Vårens och sommarens tävlingar

Grattis till alla resultat och placeringar! Det är verkligen kul att följa alla tävlingsekipage här. :)

Jag var oxå ut å tävlade med min medispålle i helgen. Det var lagtävling i div III, och jag red både förklassen och lagklassen (båda LB:1). Red på nästa samma procent i båda klasserna, 61,2% respektive 60,8%. Hamnade ungefär strax efter mitten i resultatlistan i båda klasserna. Jag är verkligen supernöjd!! Pålle var väldigt spänd inne på banan men jag tycker vi höll ihop det bra och vi gjorde en stabil insats. :) Skulle egentligen bara startat individuellt i lagklassen då jag var reserv i laget, men då en i laget var tvungen att stryka sig så red jag för laget. Så jag blev ju lite nervös.. :nailbiting: Ville ju göra en bra insats för laget! Blev himla glad att jag å pålle lyckades att leverera ett helt ok resultat! Laget kom 4a av 11a startande lag, första utan placering såklart. ;)

Lite filmer har jag oxå! Jag blir helt förfärad över min sits.. :wtf: Har väldigt mycket att jobba på där, men då jag kollat på gamla filmer så ser jag att det har blivit aningens bättre. När pålle blir spänd så blir jag spänd = studsar som en gummiboll i alla lemmar åt alla olika håll.. Jag jobbar vidare å ska minsann kunna visa upp en film här senare då jag är mer stabil och följsam i min sits! :up:
Pålle e flott iaf. :love:

Filmerna på ritterna verkar ta lång tid, så här är två snuttar från framridningen:
http://s94.photobucket.com/user/_aprilia_/media/Horses/SAM_3011_zpsd8caf769.mp4.html
http://s94.photobucket.com/user/_aprilia_/media/Horses/SAM_3012_zps1a8b9d68.mp4.html

Jag tävlade LA:4 förra helgen efter 2 års uppehåll från tävlingar. Programmet gick käpprätt åt skogen, men vad gör det när hästen skötte sig galant på framridningen. Synd bara att man inte får chansen att visa upp sig när det väl gäller! :P Slutresultatet blev ca 59% (kommer ej ihåg exakt) och berodde främst på mycket spänd häst, kommunikationsmiss i mellantraven som resulterade i galoppinslag, och en ofrivillig halt. Skam den som ger sig! Ska minsann försöka ta mig ut på en tävling snart igen för att bättra på resultatet lite. :D

Jag och lilla prinsen var till Sundby igår och red LA:3. Vi har haft lite svårt med det programmet då han gärna stannar på medellinjen oavsett om man ska det eller inte, och har han bestämt sig är han inte lätt att övertala till något annat haha ;) och i detta program rider man mycket på medellinjen!! Men det gick bra! Försökte nu rida långsamt (eftersom jag alltid rider för fort annars) men nu vart det lite tamt och lojt istället, så svårt! :banghead:

Jag var jättenöjd med känslan iallafall men blev besviken på bedömningen. Lägre % än vad vi brukar få, men det är väl skitsamma. (63,nånting) Det som stör mig är när ekipagen inte hamnar i rätt ordning. Ska komma ihåg att jag var nöjd när jag kom ut, vilket är väldigt ovanligt för att vara mig... ;)

Prinsen var :love: som vanligt. Livrädd för de mörka dörrarna när vi kom in, rider ett varv runt och sen har han tittat klart, han är underbar!

Film

Red en MsvC:1 idag. Det var en start för div I-laget och jag satte mitt andra kval på 62,66%. Tyvärr blåste det full storm under min ritt men jag lyckades ratta runt rätt hyfsat ändå! Laget kom tvåa och det var väldigt kul! Själv blev jag 10:a och första utanför placering.

Nu har jag varit ute igen! Även denna gång på en elevs häst. Den var väldigt spänd förra helgen då den debuterade med sin ägare. De missade kommunikationen helt med varandra då. Så för att hästen inte skulle befästa sin osäkerhet så fick jag rida denna gång. Har väl ridit hästen ca 10 ggr sedan tidigare.

Var inte helt nöjd med ritten då hästen har svårt för övergångar mellan gångarter. Och dessa missade vi lite i. Men annars så skötte han sig bra.

Trodde att jag skulle trilla om kull när jag hörde procenten! 76,8!!! Det ledde också till vinst av klassen, en la 3. Vi fick lite +poäng för snygg häst kan jag tycka men det är ju alltid kul att komma hem med en blå-gul och slå personrekord!

@Waco Vilka superpoäng! Bra jobbat!

Vi har tävlat i Ånge i helgen. LA3 igår och LA4 idag. Vi fick omslag i vänstra förvända båda dagarna, men det var slarvigt ridet av mig. Är hursomhelst nöjd och vi red på 63,44% på löedagen vilket är högsta i LA3 för oss och på 61,1% i LA4, viket är första gången vi kommer genom programmet. Sist så utgick jag för att jag red fel väl och galoppen fallerade helt.

Vann ett minnespris för högsta sammantagna poäng i LA-klasserna och fick en tjusig rosett och fin vas. Väldigt nöjd med helgen:).

LA3

LA4

Grattis till er alla som vat ute! :)

Jag och F va iväg i helgen igen och kom hem med två rosetter! 3:a av 14 starter och 4 av 24 :) Procenten var låga overlag hela dagen så vi placerade oss på 63,x % i båda klasserna. Har börjat våga rida med mer energi/"tryck" inne på banan och det resulterar i ett par missar i båda klasserna ( galoppinslag i travdelen tex osv) men känner ändå att vi är i bättre form fast procenten är låga pga missar :)

Från framridningen :

dsc_0408b.jpg

(Sträck på dig :banghead:)

dsc_0343.jpg

wpid-dsc_0589.jpg

Börjar med att skriva grattis till alla duktiga tävlingsekipage :D

Jag var iväg och red LA:4 igen med Bruce i söndags, det var första utetävlingen och han blev lite spänd så fick inte igenom ridningen lika fint som förra helgen.

Inledde starkt med en 5a på inridningen :angel: sedan var det ganska jämnt 6or och 7or och enstaka 6,5 fram till sista förvända där vi fått tidigt avbrott de andra två starterna, nu var jag på honom lite mer där men fick då omslag bak istället så 5 där igen, och 5 på att jag missade medellinjen lite när jag skulle vända upp till avslutningen. 7 på gångarter, 6 på framåtbjudning (med elesticitet understruket), 6,5 på lösgjordhet och ryttaren och 6 på korrektheten. Enda kommentaren på slutet var "ngt slarviga vägar" :cautious:.

Blev iaf 63,66% och 6a av 14 starter, så ganska OK resultat, rättvist med tanke på känslan också.

Film:

Jag och lilla prinsen var till Sundby igår och red LA:3. Vi har haft lite svårt med det programmet då han gärna stannar på medellinjen oavsett om man ska det eller inte, och har han bestämt sig är han inte lätt att övertala till något annat haha ;) och i detta program rider man mycket på medellinjen!! Men det gick bra! Försökte nu rida långsamt (eftersom jag alltid rider för fort annars) men nu vart det lite tamt och lojt istället, så svårt! :banghead:

Jag var jättenöjd med känslan iallafall men blev besviken på bedömningen. Lägre % än vad vi brukar få, men det är väl skitsamma. (63,nånting) Det som stör mig är när ekipagen inte hamnar i rätt ordning. Ska komma ihåg att jag var nöjd när jag kom ut, vilket är väldigt ovanligt för att vara mig... ;)

Prinsen var :love: som vanligt. Livrädd för de mörka dörrarna när vi kom in, rider ett varv runt och sen har han tittat klart, han är underbar!

Film

Fina! (Jag har hittat till Buke igen efter typ 5 års uppehåll... Min användare fanns inte ens kvar:()

Börjar med att skriva grattis till alla duktiga tävlingsekipage :D

Jag var iväg och red LA:4 igen med Bruce i söndags, det var första utetävlingen och han blev lite spänd så fick inte igenom ridningen lika fint som förra helgen.

Inledde starkt med en 5a på inridningen :angel: sedan var det ganska jämnt 6or och 7or och enstaka 6,5 fram till sista förvända där vi fått tidigt avbrott de andra två starterna, nu var jag på honom lite mer där men fick då omslag bak istället så 5 där igen, och 5 på att jag missade medellinjen lite när jag skulle vända upp till avslutningen. 7 på gångarter, 6 på framåtbjudning (med elesticitet understruket), 6,5 på lösgjordhet och ryttaren och 6 på korrektheten. Enda kommentaren på slutet var "ngt slarviga vägar" :cautious:.

Blev iaf 63,66% och 6a av 14 starter, så ganska OK resultat, rättvist med tanke på känslan också.

Vilken tråkig slutkommentar. Konstruktiv kanske men jag hade tyckt det var tråkigt ändå. Nästan 64% som "normalnivå", alltså med någon miss och kanske spänd eller trött häst, är inte illa pinkat alls. LA:4 är ju ett lite klurigt program, mycket som händer. :)

@Wine-tee Ja, jag tyckte också det, de brukar ju ändå skriva på alla raderna på det allmänna, vet tom vissa som skriver specifika kommentarer för varje bedömningsgrupp i allmänna och sedan en extrakommentar utanför. Snygg/flott/elegant eller liknande brukar det iaf alltid stå att hästen är, oavsett hur programmet har gått :angel:.

I lördags tävlade jag LB:1 med Ninya på ridskolan. Överlag väldigt nöjd då Ninya (som dessutom brunstar och därför varit lite upp och ner...) var väldigt spänd från början på framridningen men jag lyckades rida ur det och hitta rätt känsla till slut ändå. Att göra det är nog svårt redan i vanliga fall utan tidspress när man ska in på banan och "tävla". Ovanligt nöjd med insatsen överlag, dels väldigt bra känsla i travprogrammet (för att vara i tävlingssituation) och för första gången höll hon sig ganska avslappnad i galoppökningarna. Ninya var dock lite för spänd för att hålla reda på galoppen speciellt i höger, så där blev det 3-4-3 i protokollet vilket drog ner en hel del. Men är totalt sett väldigt nöjd :love: Även om jag såklart har hur mycket som helst jag borde gjort/göra bättre ändå.

Förutom högergaloppen så fick vi 7or rakt igenom hela protokollet och två 8or! Varav en 8a på lösgjordhet under allmänt intryck, j*vligt nöjd över det :) Blev 67,24% totalt, ingen personligt rekord, men ritten är absolut den jag är mest nöjd över hittills. Nästa gång i juni är det terminens sista dressyrtävling på ridskolan och då blir det LA:1, vilket egentligen är lite överkurs för oss men det blir spännande...

Som vanligt kul att följa alla i denna tråden! =)

Var iväg på klubbtävling i helgen (träningstävling) och red LB:2 + LB:3. Åkte själv med pålle å han skötte sig som en gentleman! :love: Stod lugnt å fint i släpet när vi va framme. Själv var jag inte så jättetaggad inför att rida. Hade ridit pålle kvällen innan och inte haft ett bra ridpass :down: Han betedde sig konstigt å protesterade ibland med att lyfta på baken. Blev bättre då jag sänkte lite på kraven. Kollade igenom hela pålle men hittade inget konstigt å han rörde sig fint i alla gångarter. Han var väldigt spänd men jag förstod inte riktigt varför, han brukar gå väldigt bra hemma på banan och ha lätt för att slappna av. :confused: Nya stoet i stallet brunstar och jag tror han möjligtvis kan vara extra känslig just nu då han brukar reagera starkt på stona då de brunstar. Hur som helst så tog jag det ganska lugnt på träningstävlingen, hade fokus på att han skulle slappna av och vi skulle rida igenom programmen på ett ok sätt. Sänkte ribban lite. Bad tränaren att hålla extra koll på oss eftersom jag tyckte han var lite konstig dagen innan. Han kändes helt ok på framridningen :) Min ridning blev dock lite passiv vilket sen straffade sig inne på banan ;) Pålle blev spänd som en fjäder på banan, kändes seg som tuggummi och ville gärna inspektera varenda millimeter på dressyrstaketen :p Han är så söt alltså. Jag fick ha fullt sjå med att få honom fokuserad på mig och vad vi skulle göra! Fick 59% i LB:2 och 58,78% i LB:3. Jag är väldigt nöjd trots allt! Fick allt mellan 3or och 8or, vissa delar var riktigt bra! Jag tappade stundals lite fokus själv och lyckades tappa bort mig i LB:3an och fick -2 för felridning :angel: Tydligen pratade jag en massa oxå :banghead:
Slutkommentar för LB:2 - "Prydlig ritt. Passa böjningen i halsen i volterna. Tappade lite energi mot slutet (både häst och ryttare)."
Slutkommentar för LB:3 - "Prydlig ritt. Rid lite mer framåt i galoppen. Prata inte, det drar ner poängen!"

Nu laddar vi om inför vår lokala start i helgen med samma klasser! Då höjer vi ribban lite! :bump:

Har varit iväg med både Bello och Barbie idag. Började med en LB2 med Bello och jag var rätt uppgiven på förhand eftersom tävlingen reds inne i ridhus. Således skulle vi vara ensamma därinne vilket gör det prickiga djuret mycket upprörd. Fick några minuter att trava runt där inne och då skötte han sig även om han vara spänd. Men redan i första volten ballade han ur och reste sig. Sen blev resten av travprogrammet samt skritten en orgie i låga siffror. Film kommer så ni får se spektaklet... 52 ynkliga % blev reultatet. Nu ska han bara tävlas utomhus framöver.

Barbie startade LA3 och äntligen satt båda förvända! Fick tom en 7a på den vänstra! Var så lycklig därefter att jag höll på att börja gråta:D. Travdelen var lite sämre än vanligt vilket iofs inte är så konstigt eftersom all fokus legat på galoppen de senaste veckorna. Fick ihop 64,3% och fick med oss en gul rosett hem! Såååå himla glad och nöjd!
10288803_10202945583352475_3569799276943930744_n.jpg

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Marvin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur