Vårens och sommarens tävlingar

Sv: Vårens tävlingar

Tack och jag håller med om det du säger! Hon har mycket mer trav i sig som jag (självklart:cautious:) kan plocka fram hemma och på framridningen men än så länge inne på banan så är risken stor att hon istället bli springig så det är lite en avvägningsfråga. Nu är det några veckor till nästa start o då tänkte jag spänna bågen lite till.:D
Men är härligt nöjd med de två första starterna i år. Hon känns himla fräsch o fin plus att hon också verkar tycka att det är rätt kul!

Kl*

Har blivit lite "biten" av tanken att starta en dressyrtävling med min hopphäst som aldrig gått en dressyrtävling. Dock tycker h*n att staket är hinder och vi får väl se om vi fixar att bli kvar på banan eller hästen vill vara felfri över dressyrstaketet :P
Några tips på vad man ska tänka på? Har inte tävlat dressyr själv på ca 12 år...:p:D

Tycker ni ser jättefina ut! :)
En sån där ritt vill jag oxå kunna visa upp en vacker dag! Sen att det finns saker att förbättra, det gör det ju alltid så klart! Och på din nivå har du ju så klart krav där efter. Men som sagt, i min värld ett mkt fint ekipage och en fin ritt! :)

Tack och vilken trevlig kommentar!:) Tror inte det spelar någon roll vilken nivå man befinner sig, det kan alltid bli bättre. Sen är det klart att man uppskattar när någon ser att saker och ting har förbättrats o inte bara fokuserar på det som är dåligt.:)

Knapplån...

Jag och finaste Fantasi var på Täby och red MsvC:1 idag. 63,085 % (plats 10/20) och äääääntligen kvalade till MsvB. Inte för att det kommer att bli det för än tidigast i sommar men det är skönt att ha det avklarat. Hon behöver bli starkare i bakbenen och högre i formen. Det trillade in en hel del poäng idag för att jag rider noga, skönt att det är så även i MsvC (Jag vet, det är gamla LA5/LA6 vilket många gärna påpekar). Ska se om jag lyckas fixa något med någon bild eller film, har båda, men min dator har samarbetssvårigheter idag.

Grattis! :)

*kl*

Själv tävlar jag en ynka LB den 16/3 och blir glad om vi kommer över 62 %.

Tack! Jag har ganska mycket tur som får tävla en sån ridskolehäst. Vi har båda förtjänster och brister. Bäst med oss är att vi trivs så bra ihop, och sämst är att vi båda är stela i bäckenet och överspända i benen (vilket hon lider mest av för att jag tjatar så mycket med skänkeln utan att jag vill!). Tips för en mer stilla skänkel mottages tacksamt! Det är dock bättre på andra hästar...

Här kommer filmen:

http://youtu.be/801a0IMUCyM

Vad duktig du är!
Ser jättetrevligt och prydligt ut.:)

Grattis till fint resultat och första kvalet!:up:

Tack! Satte ett kval i höstas (också på Täby) så det känns superskönt att slippa den pressen nu! :)

Har du försökt analysera varför du inte lyckas hålla skänken stilla på just den här hästen? Har den dålig bjudning? Är den svår att sitta på? Det kanske kan hjälpa dig att åtgärda problemet om du är medveten om varför det blir så.

Kul med en ridskolehäst som kan kvala MsvB! Ni är duktiga!

Ser väldigt trevlig och mjukt ut. Lite oengagerat i för att få de riktigt höga poängen.

Jag har samma problem med mina skänklar men bara när hästen inte är riktigt framför skänkeln. Är den framför skänkeln så sitter jag helt still. Tror vissa hästar så syns det mer på, pga rörelse i rygg och takt, när de inte är 100% framme och andra syns det mindre på. Det är bara att jobba på och få henne bättre framför hjälpen. Aslätt, verkligen...............:D

Tackar för berömmet (Jfrelin också) :)

Att jag inte kan sitta still med benen beror nog på en hel del olika saker. Jag red ponny alldeles för länge, dessutom ponny utan egen drivning. Jag har lite för långa ben för att rida ponny, men jag var lätt så det blev ofta jag som fick rida in ponnyerna på mitt gamla jobb. Dessutom lärde jag mig att knipa med låren då, så jag red i många år med handbromsen i. Sen är mina ben överspända, det jobbar jag och sjukdymnasten på, att lära mig att slappna av i dem.

Fanta går lektion och hon är inte direkt het, snarare precis lagom för lektionerna, men det är svårt att få det där trycket bakifrån på henne. Och nu när jag vill få upp henne i formen så börjar jag "tjata" vilket bara får motsatt effekt. Hon är byggd i nedförsbacke och ganska lång, även om hon är ambitiös så är hon duktig på att spara på sig själv när jag inte tvingar henne. Jag borde klämma till en gång och så ska hon gå sen. Men jag är inte riktigt där tyvärr... Och det är ju inte bara jag som rider henne, skulle hon vara mer känslig skulle hon nog vara svår att ha på lektion. :meh:

Ser väldigt mjukt, prydligt och trevligt ut:). Hade jag sett er ute på tävling hade jag aldrig gissat att det var en lektionshäst! Roligt med ridskolor som verkligen satsar på kvalité på hästarna och har så duktiga ryttare som rider!

Jag var den tafatta speakern och såg din ritt. :)Tycker filmen inte riktigt gör er rättvisa faktiskt, den ser ut att gå i ett lite långsammare tempo än du red i.

Tycker du red en noga och avvägd ritt, och en av få som red på träns, vilket fler borde ha gjort..Tyckte du hade ett bra grundtempo om man jämför andra filmer du lagt ut tidigare, lite mer tryck i henne hade du faktiskt och hon såg stadig ut. Jag tycker du gjorde det bra.

Ser riktigt trevligt ut! :) Jag hoppas att jag kan få till en sådan prydlig å trevlig ritt nån gång i mitt liv :p

Hurra! Jag halkade precis in som reserv på en tävling 8/3. Jag trodde aldrig jag skulle komma med då jag helt missade att anmäla och det är en väldigt populär tävling så jag hade helt avskrivit den. Jag anmälde till två klasser och kom nu med i LA:3 och är tredje reserv (istället för 13:e) till MsvC:1. Nu gäller det bara att få in det nya programmet i huvudet. Eftersom jag inte tävlat sedan 2011 så hade jag inte riktigt koll på att det var nytta program i LA:3.

Nu gäller det att ha en tydlig plan och rida utifrån de analyser jag gjorde, med er hjälp, av den senaste starten. Heja!

Förresten, hur hanterar ni den skumma linjen i skritten i nya LA:3? Den verkar väldigt osmidigt liksom...:-)

Hehe, vad roligt! Trevlig tävling! Fanta trivs bra hos er och det är lagom långt att åka också. Tog 36 minuter i lördags.

Angående att du var speaker, "Bäst" var att det glappade i högtalaren precis när du sa vilken klubb jag red för. Det hade jag funderat på hur det skulle kännas, att höra att jag red för en ny klubb (har bytt efter 19 år i samma förening). Så fick jag inte höra det... Så kan det gå.

Aprilia: Tack! Jag rider tydligen noggrannare på tävling än hemma. Min tränare brukar säga: rid som på tävling nu! ... när jag slarvar i hörnpasseringarna eller så.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Marvin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama