Vårens och sommarens tävlingar

Jag och Deimion gjorde vår tävlingsdebut tillsammans igår. Vi gick ut i Msv C med en gång, regionalt på kandar med en häst som tycker att han var störst, bäst och vackrast. Han spände på sig en del på framridningen och tyckte att det var kul att vara i centrum, superexalterad häst! ;) Aja, efter att skrittat runt på majoriteten av framridningen gick vi in på banan och gjorde ett helt ok program. Han var spänd då jag inte kunde rida loss honom på framridningen, men trots min kanonkula på utebanan höll vi oss på mattan på tävlingsbanan. Hade inte ens galopperat i höger galopp innan och endast ett halvt varv i vänster.

Bra öppnor, fina längningar, men dåliga slutor och lite stark i övergångarna, men som sagt, inget bus!
Dessvärre slog domaren stenhårt på vägarna, så 5,5 på vägarna sved ju. Slutkommentaren blev: Mjukt ridet på fin häst. Mer lösgjordhet önskas. Du måste rida noggrannare vägar för bättre ingångar och bättre poäng.

Gick ut som nummer 20. Dessvärre red nästan alla placerade MSVB4:an som gick senare på eftermiddagen, så motståndet var ganska hårt.. Hamnade på den övre halvan, strax utanför plac.

Gillar bilden.. Deimion tog visst inspiration från hästen i mitten på framridningen ;)
Det är väl bara en rutinfråga, han kommer nog att lugna ner sig allt eftersom :)

Ja, det känns skönt! På senaste programridningen fick vi fem procent högre, så det känns som att vi är på god väg, än om mycket självklart kan bli bättre:)

Kul att se hur han verkligen njöt av uppmärksamheten och trivdes inne på banan. Väldigt ridbar och trevlig inne på banan. Dessvärre var det lite segt att inte få loss honom ordentligt innan, och brister i lösgjordheten blir ju så oerhört synligt i dessa klasser. Men man kan ju inte missa en tävling på hemmaplan.. :) Nu är ny dragbil beställd, så snart kan vi börja tävlandet på riktigt! :)

Jag och prinsen var, precis som några andra här, på Lotteräng igår och red LA:3 (div II) och MSV C:1 igår. Har inte ridit två klasser på många år, och hade heller inte anmält mig till denna, men veckan före blev jag så sugen så kollade om jag kunde stå på kölista till den, så Amanda_F fixade in mig! :D

I LA:3 kändes han helt OK på framridningen, lite spänd och också rädd för betongklumparna (precis som JFrelins pålle), och även rädd för in & utsläppet till ridhuset... :grin:
Inne i ridhuset vart han tokspänd och vi fick kämpa för att våga kravla oss förbi dressyrstaketet + domaren...annars kändes det rätt okej! Fick 69,571% och kommentaren "Mycket vårdad uppvisning på lydig häst i fin form. Har lite mer påskjut bak än den klarar av att bära upp fram i mellangångarterna." 8 på ryttaren och korrektheten där nere!:)
Resultatet räckte till 3:e placering individuellt och laget kom tvåa och därmed klara för final!:banana:

Till MSV C:1 ville jag inte rida fram så länge, var inte så långt mellan klasserna och var rädd att tappa energi, det hade jag ju inte behövt oroa mig för...Han var superpigg! Aldrig känts så förut, blev helt paff och tänkte, hur ska detta gå?! Fick sitta med fötterna rakt ut och prata lugnande med honom hela programmet! haha Jag är liksom van att jaga, inte dämpa! ;) Hyffsat stabil ritt men bättre längningar än vanligt, tack vare piggheten + spändheten.
Fick 67,128% och kommentaren: "Mjuk & prydlig uppvisning på lydig häst i trevlig form! Ger ett ngt matt intryck bitvis, engagera lite till", så det tillfälligt hetsiga humöret hos prins lyckades jag tydligen dölja rätt bra! hihi
Räckte till en 5:e placering till slut! :)

Så hem åkte vi med tre rosetter och ännu mer kärlek över "min" älskade lilla häst! :love:

Film från LA:3:

Har film från MSV C också, men den hamnade liksom felvänt, vet inte hur man vänder på den? :(

Var iväg och tävlade igår med @smulan87 syster. Red först en msv b:2 och det var ett av de sämsta programmen vi ridit på senare tid. Han har inte lösgjord, seg och trutig. Vi skrapade ihop 66% och ingen placering. Till nästa program tog jag tag i mig själv och red igenom det jag inte gjort nyss. Det slutade med vinst i msv b:3 på 71,9%, otroligt nöjd med så fina poäng.

@smulan87 Dig fångade jag ju på kort igår, såg/fotade er bara på framridningen dock :D
Grattis! :)

Edit: Fast nu upptäckte jag precis att jag visst såg ena tävlingsritten också, minnet är inte vad det borde vara^^

10303464_240463242821918_8785268482354067439_n.jpg

Igår gjorde min hoppehäst sin 9e dressyrstart och nu har vi 3 kval till MsvA av 3 försök :D Andra utanför placering är helt okej, dessutom första ute som dressyrhäst :p
8or på båda mellantraverna och ökade traven, fick dessvärre en kommunikationsmiss efter ryggningen då häst trodde det var galopp och i ökade galoppen hade vi stora likheter med Bambi - halt underlag!! :banghead:Annars är det gamla vanliga vi får träna på :grin:

@PathOfClovers
Jag såg er på framridningen :D Direkt när jag såg västen tänkte jag på dig faktiskt. Men visste inte varken vad du eller hästen eller klubben hette :p Men hästen hette Flash i alla fall, så det måste varit du!
Jag var hästskötare där åt en som red fram samtidigt som dig.
Såg jättetrevligt ut ju!

@MissFideli Vilken häst var det du var hästskötare åt? Var det i MsvC1 så bör du ha sett mig och min pålle också, vi startade precis efter PoC, och var den andra lilla fuxen på framridningen. Vad synd att vi inte visste om varandra, det hade varit roligt att hälsa.

@PathOfClovers
Jag såg er på framridningen :D Direkt när jag såg västen tänkte jag på dig faktiskt. Men visste inte varken vad du eller hästen eller klubben hette :p Men hästen hette Flash i alla fall, så det måste varit du!
Jag var hästskötare där åt en som red fram samtidigt som dig.
Såg jättetrevligt ut ju!
Tack! :) Säger som Tulip, synd att vi inte visste om varann! Haha ja de där västarna är lite kaxiga, var lite osäker om jag skulle våga använda den...hihi

@MissFideli Vilken häst var det du var hästskötare åt? Var det i MsvC1 så bör du ha sett mig och min pålle också, vi startade precis efter PoC, och var den andra lilla fuxen på framridningen. Vad synd att vi inte visste om varandra, det hade varit roligt att hälsa.

Aha, då tror jag att jag vet vem du var också! Viftade din häst lite med tungan då och då? :o
Jag stod längs kortsidan (nära staketet) med ett blått ridtäcke i famnen. Var med en mörkbrun häst som slutade 6:a :)

Jag tyckte dom var jättebra!! Verkligen kul att se att ni rider lektionshästar ju! Visst kom det en till lite senare från samma ställe?
Då var du kanske kvar tillräckligt länge för att se mig och Z? Vi startade sist.

Fast nu vet jag vem hästen du groomade var. Den är väldigt söt!!! :angel:

@Tulip, @PathOfClovers, @Jfrelin mfl?

Kul att ni kom och tävlade hos oss i helgen! Gick ju superbra för alla er! Grattis!

Jag tävlade också, igår på min kompis häst och idag på Z.

Mowitz gick stadigt och bra i LB:2. Vi placerade oss som fyra på 64,667 % Helt ok med tanke på att jag bara suttit på honom en gång innan. Ett stort misstag, men annars trevlig mellanmjölk.

Z var en stjärna idag. 63,16 ? Typ i MsvC:1-debuten. Plats 14/37 var jag sjuuuuukt nöjd med! Planen är att hinna kvala honom till MsvB innan höstens allsvenska Div 1. Han behöver bli starkare och få en ny sadel. Nu orkar han inte bära sig ordentligt i skolor och vissa övergångar. Men det kommer!

Stort grattis! Och vad roligt med Mowitz, det är min kusins förra häst så jag har ridit honom en del också, och äger nu en syster till honom (samma mamma). Himla kul! :D

@Tulip, @PathOfClovers, @Jfrelin mfl?

Kul att ni kom och tävlade hos oss i helgen! Gick ju superbra för alla er! Grattis!

Jag tävlade också, igår på min kompis häst och idag på Z.

Mowitz gick stadigt och bra i LB:2. Vi placerade oss som fyra på 64,667 % Helt ok med tanke på att jag bara suttit på honom en gång innan. Ett stort misstag, men annars trevlig mellanmjölk.

Z var en stjärna idag. 63,16 ? Typ i MsvC:1-debuten. Plats 14/37 var jag sjuuuuukt nöjd med! Planen är att hinna kvala honom till MsvB innan höstens allsvenska Div 1. Han behöver bli starkare och få en ny sadel. Nu orkar han inte bära sig ordentligt i skolor och vissa övergångar. Men det kommer!

Instämmer, jättekul med Mowitz! Vi står ju i samma stall ;)

Och jag har också stått i samma stall som Mowitz, kanske när @Smallgot kusin ägde honom. Om det är en kille vars brorsa är min tränare :p

Jättekul att det gick så bra. Har sett att nuvarande ägare har haft tråkiga poäng, antagit att hästen varit väldigt spänd på banan och ryttaren med antagligen :D

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Marvin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama