Vårens och sommarens tävlingar

Sv: Vårens tävlingar

Ni ar ett jattefint ekipage!! Grattis till sa fina resultat.
Fioriano ocksa, va kul med vinst! Hon ar jattesot, och du rider sa prydligt.

Waco, modigt och duktigt :bow:

Vi har ocksa varit och tavlat. En ny form av lagtavling som British Dressage annordnar. Man far bilda sina egna lag av 4 pers, och de basta 3 % raknas.
Var lite mer avslappnat och hogljutt an en vanlig tavling, mycket applader, hundar och barn overallt. Konstigt nog ar Adi mycket mer avslappnad nar det hander grejjer.
Men nanting som aldrig har hant innan pa tavling for oss, hande nar vi kom in pa banan. Hon satte igang motorn, och kandes skitfin! Jag blev sa forvanad att jag glomde halvhalter och rida in i hornen osv. Men vi fick anda 66.88%, trots lite galoppombyten och ett par extra galoppfattningar :o
Det ar vart nast basta resultat i Novice, men absolut basta kanslan jag har haft. Nu langtar jag tills mer tavlingar.

Vart lag kom dessutom 2a, mycket tack vare vart dressyrgeni till lagkamrat som fick 80%

Bjuder pa film och bilder.
https://www.youtube.com/watch?v=XmqIUm_XDhg&list=UULPdzFxqtRXya1iqS06cDcQ

nortonHeath1.jpg

nortonheath2.jpg

nortonHeath3.jpg

Tack! Kul att äntligen få till det på tävling.

Så snygga ni ser ut på bilderna. Otroligt läckert med de bruna stövlarna som liksom matchar det rödbruna i hästen i solen! :)

Rapport från dagens tävling. Red först en LA:3, på träns förstås, och hade förväntningarna högt ställda med tanke på senaste succén. Dessutom gick han kanon i torsdags på just träns, men, men. Spänd på framridningen och jag hade nog behövt ytterligare 10 minuter på mig. Väl inne på banan blir har rejält spänd av att se domarbilen... Efter den inledande halten tappar vi all bjudning. Det har varit precis likadant de senaste två tävlingarna, luften går liksom ur oss båda. Undrar om det är nervositet hos mig? Fast jag känner mig inte speciellt nervös, bara orkeslös! Nåja efter att jag burit runt honom i ostadig form med i princip obefintliga ökningar så landar resultatet på 64,71% vilket var väl bra betalt jämfört med hur det kändes. De bästa bitarna var nog skritten och halterna.

Inför MsvC:1 bestämde jag mig för att riktigt se till att han var framför skänkeln och red fram i ca 40 minuter mot vanliga 25 min till andra klassen. Han kändes riktigt fin på framridningen och var mycket lyhörd. Lite för lyhörd och den förvända resulterade i några rena byten redan på framridningen när jag inte satt stilla.

Vi lyckades få med energin in på banan men tyvärr blev det för mycket power. Jag lyckades inte manövrera rätt när han var såå på tårna inne på banan. Det gällde att sitta still i sadeln.... Sedan red vi ett program med massor av missar, personligt rekord i missar var det definitivt! Jag red fel väg, gjorde för tidiga avbrott i båda galoppökningarna pga för spänd häst, och vinglade i några av skolorna. Efter den första ökningen blev det ett för tidigt avbrott och då blev jag förbannad och tryckte till honom vilket ledde till slängtrav följt av en vänster galopp. Då valde jag att fortsätta med den vänsterfattningen, det ska ju vara galopp 5 m längre fram. Det beslutet gav en tvåa i protokollet pga för få travsteg och det var ju helt rätt av domaren. Men i det läget fattar man beslutet blixtsnabbt och kanske hade det varit bättre att bara ta det tidiga avbrottet men jag ville skola honom lite. I fattningen efter skritten blev det ett travsteg som drog ner till en fyra. I den förvända hade vi ett litet extrabyte som gav fyra i protokollet.

Nåja, det fanns ljusglimtar också. Ryggningen gav en åtta och den svåra högerslutan gav en sjua! Volterna var bra och gav sjuor, så också höger öppna. Det första enkla bytet som också är vårdag bästa gav sju och det andra sex, där dök han lite och jag red lite vingligt in. Resultaten blev blygsamma 59,89%.

Nu har jag verkligen provat att rida på max på tävling och domaren gillade tempot och formen. Bara att fortsätta att öva. När jag klarar av att manövrera även i programmet så blir det skitbra!

Senast ändrad:

Men det är ju så himla svårt att rida på tävling! Att få till både hästen och sen pricka allt rätt är allt urom lätt.

*kl*

Har ridit en L:A1 ikväll och det kunde väl också varit bättre. Hade glömt min kavaj men fick låna en av en snäll människa:). Red fram mycket kort eftersom framridningen var alldeles för tung för lilla ponnyn. Fick ett par minuter på banan tack och lov att rida runt, mycket bättre underlag där.

Barbie var ganska spänd och jag glämde av mig att rida ordentligt i flera moment. Slarvade med vägen i den förvända för att hindra omslag vilket gjorde att jag tappade poäng. Är nöjd med 7.5 resp 7 på skänkelvikningarna eftersom jag red typ en halv skänkelvikning under framridningen:o.

Fick iaf 64,6% och en röd rosett med oss hem:).
1512850_10202693526331207_746408900_n.jpg

Grattis! :bump: Tacksamt att det var så mkt bättre underlag på banan, inte kul när det inte fungerar med framridningen...

*kl*
Årsdebut idag efter att ha varit ifrån banan sedan i juni! :banana:
Före avfärd till tävlingen (10 min bort, lyx med hemmaplan!), ngt nervös men taggad
1964804_10151944846885951_4345891768328349983_n.jpg

På plats, Happy horse! :love: Hon har tveklöst saknat tävlingarna!
10155137_10151944856360951_4533941784225034869_n.jpg

Startade en St George, och trots att vi började känna på piruetter och volter i veckan så fick vi ihop 67,4% och hamnade på en fjärdeplats i hård konkurrens :bump:. Happy horse, Happy Rider!

Idag har det varit dags för ytterliggare en klubbtävling/programridning med öppen kritik.
Idag kändes de så fantastiskt bra! Fick massor av tips av domaren som verkligen passade både mig och hästen.
Fick även massa lovord om min häst! Red för första gången på över 60%, fick 63,6% :bump:
Skall även tilläggas att vi för 3 veckor sedan red på 49% och förra veckan på 56% :)

Grattis till fin årsdebut! :)

kl*

Idag har både jag och 7-åringen debuterat en MsvA- på 69% och en 2a plats!! Är verkligen såååå glad! Hon kändes fin och jag var mest lättad över att vi överlevde utan katastrofmissar första gången:o, men satte 7: or på båda piruetterna som vi faktiskt lyckades få till riktigt bra för att vara oss:bump::banana:

Blev bara nån bild i stallet före start

Grattis till alla för så fina procent! :bump: (Fiorano, Victovie, vicky417, NinaP)

Jag hade en mindre lyckad tävlingsdag igår. :p Skrapade ihop ynka 49% igår, pålle blev väääldigt tittig o spänd när vi kom in på banan med en massa staket, läskig domare, läktare, inglasad cafeteria.. Vi behöver helt enkelt träna mer på det ;) Och jag måste jobba vidare med att behålla pålle inom ramen å känna sig trygg med mig där, trots att han e tittig o spänd. MEN jag e väldigt glad ändå för han skötte sig super med lastning å hantering samt på framridningen. :) Och vi fick en 7a på en galoppvolt! :D Ägaren, tillika min fanastiska faster som stöttar mig, hade överdomaren (kom vi på senare) som hängde med henne under hela vår framridning och överöste en massa beröm om Sigge. Så det var ju roligt! Min faster blev väldigt stolt.

För mig var det så skönt att allt funkade runt omkring, han var lugn å fin. Sist jag var på träning så hade vi nämligen ingen rolig färd hem, det lät som han gjorde kullerbyttor inne i släpet och han var väldigt stressad :crazy: Jag körde själv då och det var en ångestfylld resa hem. Så det var så himla SKÖNT igår att han gick på transporten som ingenting å han stod snällt i släpet!

Vi jobbar vidare! Nu blir det hårdträning med domarbord hemma moahaha. :devil: Sen tror jag Sigge är en häst som gör sig bättre på utomhustävlingar, för de tävlingarna jag har varit på som varit utomhus har alltid gått bäst!

Wow vad bra! Inte helt förvånad dock efter att ha sett filmerna på er;). Hästen är superfin och du rider otroligt bra!

Aprilia: Är bara att träna vidare:)! Jag är så otroligt tacksam äver just Barbies helt otroliga ridbarhet även när hon är spänd. Den är guld värd.

+ Fiorano, Aprilia, Smulan87, mimus, B_ridutbildning, PrinceFair.

Tack så mycket! Går fortfarande runt halvt i chock/på små rosa moln, och är SJUKT taggad inför nästa start:bump::D

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Marvin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama