Våren 2015

Mitt lilla päronträd, lite skillnad mot för när jag flyttade hit och det gav 7 päron första året!

Lite försiktig beskärning och mycket kärlek så är det stooor skillnad! :heart
Förre ägaren har lekt motorsågsmassakern på träden så två Åkerö och ett Borgherre kommer dö för mig. :cry:
Så synd, Åkerö är de godaste äpplen som finns ju!

11224788_10206534286509534_3304507604777102622_n.jpg

Här är ett av vårens projekt här - vi hittade en över tre meter hög magnolia som vi planterat mitt på vår grusade innergård. Det var inte lätt att gräva hål direkt, grannen fick komma med sin minigrävare, och även med den var det att skrapa några centimeter i taget. Stenarna låg tidigare som golv i en del av stallet, det är lite roligt att kunna återanvända dem.

Jag har fått trips eller något liknande på min balkong. :( Jag är i princip helt säker på att de kom med några ranunklar som jag köpte och planterade i krukorna när tulpanerna hade vissnat. Är det överkurs att köpa Orious-skinnbaggar?

.
Ena äppelträdet är värre, där har de kört med att varje vår klippa av alla vattenskott och kapa toppen på alla grenar runt hela kronan. Den går nog inte få så vacker, men den har inte goda äpplen heller så den åker nog ner om några år när våra nya träd bär bra frukt :)

Gamla träd kan leva vidare om man anser att de är värda det.

Jag har fått lära mig att man ska ta tillvara skott som strävar uppåt. Det är dit trädet vill och det behöver hjälpen från de skotten för att dra upp saven och bibehålla livskraft. Ofta kan nya generationer grenar ersätta gamla och föryngra trädet.

Om trädet är vackert spelar väl inte så väldans stor roll om det är ett gott äpple antar jag?

För egen del har jag två gamla träd som sannolikt är ca 100 år. Sorterna är goda men okända. Jag ska försöka hålla liv i dem, och om det går att få tillväxt ska jag nypa ympkvistar...

11377085_10206539099509856_7817828253333743650_n.jpg

En provisorisk jordgubbslösning, nästa år ska de ha eget land och det får flytta in kryddor i de här krukorna.
(jag undrar förresten om det är extra lätt att göra plast i den här färgen, eller är den väldigt populär? Jag hade föredragit något annat...)

Gamla träd kan leva vidare om man anser att de är värda det.

Jag har fått lära mig att man ska ta tillvara skott som strävar uppåt. Det är dit trädet vill och det behöver hjälpen från de skotten för att dra upp saven och bibehålla livskraft. Ofta kan nya generationer grenar ersätta gamla och föryngra trädet.

Om trädet är vackert spelar väl inte så väldans stor roll om det är ett gott äpple antar jag?

För egen del har jag två gamla träd som sannolikt är ca 100 år. Sorterna är goda men okända. Jag ska försöka hålla liv i dem, och om det går att få tillväxt ska jag nypa ympkvistar...

Ett har de klippt så kronan sitter typ 5m upp så man når bara fallfrukten, och det är mjuka äpplen... Men visst går de såklart spara om man vill. Men det vill jag inte. Jag vill ha Filippa och Amorosa :) och några prydnandsträd också, blir så galet mycket frukt att slänga med för många träd för mig.

Ska snart gå ut och förbereda min nysatta perennrabatt för nästa natts KATTATTACK! Ska plantera ut kaffesump, apelsin, vitpeppar och fyspray. Rabatten planterade jag i söndags, nu i morse då jag kollade var flera plantor övergrävda, 3 gropar, kattspår över hela rabatten. Vi har tre st men misstänker starkt en av dom :rage: Om det inte funkar ska jag köpa en kattskrämma med ultraljud :devil:

Ska snart gå ut och förbereda min nysatta perennrabatt för nästa natts KATTATTACK! Ska plantera ut kaffesump, apelsin, vitpeppar och fyspray. Rabatten planterade jag i söndags, nu i morse då jag kollade var flera plantor övergrävda, 3 gropar, kattspår över hela rabatten. Vi har tre st men misstänker starkt en av dom :rage: Om det inte funkar ska jag köpa en kattskrämma med ultraljud :devil:
Lägg pinnar kors och tvärs och sätt lite pinnar hit och dit i jorden så det inte blir lika smidigt att gräva så kommer de att välja en annan plats, funkar mycket bättre än massa apelsin, kaffe och grejs. (Kaffet är dock bra mot sniglar ;) ).

Lägg pinnar kors och tvärs och sätt lite pinnar hit och dit i jorden så det inte blir lika smidigt att gräva så kommer de att välja en annan plats, funkar mycket bättre än massa apelsin, kaffe och grejs. (Kaffet är dock bra mot sniglar ;) ).
DU kan också täcka med odlingsväv.

DU kan också täcka med odlingsväv.

Vi ska faktiskt vara så radikala att vi sätter upp ett högt nät runt hela rabatten. Låter det vara kvar tills växterna växt till sig lite och det inte går lika lätt att gräva. Inte så snyggt men vad gör man inte för att växterna ska överleva. Tänkte på odlingsväv också men tror inte att det avskräcker frassen.... inte pinnar heller. Hans hobby är att gnaga sönder allt som kommer i hans väg..tror han var hund i sitt förra liv:angel: kaffesump satt jag också ut, in case of - luktar gott om även om det kanske inte funkar;)

Vi ska faktiskt vara så radikala att vi sätter upp ett högt nät runt hela rabatten. Låter det vara kvar tills växterna växt till sig lite och det inte går lika lätt att gräva. Inte så snyggt men vad gör man inte för att växterna ska överleva. Tänkte på odlingsväv också men tror inte att det avskräcker frassen.... inte pinnar heller. Hans hobby är att gnaga sönder allt som kommer i hans väg..tror han var hund i sitt förra liv:angel: kaffesump satt jag också ut, in case of - luktar gott om även om det kanske inte funkar;)
Eller så anlägger du en ridbana, då behöver katterna inte gräva i rabatterna :-D Funkar hos oss!

Eller så anlägger du en ridbana, då behöver katterna inte gräva i rabatterna :-D Funkar hos oss!

Det har vi redan! och en utebox med dörren öppen med massor av spån, sen har vi en obefintlig husväggsrabatt som ska grusas upp 2 m från den nya, men näe...detta duger inte! Satt rådjursnät igår, hoppas det räcker annars kompletterar vi med tak av nät:devil:

Blä! Växtbekymren fortsätter. Jag planterade om min tomat och bytte ut översta jordlagret i krukorna som jag har trips i. Överallt är där nu mögel! :yuck::arghh::rage: Skurken är Hasselfors U-jord. Vad ska jag göra? Snart hivar jag ut allt från balkongen och tänder eld på skiten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka