Vårens och sommarens tävlingar

Sv: Vårens tävlingar

Domaren skrev det på några ställen...

Ja, han brukar vifta rätt mycket med svansen men är nog lite mer än vanligt, hade svanskappan på, kanske kan vara därför.

Formen i traven är ju bara så fin. Nosen fint framme hela tiden. Man ser att det blir svårare i galopp för där dyker han lite ibland, OBS! pyttelite :D.

Enda konstruktiva jag kan ge är lite mer energi i ökad skritt typ hahaha

Men det är ju jättemärkligt att kommentera tempot om man ger så höga poäng... hatar när domare gör så. De kan skriva det längst ner; för ännu högre poäng så försök rida mer avstämt i trav typ.

Fast jag fick nog lägre där, var i ena skänkelvikningen och travslingan före ryggningen tror jag, och skritten och där fick jag "bara" 6, plus att det stod där nere också då! :)

Okej, tycker inte det ser så jädra snabbt ut. Men försök tänk mer halvhalter inne på banan nästa gång. Slarvigt är det inte iallafall.

Äsch och jag som tom var där i helgen.. fattade inte att du var där och red ;) Men Grattis !! :D

Härligt att se en så taktmässig ritt med hästen lätt, lätt i handen. Jag tänkte dock på en sak i din sits. Det ser ut som om du lägger huvudet på sned nästan hela ritten. Om jag inte minns helt fel (tittade på filmen igår) så doppar du vänster öra mot vänster axel. Ta en titt på det om du vill!

Jodå både jag och Donnatello var där, dessutom lyckades vi få exakt samma poäng i B3an och fick således dela på fjärdeplaceringen. :D

Startade du?

Härligt att se en så taktmässig ritt med hästen lätt, lätt i handen. Jag tänkte dock på en sak i din sits. Det ser ut som om du lägger huvudet på sned nästan hela ritten. Om jag inte minns helt fel (tittade på filmen igår) så doppar du vänster öra mot vänster axel. Ta en titt på det om du vill!

Jag veeeeet hahah fy vet inte vad jag ska göra, knyta ett snöre i högerörat??? och när vi ändå håller på kanske knyta fast händerna i sadeln eftersom jag promt ska rida med så höga händer..:banghead:

Senast ändrad:

Fantastisk fin ritt och stort grattis till dig och alla andra till fina ritter!! :bow:

KL

Jag var också i Heby i helgen men lite lägre klasser och vet inte riktigt om man vågar visa sig här efter er andra proffs :o Jag "försvarar" mig med att jag rider fälttävlan och detta bara är en "bisyssla" :angel:

Hursom var två knasbollar ute och luftade sig för första gången sen i september eller oktober tror jag.

Först ut var lille 5-åringen som gick LB:3 på 64% trots två galoppinslag (överambitiös) och lite soppatorsk. Men är jättenöjd med honom ändå då han var (för ovanlighetens skull) sur dagarna innan och ville inte göra många rätt. Han har även haft lite knas med tänderna nu som åtgärdats under två besök och vi ska in en tredje gång, därför blir han lite ojämn i stödet/formen och tappar takten. Så en liten röd rosett lyckades han ändå knipa och som sagt glad att han går in och tuffar runt så snällt ändå.

Pratade lite med domaren efter andra klassen som mindes mig med "den där roliga, som såg ut som en köttbulle.." Hm… :p

https://www.youtube.com/watch?v=EnsXHpgTZYQ

Den store (som inte ens är störst längre :p) gick LA:3 och har inte heller gått sen i höstas. Vann då samma klass på Stäket men kändes inte alls bra ridmässigt. Gick på 69% i helgen med en lite större och några lite mindre missar men gav en helt fantastisk ridkänsla :love: Fick också en röd rosett med bara ynka poäng till ettan. Extremt lydig (jag hängde inte ens med och red med för dålig tajming :eek:) vilket känns super inför när "riktiga" (fälttävlans-) säsongen börjar eftersom han kan bli lite på och ånglok när han är taggad.
Filmen på honom bråkar med mig på YT så får återkomma, om ni orkar kolla när jag harvar runt :p

Vi har årets första tävling på lördag och min häst har sparkat sig på senan så det är svullet. Så det får väl skjutas upp ett tag.... känns hemskt! :(

Tack så jättemycket alla! :) Jag känner likadant, glad om jag kommer över 64%!

