Vårens och sommarens tävlingar

Blev tätt mellan starterna för oss denna gången, startade igen igår på Ribban i Malmö. Lite speciell tävlingsplats så första klassen var Bruce mest koncentrerad på alla folk, cyklister, inlinesåkare och dylikt och inte så mycket på mig ;). till andra klassen gick han mycket bättre men då blev han istället trött och orkade inte riktigt hålla ihop galoppen hela vägen.

Liten bild från framridningen med Turning Torso i bakgrunden:
DSC05515r_zpsfd9a3d95.jpg

Red först MsvC:1 och låg på mestadels 6 och 6,5 i traven, en 7a på högervolten. 6 på ökade skritten och 5,5 på mellanskritt, var lite öjämn och spänd. 6 och 6,5 i mesta av galoppen också, 7 på en fattning och på andra förvända med kommentaren "Snyggt!" :D. 6,5 på Gångarter ("Spänstig m mer frihet"), 6,5 Framåtbjudning ("Energisk m mer mjukhet"), 6 Lösgjordhet ("Ganska påverkbar men ej liksidig"), 6,5 Ryttaren ("Trevlig ridning, ej full effekt i liksidheten"), 7 Korrektheten ("Noggrann!"). Slutade totalt på 63,7% vilket är nytt pers i programmet och kom 9a av 28 så 2a utanför placering. Känns som att vi höjt lägstanivån ett snäpp! :)

Sedan var det dags för andra MsvC:2. 6 på inridningen som var sidan om linjen och på dubbla spår, men sedan trillade det in lite 7or! 7,5 på mellantraven, 7 på båda öppnorna, första "krumeluren", ökade traven och första skrittbiten innan vändningarna. Men sedan blev vändningarna inte alls så bra som vi ändå har gjort dem innan, 4 och 5,5. Slutorna orkar han inte riktigt så där tappar han lite flyt, 6,5 och 6 och andra krumeluren blev lite ojämn så 6,5. 6 på skritt och mellangaloppen, sedan fick vi avbrott i galoppserpentinen, 4 på den... Han precis fatta galopp igen och få till ett enkelt byte som ändå blev en 6a. Andra galoppserpentinen och enkla bytet 7! Sedan ett till avbrott nere i hörnet och så skuttade han iväg litegrann när jag kickade till honom, en 4 till. Men sen jäklar bar det iväg i ökade galoppen, 7,5! Upptaget blev det inte så mycket med däremot, omslag bak och allmänt blaj, 5,5. 6,5 och 7 på avslutningen.
7 på Gångarter ("Trots skritten"), 7 på Framåtbjudning, 5,5 på Lösgjordhet ("Tappar galopp, står emot, lite spänd"), 7 på Ryttaren ("Mjuk sits") och 6,5 på Korrekthet ("Tänk på hörnen").
Slutkommentar: "Härlig häst med utstrålning och stor potential. Litet spänd idag. LYCKA TILL."
Blev 64% och med så många missar är jag jättenöjd med det resultatet! slutade 6a av 13 i klassen.

Blev tätt mellan starterna för oss denna gången, startade igen igår på Ribban i Malmö. Lite speciell tävlingsplats så första klassen var Bruce mest koncentrerad på alla folk, cyklister, inlinesåkare och dylikt och inte så mycket på mig ;). till andra klassen gick han mycket bättre men då blev han istället trött och orkade inte riktigt hålla ihop galoppen hela vägen.

Liten bild från framridningen med Turning Torso i bakgrunden:
DSC05515r_zpsfd9a3d95.jpg

Red först MsvC:1 och låg på mestadels 6 och 6,5 i traven, en 7a på högervolten. 6 på ökade skritten och 5,5 på mellanskritt, var lite öjämn och spänd. 6 och 6,5 i mesta av galoppen också, 7 på en fattning och på andra förvända med kommentaren "Snyggt!" :D. 6,5 på Gångarter ("Spänstig m mer frihet"), 6,5 Framåtbjudning ("Energisk m mer mjukhet"), 6 Lösgjordhet ("Ganska påverkbar men ej liksidig"), 6,5 Ryttaren ("Trevlig ridning, ej full effekt i liksidheten"), 7 Korrektheten ("Noggrann!"). Slutade totalt på 63,7% vilket är nytt pers i programmet och kom 9a av 28 så 2a utanför placering. Känns som att vi höjt lägstanivån ett snäpp! :)

Sedan var det dags för andra MsvC:2. 6 på inridningen som var sidan om linjen och på dubbla spår, men sedan trillade det in lite 7or! 7,5 på mellantraven, 7 på båda öppnorna, första "krumeluren", ökade traven och första skrittbiten innan vändningarna. Men sedan blev vändningarna inte alls så bra som vi ändå har gjort dem innan, 4 och 5,5. Slutorna orkar han inte riktigt så där tappar han lite flyt, 6,5 och 6 och andra krumeluren blev lite ojämn så 6,5. 6 på skritt och mellangaloppen, sedan fick vi avbrott i galoppserpentinen, 4 på den... Han precis fatta galopp igen och få till ett enkelt byte som ändå blev en 6a. Andra galoppserpentinen och enkla bytet 7! Sedan ett till avbrott nere i hörnet och så skuttade han iväg litegrann när jag kickade till honom, en 4 till. Men sen jäklar bar det iväg i ökade galoppen, 7,5! Upptaget blev det inte så mycket med däremot, omslag bak och allmänt blaj, 5,5. 6,5 och 7 på avslutningen.
7 på Gångarter ("Trots skritten"), 7 på Framåtbjudning, 5,5 på Lösgjordhet ("Tappar galopp, står emot, lite spänd"), 7 på Ryttaren ("Mjuk sits") och 6,5 på Korrekthet ("Tänk på hörnen").
Slutkommentar: "Härlig häst med utstrålning och stor potential. Litet spänd idag. LYCKA TILL."
Blev 64% och med så många missar är jag jättenöjd med det resultatet! slutade 6a av 13 i klassen.

Häftiga bild/filmer! Vet inte vad jag ska säga om tävlingsplatsen, en är annorlunda på något vis ;) Kul att det går så bra.

Idag har jag varit och tävlat LA:3 med min kompis häst M. Det var hans första LA och femte gången jag red honom. Han var heeeelt fantastisk. Så fokuserad och enormt mycket bättre tryck än vad jag trott att han hade. Det var sjukt kul. Trots en halvt medioker ryggning, giraff i varje halt och ett omslag i förvända högergaloppen så blev det en tredjeplacering och 64,43 %! Roligast var att domaren gillade min noggranna ridning. Åtta på korrektheten och sjuor på sits och lösgjordhet

Jag tävlade på samma tävling som PoC och JFrelin. Efter förra helgens bravader (48%) så var jag lite nervös och bytte klass och bestämde mig för att rida LA:3 och LB:3 istället för LA:3 och LA:4.

I LA:3 så hade jag en sån fantastisk känsla! Allt verkligen fungerade och han var helt med på noterna, ena skänkelvikningen blev kanske liiiite sämre än vanligt. Slutade på 71,143 %, med bland annat 8 på sitsen och 7,5 på bägge förvända. Fick dessutom en 7a på en mellantrav, vilket jag är sjukt nöjd med med tanke på att jag inte kunnat länga utan taktmissar på hela hösten/vintern/våren. 71,143% räckte till vinst (med typ 4% dessutom), sjukt kul att få vinna på hemmaplan. Efter att det gick så bra i LA:3 så valde jag att byta klass och rida LA:4 istället, och även där gick det bra. Jag var inte lika nöjd med känslan - allt var lite sämre men framförallt mellantraverna blev inte bra. Men det lönar sig att sätta koefficienterna, fick 7 på bägge bakdelsvändningarna, ena skänkelvikningen och förvända galoppen och slutade på 65,610% och det räckte till en 2a plats. Hade två missar, ett byte i upptagningen efter mellangaloppen och sen skyggade han en gång i ett hörn.

I alla fall - vilken fantastisk häst! Tänk om han kunde förstå att det är mycket roligare att göra tävlingar som denna istället för att backa i mellangaloppen...

Här kommer lite bilder;

maj%202014%20473.JPG

maj%202014%20498.JPG

maj%202014%20540.JPG

maj%202014%20561.JPG

PoC på fuxen, jag på skimmeln och vår andra klubbkompis på den bruna. Fina lektionshästar! Och sen är ju min nya kavaj hyfsat snygg också :love::angel:

Nu är vårt hemma-meeting avslutat för i år och för vår del var det en jättelyckad helg. Jag inledde med en MsvB4.a i lördags där vi skrapade ihop 69,67% och blev 3.a. Därefter var det dags för debuten i MsvA och även om det var lite matt så hade vi inga direkta missar men det blev lite slätstruket, serien satt och piruetterna var väl helt ok även om de behöver bli mycket bättre för ett högre betyg förstås. Vi slutade som första utanför placering med 63,68% en av domarna hade oss faktiskt som tvåa så det var ju kul!

Igår skulle jag bara rida MsvA men blev hastigt inkastad till att även rida i vårt Div I-lag och rida MsvB2. Vi började med MsvAn och åter igen gjorde vi en ganska stabil ritt, 64,38% blev resultatet och hamnade således som andra utanför pris, är jätteglad över våra båda MsvA-ritter, vi behöver iaf inte skämmas och med mer rutin hoppas jag att vi kan knipa ytterligare lite mer poäng. Efter några timmar snurrade vi även runt MsvB2 och min fantastiska häst levererade åter igen, 73,95% blev resultatet vilket innebar vinst individuellt och dessutom tog vi också hem vinsten i Div I. KUL! :)

Dessutom debuterade vår andra häst MsvB4 och det med bravur, 68,69% och pris! Hurra för våra fina svarta tjejer! :love:

Idag har jag varit och tävlat LA:3 med min kompis häst M. Det var hans första LA och femte gången jag red honom. Han var heeeelt fantastisk. Så fokuserad och enormt mycket bättre tryck än vad jag trott att han hade. Det var sjukt kul. Trots en halvt medioker ryggning, giraff i varje halt och ett omslag i förvända högergaloppen så blev det en tredjeplacering och 64,43 %! Roligast var att domaren gillade min noggranna ridning. Åtta på korrektheten och sjuor på sits och lösgjordhet

Och här kommer filmen:

Den 12:e blir varan debut, vi startar i en Medium63 ar det tankt. (Jamforbart med en svensk MsvC kanske? Oppna, sluta, enkla byten, skrittpiruetter)

Om allt gar enligt planen vill saga.... sa hall en tumme eller tva ar ni snalla. :)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Marvin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama