Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sammets_rosa skrev:
Du kan vara lugn Anette! Det var inte till dig eller dina hästar! De hästarna jag åsyftar är av en helt annan typ. Att observera är dock att en av dem som jag brukar träffa på är en gamla blup hingst,numera valack (Båbbe du skulle gilla stammen:angel: ) Tyvärr är han så in i nordens passaktig, kan i stort sett inte trava rent (tydligen inte ens som unghäst). Går sönder så fort man petar på den. Mycket svårriden i allmänhet. Har numera en rik ägarinna som kan ge honom all vård han behöver med veterinärer, kiropraktor osv.
En annan valack i 10 års åldern, avlad som familjehäst. Har varit på tillridning åtskilliga gånger. Kan i dagsläget tölta några steg i kort-kort och sakta-sakta tempo. Inget direkt toppen temprament och tar mer än gärna över ledarskapet om chansen ges. Framtung och utan vilja. Är flockuppfödd och går i stor flock, har kunnigt folk runt om sig...men är ändå knepig på många sätt. Gör helt bara det han själv ställer på så att säga:angel:
På island så hade de här hästarna troligen varit korv, men i Sverige har vi ju en annan mentalitet. Man gallrar inte alltid på samma sätt. Många hästar som inte funkar riskerar ju att bli vandringspokaler...
Så det gäller att avla på rätt individer (OCH sälja dem till rätt individer) och hoppas på det bästa. Men visst det känns ledsamt att möta de här hästarna och deras ryttare. Ridning skall ju vara roligt både för häst såväl som ryttare. Känns ibland ganska deppigt när man åker hem i från kurserna....
Kan ju tillägga att jag inte bara har "långbenta smalingar" med bra bedömning utan äger även ett sto som är just som Annett beskriver sina hästar. 5st 100% rena gånger redan i hagen, super lynne, oerhört lätt att både jobba med och hantera. Har fin färg och gång. MEN skulle inte falla domarna i smaken på en avelsvisning pga sin typ. Värd sin vikt i guld ändå:
Bild3.jpg-for-web-NORMAL.jpg

:bow: :bow: :bow: Det var ett bra inlägg och jag håller helt med dig. Gud, jag skulle inte ha tålamod med sådana jobbiga hästindivider som du beskriver! Jag beundrar de människor som trots allt har det och älskar sina hästar men sådant vill jag absolut inte se i aveln! Och jag förutsätter att ingen är dum nog att avla vidare på en sådan häst! Det riskerar bara bli ännu en problemhäst vilket/vilken sto/hingst man än kombinerar med! Det är fasen så viktigt at komma ihåg att båda föräldradjuren måste vara sådana att man uppskattar dem såväl lynnesmässigt som ridmässigt och inte har exteriöra fel. Tyvärr tycks en del tro att en elithingst kan kompensera för sto med dålig gångarter och exteriör eller att ett sto med svårt lynne skall kompenseras med en mycket snäll gårdshingat. Svaret är istället att man skall inte avla på de stona alls! Här tycker jag faktiskt att man som hingstägare har ett ansvar at säga nej om man tycker att ett sto är för dåligt för att avla på! Om inte annat så av självbevarelsedrift eftersom det kan ge hingsten dåligt rykte om den får en dålig avkomma, även om det dåliga kommer från stoet!

Du ser! Ditt sto är ju en pärla värd att använda i aveln i alla fall och som sto så är det ju fritt! Jag vill endast att vi skall jämställa vad vi får göra med ston och vad vi får göra med hingst. Trots allt är bedömning och och tävling reklam för hästen och den reklamen kommer aldrig gårdshingstarna att få om de inte tävlas och når framgångar! Så kontentan blir ändå att det är de bästa som syns mest som kommer att användas mest i aveln! Gårdshingstarna blir på sin höjd kända i sin hemtrakt, inte rikskända, så jag tror aldrig att vi får mer än några få % avkommor från dessa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Inte_Ung skrev:
Med en toppstyrd avel där varje generation måste räknas för sig, så finns det en risk att vissa egenskaper går förlorade.
Vi kan förlora en färg ur rasen.
Eller egenskapen "lättföddhet".
Eller bra hovar.
Hovar bedöms visserligen, men de spikar ju inte i dem, så hornets kvalitet ser de inte.
De ser inte heller hovväggens tjocklek, för där sitter en sko.

För att inte tala om benställning, väldigt många hingstar har ju dålig benställning!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sammets_rosa skrev:
För att inte tala om benställning, väldigt många hingstar har ju dålig benställning!

Ja! Och det är bedrövligt att godkända hongstar kan ha så dålig benställning.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Visst, men benställninge, den går ju att se på en bedömning.
Så det skall vi väl ändå ha med?
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

sambaengi skrev:
Jag tycker de skall få finnas kvar och om man slopar exteriörbedömningen i själva kravet på om en hingst är godkänd eller inte och enbart sätter ridegenskaperna som krav,.
Nej inte slopa.
Ändra!
Alla kriterier utom just de som premierar lättbyggdhet bör vara kvar.
Det finns mycket gott i extriörbedömningen också.

Men inte "så lätt som möjligt", "så långa ben som möjligt" eller "så lång hals som möjligt".
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Inte_Ung skrev:
Nej inte slopa.
Ändra!
Alla kriterier utom just de som premierar lättbyggdhet bör vara kvar.
Det finns mycket gott i extriörbedömningen också.

Men inte "så lätt som möjligt", "så långa ben som möjligt" eller "så lång hals som möjligt".

Håller med dig fullständigt här! :bow: En islandshäst för mig är inte enligt modellen som premieras inom aveln idag!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Inte_Ung skrev:
Visst, men benställninge, den går ju att se på en bedömning.
Så det skall vi väl ändå ha med?
Det är ju klart att man skall ha det med på bedömningen! Var mer ett genrellt antagande. Man talar gärna och smäckerhet och slanka halsar. Men det här med beställning kommer ofta i skymundan. Bra benställning (och benkvalité) borde ju vara väldigt viktigt. Men var det inte Tim som hade en teori om det här med beställning, utåt tåade hästar bättre hållbarhet än mer raka/korrekta ben ???
Faktumet kvarstår ändå att det finns många hingstar med dålig beställning! Man kan ju fråga sig vad det innebär för avel och hållbarheten rent generellt.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Det svenska avelsmålet som ses på SIF:s hemsida är utmärkt.

Tyvärr dömer vi inte efter det utan efter det isländska där lättbyggdhet och pass är mkt viktiga faktorer, vilket jag tjatar om är dubbelmoral.

Vad gäller benställning så har många "naturraser" utåttåade framfötter. Det verkar INTE påverka hållbarheten. Samtliga mina slitvargar som ridits i tjugo-trettio år har sett ut så, och bland travare slås inte heller dessa hästar ut. Att benen ska vara helt raka och inte tåvida/fransyska är snarare ett skönhetsideal. Däremot är brutna ledaxlar och inåttåade eller krokhasiga benställningar inte bra för hållbarheten.

"Benkvalitet" är jättesvårt att bedöma på en ögonblicksbild vid en bedömning i unga år. Man tar tex mycket stor hänsyn till gallor som kan vara tillfälliga (lång transport, boxvistelse, fodergallor) och helt betydelselösa ur hållbarhetssynpunkt. Men hingstar som tävlas kontinuerligt och högt upp i åldrarna utan att vara halta är ju ett bevis som man som stoägare kan ta till sig utan att det syns i poängen.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sammets_rosa skrev:
Det är ju klart att man skall ha det med på bedömningen! Var mer ett genrellt antagande. Man talar gärna och smäckerhet och slanka halsar. Men det här med beställning kommer ofta i skymundan. Bra benställning (och benkvalité) borde ju vara väldigt viktigt. Men var det inte Tim som hade en teori om det här med beställning, utåt tåade hästar bättre hållbarhet än mer raka/korrekta ben ???
Faktumet kvarstår ändå att det finns många hingstar med dålig beställning! Man kan ju fråga sig vad det innebär för avel och hållbarheten rent generellt.

Jag har också den inställningen att utåtåade hästar kan vara mer naturligt för hästen! Vad säger att det bästa är att benen är raka och tårna pekar rakt fram??? Naturen använder sig sällan av raka linjer och vildhästar är oftast liksom islandshästar utåtåade både bak och fram. Det är ofta travarna också som är avlade på prestation, inte exteriör. Kan tänka mig att det gynnar tölten att vara utåtåad bak, särskilt vad gäller stort seg, eftersom bakhovarna då sätts utanför framhovarna liksom travhästarna gör i sin fyrtaktstrav eller skall vi säga tölttrav.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Silverkedjan skrev:
Det svenska avelsmålet som ses på SIF:s hemsida är utmärkt.

Tyvärr dömer vi inte efter det utan efter det isländska där lättbyggdhet och pass är mkt viktiga faktorer, vilket jag tjatar om är dubbelmoral.

Vad gäller benställning så har många "naturraser" utåttåade framfötter. Det verkar INTE påverka hållbarheten. Samtliga mina slitvargar som ridits i tjugo-trettio år har sett ut så, och bland travare slås inte heller dessa hästar ut. Att benen ska vara helt raka och inte tåvida/fransyska är snarare ett skönhetsideal. Däremot är brutna ledaxlar och inåttåade eller krokhasiga benställningar inte bra för hållbarheten.

"Benkvalitet" är jättesvårt att bedöma på en ögonblicksbild vid en bedömning i unga år. Man tar tex mycket stor hänsyn till gallor som kan vara tillfälliga (lång transport, boxvistelse, fodergallor) och helt betydelselösa ur hållbarhetssynpunkt. Men hingstar som tävlas kontinuerligt och högt upp i åldrarna utan att vara halta är ju ett bevis som man som stoägare kan ta till sig utan att det syns i poängen.

Såg ditt inlägg efter jag svarat men ser att du tycker likadant som jag i den här frågan. :D
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Okej. Jag ska ta tillvara på ditt tips men eftersom vi vill avla på silver så...:d

Det skulle vara kul med en konstantskimmel också men som sagt :D
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

sambaengi skrev:
För att den har egenskaper som inte finns hos de godkända hingstarna. Du hittar ingen godkänd hingst som har alla de egenskaper min b-reggade hingst har och som jag uppskattar och vill ha! Finns ingen så kraftigt byggd godkänd hingst och särskilt inte i kombination med att vara naturtöltare, lätt för alla 4 gångarter som är över medel men inte super, enormt lugnt, coolt och lätthanterligt lynne, mycket mogen för sin ålder, drygt 140, riktigt mörkt silversvart med genomgående bläs och en udda stam på både mödernet (ett andraklassto för övrigt) och fädernet som saknas bland de godkända hingstarna i Sverige. Dessutom ger han ypperliga avkommor tillsammans med mina ston. De har superbt lynne, bra gångarter och bra exteriör, faktiskt bättre än pappa. Klart jag vill fortsätta avla på en honom när han ger så bra resultat! Däremot har han inte dubbla silveranlag men med stor sannolikhet dubbla svarta anlag.

Och därför att det är inte sant att det finns alla typer av godkända hingstar. Man hittar tex inte en riktigt rejält och grovt byggnad islandshäst, jo möjligen bland de äldre hingstarna, men inga nygodkända de senaste 5 åren. Mentor är väl ett undantag men så fick han anmärkning för sin grovlek också, vilket visar varåt trenden pekar! Så de håller på att försvinna då inga nya grova hingstar kommer in. Man kan inte bara titta på dagsläget. Man måste också titta på trenden så det rätta vore att titta på vilka typer av hingstar är representerade bland de sista 5 årens bedömda hingstar! Órri, den levande legenden, har ju ingen önskvärd exteriör utan man anmärker på hans grovlek och korta, tjocka hals. Jag tycker hästen är ypperlig! En kompakt och starkt byggd häst som ser rejäl och robust ut och som den skulle kunna tuffa fram som ett tåg i evigheter!

:eek:
Har du STULIT min hingst??? :rofl: :rofl: :rofl: Och målat dit en bläs?? ;)
*skratt*
Min hingst blir nog inte heller godkänd då, om inte din blev det ;)
Men jag har tänkt spara honom ändå om han fortsätter vara så lätthanterlig...
Det borde finns en speciell annonssida för ALLA islandshingstar i sverige, så att stoägare kan få välja om de vill ha en godkänd eller icke godkänd. Bedöma dem kan man ju göra, för folk som vill ha siffror, och så finns bilder, film och info där.

Skulle det vara intressant tro? Det borde väl finnas en del stoägare som, precis som jag, inte vill betäcka med vilda tävlingshingstar :o utan med en trevlig lättriden hingst?

Har tänkt på det där förresten, när jag har frågat runt om hur jag skulle göra om jag ville få minhingst godkänd och bedömd. Då fick jag svaret att vill jag få igenom honom så måste man typ lämna honom till nån poppistränare ett halvår.... Men... då får man ju inte precis något mått på hur lättriden och lättutbildad den är, jag menar de där poppistränarna är ju så duktiga på att rida att de förmodligen kan rida till vad som helst så att det ser flashigt ut! Men vad hade hänt om man själv tänkt rida in den? Jag vill ju inte stå med en unghäst så vild att jag inte törs rida in den?
Eller är det bara mesiga och fega jag som tänker så? :o
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Jag tycker nog det är bra att alla hingstar är bedömda.

Sedan FÅR man ju avla på dem som inte är godkända.


Men nu börjar det ju faktiskt hända något med kontrollen vid bedömningarna, det krävs tex spattröntgen även för äldre hingstar som visas.

Bedömningen blir ju en varudeklaration och en noggrann veterinärbesiktning är viktig och lättast att få exakt lika på det viset.

Däremot kan man kanske lämna till stoägarna om de hellre vill avla på en hingst med 7,67 än 7,76. Det kan ju finnas andra faktorer än vad som syns i siffrorna man vill ta hänsyn till.

Problemet är bara hur man ska styra upp den kvalitetskontroll vi måste ha i det här landet där man liksom inte slaktar ut det som inte blir bra :confused:

Många HAR ju inte kunskap att gallra själva och gudarna ska veta att allt hingstägare säger om sina hingstar INTE är automatiskt SANT :crazy:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Håller helt klart med!
Bedömda, korrekta och friska ska de vara.
Men det skulle ju vara trevligt om en grovis kunde få komma igenom också.. :crazy:
Ska bli hemskt spännande att höra vad de säger när jag bedömer honom nästa år :d
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Jag känner mig lite förvirrad nu när jag läst igenom alla inlägg... är inte så uppdaterad när det gäller hingsthållning, registrering, betäckningstillstånd osv...men antar att jag borde börja bli det eftersom jag nyligen köpt en två årig hingst som kanske är intressant att behålla som hingst...

FÅR man avla på obedömda hingstar? Behöver de ha betäckningstillstånd då? (får de det om de inte är bedömda?)Vad händer med avkommorna då, får de inte registreras? Om mamman är registrerad/bedömd, någon skillnad då? OM jag betäcker med en obedömd hingst och får fram ett "super föl" som jag vill registrera, går det då?

Vad är B-registrering? Kommer det att försvinna? Vad blir det istället?

Sedan till en annan fråga...

Jag skulle gärna vilja höra lite fördelar och nackdelar med att kastrera respektive behålla hästen som hingst. Hur är det egentligen att ha en hingst, måste de gå ensamma? Är det då ett kul liv för en häst? Är det större chans att hästen"Behåller" sin "hingstutstrålning" om man kastrerar sent?

Vad kostar hela kalaset om man bestämmer sig för att bedömma hingsten och använda den i aveln?

Jag har egentligen aldrig tänkt att ha en hingst, men nu slumpade det sig så att jag fastnade för den här lille krabaten (inte bara för att han är söt som socker, utan oxå för att han är nära släkt med min älskade Freyja, som jag tyvärr fick ta bort för tre månader sedan, bara 9 år gammal...). Han har fått så många lovord från alla håll och har en väldigt spännande stam, rör sig mycket elegant, och har ett otroligt fint lynne, och den förre ägaren ville gärna att han åtminstone skulle få en chans. Så min tanke är att låta någon titta på honom igen om ett år och se vad de säger. Utifrån det får jag väl sedan bestämma mig för om jag vill visa honom exteriört. Hur fungerar det föresten? Om han blir godkänd exteriört som tre åring, betyder det då att han är en godkänd hingst som jag får avla på, eller...?

Jag tänker mig att det är jobbigare att ha en hingst än en valack eller ett sto, men vill gärna höra era erfarenheter. Han har ju som sagt ett mycket trevligt lynne som förhoppningsvis gör att han kommer att vara trevlig att handskas med även i framtiden...

Äsh, jag vet inte...låt mig höra vad ni tycker och tänker!!

//Julia
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

skuggi skrev:
:eek:
Har du STULIT min hingst??? :rofl: :rofl: :rofl: Och målat dit en bläs?? ;)
*skratt*
Min hingst blir nog inte heller godkänd då, om inte din blev det ;)
Men jag har tänkt spara honom ändå om han fortsätter vara så lätthanterlig...
Det borde finns en speciell annonssida för ALLA islandshingstar i sverige, så att stoägare kan få välja om de vill ha en godkänd eller icke godkänd. Bedöma dem kan man ju göra, för folk som vill ha siffror, och så finns bilder, film och info där.

Skulle det vara intressant tro? Det borde väl finnas en del stoägare som, precis som jag, inte vill betäcka med vilda tävlingshingstar :o utan med en trevlig lättriden hingst?

Har tänkt på det där förresten, när jag har frågat runt om hur jag skulle göra om jag ville få minhingst godkänd och bedömd. Då fick jag svaret att vill jag få igenom honom så måste man typ lämna honom till nån poppistränare ett halvår.... Men... då får man ju inte precis något mått på hur lättriden och lättutbildad den är, jag menar de där poppistränarna är ju så duktiga på att rida att de förmodligen kan rida till vad som helst så att det ser flashigt ut! Men vad hade hänt om man själv tänkt rida in den? Jag vill ju inte stå med en unghäst så vild att jag inte törs rida in den?
Eller är det bara mesiga och fega jag som tänker så? :o

Nej, han är född sån hos mig...

Du är inte ensam alls. Har tappat räkningen på hur många som vill använda min icke bedömda kille. Men jag är rädd om honom. Får se hur jag gör. Har inte bestämt mig hur jag gör!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Freyja_bus skrev:
Jag känner mig lite förvirrad nu när jag läst igenom alla inlägg... är inte så uppdaterad när det gäller hingsthållning, registrering, betäckningstillstånd osv...men antar att jag borde börja bli det eftersom jag nyligen köpt en två årig hingst som kanske är intressant att behålla som hingst...
Visst ÄR det jobbigt när man bara råkat bli med hingst? Man vill ju inte skära om han skulle bli bra ju

FÅR man avla på obedömda hingstar? Behöver de ha betäckningstillstånd då? (får de det om de inte är bedömda?)Vad händer med avkommorna då, får de inte registreras? Om mamman är registrerad/bedömd, någon skillnad då? OM jag betäcker med en obedömd hingst och får fram ett "super föl" som jag vill registrera, går det då?
Man FÅR, vet inte om tillståndet... tror att det bara skulle räcka med språngrulle? Avkomman får reg i B-registret mot typ 7000:-, då får de tävla osv men kan inte själva bli godkända för avel i riktiga stamboken. Någon sa något om att registrera i danmark, de har tydligen inte samma dumma regler som vi, men jag vet inte om den får betäcka här då ändå...

Vad är B-registrering? Kommer det att försvinna? Vad blir det istället?
Med tanke på allt prat så skulle jag tro att de får ta bort B-registret och istället dela in bedömda hingstar i klasser ist... Det tycker jag iaf att de borde göra...

Sedan till en annan fråga...

Jag skulle gärna vilja höra lite fördelar och nackdelar med att kastrera respektive behålla hästen som hingst. Hur är det egentligen att ha en hingst, måste de gå ensamma? Är det då ett kul liv för en häst? Är det större chans att hästen"Behåller" sin "hingstutstrålning" om man kastrerar sent?
Jag har hört så mycket bra om hingstar rent hanterings/personlighets/ridmässigt så jag tänker försöka behålla min som hingst om det funkar med de andra hästarna. Han ska inte gå själv, villkoret är att det funkar för honom att gå med andra.

Vad kostar hela kalaset om man bestämmer sig för att bedömma hingsten och använda den i aveln?
MASSOR om man ska tro mer insatta personer, men det beror ju på hur man gör det. Störst chans har du väl om du lämnar hingsten ett halvår på träning hos nån poppistränare och låter denne visa hingsten. Dock är det tydligen upp till tränaren om h*n vill visa, och h*n kan i stort sett avsäga sig visningen veckan innan som jag förstod det. Det kalaset kan gå på upp emot 60 000:- sen tillkommer licens osv.
Själv tänker jag rida in, träna och visa honom själv, eller kanske om jag får någon annan till att visa honom... Blir han godkänd blir jag jäkligt stolt, och det lär visa att han är så begåvad som jag tror(för det tror man väl alltid om sin häst) annars skyller jag på att jag inte är tillräckligt bra tränare ;)


Jag har egentligen aldrig tänkt att ha en hingst, men nu slumpade det sig så att jag fastnade för den här lille krabaten (inte bara för att han är söt som socker, utan oxå för att han är nära släkt med min älskade Freyja, som jag tyvärr fick ta bort för tre månader sedan, bara 9 år gammal...). Han har fått så många lovord från alla håll och har en väldigt spännande stam, rör sig mycket elegant, och har ett otroligt fint lynne, och den förre ägaren ville gärna att han åtminstone skulle få en chans. Så min tanke är att låta någon titta på honom igen om ett år och se vad de säger. Utifrån det får jag väl sedan bestämma mig för om jag vill visa honom exteriört. Hur fungerar det föresten? Om han blir godkänd exteriört som tre åring, betyder det då att han är en godkänd hingst som jag får avla på, eller...?
Det är först när de är fyra som de kan bli helt godkända, har för mig att beroende på blup osv kan de få tillfälligt tillstånd, kolla på sifs hemsida...Vad har du för blup på lillhingsten?

Jag tänker mig att det är jobbigare att ha en hingst än en valack eller ett sto, men vill gärna höra era erfarenheter. Han har ju som sagt ett mycket trevligt lynne som förhoppningsvis gör att han kommer att vara trevlig att handskas med även i framtiden...
Kanske jobbigare än en valack, men knappast jobbigare än ett sto! ;)
De flesta verkar tycka att hingstar är mest behändiga, och min hingst(3 år) är då minst lika behändig som valacken!(som igår betedde sig som ett årsföl på promenaden *fniss*)


Äsh, jag vet inte...låt mig höra vad ni tycker och tänker!!

//Julia

Lycka till med hingsten!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Betäckningstillstånd kostar 6000 för icke godkänd hingst och fölen kostar under förutsättning att man löst betäckstillstånd på pappan, 2750 kr/st att regga.

Sedan håller jag inte med om att en hingst är lättare att hantera än ett sto. Har 80-talet egna hästar av olika kön som erfarenhet i bagaget + en del andras och helt klart kräver hingstarna i genomsnitt mest av ryttare/handhavare och det är vad de flesta säger också, med något unikt undantag... Men med medfött gott lynne och rätt hanterad föredrar jag ändå hingstarna!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 329
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 724
Senast: supercassie
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 363
Senast: Blossi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 064
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp