"När lupinerna tystnar."Sådärja - "en lupinmördares bekännelser"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"När lupinerna tystnar."Sådärja - "en lupinmördares bekännelser"
låt bladen vissna ner helt först, fördelen med lökväxter är att bladen försvinner av sig själva lagom i takt med att fröna mognar. Så du behöver inte klippa dem och det är bättre för växten om den får vissna ner själv.Då blir det trimmern. Jag har blivit värsta apparat-människan, ju
Fast... mina lökväxter växer i gräsmattan. Om jag inte håller efter - som jag inte gjort hittills - så kommer det massor av kirskål och brännässlor förutom knähögt gräs. Jag måste nog meja ner dem. Tål de inte det?låt bladen vissna ner helt först, fördelen med lökväxter är att bladen försvinner av sig själva lagom i takt med att fröna mognar. Så du behöver inte klippa dem och det är bättre för växten om den får vissna ner själv.
Jodå, de överlever, har du kirskål och nässlor i gräsmattan?Fast... mina lökväxter växer i gräsmattan. Om jag inte håller efter - som jag inte gjort hittills - så kommer det massor av kirskål och brännässlor förutom knähögt gräs. Jag måste nog meja ner dem. Tål de inte det?
Inte överallt, men i de branta slänterna där jag inte kommer åt med gräsklipparen.Jodå, de överlever, har du kirskål och nässlor i gräsmattan?
Så vad är din plan att, utplåna dem med trimmern? Att behålla nässlorna är lite av en miljöinsats faktiskt. Nässelfärilens larver lever endast på nässlor och behöver rätt stora mängder för att klara sig. Även om du trimmar och trimmar så lär du bara få en stubbig yta som resultat?Inte överallt, men i de branta slänterna där jag inte kommer åt med gräsklipparen.
Min plan är att hålla gräset hyfsat kort runt huset. Jag drar upp nässlor och kirskål runt huset för hand hela tiden, men så finns ju gräset också.Så vad är din plan att, utplåna dem med trimmern? Att behålla nässlorna är lite av en miljöinsats faktiskt. Nässelfärilens larver lever endast på nässlor och behöver rätt stora mängder för att klara sig. Även om du trimmar och trimmar så lär du bara få en stubbig yta som resultat?
Mmmmm - kan bara hålla med!Kaprifoldoften en stilla kväll precis i inledningen till sommaren är ljuvlig
Jag klipper vattenskott men under JAS, aldrig på våren och jag tar bara bort de grenar som sitter fel. På päronträdet är det en gren som ska kapas, men det gör jag senare, nu njuter jag bara av blomningen så länge och sen i sommar ska jag bygga en bänk runt stammen på den.Jag har några plommonträd och äpple ssom också massakerats plommonen ger dock frukt och jag tänkte fina till dom på sikt med att klippa någon gren/vattenskott per år bara.
Ena äppelträdet är värre, där har de kört med att varje vår klippa av alla vattenskott och kapa toppen på alla grenar runt hela kronan. Den går nog inte få så vacker, men den har inte goda äpplen heller så den åker nog ner om några år när våra nya träd bär bra frukt