Blev lite ledsen när jag såg filmen, rider så hastigt och slafsigt! :( Alla (domare, tränare) är på mig att jag rider för fort och fast jag tycker att vi kryper fram så går det för fort, det ser jag ju själv på filmerna! ...fartblind? ;)

http://www.youtube.com/watch?v=FtpNN5HQdZU

Och mitt problem är tvärt om! Tycker det går så hilmla fort fast det går jättelångsamt (ser jag ju på filmerna sen)..

Hej alla!

I maj skall jag debutera på en riktig tävling, har bara ridit ett KM och en pay'n'ride innan dess. 30/3 skall vi ut på pay'n'ride igen, bara 1,5 vecka kvar. Vågar egentligen inte visa filmen från min ritt på KM, men jag vill lära mig och utvecklas och på sikt ta mig vidare från LC-nivå. Därför skulle jag vilka att ni bombade mig med tips och konstruktiv kritik på vad jag skulle kunna göra bättre, och framför allt hur.

http://www.youtube.com/watch?v=artulGv0UHM&list=UUKHor2jIBO-KrmLxJ4SawOQ&feature=share&index=8

Bare with me, jag hade bara ridit i ett år när den här filmen spelades in i slutet på september förra året. Jag är alltså en total newbie, har aldrig ridit som barn. Så om ni tycker att jag saknar kroppskontroll så beror det på det :p
Tänk vilken pärla till häst jag har som kämpar tappert trots min brist på balans där uppe på ryggen. :love:

Jag tränar varje dag på att sträcka på mig, böja armarna och komma ner i sadeln. Men jag vill ha fler tips och synpunkter! Vill glänsa nästa söndag :D

Tycker det ser trevligt ut, speciellt när du säger att du bara ridit ett år vid tillfället (och som du säger gör det jättemycket om man lärde sig som barn, det är något med kroppskontroll och impulser som präntas in bättre då, tror jag ;) )

Tycker alltid det är svårt att bedöma personer man aldrig sett live på hästar man aldrig sett live, men några små tips har jag :)

En grej jag gör för att hitta rätt i sitsen (träning alltså) är att vid halt lyfta båda benen "utåt", och känna efter så sitsbenen är där de ska, räta ryggen och se till att axlarna inte blir framåtvinklade. Det är jättebra att ha någon som är kunnig som kan titta från sidan och säga till när din sits är bra, och sedan verkligen minnas hur du sitter då. Spegel funkar ju också till viss del, men då släpper man ju blicken om man ska se från sodan :P

Det ser på filmen ut som du inte ramar in riktigt med ytterskänkeln, så det är kanske något att slipa på?

Vilken trevlig häst du rider på filmen, är det din? eller en skolhäst? :)

Hoppas det går bra i både träning och tävling!

Tycker det ser trevligt ut, speciellt när du säger att du bara ridit ett år vid tillfället (och som du säger gör det jättemycket om man lärde sig som barn, det är något med kroppskontroll och impulser som präntas in bättre då, tror jag ;) )

Tycker alltid det är svårt att bedöma personer man aldrig sett live på hästar man aldrig sett live, men några små tips har jag :)

En grej jag gör för att hitta rätt i sitsen (träning alltså) är att vid halt lyfta båda benen "utåt", och känna efter så sitsbenen är där de ska, räta ryggen och se till att axlarna inte blir framåtvinklade. Det är jättebra att ha någon som är kunnig som kan titta från sidan och säga till när din sits är bra, och sedan verkligen minnas hur du sitter då. Spegel funkar ju också till viss del, men då släpper man ju blicken om man ska se från sodan :P

Det ser på filmen ut som du inte ramar in riktigt med ytterskänkeln, så det är kanske något att slipa på?

Vilken trevlig häst du rider på filmen, är det din? eller en skolhäst? :)

Hoppas det går bra i både träning och tävling!

Tack!

Det där med ytterskänkeln skall jag verkligen tänka på. Jag rider för tränare en gång i veckan och vi fokuserar i princip bara på mig; min sits, min balans, mina skänklar, mina händer, osv. Hon har lärt mig just det du säger med att ta ut benen och kolla av sitsen. Mycket bra tips!

Det är min egen häst. Världens bästa läromästare. Välutbildad och framför allt schysst, hon kämpar på oavsett vad jag gör (eller inte gör).

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Marvin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama