Vårens och sommarens tävlingar

fast är nivån låg i sig så vet inte domarna hur de öht ska döma öht utifrån grundkriterierna i sig.... jag rör mig mkt i dressyrvärden sen 30 år tillbaka, och inte sällan möter man rent av överdomarna på tävling som utrycker frustration utifrån startfältet att det trots allt är tävling osv och de vet knappt hur de öht ska kunna bedöma utifrån den nivån på startfältet och uttrycker frustration utifrån det.
Jag tycker inte det är fel eller konstigt öht att sån frustration finns hos överdomare eller domare öht faktiskt. tycker snarare det är sunt att de reagerar på lägsta nivån och hur de ska bedöma det startfältet i sig. ffa at 60% är grunden att öht rida ett godkänt program på lägsta nivå. så blir folk placerade under det så förstår jag verkligen frågeställningen .

Jag rider för samma klubb (och i samma allsvenskelag) som PathOfClovers och idag var vi iväg och red finalen i div. 2. Det är en dag jag helst vill glömma. Jag slog i rekord i låga procent, lyckades skrapa ihop 48%. Att jag inte blev utblåst var mer eller mindre ett under med tanke på att hästen mest på mitten och backade, kastade sig osv. Fick bland annat en 2:a på lösgjordheten (då förstår ni hur illa det var) och bland annat kommentaren "Väl kämpat!" "Häst som inte hade humöret med sig idag". No shit liksom. Hade det inte varit lag hade jag nog utgått, det var inte alls roligt..

Vi tar en bild från en annan tävling, med lite behagligare väder och gladare ryttare...

1375797_10200749442754857_2115128445_n.jpg

@orkide Vi var ju flera som hade problem idag. Det var inte bara värmen, jag måste nog sätta mig ner med min tränare och fundera på vad jag gör fel när jag rider Z. De sista 4 tävlingarna har han spänt till redan på framridningen och jag har inte kommit igenom alls i ridningen. Han drar, släpper, kniper och spänner sig. Totalt 60,285 % tror jag efter två gigantiska missar och fruktansvärt dåliga bakdelsvändningar. Femmor på lösgjordheten. suck. Känns alltid som om vi inte förtjänar bra poäng, utan bara får dem för att han är snygg. Det stör mig.

Vi ska testa ut ny sadel på tisdag, och någonstans förstår jag ju att det inte är bara sadeln som är problemet, men lite det kan det nog vara eftersom travökningarna ser ut som om de är i någon sorts tvångströja. Stötiga och spretiga. Det kan bara bli bättre!

Vi var ju då också och red final igår i div. II, vilken katastrofdag! haha

Superspänd prins stod emot som tusan, traven OK (lång och låg...) men galoppen stolpig och på dubbla spår, mer och mer ju närmre domarkortsidan vi kom... ;) Känns bra att komma rakt mot M-domaren i mellangalopp på långsidan med bredsidan före...Ja ja, stryk denna dag och se framåt! (Mot torsdagens tävling hemma, på hemmaplan har vi knappt kommit runt sista gångerna :cry:) Fick lite fina bilder igår iallafall! Tack till världens bästa tävlingsskötare som också är fotografen, Sara.

Ökad galopp...hihi sötnosen

Jag å sötnöten Sigge var oxå å tävlade igår, en LB:0 i den underbara värmen. :D Visste redan när jag lastade ur pålle att jag skulle få en utmaning som heter duga. Superspänd häst som tittar åt alla håll å kanter och glömmer därför att gå framåt. :p Insåg hur bortskämd jag varit på tidigare tävlingar där han faktiskt bjudit framåt på framridningen även om han har varit spänd. Försökte göra det bästa av situationen och rida på som jag tänkt. Lite glimtar här å där att han började slappna av, men han var för det mesta mer fokuserad på omgivningen. ;)

När vi väl skulle in på banan så höll vi knappt på att komma in :p Sigge frös fast å d kändes som han tänkte: "Ska vi verkligen in DÄR? Är du HELT säker? Förresten, har du sett att staketet har tre plankor på varandra och inte två eller en som det brukar.. undrar varför.." Haha han är verkligen en tänkare å grubblare! Tillslut fick jag iaf honom att gå in på banan. Där var det tuggummi.nu och det är lite fascinerande hur sakta det kan gå :angel: Hur som haver så kom vi runt och det är jag nöjd med. 55,7% skrapade vi ihop - jag trodde vi skulle hamna på 40% så jag blev väldigt förvånad. Jag måste jobba vidare med framridningen, får jag honom inom min ram där så kommer jag kunna påverka honom på ett helt annat sätt. Han kommer bli mer koncentrerad å trygg. Bara att jobba vidare! :bump:

Film kommer senare. Trots att det går i ultrarapid så är han ju så himla LÄCKER! :love: Åh, vad jag är glad att få rida honom! Älskade tokhäst!

fast är nivån låg i sig så vet inte domarna hur de öht ska döma öht utifrån grundkriterierna i sig.... jag rör mig mkt i dressyrvärden sen 30 år tillbaka, och inte sällan möter man rent av överdomarna på tävling som utrycker frustration utifrån startfältet att det trots allt är tävling osv och de vet knappt hur de öht ska kunna bedöma utifrån den nivån på startfältet och uttrycker frustration utifrån det.
Jag tycker inte det är fel eller konstigt öht att sån frustration finns hos överdomare eller domare öht faktiskt. tycker snarare det är sunt att de reagerar på lägsta nivån och hur de ska bedöma det startfältet i sig. ffa at 60% är grunden att öht rida ett godkänt program på lägsta nivå. så blir folk placerade under det så förstår jag verkligen frågeställningen .

Det där förstår jag inte alls. Dom ska bedöma ett program, det är bara att sätta poäng efter hur rörelserna rids av de olika ekipagen. Dom har ju kriterier att gå efter.

@aprilia Såg din fina häst igår! Vi körde in på parkeringen och jag tänkte direkt "Den där hästen känner jag igen!" :D Haha. Bra jobbat i värmen, såg tyvärr inte din ritt. Många verkade ha problem med underlaget.

@zassoo: Vad roligt att du såg oss! Sigge e ju lätt å känna igen med hans teckning ;) Tyvärr inte min egen häst, men jag är tacksam att få träna å tävla med honom! Såg att din medishäst va med på startlistan, va d ägaren som red? Vi satt å fikade på parkeringen å åkte hem sen, hade tänkt titta på lite ekipage men det blev inte så :p Hörde att några tyckte underlaget va hårt (?). Inget jag hann analysera haha, jag hade fullt sjå med att försöka få Sigge att tycka jag var mer intressant än omgivningen :angel: Menar du underlaget på tävlingsbanan eller framridningen?

Det verkar inte som om jag var ensam om en usel tävlingsdag igår. Själv fick jag eländet filmat... Snäll domare som tyckte att vi var värda hela 61%. Själv inser jag att det inte är så lätt att vara häst och vilja gå framåt när ryttaren drar i munnen hela tiden. Det var verkligen en mardrömslikt där varken gas eller halmhatten fungerade. Jag fick inte ens ut honom i hörnen...
Varsågoda!

Det verkar inte som om jag var ensam om en usel tävlingsdag igår. Själv fick jag eländet filmat... Snäll domare som tyckte att vi var värda hela 61%. Själv inser jag att det inte är så lätt att vara häst och vilja gå framåt när ryttaren drar i munnen hela tiden. Det var verkligen en mardrömslikt där varken gas eller halmhatten fungerade. Jag fick inte ens ut honom i hörnen...
Varsågoda!

Nej usch för gårdagens tävling! Men vi kommer igen, allihopa! Roligt i ditt inlägg att halvhalt har blivit halmhatt.

@zassoo: Vad roligt att du såg oss! Sigge e ju lätt å känna igen med hans teckning ;) Tyvärr inte min egen häst, men jag är tacksam att få träna å tävla med honom! Såg att din medishäst va med på startlistan, va d ägaren som red? Vi satt å fikade på parkeringen å åkte hem sen, hade tänkt titta på lite ekipage men det blev inte så :p Hörde att några tyckte underlaget va hårt (?). Inget jag hann analysera haha, jag hade fullt sjå med att försöka få Sigge att tycka jag var mer intressant än omgivningen :angel: Menar du underlaget på tävlingsbanan eller framridningen?

Japp det var ägaren som red, jag var medhjälpare :) Blev precis under 60 %, han var spänd och lite oengagerad så det blev rätt slätstruket, alla punkter mellan 5,5-6,5.
Ja precis, att det var hårt på tävlingsbanan :) Var ju däremot rätt mjukt på framridningen (ridhuset). Haha men det är väl bra att du fokuserar på hästen ;)

@Amanda_F Kul med halmhatt! Det får stå kvar för halvhalterna kändes som halmhattar...typ. :p
Själv tvivlar jag på om jag har på dressyrbanan att göra förrän i höst. Behöver verkligen ta mig en funderare. Jag rider bra på framridningen men tappar all ork, fokus och jävlarannamma innanför staketen. Jag tänker enbart negativa tankar därinne och vill bara att det ska ta slut... Dags för lite mental träning kanske.

@Amanda_F Kul med halmhatt! Det får stå kvar för halvhalterna kändes som halmhattar...typ. :p
Själv tvivlar jag på om jag har på dressyrbanan att göra förrän i höst. Behöver verkligen ta mig en funderare. Jag rider bra på framridningen men tappar all ork, fokus och jävlarannamma innanför staketen. Jag tänker enbart negativa tankar därinne och vill bara att det ska ta slut... Dags för lite mental träning kanske.

Vi hade mental träning i förra veckan med klubben. I lightversion eftersom vi var så många. Tänkvärt!

Själv slutar jag rida formen på hästen och rider bara vägar och moment. Yttre bakbenet är ofta låååångt efter. Men jag övar! Två starter nästa helg också. En på skoj med fina M som är min kompis häst och en MsvC med F. Jag har henne nästan en hel vecka själv nu för hennes ägare som har ridskolan hon går på är bortrest. Ska bli kul att se om det blir bättre av detta!

@b_ridutbildning Men om du inte tränar just på tävlingsmomentet, hur ska du då bli bättre på det;)? Ni är ett jättefint ekipage och får du bara rätt på din inställning och kan tänka positivt inne på banan tror jag att ni kommer bli helt super därinne! Ett tips som funkar för mig är att sjunga med i musiken (om du är musikalisk behöver du kanske ingen musik:p). När man sjunger kan man inte spänna sig.

Det där förstår jag inte alls. Dom ska bedöma ett program, det är bara att sätta poäng efter hur rörelserna rids av de olika ekipagen. Dom har ju kriterier att gå efter.

Fast det är ju redovisat i ett sammanhang, om startfältet är sådant att vinnaren har 56%, så blir det svårt för domarna att döma vettigt även om de följer skalan i sig, och jag har verkligen full förståelse för att man som domare vrider sig i graven om de placerade är placerade på så låga procent. Jag tycker inte det är några dugg konstigheter, alla som dömer dressyr vet att man kan ligga högt eller lågt på poängskalan utifrån startfält osv, det håller sant hur "standard" bedömningspunkterna i sig må vara enligt protokoll och principiellt.

@mackan Jag förstår inte riktigt hur du menar faktiskt? Om vi ska utgå från klassen jag vann på så låga procent kan jag tillägga att jag startade först. Kan ju vara så att hon (domaren) helt enkelt gick ut rätt hårt och fick sen helt enkelt hålla den linjen eftersom kvalitén inte blev bättre under klassens gång. (Jag såg själv bara fragment av resterande ritter, men det var många hästar som spökade ordentligt.)

@mackan Jag förstår inte riktigt hur du menar faktiskt? Om vi ska utgå från klassen jag vann på så låga procent kan jag tillägga att jag startade först. Kan ju vara så att hon (domaren) helt enkelt gick ut rätt hårt och fick sen helt enkelt hålla den linjen eftersom kvalitén inte blev bättre under klassens gång. (Jag såg själv bara fragment av resterande ritter, men det var många hästar som spökade ordentligt.)

Ja exakt så kan det vara, och det är bland annat det jag försökt reflektera över i tråden att självklart är inte en poängskala en statisk grej även om det på papper finns beskrivet för vad som är en 5:a och vad som är en 7:a osv. Det var ett svar på Tussinussens inlägg att varför skulle inte en poängskala alltid vara en poängskala osv. De som tävlat vet att det är en bedömningssport i allra högsta grad, oavsett att det som sagt finns siffror som betyder a b och c.

Om som ditt exempel, skulle vara så att domaren låg lågt till att börja med och dömde mkt tufft, och det sen inte kom några bättre utan snarare resten av klassen hade låg nivå, så är det ju precis som jag skrev i ursprungsinlägget, att det blir svårt för domarna att förhålla sig. Självklart påverkar startfältet det hela om det är så. Och självklart kan domarna bli frustrerade. Senast om sisten jag var på en div 3, uttryckte överdomaren en stor frustration över hur man skulle döma startfältet eftersom nivån var väldigt väldigt låg, och det är inte första gången jag har erf av att detsamma uttrycks. Har skrivit en hel del dressyr som sagt.

@b_ridutbildning Men om du inte tränar just på tävlingsmomentet, hur ska du då bli bättre på det;)? Ni är ett jättefint ekipage och får du bara rätt på din inställning och kan tänka positivt inne på banan tror jag att ni kommer bli helt super därinne! Ett tips som funkar för mig är att sjunga med i musiken (om du är musikalisk behöver du kanske ingen musik:p). När man sjunger kan man inte spänna sig.
@Fiorano
Visst måste jag träna på att tävla. Det luriga är att nerverna blivit värre för varje klass som går. Inrökande hade jag låga mål och var nöjd men någonstans höjde jag kraven på oss och kunde inte leva upp till dem. Dessutom har jag ridit lag för första gången på evigheter och dessutom visat sig vara lagets svagaste kort. Och det svider ju lite samt ökar pressen.

Japp det var ägaren som red, jag var medhjälpare :) Blev precis under 60 %, han var spänd och lite oengagerad så det blev rätt slätstruket, alla punkter mellan 5,5-6,5.
Ja precis, att det var hårt på tävlingsbanan :) Var ju däremot rätt mjukt på framridningen (ridhuset). Haha men det är väl bra att du fokuserar på hästen ;)

Hade varit roligt å se din medispålle in action! Tycker han e himla flott :) Haha, som sagt, underlaget va inget som jag tyckte påverkade pålle. Men jag va kanske inte så uppmärksam på det heller :angel:

Förstår ändå inte. Är ekipagen på låg nivå så är dom. Vad exakt är det som domarna tycker är frustrerande? Att det känns besvärligt att ge folk 4: or?

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Marvin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur