Vårens och sommarens tävlingar

Sv: Vårens tävlingar

Ja, de hade blivit fel på två koefficienter, så 14 poäng saknades. Det spelar väl ingen större roll så, känns bara lite roligare att kunna få lite högre procent ;) Beräknat på vanligt hederligt vis med papper och penna, så risken för fel är ju ganska stor.. :)

Imorgon är det dags igen, denna gång med Eric Lette som domare, och då ska minsann traven också sitta! ;)

kl
Vi var ute och årsdebuterade igår. Var nog dessutom enda tävlingen då jag ska ha barn i sept, och det ser ju lite roligt ut med magen skumpandes:D.
Red LB:3 och LA:3. I lb styrde jag bara runt henne lite stilla så hon fick en bra runda. Fick 64,4% med stillsamma längningar. Var mest nöjd med att hon inte satte i bromsen utan bjöd på och faktiskt var riktigt loss och fin i ryggen.

I la satte jag mer tryck i henne och landade på 63,4%. Hon gjorde ett riktigt bra program med bara en stor miss, ett byte i vänster förvänd. Nöjd för det var bara andra gången hon startar programmet. Både ponnyn och jag var väldigt nöjda med dagen

Vi var på samma tävlingar idag. Jag och Z årsdebuterade med 65%.jag var inte nöjd. Fick inget flyt i takten och inget riktigt driv. Den här gången kom vi en hel poäng från placering. Lite surt! Men desto gladare var vi över att laget kom fyra. Jag var den enda i vårt lag som startat LA förr med hästen som reds idag. en lagmedlem hade bara startat en LB förr på sin medryttarhäst, och en lagmedlem lånade en häst i vårt stall för hennes egen var halt.. Samtliga lag för oss hade minst en ridinstruktör (vissa lag hade två). På något sätt tycker jag att allsvenska divisioner som går i lätta klasser inte borde vara så intressanta för dem att rida. Och klubbarna kanske inte skulle behöva toppa heller, men det är en annan diskussion.

Vill man se eländet så finns det film här: http://youtu.be/b4LYrEK6YV4

Ena ryttare i ett lag som blev placerad över er red 65% i MSV B2 i september....
Gillar man att jaga rosetter så....

kl

Kom på att jag glömde lägga in förra helgens resultat i denna tråden!

Lördag 5/4 red jag en MsvC:1 med Bruce (skulle ha varit Athena eg så hade inte tänkt gå direkt ut i Msv med honom, men han fick hoppa in).
Kändes fin på framridningen men jag red honom nog lite väl uppe i formen, jag vet ju att han alltid kommer upp ett eller två snäpp till när vi väl är i programmet...
Ganska mellanmjölk rakt igenom vilket även poängen visade, 7 på inridning, volt åt höger och vänsteröppna (det var nog det bästa på hela dagen!) och 5 på första enkla bytet, annars bara 6or på allt.
"Mycket fin häst! Blir ofta ostadig i huvudet i programmet, tappar bärighet"
60,4% och 6a av 13 starter vilket är tangerat den bästa % vi haft i klassen och första gången vi är på övre halvan, så för årsdebuten ändå OK. Det var bara 0,4 %-enheter upp till placering dessutom.

https://www.youtube.com/watch?v=ASXcyq8XdFQ

Sedan vart vi tillbakas till samma ställe Söndag 6/4 och red LA:3, även där med Bruce då.
Kändes bra igen på framridningen och försökte rida honom lägre men tappade ändå lite stuns inne på banan. Traven kändes bättre än dagen innan men galoppen var lika kass typ. Mest 6 och 6,5 i programmet och enstaka 7or. 7 på det allmänna på gångarter, framåtbjudning och ryttaren.
"Ibland spänd och drar upp nacken. Ibland huvudet på sned"
63,3% och 5a av 14 starter, första utanför plac med 0,3 %-enheters marginal.

https://www.youtube.com/watch?v=1UynrIbu14M

Bild från framridingen söndag (finns fler i bildtråden):

*kl*

Min fina gjorde årsdebut i går i LB:0 och LB:1. Efter att ha blivit skrämd för domaren i en pay and ride för nån månad sedan så är jag jätte stolt över honom efter i går eftersom han gick förbi i samtliga gångarter i båda programet även om jag fick snedda lite i galoppen i första klassen :p

Slutade iaf på 65.938 % i LB:0 , en 5:e plats och en grön rosett :D I lagklassen i LB:1 var F rätt trött men lyckades skrapade ihop 66.207 % och landade som 12/ 30 starter.

wpid-dsc_0370.jpg

det är för tråkigt när en del ska rida div. För två år sen när jag red div3, hade ett lag hästar som samtidigt gick msv.B och msv:a, de bara bytte hästar med varandra :meh:

Tack! Ja så himla skönt, ville typ börja gråta av lycka när vi galopperade förbi domaren första gången ha ha vaddå blödig :p

Idag var jag och prinsen till Botkyrka och red MSV C:1. Inte så smart att åka egentligen, har influensa med feber sen i torsdags men vad gör man inte!?

Höll på att ångra mig imorse då jag var helt svettig av att koppla trailern på bilen...

Lilla hästen bar runt mig som den stjärna han är! Kändes lite öppen i formen men annars brukar det ju ofta vara tvärtom så det blev nog bra!

Fick 67,979% vilket räckte till en 6:e placering i tufft startfält med 38 starter. Fin kommentar på slutet: "Jättefin ritt med god energi.
Blir ibland lite "kort" i sin aktion"

Ligger nu i soffan med 38 grader igen och kan knappt svälja vatten...*tycker synd om mig själv* ;) Men det var det värt!

@Cashmir Jag blir så motiverad av att se så fin ridning! Du sitter så stilla, mjukt och fint!

KL på mig själv (eller ska man sluta med knapplån nu med den nya designen?)

Jag skrev i dressyrsnackis-tråden för några veckor sedan, då jag under ett svagt ögonblick i februari anmälde mig till en pay and ride, Lc:1, på hemmaklubben på långfredagen. Tänkte då att det ju var skitlångt kvar, men så gick hästen och skaffade sig en nervskada i bogen och vi hann bara träna två gånger i år och innan "tävlingen". Jag är ju egentligen hoppryttare, men ska försöka tävla lite dressyr nu också.
Jag har aldrig varit så nervös för en tävling i hela mitt liv. En gång förut har jag ridit innanför dressyrstaket och det var på gammeltanten som gav mig en svår nöt att knäcka då hon ballade ur fullständigt inne på banan och det var en mycket traumatisk upplevelse för mig ;) Jag blev hårt tilltryckt av domaren för att hästen inte var lösgjord (hon försökte vända flera gånger på medellinjen i ren skräck för domaren, och jag förstod henne efteråt) och kände att jag aldrig någonsin mer ville utsätta mig för en programridning. Det var över tre år sedan.
Jag var livrädd att hästen skulle bli som gammeltanten och skita knäck när han såg domaren, och jag vet inte om han är startad någon dressyr förut alls. Men det gick faktiskt bra! Och det var faktiskt kul! Det hade jag inte räknat med, haha.
Vi fick 63,7% och till och med en 8 på en galoppvolt, vilket var den volten då stigbygeln halkade in för långt på foten så jag spenderade hela volten med att försöka skaka fram den igen. Tydligen ett vinnande koncept för oss.

Så nu kanske jag vågar att starta en lokal i sommar. Kaaanske.. Det är ju hur som helst väldigt inspirerande att titta på alla era fina ritter och drömma ;)

@Cashmir Trevligt ritt! De enkla bytena var ju bra iaf. :p Och trevliga luftiga gångarter.

@PathOfClovers Du är galen som rider med feber! :D

Själv har jag startat en liten CR på klubben hemma, med ridskolehäst idag. :laugh: Har kämpat lite med detta stoet då hon från början är hoppehäst och sen varit skadad och i princip bara promenadridits de senaste två åren. I höstas sattes hon igång för att börja gå lektioner, där hon tyvärr inte funkat så bra. Så jag har fått rida henne ett par gånger i veckan och nu har hon blivit mkt bättre.
Vi startade en LB:1 och landade på 65,689%, tre 8: or och en 5: a och en 4: a. är supernöjd med henne. :bump:
Ännu trevligare är att hennes skötare red ihop dryga 71% i LC:1, och då var deras förra start ren katastrof i princip och jag fick övertala henne att starta denna tävling. Så stolt jag över båda två! :love:

Bjuder på lite bilder, jag är mycket väl medveten om vad som är fel så det behöver ni inte berätta :) Köpte dressyrsadel för 2 månader sedan och har blivit lite skadad i sitsen av att jämt ridit i hoppsadel.

10250748_10202551739173202_216408109_n_53543040e087c36a42ec7b4f.jpg

10270246_10202551739933221_688667622_n_535430432a6b22796f80a940.jpg

10255340_10202551738973197_1166005184_n_535430412a6b22285f04ec7d.jpg

10287243_10202551739213203_435032404_n_53543046ddf2b343cfec40a0.jpg

Bjuder på två bonusbilder från idag bara för att hästen är så fin nu!

Det ser inte alls dumt ut! Trevligt! :up:

Jag och Bruce debuterade LA:4 igår och känslan var bättre än förra tävlingen vilket även gjorde skillnad på poängen, nu var det övervägande 7or i traven och även på övergången till skritt och första bakdelsvändningen, sedan kom det upp ett gäng på läktaren precis framför oss när vi var på väg in i andra vändningen så då tappade han koncentrationen och stannade upp, så den vändningen fick vi 4 på och i skritten på väg bort gick han och "passage-taktade" och blåste som en drake :p, så då blev det en 3a. Till ökade skritten fick jag ner honom i rätt gångart men fortfarande spänd så en 5a, och i fattningen sedan var han också spänd och kastade sig iväg lite så 5,5. Sedan var det i stort sett 6or genom hela galopp-programmet, vilket vi kanske hade fått ändå men lite spänning satt såklart kvar. Slutade även rida i sista förvända när vi kommit igenom svängen så fick ett tidigt avbrott men fick snällt nog en 6a ändå. Och på avslutningen med ryggning på medellinjen fick vi faktiskt en 7a, sedan 7,5 på framridningen i galopp och 7 på avslutningshalten.

På det allmänna intrycket fick vi 6 på gångarter med kommenteren "skritten drar ner", 7 på framåtbjudning, 5 på lösgjordhet "spänd", 7 på ryttaren "mjuk sits" och 6 på korrektheten "dubbla spår, hörnen". Slutkommentar "Flott häst med stor potential och utstrålning - synd på störningen! Bättre lycka nästa gång".
Domaren pratade även med mig efter programmet och tipsade om att inte bara fortsätta om det skulle hända något liknande igen utan hellre ta och kanske trava en volt och lugna ner honom och sedan göra om - det blir ju felridning men förhoppningsvis förlorar man inte poäng på så många moment!

Procenten blev 62,3% så för en debut hade jag varit nöjd med det oavsett, och såklart är det ännu bättre med tanke på missarna. Men samtidigt så blir det ju lite retligt att det ska hända när man kanske annars hade haft chans på placering... Lite grovt räknat var det 15p vi "förlorade" på missarna och det hade givit 66% - vinnaren i klassen hade 65,6%...

Men vi ska göra ett nytt försök i programmet nästa vecka så hoppas vi kan få samma känsla men utan att tappa fokus mitt i!

Tyvärr inget dokumenterat eftersom jag åkte iväg själv denna gången, men såhär firade Bruce när vi kom hem :D:
DSC05323_zps10b140b8.jpg

Jag och Z var i Täby idag och red vår (sista?) LA:3. Känslan var långt ifrån perfekt, han tappade bakbenen ganska mycket och jag kan nog säga att om vi hade varit i form så hade vi sprängt 70%-gränsen. Idag var vi båda tröttmössor med problem i den fuktiga luften. Han har haft problem med en tand också, men utan Aachenrem så är det lugnt, fast då är han bra stark i stället. Nåväl, 67,2 typ har jag för mig och en tredjeplats. Nu får han vila en vecka sen satsar vi på MsvC i stället!

I helgen var vi iväg och tävlade, ryttaren dödsförkyld, otrolig värme och lång dag verkade vara ett vinnande koncept!

La3 red vi på 73 % och en solklar vinst, tvåan hade 68% tror jag. Startade först i klassen och ledde hela klassen :)

Debuterade även MSV, och red msvc1. Resultatet landade på 67% och gav oss en gul rosett. Vilken lyckad dag :d

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Marvin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama