Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Japp! Har den bara blivit lite bättre så kan det funka - jag har blivit betydligt modigare under tiden också...:)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

annax skrev:
Jag rider ett 1:a klass sto som uteslutande har elitpremierade hästar i stamtavlan, hon är den bästa familjehästen jag någonsin stött på. Behandlar ryttare med största respekt, är extra snäll/försiktig med okunniga ryttare etc. Stabil och med perfekt lynne och en underbar läromästarinna! Och jag har inga som helst ambitioner att tävla.

Underbart! Snälla - se till att hon får mååånga föl!!

Min inställning är att ifall avelsregelementet ser till att jag inte kan få den häst jag vill ha så får jag väl importera från Island för de lär åtminstone alltid ha det jag vill ha till salu.

Min häst är svenskfödd e och ue ELIT-hingstar, men ett eksemtäcke lär hursomhelst vara nödvändigt nästa år... Så nästa häst jag köper kan lika gärna vara en import, eksem tycks vara något man får leva med!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Isold skrev:
Visst, och det jag funderar över är vad de människorna som vill betäcka med denna hingst grundar denna önskan på. Är det ägarens "vetskap" om hur bra den kommer att bli och/eller dennes förmåga att kunna tala för sin vara? Är det tron om att denna häst kommer att lämna fantastiska familjehästar? Vad jag har förstått så talar vi fortfarande om ett tämligen oskrivet kort här...



Nej, och även om betäckningsavgiften skulle vara lägre så är det inte acceptebelt. Men vem vet... Lagförändringar på gång sägs det ju. Jag hoppas dock att man behåller någon form av kvalitéetssäkring för Islandshästrasen om så skulle ske.

Jag har inte "talat" för min vara alls för han är ingen vara eftersom jag bara vill avla på mina egna ston och inte vill ta emot andras ston! Det är folk som kommit hit och träffat hingsten, sett hur den rör sig och de fina avkommorna. Jag har hittills bara sagt blankt nej! Jag är nämligen för rädd om min hingst och så säger jag som så att han passar mina ston perfekt, men en hingst passar ju inte till alla ston!

Sedan kommer han inte att lämna så många familjehästar med mina ston eftersom inte en enda av mina ston platsar i den genren! Men fortfarande beror också det på vad man kallar familjehäst! Jag vågar påstå att min syn på den saken är mer strikt än vad jag hört många resonera om. För mig är den ideala familjehästen som det sto jag red in och som efter blott 2 månader kunderidas ut i 4 klockrena gångarter av osäker ryttare i trafiken, med pannlampa i mörkret! Det kallar jag bra psyke och lätt för gångarterna! Min hingst pappa red jag ut i side-pull i 4 klockrena gångarter på vägarna efter 2 månaders ridning. Redan efter en månad var han med på unghästkurs på Margarethehof och reds av mig i sidepull på långa tyglar med enbart vikthjälper och små tygeltag i 4 klockrena gångarter i ett ridhus fast han aldrig varit i ett sådant innan. Både ägarna till Margarethehof, Stina Helmersson mfl kan vittna om den talang han visade, men Einar varnade mig för att han säkert blivit godkänd på Island men att det kunde vara svårt i Sverige pga hans ringa storlek på 132 och mer kompakta byggnad. Då var han 4 år gammal.

Men en häst som har så lätt för sig som han, som har så lätt för samling, hur kan den ha fel exteriör för ridning??? Den visar ju med sin lätthet för gångarterna och lätthet att bära sig själv att den har en idealisk exteriör! Som Órri vars exteriör man försöker avla bort eftersom han anses ha en alltför kort och grov hals och hela hästen är kompakt! Men vilken gång! Han måste ju ha perfekt exteriör! Så jag tycker ärligt talat man är lite ute och cyklar med exteriören. Det är hästens lätthet för gång och lärande som skall vara avgörande. Exteriören skall "bara" var veterinärmedicinskt korrekt! Viljet jag inte tycker den är om hästen har en rak tunn hals eller än värre en tunn svanhals, vilket dessvärre verkar var ett avelsmål numera inom islandshästrasen. Usch så fult!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Fákurstoet har garanterat inte eksem.
Det är en sak som är bra med henne.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

freyja skrev:
Det där håller jag inte alls med om. En femgångare enligt min definition av femgångare blir inte markbunden...

För övrigt när det gäller den här tråden:
Vi har hållit på med uppfödning under många år och alltid valt att använda godkända hingstar.

Men jag kan inte förneka att jag ibland hade tyckt att det hade varit en fördel om man som erfaren uppfödare kunnat få dispens att använda en unghingst man tror på till ett par av sina egna ston. Utan att blanda in BLUP-tal.
Avel går ju också ut på fingertoppskänsla om vad som passar ett sto som man känner väl. Har man flera "stostammar" i sin uppfödning som man känner flera generationer tillbaka, kan det uppkomma individer i dessa som skulle vara mycket intressanta att kombinera.

:bow: Precis. Man känner sina ston och hingstar bäst själv och vet vilka som passar med vad. Och nu råkar det vara som så att min egen hingst passar utmärkt till just mina ston!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

ripegarden skrev:
Med risk för att vara tjatig; det ena utesluter inte det andra.
Avelsvärderade/godkända hingstar/ston kommer fortfarande att ha sitt värde och efterfrågan.
Gårdsaveln kommer att rensa ut sig själv, dåligt resultat = svårsålt och svårarbetat.
En bedömd hingst eller sto må ha hur höga siffror som helst men det som betyder något i slutänden är hur avkommorna blir.

Det viktigaste är ju att hålla rasen REN och hjälpmedlet är DNA-testning.:bow:
Om man gör det ok att avla på gårdshingst med registrering av avkomman som en erkänd islandshäst så är det ju inte lika troligt att det skulle vara intressant att korsa islandshästen med annan ras (den är ju perfekt som den är eller hur).

Nekar man (SIF) att följa EU reglerna så innebär det att registrering som ridponny är enda möjligheten/mest ekonomiskt lockande och helt plötsligt så spelar det kanske mindre roll om hästen är renrasig eller ej för den typen av avel.

Var rädd om era bedömda hingstar och ston, välj rätt fader och moder till er blivande avkomma.
MEN, vad ni än sedan väljer, bedömd eller obedömd, det viktigaste är ju vad resultatet blir.
Avkomman visar vad föräldrarna ger, sedan spelar det mindre roll om det finns några siffror i kanten eller ej….

Elisabeth

:bow: :bow: :bow: Tack Elisabeth! Håller helt med dig! Det är det jag alltid sagt: en bra häst är en bra häst oavsett stam och oavsett blup eller om den har bedömda föräldrar. Och givetvis oavsett vad den har för färg! ;)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sammets_rosa skrev:
:bow: Precis:bow:
Ännu ett bra inlägg! Vart har du hållit hus tidigare?! Behövs fler som dig på sidan!
(Menade inte att kalla dig bortskämd, men alla som ridit på en riktigt bra häst vet ju vilken lycka det är. Tyvärr finns det många som kämpar på med svårridna, svår töltade och extriört avvikande hästar. Möter dessa ekipage på kurser ibland och de har ingen aning om vad som finns där ute! De älskar sina hästar trotts alla brister. Men ibland känns det trist att alla inte får uppleva en sån häftig känsla!)

Då kan jag säga att alla mina hästar är av den typen att de har rena gångarter och lätt för tölt samt grundgångarter och den häst jag ridit som var den bästa av alla hästar alla kategorier och som verkligen hade lätt för sig, han hade nämligen 4 rena gångarter i hagen före han reds in, vilket jag har filmbevis på när han är 3 år gammal och jag köpt honom. Hans son visade samma sak redan som föl i hagen. Och det är i hagen jag vill se att de rör sig snyggt och visar sina gångarter för då vet jag att de är naturliga och lätta att "plocka fram". Den kentaurkänsla man hade när man red Silfur-Reynir den sitter som ett minne i hela min kropp som ett ideal och jag har ännu inte hittat en lika lättriden och underbar häst. Vi får se hur hans son och sonsöner ter sig...
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Inte_Ung skrev:
På Island så finns det ju minst 2 typer av hästar.
De flotta tävlingshästarna och så kötthästarna.
Sedan så finns det en typ av lättridna barn- och "Farmor"-hästar.
Så det är absolut både rasrent kulturellt riktigt.

Fast rena kötthästar är ju inte så vanligt det senaste decenniet och snarare är det ju så att det är hästar som inte platsar som ridhästar, främst pga lynnet men det kan också vara direkta exteriöra fel eller obehaglig gång, blir kötthästar. Det är inte så vanligt att man bara har uppfödning till kött. Sedan skulle jag vilja säga att det finns många fler varianter än 2. Lättbyggda, grövre, medelgrova, lågbenta, högbenta, högresta, lågställda, korthalsade och långhalsade, 3-gångare, 4-gångare och 5-gångare samt hela skalan där emellan. Det finns heta hästar, coola hästar och allt däremellan. Det finns hårdföra och tuffa hästar och mjuka och vänliga hästar, hästar med mycket vilja, lata hästar och allt däremellan. Ridhästar, klövjehästar, körhästar, hopphästar, galopphästar, passhästar, travhästar osv. På Island används nämligen islandshästen till alla hästrporter och bruksändamål.

För mig är det självklart att bevara hela sortimentet till eftervärlden och inte följa en kort tids modenyck. Vad säger att det är enbart den typen av häst vi vill ha om 10 år?!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Båbbe skrev:
Underbart! Snälla - se till att hon får mååånga föl!!

Min inställning är att ifall avelsregelementet ser till att jag inte kan få den häst jag vill ha så får jag väl importera från Island för de lär åtminstone alltid ha det jag vill ha till salu.

Min häst är svenskfödd e och ue ELIT-hingstar, men ett eksemtäcke lär hursomhelst vara nödvändigt nästa år... Så nästa häst jag köper kan lika gärna vara en import, eksem tycks vara något man får leva med!

Eksem är många ggr vanligare på islandsimporter. Men man kan ju importera en häst från annat land med liknande miljö som Sverige, tex Danmark.

Det låter inte så bra när det kommer eksemhästar ur ren elitavel och i mitt stilla sinne undrar jag om din häst möjligen är inavlad, vilket är risk om den är elitavlad samt inavel ökar risken för defekter typ eksem...
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

sambaengi skrev:
Eksem är många ggr vanligare på islandsimporter. Men man kan ju importera en häst från annat land med liknande miljö som Sverige, tex Danmark.

Det låter inte så bra när det kommer eksemhästar ur ren elitavel och i mitt stilla sinne undrar jag om din häst möjligen är inavlad, vilket är risk om den är elitavlad samt inavel ökar risken för defekter typ eksem...

Jepp inavlad på Hrafn 802, liksom alla andra avkommor som har ELIT-hingstar på båda sidor... Det är därför jag relativt ofta försöker påpeka att vi borde sluta avla på just den hingsten! Min häst kliar sig inte blodig direkt, men halva manen och halva svansen är borta trots att jag smörjt varje dag med medel som skyddar andra "eksem-hästar" helt från symptom. Sommaren i år var ju ändå ganska lindrig ur eksemsynpunkt. Så till sommaren blir det eksemtäcke!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Båbbe skrev:
Jepp inavlad på Hrafn 802, liksom alla andra avkommor som har ELIT-hingstar på båda sidor... Det är därför jag relativt ofta försöker påpeka att vi borde sluta avla på just den hingsten! Min häst kliar sig inte blodig direkt, men halva manen och halva svansen är borta trots att jag smörjt varje dag med medel som skyddar andra "eksem-hästar" helt från symptom. Sommaren i år var ju ändå ganska lindrig ur eksemsynpunkt. Så till sommaren blir det eksemtäcke!

Jag anade det. Jag är själv misstänksam mot denna hingst efter att ha ägt 3 avkommor efter hans halvbror Fáni med samma far som Hrafn och samtliga 3 fick eksem vid 1, 3 resp 5 års ålder. Detta är faran med enbart elitavel och tillhörande linjeavel/inavel. Det senare är mer korrekt på islandshästen månnga ggr när man tom använder far och dotter, helsyskon, halvsyskon, mor och son osv. Det är inte linjeavel, det är inavel! Därför behövs gårdshingstarna för att minska inaveln!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

sambaengi skrev:
Jag anade det. Jag är själv misstänksam mot denna hingst efter att ha ägt 3 avkommor efter hans halvbror Fáni med samma far som Hrafn och samtliga 3 fick eksem vid 1, 3 resp 5 års ålder. Detta är faran med enbart elitavel och tillhörande linjeavel/inavel. Det senare är mer korrekt på islandshästen månnga ggr när man tom använder far och dotter, helsyskon, halvsyskon, mor och son osv. Det är inte linjeavel, det är inavel! Därför behövs gårdshingstarna för att minska inaveln!

Jag är inte så säker på att obedömda gårdshingstar är receptet för att lösa problemet. Min häst har visserligen eksemvarning, men han har samtidigt ett lynne som man egentligen inte skulle kunna tro kommer ur denna avel. Han är superstabil i psyket och om han vore ett sto behöver han en hingst med bättre tölt och som inte har Hrafn på nära håll i stamtavlan, som tex Askur från Håkansgården.

Jag anser att man ska formulera "kravet" för varje sto och därefter ta den hingst som är högst bedömd men som ändå uppfyller kravet. I många fall anser jag att "inte släkt med Hrafn 802" bör vara med i "kravlistan"...
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

sambaengi skrev:
Fast rena kötthästar är ju inte så vanligt det senaste decenniet ....
Min Gammelhäst, 27år och still going strong, är ren köttras.
Så de fanns, alldeles nyss.

Och skall man på 20 år avla bort det som har funnits i 1000år och kommit till genom naturligt urval?
Vad kan människan förbättra på dessa hästar?

Kan de inte få vara kvar?
Och så avlar man tävlingshästar parallellt med detta?
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sedan så finns det en typ av lättridna barn- och "Farmor"-hästar.

Jodå de finns, men skulle dessa användas i Svergie skulle de förmodligen anses som svårridna för svensken.:angel: Dessa hästar har ofta betydligt mera vilja och framåtanda än vad svenskar vill ha.;)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

sambaengi skrev:
Och jag tycker du gör ett mycket fult påhopp när du pikar mig för min döda favorithäst!

...

För den delen, om du nu resonerar som du gör, så borde ni ju driva den linjen att alla avkommor även efter icke-godkänd hingst kan bedömas, för det är ju då som man ser hela facit utav även denna avel och lockar till att styra upp den! :devil:

Om du tog detta som ett fult påhopp så måste jag naturligtvis be om ursäkt för detta, det var aldrig min mening. Jag vill bara poängtera att det för mig inte räcker med alla vittnen i världen, det räckar inte med "om"... Det är inte ovanligt med smått lyriska uttalanden om unghästar men vägen från lovande till BRA är lång!

Jag skulle dessutom inte alls ha något emot att avkommor efter icke-godkänd hingst visas. Men jag misstänker att det inte kommer att vara alltför konsekvent förekommande med tanke på hur lågt man redan vid tillverkandet av avkomman har värderat avelsbedömning som utvärderingsinstrument. Men skulle man vilja göra det så är det ju toppen! :)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Jag skulle gärna göra det.
När man avlar så kan det ibland ta några generationer att komma dit man vill.
Och mellangenerationerna kan ibland vara genbärare utan att vara "bra" enligt bedömningar.
Men de bär med sig en egenskap som man vill tillsätta populationen.

Med en toppstyrd avel där varje generation måste räknas för sig, så finns det en risk att vissa egenskaper går förlorade.
Vi kan förlora en färg ur rasen.
Eller egenskapen "lättföddhet".
Eller bra hovar.
Hovar bedöms visserligen, men de spikar ju inte i dem, så hornets kvalitet ser de inte.
De ser inte heller hovväggens tjocklek, för där sitter en sko.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Inte_Ung skrev:
Min Gammelhäst, 27år och still going strong, är ren köttras.
Så de fanns, alldeles nyss.

Och skall man på 20 år avla bort det som har funnits i 1000år och kommit till genom naturligt urval?
Vad kan människan förbättra på dessa hästar?

Kan de inte få vara kvar?
Och så avlar man tävlingshästar parallellt med detta?

Jo men vad jag menade är ju att man inte avlar hästar enbart för köttet längre och det har därför också gallrats bort de som inte passade som ridhästar i denna avel. Nu vill man ju om man avla för köttet ha ett lugnt temperament och stora och kraftiga hästar, men däremot har man inte varit så noga med att se till att de har en bra exteriör och bra gångarter tidigare, men eftersom dessa köttproducenter funnit ridhästaveln mer lönande så har man varit mer noga med gallringen även utifrån det perspektivet. För den delen så har vad jag förstått alltid de här kötthästarna också använts som ridhästar eftersom köttbonden behövde sådana också och premierade mjuka och bekväma tölthästar som var lättmanövrerade och passade till att driva får och hästar. Så någon helskarp linje finns inte. Men det är dessa lugna, starka och grova hästar som också används till turridningar mest. Jag skulle inte vilja benämna det "köttras" för det är för det första samma ras och för det andra så användes de inte endast till att producera kött utan som rid-, drag- och klövjehästar.

Jag tycker de skall få finnas kvar och om man slopar exteriörbedömningen i själva kravet på om en hingst är godkänd eller inte och enbart sätter ridegenskaperna som krav, så blir det fritt om hästen är grovt byggd eller lättbyggd. Dessutom tycker jag att man inte skall tolerera att någon gångart utom pass ligger under 7,5 och tölten och traven skall definitivt vara minst 8. Det är de kriterier jag avlar efter själv. Exteriören skall vara ok enligt veterinärmedicinsk expertis, vare sig hästen är lättbyggd eller grovt byggd, dvs inga svanhalsar tex tack eller allvarliga bedefekter, ryggdefekter osv! Hästen skall vara harmoniskt byggd, inte överbyggd osv.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Isold skrev:
Om du tog detta som ett fult påhopp så måste jag naturligtvis be om ursäkt för detta, det var aldrig min mening. Jag vill bara poängtera att det för mig inte räcker med alla vittnen i världen, det räckar inte med "om"... Det är inte ovanligt med smått lyriska uttalanden om unghästar men vägen från lovande till BRA är lång!

Jag skulle dessutom inte alls ha något emot att avkommor efter icke-godkänd hingst visas. Men jag misstänker att det inte kommer att vara alltför konsekvent förekommande med tanke på hur lågt man redan vid tillverkandet av avkomman har värderat avelsbedömning som utvärderingsinstrument. Men skulle man vilja göra det så är det ju toppen! :)

Ok, din ursäkt godtas. Den hästen betydde allt för mig och jag tog det jättehårt att han dog. Jag trodde jag skulle hinna visa om honom. Om det hade funnits en bedömning i oktober samma år så är jag övertygad om att han gått in som klass 2. Passen fick han ju bara 5,5 på men alla de andra gångarterna var definitivt minst 0,5 poäng bättre än vid bedömningstillfället då han pga förgiftningen bara 5-6 veckor innan visningen. Så det känns taskigt att han inte fick leva ett halvår till så jag hann visa om honom.

Om du läst mina inlägg noga tidigare så ser du att mitt mål är att få fram en bra och godkänd hingst som både uppfyller mina krav på lätthet för gångarterna och gott lynne samt bedömningskraven och att min enda väg är att göra en sådan bedömning i ett annat land. Sedan vet jag att det är många fler än jag som gärna vill "komma in igen" då det kanske använt en mycket lovande hingst som inte kunnat visas pga en skada tex. För det är ju problemet med en hingst, den får inte en chans hur bra den än är om den skadas medan det är bara at sätta ett sto i avel eftersom det inte behöver bedömas. I många fall är det samma personer som har en godkänd hingst som har dristat sig till att använda även en gårdshingst i sin avel. Jag tror inte det är många om ens någon som avlar på enbart gårdshingstar utan mer ser det som ett komplement och vill bevara en individs egenskaper.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

sambaengi skrev:
Då kan jag säga att alla mina hästar är av den typen att de har rena gångarter och lätt för tölt samt grundgångarter och den häst jag ridit som var den bästa av alla hästar alla kategorier och som verkligen hade lätt för sig, han hade nämligen 4 rena gångarter i hagen före han reds in, vilket jag har filmbevis på när han är 3 år gammal och jag köpt honom. Hans son visade samma sak redan som föl i hagen. Och det är i hagen jag vill se att de rör sig snyggt och visar sina gångarter för då vet jag att de är naturliga och lätta att "plocka fram". Den kentaurkänsla man hade när man red Silfur-Reynir den sitter som ett minne i hela min kropp som ett ideal och jag har ännu inte hittat en lika lättriden och underbar häst. Vi får se hur hans son och sonsöner ter sig...

Du kan vara lugn Anette! Det var inte till dig eller dina hästar! De hästarna jag åsyftar är av en helt annan typ. Att observera är dock att en av dem som jag brukar träffa på är en gamla blup hingst,numera valack (Båbbe du skulle gilla stammen:angel: ) Tyvärr är han så in i nordens passaktig, kan i stort sett inte trava rent (tydligen inte ens som unghäst). Går sönder så fort man petar på den. Mycket svårriden i allmänhet. Har numera en rik ägarinna som kan ge honom all vård han behöver med veterinärer, kiropraktor osv.
En annan valack i 10 års åldern, avlad som familjehäst. Har varit på tillridning åtskilliga gånger. Kan i dagsläget tölta några steg i kort-kort och sakta-sakta tempo. Inget direkt toppen temprament och tar mer än gärna över ledarskapet om chansen ges. Framtung och utan vilja. Är flockuppfödd och går i stor flock, har kunnigt folk runt om sig...men är ändå knepig på många sätt. Gör helt bara det han själv ställer på så att säga:angel:
På island så hade de här hästarna troligen varit korv, men i Sverige har vi ju en annan mentalitet. Man gallrar inte alltid på samma sätt. Många hästar som inte funkar riskerar ju att bli vandringspokaler...
Så det gäller att avla på rätt individer (OCH sälja dem till rätt individer) och hoppas på det bästa. Men visst det känns ledsamt att möta de här hästarna och deras ryttare. Ridning skall ju vara roligt både för häst såväl som ryttare. Känns ibland ganska deppigt när man åker hem i från kurserna....
Kan ju tillägga att jag inte bara har "långbenta smalingar" med bra bedömning utan äger även ett sto som är just som Annett beskriver sina hästar. 5st 100% rena gånger redan i hagen, super lynne, oerhört lätt att både jobba med och hantera. Har fin färg och gång. MEN skulle inte falla domarna i smaken på en avelsvisning pga sin typ. Värd sin vikt i guld ändå:
Bild3.jpg-for-web-NORMAL.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Inte_Ung skrev:
Jag skulle gärna göra det.
När man avlar så kan det ibland ta några generationer att komma dit man vill.
Och mellangenerationerna kan ibland vara genbärare utan att vara "bra" enligt bedömningar.
Men de bär med sig en egenskap som man vill tillsätta populationen.

Med en toppstyrd avel där varje generation måste räknas för sig, så finns det en risk att vissa egenskaper går förlorade.
Vi kan förlora en färg ur rasen.
Eller egenskapen "lättföddhet".
Eller bra hovar.
Hovar bedöms visserligen, men de spikar ju inte i dem, så hornets kvalitet ser de inte.
De ser inte heller hovväggens tjocklek, för där sitter en sko.


:bow: :bow: :bow: Håller helt med dig. Min b-reggade hingst ser jag faktiskt lite som ett mellansteg, även om han är bra, medan hans avkommor ser ut att vara snäppet bättre. Det jag får med från honom är framför allt lynne, samarbetsvilja och lättheten för samling, bärighet, gångarter och det lite mindre vanliga blodet samt gärna även den vackra färgen men faktum är att vi av de två vi sparat är en svart och en silversvart och frågan är om inte den stora svarta är den bästa av dem, men det får framtiden utvisa. Sedan lämnar ju stona sitt bidrag och jag kommer att plocka ut de bästa avkommorna för min vidare avel. Och de bästa är de som har naturlig bärighet och samling, ett kriterie man nu insett att man måste ha med vid bedömning och i avelsarbetet, vilket jag har haft med hela tiden i mitt avelsarbete! Jag vill se en naturlig samling och bärighet redan på fölen samt att de har lätt för gångarterna och ett positivt, glatt, samarbetsvilligt och på alla sätt lätthanterligt och trevligt lynne.

Den avkomma jag sålt hade allt det här men jag tyckte att han var lite för grov för att fortsätta inom min avel samt inte tillräckligt högställd. Däremot har han enormt mycket tölt och mycket stabilt och gott lynne. Eller vad sägs om en 2 veckors fölunge som töltar i kort till ökad tölt på kommando i grimma och grimskaft fast mamma går iväg till betet i förväg, utan att protestera. Jag tycker det är så de skall vara att hantera!

Roligt var också att två av de tre avkommorna blev 5-gångare, varav en med rent 4-gångssto som enbart betäckts med 5-gångare innan och enbart fått 4-gångsföl förut och då med två av våra elithingstar bla, fick ett 5-gångsföl med 5 riktigt bra gångarter + fin exteriör! Det är den svarte vi sparat som redan idag 1½ år gammal passerat 140! Högbent och snygg, enormt behagligt lynne. Han är en 5-gångare som inte är markbunden (liksom min 3-årshingst). Nybörjarhäst, nej, men ett lovande och lyhört ämne. Så är inte mamma precis en nybörjarhäst heller. Hon är skitmycket häst med massor av vilja och enormt steg. Samtliga avkommor är helt klart lugnare i psyket än sina mammor, vilket jag eftersträvar. Jag har blivit äldre och vill ha lugnare hästar helt enkelt samt jag har märkt att den framåt typ av häst jag sjlv föredrog inte klarade ridas av så många ryttare och jag kan inte behålla allt själv som jag avlar!

De två silversvarta är lugnast och den jag sålde som jag såg som den minst lovande, men ändå med gångarter över medel, har mamman med den bästa stammen. Hon har lämnat 4-gångs klass 1-avkomma. Henne har jag dock sålt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 329
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 724
Senast: supercassie
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 363
Senast: Blossi
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 067
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp