Vårens och sommarens tävlingar

Sv: Vårens tävlingar

Igår gjorde vi årets första starter.. Har ju bara ägt honom sen november, så vi känner ju inte varandra helt än :)

I första la3 hade jag en väldigt bra känsla! En taktmiss i skritten och en liten dålig upptagning i galoppen, gav endå 69% och vinst!

I andra klassen la4, kändes han lite trött (eller ryttaren var trött!) men vi red ihop 70% och blev slagna med en poäng, så vi knep iallafall andra platsen ;)

Jag är såå nöjd över honom, och så fantastiskt nöjd över köpet av honom :o

*kl* Grattis till allas fina framgångar!

Själv gjorde jag och Ådi vår riktiga svårklassdebut igår och det gick käpprätt åt pipsvängen. Imorgon bokar jag tid på klinik och sedan får vi se hur mycket fortsatt tävlande det blir...

Mest ingenting egentligen. Ådi vill inte att jag rör honom med varken hand eller skänkel. Vill inte bära sig så mycket som krävs. Fick ingen piaff eller passage inne på banan. Galoppdelen blev han lång även om vi inte hade några direkta missar förutom jämfota bak i sista bytet i ettorna. En del frustande genom galoppen.

Idag red jag programridning med min medispålle. Fick rida LB:1 två ggr, varav emellan träna på de delar som var sämre. Första gången skrapade vi ihop 62,7% och andra gången 66,7% (dock endast poängen från själva programmet, fick inga poäng på allmänt intryck). Jag är supernöjd! :D Måste jobba med att tänka ett steg före hästen, ha pålle framför mig å att han är lite mer alert på hjälperna. Fina hästen! :love: Nu blickar vi fram emot första lokala starten för i år om två veckor!

Hoppas att det inte är något allvarligt. Kanske bara trött i bakknäna och spänd i länd och bogar.
Eller påverkad av fällning o lite vårtrött.

Men lika bra att kolla upp

Wow vilken start! Kul!

Waco: better safe than sorry! :( Håller tummarna för att det inte är något allvarligt. Typ fällningshumör korsat med att han vaknat på fel sida?

*KL* jag och Fanta var i Uppsala och tävlade MsvC:1. 0,5 p utanför placering vilket känns lite snopet men hon gillade inte alls underlaget så kommentaren var från domaren att hon var något försiktig. För mig kändes det som att rida i kvicksand, fick inte ens till halterna. Min ena tränare var på plats och tävlade och hon tyckte att jag skulle vara väldigt nöjd, började prata om satsning mot MsvB:4 och andra galna saker, så något gjorde jag nog rätt. ;)

Vad tråkigt att han inte kändes på hugget, att vara osäker på om de är helt fräscha är den värsta känslan. :( Håller tummarna att han bara är påverkad av pälssättning eller något liknande.

*kl*
Orkade inte göra en ny tråd så jag lånar denna lite, ämnet är iaf vårens tävlingar men lite i framtiden :p

Har hört mycket gott om meetinget i Borås som går nu i vår och blir jättesugen på att åka dit och rida lite LA klasser.
Frågan är om jag kanske tom ska våga oss på att prova rida tvådagars. Hästen och jag har aldrig ridit meeting förut men hon är van vid långa vanliga tävlingsdagar och långa transporter.
Vad jag kunde utläsa så kunde jag få till det att rida LA:3 på em och LA:3 på morgonen efter, då blir det ju inte så långa dagar och vi får öva på att sova borta med allt vad det innebär. Sen slipper vi tänka så mycket på programmet om vi rider samma båda starterna.

När tycker ni man är "redo" att åka iväg på meeting? Kommer bara hunnit göra 1-2 starter den här säsongen innan meetinget.

förlåt om jag kapade tråden, dont hate me;)

Jag tycker meeting är superbra på alla sätt inte minst för unga eller orutinerade hästar. Vi tar med fördel med våra unga hästar på meeting så att de får känna på atmosfären och se banorna flera ggr. Tycker absolut du ska komma till Borås och det finns även andra meetings under sommarhalvåret som jag varmt rekommenderar.

Tack för svar :)
Verkar vara så roligt att åka iväg och få vara där och känna på atmosfären så länge, älskar tävlingsplatser! Då hoppas jag att jag hinner få plats när anmälan öppnar, verkar vara en extremt uppskattad tävling och tävlingsplats.

Har inte kollat jättemycket på tävling under sommaren för vi har haft en träningsvår istället för tävlingssäsong än så länge men har planerat att köra högsäsongen i sommar. Kikat lite på Jönköping Hööks summercup också, ligger nära och bra i tiden för mig. Någon som varit där innan? Tävlat där för ett par år sen men inte meeting.

Nu vill jag tävla!!

Idag red jag omgång två av två i en dressyrcup på klubben. Skall tilläggas innan någon hänger mig för mina procent att jag precis börjat tävla igen efter en allvarlig trafikolycka där jag skadade min rygg och fick gå över till dressyr från att ha varit en väldigt ambitiös hoppryttare. Hur som helst var hästen förra gången hemsk på framridningen och stod mest på två ben. På banan fortsatte de ungefär så och jag hade ingen känsel från naveln och nedåt pga ryggskadan. Men jag kämpade på och tog mig runt med 49% i LB:1. Av tre startande kom jag givetvis sist men då de alltid har 3 placerade i denna cup så fick jag i alla fall placering.

Idag hade jag en fantastiskt bra känsla både på framridningen och banan. Visst hästen är fortfarande långt ifrån så fin som hon är på träning men de går åt rätt håll. Idag red jag på 57% utan stegringar eller andra dummheter. Kom även idag 3a och totalt i cupen kom jag 2a. Har aldrig varit stoltare! Det handlar verkligen inte om resultatet, dock har jag heller aldrig fått så mkt priser och rosetter i dressyren som dessa två tävlingar! Nu ska jag kämpa vidare och snart våga mig ut lokalt!

Vilken förbättring i % och vilken kämpe du är! Förstår din att din lycka är på många plan av ett sånt resultat, stort grattis!

*kl*

Barbie och jag är säsongsdebuterat lite försiktigt med en L:B2. Hon var ganska spänd och det var på en tävlingsplats hon var extremt spänd på förra året. Stundvis var hon dock jättefin även i programmet. Red ihop 67% och gav oss vinsten:)! Vi hade exakt samma % som tvåan men 0.5p högre på lösgjordheten så därför vann vi. Det gör mig lite extra glad eftersom det är en etablerad StG-ryttare med en ny förmåga.

1958259_10202645672174883_877396232_n.jpg

Haha, eller hur:D. Såg hennes ritt och var helt säker på att hon lätt skulle få högre poäng, det såg verkligen väldigt trevligt ut:).

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Marvin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama