Vårens och sommarens tävlingar

Duktiga Mowitz. Precis som tua skrev i snackistråden handlar det bara om att hans ägare inte ska rida skiten ur sig bara för att det är tävling. Jag var lite mer Happy go lucky i lör och det var han väldigt nöjd med. Jag sätter en ram, att det är mig han ska lyssna på och sen var det lugnt typ. Så pass att det kom fram några andra också och frågade om jag ville tävla deras hästar. Så nu har jag lyxproblem...

@MissFideli Det stämmer att det var oss du såg, han viftar tyvärr med tungan ibland när han inte är riktigt lösgjord. Tyvärr hjälper det inte att rida med träns, det är nästan värre då, inte är det tänderna heller. Vet vilken häst du skötte också, ägaren måste alltså ha stått mellan mig och PoC på prisutdelnignen eftersom PoC kom femma och jag sjua.

@MissFideli Det stämmer att det var oss du såg, han viftar tyvärr med tungan ibland när han inte är riktigt lösgjord. Tyvärr hjälper det inte att rida med träns, det är nästan värre då, inte är det tänderna heller. Vet vilken häst du skötte också, ägaren måste alltså ha stått mellan mig och PoC på prisutdelnignen eftersom PoC kom femma och jag sjua.

Jag menade inget negativt, var bara ett kännetecken :p Är inte tillräckligt insatt i sånt :) Vackra Sessan, ja, en av de högst tävlande PRE-stona i Sverige idag tror jag :love:

@mackan Du säger bara precis vad jag tänker;). Får se hur han uppför sig på söndag. Risken finns att det blir ny cirkus-men nu ska han gå LB3 och får vara ännu längre inne på banan:p.

Jag och Z var hos Livdragonerna och tävlade MsvC:1 igår. Han har haft problem i veckan med en öm sula och inte gått något förutom i fredags när jag skulle kolla om han var frisk. När vi kom fram visade det sig att någon glömt vattenspridaren på så halva framridningen var sankmark. Helt enkelt kunde läget varit bättre. Jag red dåligt, kom aldrig igenom ordentligt och vi slutade på 60 %. För en vecka sen skulle jag varit sjukt nöjd men efter förra veckans ritt kändes det här skit. Mest arg är jag på att jag åkte häst. Det kan jag göra i lätta klasser men inte i Msv... Revansch idag med Fanta!

Igår var jag och min häst Grand Prix på Skromberga ryttarförening och red en LA:1 på drygt 66%, hamnade på första utanför placering men är nöjd med ritten då hästen kändes pigg och känslig för hjälperna. Red även en LA:3, (red den först) och hästen kändes seg och oengagerad, 62.2 % På det stora hela nöjd med vårens dressyrtävlingar då det i alla fall är ganska jämna resultat, även om jag vet att vi kan bättre.

Som lite kuriosa kan jag säg att sist jag var på den här tävlingsplatsen var 1997, kommer ihåg det eftersom det var samma dag som prinsessan Diana omkom. Jag tävlade då hoppning på min egna uppfödning, han var 6 år och gick unghästklasser.... Minnen ...

Har varit i Härnösand idag med båda ponnierna. Först ut var Bello-och minsann-han skötte sig idag! Inga dumheter men däemot segare än sirap. Red LB3 och det är ett väldigt långt program. Jag flåsade mer än hästen kan jag säga och jlar vad jag fick jobba! I slutet fallerade det när jag inte lyckades hålla ihop sista galoppen och fick ett avbrott och sen en felfattning.

Slutade på blygsamma 58,3%. Film kommer. Även om vi kom näst sist var det en seger att han skötte sig så bra:).

Sen var det Barbies tur att gå LA4. Där var sirapen utbytt mot popcorn. Hon var superladdad! Inne på banan var hon tittig vilket hon verkligen aldrig annars är. Började med ett byte i uppridningen, felridning (igen) i första skänkelvikningen som jag red åt fel håll, sen i båda galoppfattningarna spökade hon och laddade som tusen med lite byten som följd. Men den förvända höll:D!

Red på 57,86% och pinsamt nog vann jag på det:o. Sånt händer bara i Norrland:D!
10369698_10203002805142984_7262176084628184609_n.jpg

Har varit i Härnösand idag med båda ponnierna. Först ut var Bello-och minsann-han skötte sig idag! Inga dumheter men däemot segare än sirap. Red LB3 och det är ett väldigt långt program. Jag flåsade mer än hästen kan jag säga och jlar vad jag fick jobba! I slutet fallerade det när jag inte lyckades hålla ihop sista galoppen och fick ett avbrott och sen en felfattning.

Slutade på blygsamma 58,3%. Film kommer. Även om vi kom näst sist var det en seger att han skötte sig så bra:).

Sen var det Barbies tur att gå LA4. Där var sirapen utbytt mot popcorn. Hon var superladdad! Inne på banan var hon tittig vilket hon verkligen aldrig annars är. Började med ett byte i uppridningen, felridning (igen) i första skänkelvikningen som jag red åt fel håll, sen i båda galoppfattningarna spökade hon och laddade som tusen med lite byten som följd. Men den förvända höll:D!

Red på 57,86% och pinsamt nog vann jag på det:o. Sånt händer bara i Norrland:D!
10369698_10203002805142984_7262176084628184609_n.jpg
Grattis till en härlig tävlingsdag!

Red omgång två av Div I idag. Värmde helt ok i en LA:3 med 64,72%. Mkt svaga ökningar dock eftersom han inte var hundra framme för skänkeln inne på banan. Det var han dock på framridningen. Domaren skrev att det var ett extra plus för att galoppen reds i en mycket fin form! Det var en rolig kommentar att få.

I lagklassen, som gick i MsvC:1 var han återigen fin, för att inte säga riktigt fin på framridningen för att helt dö inne på banan.... Hade några ljusglimtar dock med 7 på ett enkelt byte, en fattning och en öppna! Det gäller att fokusera på de små ljusglimtar som finns. Att travökningarna var katastrof glömmer vi. :angel:

Känner mig nu lite villrådig inför nästa tävling. Hur tusan ska jag rida för att det ska bli bra? Klart är att jag bara rider lagklassen dock. I veckan blir det nog mest skogsmys för att försöka hitta lite motivation hon hästen...

En snabbanalys är att jag behöver rida mer med benen. När jag driver på framridningen lyssnar han fint men inte alls inne på banan och han kändes inte det minsta spänd...?

Senast ändrad:
ehh, min revansch gick åt skogen, minst sagt. Fanta blev stötig och jag red än sämre. All time low i MsvC:2. Det är bara att bryta ihop och börja om. Och dessutom gick hästtrailern sönder så nu står den på en parkering och väntar på bärgning. Min snälla stallkompis kom och hämtade hem F. Guld värt!!!

Söt häst innan ritten!
DSC_0476.JPG

Och hyfsad framridning:
DSC_0483.JPG

Nu blir det en veckas sömn och vila upp mig. Det har varit lite väl mycket på sistone,

Var på dressyrtävling igår, med tillräckligt bra resultat utifrån mina förväntningar och önskemål.
Red min nu femåriga fjordfröken och hon var visserligen trög men gjorde ett helt OK jobb ändå.

Det anmärkningsvärda med gårdagens tävling var domarinsatserna.
Jag fick rättvisa poäng - i mitt eget tycke så jag har inga klagomål där.

Däremot kan jag tycka att många andra ryttare fick anmärkningsvärt låga siffror.
En kanonfin häst (visserligen ung och omusklad) som inte gjorde några direkta missar i LB, längde där han skulle, använde bakdelen på ett ändamålsenligt sätt, gick i stabil form hela tiden. Halvblodstyp, fina luftiga steg. Fina längningar för nivån.
Precis över 60%.

Min femåriga fjording med sina små steg och knappt befintliga längningar, men som heller inte gjorde några missar, fick aningen högre resultat (med en tiondel).
Inte rättvist!

Märkligt, eller???
Visserligen gillar jag min fjording, men hur kan en femårig fjording bli lika högt belönad som en häst med tio gånger bättre gång?!

Var på dressyrtävling igår, med tillräckligt bra resultat utifrån mina förväntningar och önskemål.
Red min nu femåriga fjordfröken och hon var visserligen trög men gjorde ett helt OK jobb ändå.

Det anmärkningsvärda med gårdagens tävling var domarinsatserna.
Jag fick rättvisa poäng - i mitt eget tycke så jag har inga klagomål där.

Däremot kan jag tycka att många andra ryttare fick anmärkningsvärt låga siffror.
En kanonfin häst (visserligen ung och omusklad) som inte gjorde några direkta missar i LB, längde där han skulle, använde bakdelen på ett ändamålsenligt sätt, gick i stabil form hela tiden. Halvblodstyp, fina luftiga steg. Fina längningar för nivån.
Precis över 60%.

Min femåriga fjording med sina små steg och knappt befintliga längningar, men som heller inte gjorde några missar, fick aningen högre resultat (med en tiondel).
Inte rättvist!

Märkligt, eller???
Visserligen gillar jag min fjording, men hur kan en femårig fjording bli lika högt belönad som en häst med tio gånger bättre gång?!
Jag var med en stallkompis på en tävling där kallblodet innan inte gick ett enda steg på tygeln. Medans min kompis häst bitvis gjorde det. Båda ritterna var ganska jämna i stort men min kompis glömde vägen på ett ställe... Kallblodet "vann" med tre %. Ibland tänker jag att vissa domare har lägre krav på vissa hästar. Och att de tänker att "de ändå aldrig blir placerade".. Men de ser nog bara saker som jag inte ser. :angel:

Jag var och red en LA:3 igår. Kändes ganska okej, spänd skritt och ett avbrott i den förvända som jag får ta på mig. Tyckte att det kändes så himla bra och slutade rida. Onödigt för där tappade vi placeringen. Slutade 9 av 20 med 5 placerade. 62,5%

Jag var startnummer 7 och det var som sagt 20 starter. När 11 starter gått låg jag 3a men sen går alltså 6 personer av 9 om mig. Känns som om domaren fick en liten glädjerus på slutet..... Brukar inte klaga men det var så uppenbart. Detta var inte en framridningsklass till MSV heller utan sista klassen för dagen. Hade det varit framridningsklass så kan ju MSV ekipage komma på slutet och då är det ju inte ovanligt att det trillar in bra poäng. Men det är ju såhär sporten är.

Jag var med en stallkompis på en tävling där kallblodet innan inte gick ett enda steg på tygeln. Medans min kompis häst bitvis gjorde det. Båda ritterna var ganska jämna i stort men min kompis glömde vägen på ett ställe... Kallblodet "vann" med tre %. Ibland tänker jag att vissa domare har lägre krav på vissa hästar. Och att de tänker att "de ändå aldrig blir placerade".. Men de ser nog bara saker som jag inte ser. :angel:

Jag funderar lite i sådana banor: domaren förväntar sig skrutt och får lite bättre än skrutt och blir positivt överraskad.
Jag kan tänka mig att en positiv överraskning kan leda till välvillig tolkning när det väger mellan två siffror och att det blir den högre siffran då.
Men liiiite orättvist var det mot de andra.

I sluttabellen hamnade vi på plats 20 av 38 startande, så det var ju inte precis så att vi blev placerade ändå.

Vi red LA:1 också, fick 56.7% vilket jag var nöjd med eftersom det innebär att vi är färdigkvalade till dressyren på fjordhästSM. Kändes som ett rimligt och rättvist resultat utifrån ritten (precis som LB-ritten: rimlig bedömning på mig).
Med det resultatet hamnade vi på plats 13 av 19 startande, men den domaren var nog mer rättvis. Eller inte, eftersom det vara var sex av 19 startande som hamnade över 60-strecket. Men det kan ju ha varit ett ganska dåligt startfält, också.
Fiorano har ju också beskrivit startfält med inte helt imponerande resultat...

Jag brukar inte heller gnälla på domare men jag var också lite förundrad igår. Att våra längningar inte är fantastiska i traven köper jag het och fullt-men dom har inte blivit sämre det senaste året. Men ändå tycker jag att vi är värda mer än en knappt godkänd 5a.

Jag brukar inte heller gnälla på domare men jag var också lite förundrad igår. Att våra längningar inte är fantastiska i traven köper jag het och fullt-men dom har inte blivit sämre det senaste året. Men ändå tycker jag att vi är värda mer än en knappt godkänd 5a.

Men se över vad domaren gav för procent de klasser hon dömde. Var väl knappt inte en enda som kom över 60% när hon dömde, aldrig varit med om något liknande! Hon dömde 4:or på en av våran ridskolans instruktör på de enkla bytena att hästen var bakom hand... 4:a?! Och hästen var inte ens bakom hand om man tittar på filmen ^^

Nä henne skulle jag aldrig betala för att rida inför. De andra ritterna var inte så dåliga att dom förtjänade 54-52 procent.

Tyckte den prickiga skötte sig fint, trevlig!

370.jpg

Foto Susanne Jonsson, 2014-05-18

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Marvin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama