Våren 2015

låt bladen vissna ner helt först, fördelen med lökväxter är att bladen försvinner av sig själva lagom i takt med att fröna mognar. Så du behöver inte klippa dem och det är bättre för växten om den får vissna ner själv.
Fast... mina lökväxter växer i gräsmattan. Om jag inte håller efter - som jag inte gjort hittills - så kommer det massor av kirskål och brännässlor förutom knähögt gräs. Jag måste nog meja ner dem. Tål de inte det?

Fast... mina lökväxter växer i gräsmattan. Om jag inte håller efter - som jag inte gjort hittills - så kommer det massor av kirskål och brännässlor förutom knähögt gräs. Jag måste nog meja ner dem. Tål de inte det?
Jodå, de överlever, har du kirskål och nässlor i gräsmattan?

Inte överallt, men i de branta slänterna där jag inte kommer åt med gräsklipparen.
Så vad är din plan att, utplåna dem med trimmern? Att behålla nässlorna är lite av en miljöinsats faktiskt. Nässelfärilens larver lever endast på nässlor och behöver rätt stora mängder för att klara sig. Även om du trimmar och trimmar så lär du bara få en stubbig yta som resultat?

Så vad är din plan att, utplåna dem med trimmern? Att behålla nässlorna är lite av en miljöinsats faktiskt. Nässelfärilens larver lever endast på nässlor och behöver rätt stora mängder för att klara sig. Även om du trimmar och trimmar så lär du bara få en stubbig yta som resultat?
Min plan :) är att hålla gräset hyfsat kort runt huset. Jag drar upp nässlor och kirskål runt huset för hand hela tiden, men så finns ju gräset också.

Jag bor på landet och har en stor tomt angränsande till skog och vall. Det finns så mycket brännässlor härikring att det räcker till nässelfjärilens larver i flera socknar :up:

Problemet med trimmandet är ju oftast att man gör det mer sällan än klippandet och då hinner växten återhämta sig mellan gångerna. Vill man bli av med kirskål och nässla måste man hålla en konstant låg nivå klippnivå på ytan, då blir man av med dom.

Min äppleträdgård i full blom:

18011285522_029af164ea_b.jpg

Idag har småplantorna fått titta ut på balkongen för första gången. Det är lätt molnigt så det känns som en lagom dag att möta riktiga solen på. Men jag tycker inte det händer nånting, hur länge ska man behöva vänta på att chilin ska börja blomma? :p De tycks inte växa så mycket men rötterna syns inte nånstans så de verkar inte lida av akut platsbrist... men antar att det börjar bli dags för omplantering igen ändå? Det blir då sista vändan till de krukor de ska få stå i framöver.

Trädgårdssöndag :love:
Mina inköp tidigare i veckan fick komma i jord idag :up: Bättre sent än aldrig :angel:
Kära maken fräste upp potatislandet, så nu är det "bara" att sätta dom...
Dessutom råkade han riva upp några kaprifolrankor med fina rötter på (jordfräsen stod lite dumt till) så dom fick gå ner tillsammans med klematisen jag köpte :idea: Dom kan gott samsas i trädet dom ska få klättra i :D

Kaprifoldoften en stilla kväll precis i inledningen till sommaren är ljuvlig :)

Min ena (hade tre) honungsros bara dog helt plötsligt nu i vår, helkonstigt. De två som står på andra platser har dock klarat sig.

Mitt lilla päronträd, lite skillnad mot för när jag flyttade hit och det gav 7 päron första året!

Lite försiktig beskärning och mycket kärlek så är det stooor skillnad! :heart
Förre ägaren har lekt motorsågsmassakern på träden så två Åkerö och ett Borgherre kommer dö för mig. :cry:

Mitt lilla päronträd, lite skillnad mot för när jag flyttade hit och det gav 7 päron första året!

Lite försiktig beskärning och mycket kärlek så är det stooor skillnad! :heart
Förre ägaren har lekt motorsågsmassakern på träden så två Åkerö och ett Borgherre kommer dö för mig. :cry:

Jag har några plommonträd och äpple ssom också massakerats :( plommonen ger dock frukt och jag tänkte fina till dom på sikt med att klippa någon gren/vattenskott per år bara.
Ena äppelträdet är värre, där har de kört med att varje vår klippa av alla vattenskott och kapa toppen på alla grenar runt hela kronan. Den går nog inte få så vacker, men den har inte goda äpplen heller så den åker nog ner om några år när våra nya träd bär bra frukt :)

Jag har några plommonträd och äpple ssom också massakerats :( plommonen ger dock frukt och jag tänkte fina till dom på sikt med att klippa någon gren/vattenskott per år bara.
Ena äppelträdet är värre, där har de kört med att varje vår klippa av alla vattenskott och kapa toppen på alla grenar runt hela kronan. Den går nog inte få så vacker, men den har inte goda äpplen heller så den åker nog ner om några år när våra nya träd bär bra frukt :)
Jag klipper vattenskott men under JAS, aldrig på våren och jag tar bara bort de grenar som sitter fel. :) På päronträdet är det en gren som ska kapas, men det gör jag senare, nu njuter jag bara av blomningen så länge och sen i sommar ska jag bygga en bänk runt stammen på den. :up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka