Våren 2015

Vår värld har lite drastiskt ställts på ända ett (förhoppningsvis) litet tag. Därför är det med stor stolthet jag meddelar att omskolning pågår :D

Nån som brukar odla grönkål? första gången för mej. Försådde för 2v sen tätt, nu håller dessa på att växa mej ur huset. Står att de ska omskolas 1 planta/kruka MEN jag har hela huset fullt med andra plantor samt att det verkar som varje grönkålsfrö kom upp:angel: sisådär 100 plantor...Kan man sätta ut dom redan?dom ska bo i en odlingslåda med täckduk över. Tyvärr är det inte så varmt här ännu, ingen frost mer men 6-10 grader på dagarna ännu nästa vecka...
Vilken sort?

jag odlade förra året och det var ett elände att få dem att växa på sig. De var långsamma och eländigt små. Sådde Green Dwarf. Fast jag sådde bara två frön i varje kruka.

En sort som växer mig ur huset skulle jag gärna odla! :)

Vilken sort?

jag odlade förra året och det var ett elände att få dem att växa på sig. De var långsamma och eländigt små. Sådde Green Dwarf. Fast jag sådde bara två frön i varje kruka.

En sort som växer mig ur huset skulle jag gärna odla! :)

Den heter Half tall. Suttit och googlat nu å ser att rekommendationen är att plantera ut i juni så jag får nog vänta lite. Tänkte gå ut på gården nu och skola om alla plantor,om jag bara har småkrukor så det räcker!

Eftersom jag går hemma sjukskriven nu och gravid så har jag råkat samla på mig fröpåsar..försått petunior 5 sorter,backtimjan,honungssalvia,trädgårdsnattviol, pink cat, klockranka,borstnejlika, flera olika örter... dessa plus kålen invaderar nu vårt hem:o å för att inte tala om alla påsar med kål/sallad som ska sås direkt.

Nästa år har jag förhoppningsvis fullt upp med ungen så jag glömmer köpa frön!:angel:

Den heter Half tall. Suttit och googlat nu å ser att rekommendationen är att plantera ut i juni så jag får nog vänta lite. Tänkte gå ut på gården nu och skola om alla plantor,om jag bara har småkrukor så det räcker!

Eftersom jag går hemma sjukskriven nu och gravid så har jag råkat samla på mig fröpåsar..försått petunior 5 sorter,backtimjan,honungssalvia,trädgårdsnattviol, pink cat, klockranka,borstnejlika, flera olika örter... dessa plus kålen invaderar nu vårt hem:o å för att inte tala om alla påsar med kål/sallad som ska sås direkt.

Nästa år har jag förhoppningsvis fullt upp med ungen så jag glömmer köpa frön!:angel:
Tack - då ska jag hålla utkik efter den till ett annat år. Nu är det försent.

Skola om bör du nog göra oavsett när de sedan ska ut i landen. Annars blir de ett elände att få isär och hinner inte etablera sig i nya krukan innan det är dags att byta miljö igen.

Tack - då ska jag hålla utkik efter den till ett annat år. Nu är det försent.

Skola om bör du nog göra oavsett när de sedan ska ut i landen. Annars blir de ett elände att få isär och hinner inte etablera sig i nya krukan innan det är dags att byta miljö igen.

Hade vi inte bott i olika land hade du fått 50 plantor av mig nu direkt!;) satte 113 st en och en,mer har inte rum inne....maken tycker att jag var knäpp som fick dåligt samvete över de stackare som åkte ut i vår komposthög.

Vilken bra idé! Satt där idag och funderade och det vore ju jättefint med blandade buskar och perenner. :) Och ja, har idag ägnat mig åt att sätta en plastkant runt. ;)

@AndersB Kul idé! Smart. :)
En trädgård tycker jag skall utformas efter ens egen personlighet och intressen och jag älskar jordgubbar :)

Det tråkigaste jag vet är trädgårdar som skapats av professionella trädgårdsanläggare.

En trädgård tycker jag skall utformas efter ens egen personlighet och intressen och jag älskar jordgubbar :)

Det tråkigaste jag vet är trädgårdar som skapats av professionella trädgårdsanläggare.

Jo den kommer helt klart få vara personlig - och trädgårdens egen personlighet får ta plats. Ett av mina största mål är att skapa en fjärilsoas fylld med färg, doft och nektar till de små flygande liven.

Igår klipptes gräsmattan och jag älskar kontrasten mellan det prydligt klippta och det vilda. Så vackert!

När jag klippte gräset kunde jag inte hjälpa att tänka på denna: https://m.youtubewatch?v=ZVt8aqjZkj0 (och kände en mycket stor tillfredsställelse När kirskålen jämnade med marken :o)

Jo den kommer helt klart få vara personlig - och trädgårdens egen personlighet får ta plats. Ett av mina största mål är att skapa en fjärilsoas fylld med färg, doft och nektar till de små flygande liven.

Igår klipptes gräsmattan och jag älskar kontrasten mellan det prydligt klippta och det vilda. Så vackert!

När jag klippte gräset kunde jag inte hjälpa att tänka på denna: https://m.youtubewatch?v=ZVt8aqjZkj0 (och kände en mycket stor tillfredsställelse När kirskålen jämnade med marken :o)
Går inte att öppna länken? :confused:

Idag får de lite större plantorna vara ute och lufta sig i blåsvädret! Hoppas att de inte är knäckta när jag kommer hem igen. :angel:

IMG_20150518_102601_zpsyaujpfru.jpg

Oj vad fint @Flo ! Och vilken smidig vagn!
Här är det bara några av mina som fått komma i stora krukor...Mina höga tomater (som ska till kolonin så småningom) är nog nästan i dinas storlek men står fortfarande i mjölkkartonger :o Skyller på att de inte får plats på balkongen annars, och att det är så tungt att bära in och ut :D
De verkar trivas ändå, jag får vattna lite oftare, men blommar och har snart små kart. Väntar bara på att temperaturen ska lägga sig stadigt över 6+, så får de flytta till kolonin, de har bott på balkongen på dagtid i typ en månad nu :o

Flyttade också över mina gurkor från svala rummet med extrabelysning, till varma söderfönstret. Då upptäckte jag att den av mina 'Partner' är på g med små gurkor på ca 5 cm! :banana: Ovant för mig som inte är van att odla F1-gurkor att det blir frukt "av sig själv" :p

På kolonin har det mesta börjat spira i grönsakslandet. Igår skördade jag min första plocksallat :d. Sättlöken har satt riktig fart med blasten, liksom potatisen.. Salladslök och morötter går lite långsammare, men rädisa, bondbönor och sockerärt är också på god väg. Väntar bara på att mangolden ska titta upp, men den är å anda sidan också satt sist :)

@FeatherCloud Tack! Och ja, vagnen är supersmidig. Ska bara få tummarna ur och bygga två, tre stycken till. :)

Haha, kanske börjar bli lite trångt i mjölkpaket eller? Dock väldigt behändigt storleksmässigt. ;)

@Flo
Ja, väldigt trångt :o Man riktigt ser hur trångt de har det om "fötterna". Men ingen visar några tecken på näringsbrist eller så, mest jobbigt att de välter så lätt om blåsten tar i på balkongen :D
Men det blir nog åtminstone 10-literskrukor till helgen, så är det ett steg närmare iallafall.

Börjar känna att det är rätt skönt att de flesta planerade växtprojekten och sådden är gjord för den här våren. Sambon och jag "råkade" börja riva golv (plastmattor i flera lager) och innerväggar (tunna masonitskivor...) i kolonistugans "hall" i helgen, vilket bekräftade våra misstankar om att det är ett gammalt trädäck som helt enkelt byggts in lite hjälpligt. Så nu blir nästa projekt nytt golv och nya innerväggar. Vi som bara skulle riva ner en gammal ful platsbyggd garderob... Så kan det gå :o :angel:

• Gilla
Reactions: Flo
Tog en runda på Plan**gen... men tänkte vara smart och "bara" ta en vanlig liten korg att bära i - mer än jag kan bära ska jag inte köpa :idea:
Tänk vad mycket man kan bära... :angel:
4 pelargoner, 6 nävor, en ros och en klematis... :D imorgon blir det planteringsdag :love:
Själv kom jag ut med 8 pelargoner och 6 lavendel, men det var ju idag det. :angel:
Jag måste ge mig köpförbud, kom hem med 6 stockrosor igår, har drabbats av blommani, törs inte berätta vad jag redan kommit hem med men förutom att klippa gräset i morgon kan jag roa mig med planteringar i ett par timmar! :crazy:

Jag har gurka på g!
DSC_0251.JPG

Och på kolonin är det krusbär på väg:
DSC_0248.JPG

Och det knäppaste av allt, mina Cosmos som jag sådde tidigare i våras har börjat blomma! De råkade bli bortglömda i sina små brätten på min balkong, och stod både lite mörkt och utan några extravaganser. Och det stämmer visst som det sägs, att de inte vill ha extra vatten eller näring, och bara blommar om de får viss mängd mörker/dygn. Så nu står de här och blommar, typ 15 cm höga! :o
DSC_0249.JPG

(förra året skötte jag om mina Cosmos alldeles för väl, och fick väl totalt typ 3 blommor... i september)

Och SUCK, bilderna är rättvända när jag har dem på Dropbox, men uppenbarligen inte när jag länkar...)

Jag har så väldigt dålig erfarenhet av att köpa växter :crazy: att jag för det mesta tigger och byter med bekanta.

Jag har bytt växter med vänner och grannar så länge jag kan minnas. Det som finns i min trädgård nu är till den allra största delen "fådda blommor". Trädgården var extremt vanskött när jag köpte huset och vartefter har jag hittar en del, men stommen är sådant jag fått. När jag blev med trädgård igen så fick jag frågor från höger och vänster om det var något jag ville ha.
Och det är det ju :)

Det jag tidigare köpt är några pioner och en röd salvia. Samt vårlökar. Tills jag upptäckte en stor handelsträdgård på vägen till nya jobbet. Därifrån har det kommit ett äppelträd och en ros.

Tog med mig 4 plantor hemifrån åt en kompis igår. Kom hem med ngt mer plantor:p Nu blir den tänkta rabatten TRE olika rabatter istället. Blir i färgtema - en lila, en röd och en blå :love: Gula blommor har jag satt intill två stenar. Är väldigt noga med färgmatchning...tänkte egentligen köpa några pioner också men jag måste hejda mig.

Tänkte bygga en stege av höstörar. Tror ni man kan få klockrankor att växa längs med störarna eller måste man plantera dom i kruka och ha ett skillt stöd? några plantor ska jag ha att slingra runt ett kärrhjul. Stod på påsen att den var för till 8-10 plantor, jag fick 13 plantor. Det kallar jag bra groprocent!:banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka