Våren 2015

Min lediga dag aka planteringsdag går åt skogen :mad:.
Hela fm har det regnat... det började spricka upp för en stund sen och jag fick tillbaka hoppet - nu haglar det :meh:...

Jag har så väldigt dålig erfarenhet av att köpa växter :crazy: att jag för det mesta tigger och byter med bekanta.

Jag har bytt växter med vänner och grannar så länge jag kan minnas. Det som finns i min trädgård nu är till den allra största delen "fådda blommor". Trädgården var extremt vanskött när jag köpte huset och vartefter har jag hittar en del, men stommen är sådant jag fått. När jag blev med trädgård igen så fick jag frågor från höger och vänster om det var något jag ville ha.
Och det är det ju :)

Det jag tidigare köpt är några pioner och en röd salvia. Samt vårlökar. Tills jag upptäckte en stor handelsträdgård på vägen till nya jobbet. Därifrån har det kommit ett äppelträd och en ros.

Jag tycker dessutom det är roligare att få. :) Man vet var den växer och funkar. Om den frösår sig duktigt eller är svår att sköta. Men mest gillar jag att upptäcka min trädgård, som att det växer jordrök i de ovårdade delarna och en fin rosenvial i ogräset bland det forna trädgårdslandets bärbuskar. Jopp, sitter i lägenheten och saknar min trädgård just nu. :p

Jag tycker dessutom det är roligare att få. :) Man vet var den växer och funkar. Om den frösår sig duktigt eller är svår att sköta. Men mest gillar jag att upptäcka min trädgård, som att det växer jordrök i de ovårdade delarna och en fin rosenvial i ogräset bland det forna trädgårdslandets bärbuskar. Jopp, sitter i lägenheten och saknar min trädgård just nu. :p
Exakt. Funkar den hos grannen så funkar den hos mig.

Till skillnad för handelsträdgårdarnas växter som haft en mer gynnsam barndom ;)
Ofta dör växterna jag köper trots att jag handlar i proffsbutik och inte direkt vansköter min trädgård.

jag har dessutom en pallkrage där jag sår diverse. En stor fin allium såddes där förra hösten och det har kommit upp en hel svärm strån. Sådde krikon en höst och har nu ett gång småspön som jag krukat,

Till skillnad för handelsträdgårdarnas växter som haft en mer gynnsam barndom ;)
Ofta dör växterna jag köper trots att jag handlar i proffsbutik och inte direkt vansköter min trädgård.

jag har dessutom en pallkrage där jag sår diverse. En stor fin allium såddes där förra hösten och det har kommit upp en hel svärm strån. Sådde krikon en höst och har nu ett gång småspön som jag krukat,

Så sant!

En sak jag har märkt som gärna frösår sig är fingerborgsblomma. Den har ploppat upp med flera starka exemplar i min rabatt och ser så etablerade ut, som om de stått där i flera år. :p Men - en granne suckade avundsjukt över alla mina lupiner (mitt vackra ogräs). De bor inte långt bort, men har en helt annat jord - mest lera och mycket ek, så även sur jord. Inte en enda lupin hos dem så långt ögat kan se. Så det funkar inte alltid hos grannen... ;)

Så sant!

En sak jag har märkt som gärna frösår sig är fingerborgsblomma. Den har ploppat upp med flera starka exemplar i min rabatt och ser så etablerade ut, som om de stått där i flera år. :p Men - en granne suckade avundsjukt över alla mina lupiner (mitt vackra ogräs). De bor inte långt bort, men har en helt annat jord - mest lera och mycket ek, så även sur jord. Inte en enda lupin hos dem så långt ögat kan se. Så det funkar inte alltid hos grannen... ;)
Fingerborgsblommoir är underbara men en smula....expansiva :D

Fördelen är att man kan ta av deras generösa frön och strö där man vill förgylla tex ett skogsbryn.

Lupiner däremot är enbart ett ogräs. :mad:
De är bara fina längs någon vägkant. Där du fått lupiner blir det monokultur. Inget annat växer.

Fingerborgsblommoir är underbara men en smula....expansiva :D

Fördelen är att man kan ta av deras generösa frön och strö där man vill förgylla tex ett skogsbryn.

De är bara fina längs någon vägkant. Där du fått lupiner blir det monokultur. Inget annat växer.

Mjaaa... några nässlor finns det allt inne bland lupinerna. :D Och ute på "fältet" som vi harvade har lite annat lyckats etablera sig, som den nämnda jordröken och lite vårblommor. Men den har en jäkla livskraft, ja. Den där lupinängen är ändå rätt fin mot uthusets röda väggar, mjukt avgränsad mot skogen och skarpt avgränsad mot klippta gräsmattan. Kanske ska behålla den och förgylla med fingerborgsblommor, så kan de slåss om solen. :idea: Det är ju minst sagt en lättskött yta...

Det är helt klart lite optimistiska zoner ibland som handelsträdgårdarna säljer. Jag tycker det är fult att sälja sånt som inte överlever vintern utan att säga det. Men men...

Så jag får också gärna växter av vänner och bekanta! De är oftast stora fina exemplar direkt!

Idag blev en trädgårdsdag för mig. Klippt gräs och flyttat perenner till nya rabatten. Sen någon vecka levde klematisen Propertius på ett stöd och två vita blodnävor. Nu har de fått stjärnflocka 2 st och ett gäng marktäckare som jag tappat namnet på men som växer i ljusgröna kuddar med rosa (finns i vitt och rött med) blommor på relativt höga stänglar.
Ska sätta dit en till tuva stjärnflocka som växer för tätt i en annan rabatt men det får bli en annan dag för nnu är jag trött i kroppen!

Får se sen i sommar om jag lyckas få rabatterna mindre plottriga men med lika mycket blomning :) försöker sätta många av samma art i närheten av varann, det är väl så man ska göra .

Säger du det?Jag har inga längs med min tomts vägkant så ifjol var jag och svärmor och grävde upp plantor och satte ner i vårt dike. Hoppas dom tar sig för dom e ju så underbara:rofl:

Jag har så väldigt dålig erfarenhet av att köpa växter :crazy: att jag för det mesta tigger och byter med bekanta.

Jag har bytt växter med vänner och grannar så länge jag kan minnas. Det som finns i min trädgård nu är till den allra största delen "fådda blommor". Trädgården var extremt vanskött när jag köpte huset och vartefter har jag hittar en del, men stommen är sådant jag fått. När jag blev med trädgård igen så fick jag frågor från höger och vänster om det var något jag ville ha.
Och det är det ju :)

Det jag tidigare köpt är några pioner och en röd salvia. Samt vårlökar. Tills jag upptäckte en stor handelsträdgård på vägen till nya jobbet. Därifrån har det kommit ett äppelträd och en ros.
Jag köper, byter, får, "stjäl" (frön och sticklingar) och hämtar från den allmänna komposten... Nu senast har jag köpt lite i en grupp på fejsbok, irisar bland annat :D.

Jag har en kuperad tomt och en stor del av snödropparna och scillan växer i branta slänter. Blommorna har vissnat sedan länge, men bladen finns kvar. Kan jag använda trimmern på de ställen gräsklipparen inte kommer åt? Eller sliter den bara upp allt?

Jag har en kuperad tomt och en stor del av snödropparna och scillan växer i branta slänter. Blommorna har vissnat sedan länge, men bladen finns kvar. Kan jag använda trimmern på de ställen gräsklipparen inte kommer åt? Eller sliter den bara upp allt?
Jag har en lie som jag tycker är bra till sånt arbete.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka