Vårens och sommarens tävlingar

Och självklart kan domarna bli frustrerade. Senast om sisten jag var på en div 3, uttryckte överdomaren en stor frustration över hur man skulle döma startfältet eftersom nivån var väldigt väldigt låg, och det är inte första gången jag har erf av att detsamma uttrycks. Har skrivit en hel del dressyr som sagt.

Måste erkänna att jag inte riktitg förstår att domaren utrycker frustration över att nivån är låg i div 3. Vad skulle den annars vara? Div 3 är ju den lägsta nivån av lagtävling och många debuterar eller nära på. Lägg till nervositet av att tävla i lag så känns det inte alls speciellt konstigt att nivån inte blir så jättehög, det hade varit konstigaree om den varit det. Jag har också skrivit en hel del på dressyrtävlingar och hört domare gnälla över "vad gör de här" i lokal LC och LB och funderat över vad de menar. Det är den lägsta nivån av tävling (alla klubbar ordnar inte klubbtävlingar och på den tiden fanns inte pay and ride) och får man inte testa där även om man inte är så lysande tycker jag att det är trist.

Senast ändrad:
@Tulip jag tror som sagt att man som domare blir frustrerad om 100% av startfältet inte kommer i närheten öht av godkänt program och ska upprätta en placeradlista ändå utifrån det samt en vettig bedömningsskala. Likaså tror jag att man som domare kan bli frustrerad när merparten av startfältet öht inte förefaller ens ha en sportslig att rida på godkända procent. Men oavsett anledning så verkar det som även du har hört samma som det jag skriver om, och på min tid som jag skriver om här, finns det även gott om pay and ride, iallafall här i mitt län.

. Senast om sisten jag var på en div 3, uttryckte överdomaren en stor frustration över hur man skulle döma startfältet eftersom nivån var väldigt väldigt låg, och det är inte första gången jag har erf av att detsamma uttrycks. Har skrivit en hel del dressyr som sagt.

Det är väl OK att överdomaren tycker att nivån är låg.
Men frustration?
Överdomaren ska ju förresten inte döma tävlingen/ekipagen utan se till att tävlingen går rätt till... så att överdomaren funderar på hur man ska döma klassen verkar ganska konstigt, tycker jag.

@kryddelydd det är väl inget konstigt att en överdomare på plats som rör sig ute på framridning och ser allt osv, och sen hör de dömande domarnas frustrationer, kan relatera till det hela? Det är väl inte konstigt att man som domare blir frustrerad när man ska försöka döma och upplever att poängskalan nästan blir förskjuten pga nivån?

@Tulip jag tror som sagt att man som domare blir frustrerad om 100% av startfältet inte kommer i närheten öht av godkänt program och ska upprätta en placeradlista ändå utifrån det samt en vettig bedömningsskala. Likaså tror jag att man som domare kan bli frustrerad när merparten av startfältet öht inte förefaller ens ha en sportslig att rida på godkända procent. Men oavsett anledning så verkar det som även du har hört samma som det jag skriver om, och på min tid som jag skriver om här, finns det även gott om pay and ride, iallafall här i mitt län.

Fast frustration? Det är väl bara att döma enligt protokollet och den som är minst dålig vinner.

Jag har varit ute på LA med min fjording. Hästen skulle kanske, med god vilja, hamna över 60% en bra dag men hon räcker inte riktigt till vilket är helt OK.
Jag har valt att rida henne på LA ändå, eftersom SM-kvalgränsen för fjordingar är minst 55%. Alltså har det funnits anledningar för mig att starta i en klass där jag inte uppnår 60% (och jo, vi är kvalade genom tre ritter på minst 55%).
Vid första försöket gick det skrutt och domaren dömde ut oss helt genom att mycket tydligt poängtera att hästen inte hade i LA att göra.
Vid fjärde försöket fick vi ett "väl matchat!" vilket jag läser som att domaren tyckte att vi gjorde ett bra jobb.
Alltså: en domare dömde ut oss helt, en annan tyckte att det var OK.
Vem har rätt?
Jag har också sett resultat som är betydligt sämre än mina.
I div III allsvenskan, som samma fjording fick gå, landade vi på precis över 60% och hamnade då som nummer 20 av 38 startande. Bra av hästen. Ganska låg nivå på startfältet som helhet, kan man misstänka. Eller så var det några (stämmer för minst en av mina lagkamrater) som hade en extremt dålig dag.

Att ha synpunkter på startfältet kan ju vara att ha synpunkter på vem som har en bra respektive dålig dag, också.

@kryddelydd jag kan ju dessvärre inte svara för hur respektive domare tänker ;)
I övrigt var det inte meningen att kapa ngn tråd eller göra ngra längre diskussioner om detta just i denna tråd, så om ngn känner sig manad kan de kanske skapa en särskild tråd för detta så vi slipper förstöra tävlingsresultat tråden tänker jag?

@kryddelydd det är väl inget konstigt att en överdomare på plats som rör sig ute på framridning och ser allt osv, och sen hör de dömande domarnas frustrationer, kan relatera till det hela? Det är väl inte konstigt att man som domare blir frustrerad när man ska försöka döma och upplever att poängskalan nästan blir förskjuten pga nivån?

Fast det är inte alltid så att det har med kvaliteten överlag att göra, vissa domare dömer bara VÄLDIGT lågt. Det finns en domare i våra trakter som generellt dömer alla ekipage 5-10%-enheter lägre än vad de brukar få. När en svårklassryttare rider utan missar på en skitfin unghäst och vinner på 58% i en LB, och hästen nån vecka senare kvalar till breeders, så känns det som om man inte riktigt har samma skala som alla andra. Tror de flesta här är medvetna om att hen dömer mycket lågt, och då får man själv besluta om man vill starta i klassen eller inte, men lite tråkigt är det. Framförallt i LC och LB så är det många oerfarna hästar och ryttare, då behöver man inte alltid såga hela klassen vid fotknölarna och inte ge godkända betyg till en enda startande.

Fast det är inte alltid så att det har med kvaliteten överlag att göra, vissa domare dömer bara VÄLDIGT lågt. Det finns en domare i våra trakter som generellt dömer alla ekipage 5-10%-enheter lägre än vad de brukar få. När en svårklassryttare rider utan missar på en skitfin unghäst och vinner på 58% i en LB, och hästen nån vecka senare kvalar till breeders, så känns det som om man inte riktigt har samma skala som alla andra. Tror de flesta här är medvetna om att hen dömer mycket lågt, och då får man själv besluta om man vill starta i klassen eller inte, men lite tråkigt är det. Framförallt i LC och LB så är det många oerfarna hästar och ryttare, då behöver man inte alltid såga hela klassen vid fotknölarna och inte ge godkända betyg till en enda startande.
Vid lagtävling i div 3 för ponny så är det ryttartest som gäller, och det var så mkt bättre med en bedömning på enbart ryttaren! För då blir fokus på den korrekta sitsen, och de kan en ha trots att en inte riktigt kommit på det här med att få hästen att jobba korrekt i form.

Fast jag kan nog tycka att det är viktigare att ha en bra inverkan och få hästen att arbeta i en form där den inte tar skada på sikt, än att ha den tjusigaste sitsen. Visserligen är en bra sits en förutsättning för att kunna inverka på ett bra sätt, men om man är på så basic nivå så är man kanske heller inte riktigt mogen för tävling. Tänker jag.

Fast jag kan nog tycka att det är viktigare att ha en bra inverkan och få hästen att arbeta i en form där den inte tar skada på sikt, än att ha den tjusigaste sitsen. Visserligen är en bra sits en förutsättning för att kunna inverka på ett bra sätt, men om man är på så basic nivå så är man kanske heller inte riktigt mogen för tävling. Tänker jag.
Ja, men en korrekt sits är ju en bra förutsättning för att komma till bra inverkan. Och vi såg många yngre ryttare med en trevlig inverkan men där ponnyn inte var hundra på tygeln, men ekipaget var på god väg. Och att då få kanske 65 % för sin ritt istället för 55 % kan göra stor skillnad.

Jag är ju av den tron att man inte ska få 6 eller högre om hästen inte går för den i klassen ändamålseniga formen. I LC ska hästen gå i form och vara eftergiven är den inte det så kan du inte få högre än 5.
Jag red LC2 på min häst när hon var 4 år och hon gick i form men på tok för djup och låg. Jag fick 50%. Var det kul? Nej inte direkt men den formen var ju inte bättre än den där hästen springer som en stjärnkikare.

Jag är ju av den tron att man inte ska få 6 eller högre om hästen inte går för den i klassen ändamålseniga formen. I LC ska hästen gå i form och vara eftergiven är den inte det så kan du inte få högre än 5.
Jag red LC2 på min häst när hon var 4 år och hon gick i form men på tok för djup och låg. Jag fick 50%. Var det kul? Nej inte direkt men den formen var ju inte bättre än den där hästen springer som en stjärnkikare.

Så tänker jag också. Jag tycker det ger lite fel signaler när somliga ryttare kan hamna på 65-70% utan att hästen är eftergiven. En mindre rutinerad ryttare kan då självklart undra varför betyget på sits och inverkan inte blir högre än 5 i en "vanlig" klass.

Som lite motvikt till alla som är missnöjda med helgen kommer jag här med en lyckad tävlingsdag! :) Trots att jag upptäckte precis innan jag skulle köra att han trampat av sig en baksko...

Red först en LA:4 (där det även var DM-lagklass som ingick), var inte så nöjd efteråt, han var lite ofokuserad och speciellt i galoppen kröp han upp i formen.
7or rakt igenom traven och två 7,5, 7 på första bakdelsvändningen och 6,5 på andra. 7 resten av skritten också, sedan 6 på mellangaloppen och 7,5 på volten åt vänster. Sedan gick det lite utför med 6,5 i förvända, 6,5 på fattningen och sedan 5,5 och 5 på ökning och volt i högergaloppen och sedan 6,5 i förvända. 7,5 på travbiten efter galoppen och 7 på ryggningen och galoppen på medellinjen, 6 på halten. 7 på gångarter, framåtbjudning och korrekthet, 6 på lösgjordhet och 6,5 på ryttaren.
"Flott häst med lätta gångarter. Blir lite hög i formen i galoppen."
Blev totalt 67,44% och vi hamnade första utanför placering (9a av 30).

Sedan debuterade vi MsvC:2, hade mycket bättre känsla även om vi har en del att förbättra på den nivån. Skolorna är för raka så där hade vi 6 och 5,5 på öppnorna och 6or på slutorna. Bakdelsvändningarna 6 och 7, 8 på ökade skritten. Hade liten miss med galoppfattning efter bakdelsvändningarna så det slog ju ner på ökade traven till 5,5, annars hade vi 7 på båda mellantraverna (hur säger man det i plural...??). Svåra högergaloppen gick fint, 7,5 på fattningen och sedan 7 på mellangaloppen, förvända och på första enkla bytet! Vänstergaloppen något sämre 6,5 och sedan travade han ut ut andra enkla bytet, 5a. 7 igen på högergaloppen och på ökade galoppen på diagonalen men 5 på upptaget som det inte blev så mycket av alls...
7 på gångarter, framåtbjudning och korrekthet, 6 på lösgjordhet och 7,5 på ryttaren.
"Flott häst. Prydlig sits. Trevlig uppvisning."
Totalt 65,56% :banana:, det bästa vi haft i MsvC:1 innan var precis över 60%...!
Med det blev vi 2a-placerade av 10 starter :D :love:

Hade glömt tömma kameran så blev inte mycket till film från LA:4an men här kommer MsvC:2an:

Som lite motvikt till alla som är missnöjda med helgen kommer jag här med en lyckad tävlingsdag! :) Trots att jag upptäckte precis innan jag skulle köra att han trampat av sig en baksko...

Red först en LA:4 (där det även var DM-lagklass som ingick), var inte så nöjd efteråt, han var lite ofokuserad och speciellt i galoppen kröp han upp i formen.
7or rakt igenom traven och två 7,5, 7 på första bakdelsvändningen och 6,5 på andra. 7 resten av skritten också, sedan 6 på mellangaloppen och 7,5 på volten åt vänster. Sedan gick det lite utför med 6,5 i förvända, 6,5 på fattningen och sedan 5,5 och 5 på ökning och volt i högergaloppen och sedan 6,5 i förvända. 7,5 på travbiten efter galoppen och 7 på ryggningen och galoppen på medellinjen, 6 på halten. 7 på gångarter, framåtbjudning och korrekthet, 6 på lösgjordhet och 6,5 på ryttaren.
"Flott häst med lätta gångarter. Blir lite hög i formen i galoppen."
Blev totalt 67,44% och vi hamnade första utanför placering (9a av 30).

Sedan debuterade vi MsvC:2, hade mycket bättre känsla även om vi har en del att förbättra på den nivån. Skolorna är för raka så där hade vi 6 och 5,5 på öppnorna och 6or på slutorna. Bakdelsvändningarna 6 och 7, 8 på ökade skritten. Hade liten miss med galoppfattning efter bakdelsvändningarna så det slog ju ner på ökade traven till 5,5, annars hade vi 7 på båda mellantraverna (hur säger man det i plural...??). Svåra högergaloppen gick fint, 7,5 på fattningen och sedan 7 på mellangaloppen, förvända och på första enkla bytet! Vänstergaloppen något sämre 6,5 och sedan travade han ut ut andra enkla bytet, 5a. 7 igen på högergaloppen och på ökade galoppen på diagonalen men 5 på upptaget som det inte blev så mycket av alls...
7 på gångarter, framåtbjudning och korrekthet, 6 på lösgjordhet och 7,5 på ryttaren.
"Flott häst. Prydlig sits. Trevlig uppvisning."
Totalt 65,56% :banana:, det bästa vi haft i MsvC:1 innan var precis över 60%...!
Med det blev vi 2a-placerade av 10 starter :D :love:

Hade glömt tömma kameran så blev inte mycket till film från LA:4an men här kommer MsvC:2an:

Så roligt! Grattis till fina procent!

Vi har också varit iväg igen och tävlat, fick ju lite blodad tand senast då jag råkade bli placerad. Denna gång så red jag två klasser, LB:2 och LB:3 och i den första var hon ungefär så spänd och tråkig som hon varit tidigare. Vi kom sist med drygt 56% och hon gick verkligen för de procenten så det stämde väl överrens. Fick dock väldigt trevlig kritik på slutet, mycket trevlig domare!

Sedan följde 4 h i släpet inväntande nästa klass (dressyr är ju helt underbart ;) ) och sedan red jag fram 45 min innan nästa klass och lyckades faktiskt få henne att gå som hon 'ska'. Nåväl, förbättringsområden finns ju alltid. Red programmet och kände att NU går det bättre och red ihop 65,455% och seglade först in på 5e plats men blev sedan nerpetad av sista ryttaren så jag slutade 6a.

Första klassen glömmer vi, andra är jag mer nöjd med! :D

Jag och min mupphäst
10364161_10152481396845948_3200673842477379441_n.jpg

Var iväg och red LA:4 idag. Tyckte ritten var ren mellanmjölk. Hon var inte riktigt igenom och blev sjukt stark i slutet. Bakdelsvändningarna var kassa, 5,5 på båda. Fick inte tillbaks henne efter ökade galoppen så 10 m volten blev typ 12 m och en 5a. Sista medellinjen med halt/ryggning/vä galopp/ halt hälsning kunde varit bättre också.
Fick 64,87% och kom 4:a. Var bara 3 placerade och 3:an har 1 poäng mer...... typiskt. Alla 3 före mig var ridskolehästar och @@PathOfClovers vann överlägset :D

Idag gjorde vi något vi inte gjort på flera år...Vi VANN! :D bara 10 starter men ändå!

Sist vi red hemma kravlade vi oss runt på 55% och kom sist, hemmatävlingen innan det hade samma tendens; han stannar och vill inte gå. Idag var det som bortblåst! Han var sååå med mig!!! :love: bara sista uppridningen han inte vill göra; 2 x 5,5, annars många fina 8-or. Kommentaren där nere: "Jättefin uppvisning!" 70,610%

Tvåa och trea var också våra fina lektionshästar, kul ärevarv!!!

Bilder och film kommer!

Idag har vi tävlat igen, la3 och la4 i värmen :)

I la3 så var jag halvnöjd, han kändes ganska stark, men ritten var endå ok och utan missar. 69,85% gick upp i ledningen och det räckte till en seger, av 22 st.

I la4 så var han väldigt mycket finare, men jag vet inte vad jag gjorde i skänkelvikningarna, vårat paradnummer, rumpan gick före hela tiden :confused:
En stor miss i ryggningen/galoppfattning, men annars helt okej, 66% vilket gav oss en gul rosett :)

En liten kort film ifrån framridningen

Film från la4 kommer snart :)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Marvin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023