Någon lämplig spirea kanske?Mysmadran var fin, helt klart en kandidat! Blomsterfunkian däremot
Har googlat satan och har nåpat ihop ett förslag men inte gjort någon större efterforskning på om de verkligen passar hos mig. Bor i zon 3 kanske ska tilläggas. Så tankar från er som är kunnigare eller rent av har någon av växterna själva i trädgården.
Ros kanske är optimistiskt. Skulle annars vilja ha nån form av shersemin men det är nog i det optimistiska laget också haha. Där busken ska stå är det mer skugga än halvskugga men där allt det andra ska vara är det mer åt solhållet på våren sen när kastanjen som står söder om den smäller ut sina löv är det halvskugga. Trädgården i sig har mycket lila, vitt, rosa, grönt typ så fortsätter gärna i det temat.
Jag har en brudspirea som blommar överdådigt och tål att klippas "hur som helst" - trots att den står på torr mark i skugga... dom verkar tåla det mesta .
Annars är jag också svag för scheresmin, har ett gäng i stugan som växer både i full sol och i skuggiga lägen (i skogsbacke) .