Jag och Bruce debuterade LA:4 igår och känslan var bättre än förra tävlingen vilket även gjorde skillnad på poängen, nu var det övervägande 7or i traven och även på övergången till skritt och första bakdelsvändningen, sedan kom det upp ett gäng på läktaren precis framför oss när vi var på väg in i andra vändningen så då tappade han koncentrationen och stannade upp, så den vändningen fick vi 4 på och i skritten på väg bort gick han och "passage-taktade" och blåste som en drake
, så då blev det en 3a. Till ökade skritten fick jag ner honom i rätt gångart men fortfarande spänd så en 5a, och i fattningen sedan var han också spänd och kastade sig iväg lite så 5,5. Sedan var det i stort sett 6or genom hela galopp-programmet, vilket vi kanske hade fått ändå men lite spänning satt såklart kvar. Slutade även rida i sista förvända när vi kommit igenom svängen så fick ett tidigt avbrott men fick snällt nog en 6a ändå. Och på avslutningen med ryggning på medellinjen fick vi faktiskt en 7a, sedan 7,5 på framridningen i galopp och 7 på avslutningshalten.
På det allmänna intrycket fick vi 6 på gångarter med kommenteren "skritten drar ner", 7 på framåtbjudning, 5 på lösgjordhet "spänd", 7 på ryttaren "mjuk sits" och 6 på korrektheten "dubbla spår, hörnen". Slutkommentar "Flott häst med stor potential och utstrålning - synd på störningen! Bättre lycka nästa gång".
Domaren pratade även med mig efter programmet och tipsade om att inte bara fortsätta om det skulle hända något liknande igen utan hellre ta och kanske trava en volt och lugna ner honom och sedan göra om - det blir ju felridning men förhoppningsvis förlorar man inte poäng på så många moment!
Procenten blev 62,3% så för en debut hade jag varit nöjd med det oavsett, och såklart är det ännu bättre med tanke på missarna. Men samtidigt så blir det ju lite retligt att det ska hända när man kanske annars hade haft chans på placering... Lite grovt räknat var det 15p vi "förlorade" på missarna och det hade givit 66% - vinnaren i klassen hade 65,6%...
Men vi ska göra ett nytt försök i programmet nästa vecka så hoppas vi kan få samma känsla men utan att tappa fokus mitt i!
Tyvärr inget dokumenterat eftersom jag åkte iväg själv denna gången, men såhär firade Bruce när vi kom hem
: