet att dte finns en gård på island som heter Videy och avlar BARA Buckskäckar:love: :love: :love: :angel: hel kär i dom. =) fast har bara sett dom bild men ändå ;) Det finns faktist en hingst i sverige som har det ANLAGET! Jarl frá Budadal tror jag han heter kan ha helt fel! men jag vet att hingsten är fux med bläs.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Niljan skrev:
Silverkedjan skrev:
Ska ni satsa på något UNIKT så snälla, ta hit en BRA konstantskimmel eller bukskäck :idea:

ja!! jag älskar både och! Skimmlar finns det många av, men buckskäckar finns det inga av, jag läste på Sandra Marins sida att den finns bara en Buckskäck hingstm och han står på island, jag är inte förtjust i hans huvud, men alla har olika tycke och smak. Men jag vet att dte finns en gård på island som heter Videy och avlar BARA Buckskäckar:love: :love: :love: :angel: hel kär i dom. =) fast har bara sett dom bild men ändå ;) Det finns faktist en hingst i sverige som har det ANLAGET! Jarl frá Budadal tror jag han heter kan ha helt fel! men jag vet att hingsten är fux med bläs.
Konstantskimlar finns det inte alls särskilt många av i Sverige och ingen hingst. Anlaget är det mest sällsynta i rasen.

Det finns betydligt fler än en bukskäckhingst i världen så Sandra Marins sida kanske är lite ouppdaterad. Här finns en fin hingst som heter Hjálmar frá Vatnsleysu som precis blivit exporterad till Tyskland. Aveln på bukskäckar på Videy är tyvärr nerlagd nu för marken behövdes tydligen till annat, men flera av de hästarna har nu köpts av olika färgentusiaster och exporterats, bland annat till England och Holland, där man kommer fortsätta aveln. En hel del finns naturligtvis kvar på Island också, ingen i Sverige tyvärr. Bukskäcksanlaget är recessivt, därför finns det många hästar som bär på anlaget i enkel upplaga, som t.ex. Jarl frá Budardal som du nämner. Hans son Helmingur från Margaretehof har det också och han hade begränsat betäckningstillstånd som unghingst. Sen finns det ett antal misstänkta bukskäcksanlagsbärare också, exempelvis Askur frá Hofstadaseli. Ser ni en svartbaserad häst (dvs svart, brun, musblack etc) med stora vita tecken och kanske ett eller flera blå ögon så är det definitivt en misstänkt bärare. ;)

Jag har sett så himla många fina bilder på bukskäckar som jag gärna skulle visa er men de ligger inte på nätet och det är inte jag som tagit dem tyvärr. Här är några bilder på några föl gjorda på Videy som nu bor i Wales:
http://www.vikinghorse.freeserve.co.uk/images/odinn09.jpg
http://www.vikinghorse.freeserve.co.uk/images/omar09.jpg
Här finns ännu fler bilder på bukskäckfölen och deras bukskäcksbärarmammor.

Här är en bukskäcksfamilj på Videy
http://www.icelandichorse.co.uk/galleries2/albums/userpics/omar/img_0049.jpg
och här är fler bilder på stoet som nu finns någonstans i Storbritannien:
http://www.icelandichorse.co.uk/galleries2/thumbnails.php?album=38

/Erica
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Åh visst är de läckra :d :d

Synd att vi inte har regat de gamla Hersiravkommorna här i Sverige (Hersir ligger bakom Glampi frá Vatnleysa och är även den som gett honom hans bukskäckanlag och Hjálmar båda sina) så vi kunde betäckt de stona och deras döttrar med Jarl :d :d

Nåja, här kommer en "porrbild" till dig så länge Erica.

tjalletrav3.jpg


Niljan - en konstantskimmel har INGENTING med en skimmel att göra. Det är bara korkad nomenklatur. (särskilt som konstantskimmeln varken är skimmel eller konstant i färgen :p) Titta på Tjalle ovan, han är alltid kolsvart i ansikte och på ben medan kroppens färg växlar mellan nästan svart och silverljus blågrå beroende på årstid.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

A, det var den hingsten jag menade, Hjalmar. Ja, men det finns ju definitivt inte lika många godkända buckskäck hingstar som det finns svarta (för att överdriva) ;)
Men han Hyregur (eller vad han heter) som stod där silver Askur står. Honom har jag undrat över, eftersom det står att han har typ ett blått öga eller nånting med blått i ögat, och han har som sagt en stor bläs... ni kanske vet nåt, för jag vet att buckskäck anlaget har ingenting med skäckanlaget att göra =S det är krångligt.. man han kanske ändå har det anlaget =S
aa konstant skimlar är fina, men när jag nu letar hingst till mina 2 ston, så titar jag först på om den är bedömd i 1:a klass, och sen ridegenskaperna om det är 4 el 5 . Och så skriver jag upp dom jag skulle kunna ta, och sen tittar jag på färgen. Så altså IGENTLIGEN är det inte färgen det som är viktigast, men så klart, ska man ta en häst från island så kan man gå på färg ;) dom har ju så många, jag har nästan aldrig sett en hingst som är 2:klasspå island , som det finns en del av här. Fast antingen beror det på ryttaren, eller på hästen. I sevrige beror det nog på båda, mest på hästen eftersom island har ju avlat dessa små krackar i .. a jätte länge så dom har ju att välja mellan, visst vi har avlat i kanske 30-40 år men vi KAN inte ha kommit upp i samma resultat som island. Visst vi har en hel del bra hästar, men dom bästa kan man ju inte få ner från Island (eller i alla fall sällan) för dom vill dom själva ha kvar :p

//Joanna
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Porrbilden var mums! :d Ska man ha en konstantskimmel ska man ju ha en som ser ut sådär! :love: Fast det förstås, jag har inte så mycket emot din rosa häst på avataren heller. ;)

Jag har så dålig koll på de gamla hingstarna, men nån gång tycker man ju att det borde dyka upp en bukskäcksöveraskning här i landet. Synd att det finns så hemskt många fina bukskäcksbärarston på Island men inte här. En kolsvart häst med bred bläs... :d

/Erica
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Hýreygur har inget bukskäckanlag, det är det vanliga ryggskäckanlaget som ger hans blåa prick i ögat.

det vet man eftersom 1) Ingen av hans föräldrar har bukskäcksanlaget
2) Hälften av hans enfärgade föl får INTE tecken som gör att de ser ut att vara bukskäcksbärare. Det blir på sin höjd en liten stjärn på de svarta.

Första- eller andraklass är en fiktiv uppdelning. Du avslöjar bara din okunskap om du bedömer fyr- och femgångare efter samma slutpoäng ;)

De flesta av våra superhögt bedömda eller elithingstar har f.ö. en medioker andraklassbedömning i bagaget. Men sedan är de påkostade mer träning, eller har ägts av proffs som matchat dem.

Själv väljer jag (som har "färg" på stona så det behöver jag inte ta hänsyn till) hingst efter :

1) den är garanterat FRISK (ej eksem eller spatt själv eller hos föräldrar)

2) den är problemfri och var lätt att hantera/rida in från början, och gångarterna är ingen träningsprodukt utan den har av sig själv tävlingskapacitet för nationell nivå. Jag är mer intresserad av självbärighet, takt och rumslighet än rasande tempo, dvs mer åt sportformen av gångarterna än bedömningsformen där skjutkraft är så viktig.

3) AVKOMMORNA ser ut och rör sig som de hästar jag vill avla.

4) Den ska passa till stoet och kompensera hennes svagheter.

Siffrorna i sig struntar jag högaktningsfullt i :o

I år betäcker jag förmodligen bara ett "eget" sto där jag själv ska ha fölet och funderar på en BRUN hingst som inte ens är fullbedömd ännu :p
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Djurjouren har en svart med tecken som är bukskäckbärare, ett förstaklass-sto :d :love:

I år tar Askur emot henne och ett bukskäcksto från Danmark. Det gör att det finns en viss chans på ett bukskäckföl i Sverige iaf.

Hade jag en gård hade jag köpt en del av Omars hästar, jag har alltid varit helt torsk på Aska :cool:

Men bukskäckanlaget försvinner ju inte, det är bara så svårt att få fram de homozygota fulltecknade individerna.

Det är så himla jättebra att Jarl används mer nu, en toppenhingst MED bukskäckanlag sprider ju ut det i enkel uppsättning iaf utan att försaka det minsta kvalitet :idea:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Jag råkade skriva lite fel, för altså 4 gångare har ju som sagt svårare att bli första klass, och till mitt ena sto letar jag efter en 4 gångare, för jag vill inte ha all den pass hon har i hennes föl.:mad: Men mitt andra sto månste ha en femgångare och då tittar jag mer på sifrorna, men är det en hingts jag har fastan för och den inte är 1:a klass skiter jag i det.;) Som att jag älskar Frami från Häringe (han stod där mina hästar står) han var heeeelt urtrevlig, Glaeda betäcktes med han hela sommaren 2004 menhon blev inte dräktig:(.
Men har "silver" Askur buckskäck anlag? i sådant fall är det väll större chans att det blir en buckskäck :D åå hoppas hans avkomma blir ett hingstämne i såndat fall :D Men vet du om det finns någon mer än bara Jarl & "silver"Askur? som har buckskäckanlaget? Fast är det inte så att den ena föräldern måste vara buckskäck för att avkomman ska kunna bli det?

//Joanna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Båda föräldrarna måste ha bukskäcksanlaget så har avkomman 25% chans att få det.

Om båda föräldrarna ÄR bukskäckar blir 100% av avkommorna det också.

Om en förälder är bukskäck och den andra bärare av anlaget blir hälften av avkommorna bukskäckar.

Om en förälder är bukskäck och den andra inte har något bukskäckanlag blir det aldrig någon bukskäck.

Men eftersom det inte finns någon bukskäckhingst i Sverige och jag inte heller sett något bukskäcksto med papper så rör vi oss med de små chanserna att vi försöker para eventuella bärare och få utdelning i 25% - inte så lätt :crazy:

Däremot kan det ju bli tydliga heterozygoter som tex Blafeldur:
39358.jpg
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Silverkedjan skrev:
Båda föräldrarna måste ha bukskäcksanlaget så har avkomman 25% chans att få det.

Om båda föräldrarna ÄR bukskäckar blir 100% av avkommorna det också.

Om en förälder är bukskäck och den andra bärare av anlaget blir hälften av avkommorna bukskäckar.

Om en förälder är bukskäck och den andra inte har något bukskäckanlag blir det aldrig någon bukskäck.

Men eftersom det inte finns någon bukskäckhingst i Sverige och jag inte heller sett något bukskäcksto med papper så rör vi oss med de små chanserna att vi försöker para eventuella bärare och få utdelning i 25% - inte så lätt :crazy:

Däremot kan det ju bli tydliga heterozygoter som tex Blafeldur:
39358.jpg


Okej så vil man ha en buckskäck så är det bara åka till island och köpa en ;) Guu va fin den där Blafeldur va, riktigt vit i manen och pannluggen som bläsen! :D :bow: riktigt fin!:bow: grattis till ägaren!:rofl:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Men Hýreygurs avkommor kan se ut som bukskäckar? :confused:

Hrekkur050516.jpg


Hrekkur040803.jpg


Tritill050516.jpg
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Tritill från Gissemåla (bild 1 och 2) och Hrekkur från Mellangården (bild 3).

Här är de på samma bild
HrekkurTritll48.jpg
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Det där är inte någon typisk bukskäckteckning utan en uttalad ryggskäckteckning med mycket vitt :d
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Nu blev det fel, bild 1 och 2 är Hrekkur och bild 3 Tritill.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Jag tycker särskilt Hrekkur ser bukskäckig ut, med sin bläs som är bredast nedtill och blå ögon.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 329
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 724
Senast: supercassie
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 363
Senast: Blossi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 064
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp