Våren 2015

Äsch. Ni har ingen rutin bara.

Man klipper mossan tidigt på säsongen innan gräset vuxit upp. Och så håller man efter under sommaren. Mossa växer betyyyydligt saktare än gräs så det kräver mycket färre klippningar :idea:

Har den vuxit upp så att klipparens hjul sjunker så är klipphöjden för lågt inställd eller så har ni inte klippt tidigt nog eller sent nog på hösten!

/tanten - mästerskap erhålls med empiri

Jag bor i Skåne. Gräset slutar växa nån gång i oktober-november, börjar igen i mars. Däremellan har mossan fritt fram, det är snarare regnperiod än vinter här... :cautious:

Jag börjar misstänka att det är många årtionden mossa i min matta, jag har behandlat tre gånger nu, varje gång svartnar ett lager och dör - men när det faller sönder så är det fin, grön mossa under! :banghead:

Jag bor i Skåne. Gräset slutar växa nån gång i oktober-november, börjar igen i mars. Däremellan har mossan fritt fram, det är snarare regnperiod än vinter här... :cautious:

Jag börjar misstänka att det är många årtionden mossa i min matta, jag har behandlat tre gånger nu, varje gång svartnar ett lager och dör - men när det faller sönder så är det fin, grön mossa under! :banghead:

Mossa är finare än maskrosor ändå, det är vad jag är rikast på i min gräsmatta.... Men jag får aldrig ge upp! I höstas köptes ett maskrosjärn från Fiskars, det kom jag just på nu. Det ska jag ta fram imorgon fm!

Jag ska snart fylla en rejäl spruta med kanyl, och spruta ättika i maskrosorna. Hoppas de DÖÖÖÖÖÖR

Jag är inne på round-up-gel annars. Helst inte gift, men det bryts ju ner så småningom. Och när inget annat hjälper... De kommer ju tillbaka lika snabbt om man inte får upp hela halvmeter roten...

Jag är inne på round-up-gel annars. Helst inte gift, men det bryts ju ner så småningom. Och när inget annat hjälper... De kommer ju tillbaka lika snabbt om man inte får upp hela halvmeter roten...
Jag är inte principiellt mot roundup. Jag kan tänka mig att använda det men inte brett och bara om det behövs.

Jag har duttat roundup på maskrosor tidigare år men trots att jag varit precis och försiktig har jag fått döda fläckar i gräsmattan där jag behandlat.

Nu ska jag testa ättika och spruta + kanyl och behandla rakt ner i bladrosetten. Jag hoppas att det funkar. Maskrosor är ett elände.

Mossa är finare än maskrosor ändå, det är vad jag är rikast på i min gräsmatta.... Men jag får aldrig ge upp! I höstas köptes ett maskrosjärn från Fiskars, det kom jag just på nu. Det ska jag ta fram imorgon fm!
Jag ska snart fylla en rejäl spruta med kanyl, och spruta ättika i maskrosorna. Hoppas de DÖÖÖÖÖÖR

Då kommer ett tips från mig:
Jag gillade mina maskrosor (bara när de blommar, sen när de är halvskabbiga och sen helkala stammar var de inte så roliga :p), men vet ni vad som tydligen tar kål på maskrosor? Järnsulfat! Det får mossan att bara svartna lite på ytan, men maskrosorna är minsann puts väck borta från alla delar där jag mossbehandlat. Och det är inte någon maskrospest eller något annat sammanträffande, de frodas som bara den på de ställen där jag inte varit efter någon mossa... (Jag gick dock över dem första gången när det bara var små blad, vet inte om det gör skillnad om man låtit dem växa sig kraftigare först.)

I relaterade nyheter: vet ni vad som tydligen är en effektiv utkonkurrerare av kirskål? Jo, mossa! Upptäckte idag att på de få kvadratmeter där jag faktiskt fått bort mossan ända till "roten" (har mossa rötter? O_o) frodas nu kirskål ivrigt. Mitt i gräsmattan. :banghead:

(Jag har tydligen den där "vinca" också som det pratades om i någon annan tråd. Jag har inte vetat vad det är, bara en hyfsat fin och diskret blomma som växer i ett par stenrabatter... Här är den då inte invasiv, inte hos syrran heller som har den under några gamla träd. Jag har bott i mitt hus i snart fem år och den har inte dykt upp någon annan stans, och syrran har bott i sitt hus i över 20 år utan att den gett sig på resten av trädgården. Mysko. Men den ser ut precis som på bilderna...)

Jag gillade mina maskrosor (bara när de blommar, sen när de är halvskabbiga och sen helkala stammar var de inte så roliga :p), men vet ni vad som tydligen tar kål på maskrosor? Järnsulfat! Det får mossan att bara svartna lite på ytan, men maskrosorna är minsann puts väck borta från alla delar där jag mossbehandlat. Och det är inte någon maskrospest eller något annat sammanträffande, de frodas som bara den på de ställen där jag inte varit efter någon mossa... (Jag gick dock över dem första gången när det bara var små blad, vet inte om det gör skillnad om man låtit dem växa sig kraftigare först.)

I relaterade nyheter: vet ni vad som tydligen är en effektiv utkonkurrerare av kirskål? Jo, mossa! Upptäckte idag att på de få kvadratmeter där jag faktiskt fått bort mossan ända till "roten" (har mossa rötter? O_o) frodas nu kirskål ivrigt. Mitt i gräsmattan. :banghead:

Kirskålen säger ":p :p :p" typ :D

Det förklarar också varför min kirskål bara trivs på den delen av gräsmattan där det faktiskt är övervägande gräs (de gjorde av någon anledning lite nyanlagd gräsmatta på baksidan och det är där kirskålen finns).

Det förklarar också varför min kirskål bara trivs på den delen av gräsmattan där det faktiskt är övervägande gräs (de gjorde av någon anledning lite nyanlagd gräsmatta på baksidan och det är där kirskålen finns).

Kan det vara en sorts dominanskedja? Mossa är starkare än kirskål, som är starkare än vinca, som är starkare än... vad? :p

Nåja, slutsatsen tycks i alla fall vara: sluta försöka förbättra något. :grin:

(Jag har tydligen den där "vinca" också som det pratades om i någon annan tråd. Jag har inte vetat vad det är, bara en hyfsat fin och diskret blomma som växer i ett par stenrabatter... Här är den då inte invasiv, inte hos syrran heller som har den under några gamla träd. Jag har bott i mitt hus i snart fem år och den har inte dykt upp någon annan stans, och syrran har bott i sitt hus i över 20 år utan att den gett sig på resten av trädgården. Mysko. Men den ser ut precis som på bilderna...)

Om järnsulfat funkar så är det ju kanonbra!

För två år sedan grävde jag upp två pioner för att rädda dem från harven som vi satte i marken bakom huset. Sen glömde jag att gräva ner dem igen... :( :meh: Men, det som göms i snö (eller i jorden) kommer upp vid tö (eller på våren) - för ikväll vid ett snabbesök fann jag minst 6 (!) nya små fina pioner på väg upp där jag grävde upp de gamla! :bump:De var minsann inte där förra året. Plantorna är kanske mellan 10-15 cm höga nu och är med stor säkerhet röda.

Vad gör jag nu? De verkar ju uppenbarligen trivas där, precis i gränsen mellan klippt gräsmatta och blivande äng, dvs vildvuxet och inte slåtterhävdat ännu. Men just på den platsen vill jag inte ha dem för gott. När vill de flyttas? :) Hur många år måste jag vänta innan de blommar?

Jag borde inte få gå in i en blomsterbutik mer detta året. Alltså jag är hopplös :o
Blev fler fetknoppar, tre stycken lila vad-de-nu-hette som breder ut sig ganska bra sa mamsen och nya lavendlar. Hade lavendel innan men de grävde jag upp och satte på framsida, de viskade till mig här om dagen att de absolut inte ville bo på baksidan längre :angel::angel:

C9BEB5E4-7618-4917-B039-28E8080311D1_zpsmpu9hnie.jpg

2ECEEC4A-1205-44F3-9EAE-FFA824B3DF98_zpsaoqb1n9w.jpg

I hörnet ska det planteras massa stockrosor sedan men de är jag i full färd med att driva upp från frö.

Någon som vet vad det här är? Pion?
A04F33D3-3FF8-41E6-A9F1-AE301AD58510_zpsk8syq8i7.jpg

Rhododendronen har slagit ut i blom så vackert :love: vill ha fleeer...
6EACAB12-6CED-47C2-8CB5-72854B76DCC5_zpsfvox3snh.jpg

Och jag behöver fler söderfönster... har precis lagt beslag på grabbens rum men får se om det bli crossbana eller nått annat i jorden när jag minst anar det :devil: jävulsunge det där ibland. Blev en kapkrusbär dagen till ära...
F31D3D73-39BB-4C8C-B69B-B035D02F5BC4_zpselkiqxel.jpg

Och en "black cerry"-körsbärstomatplanta och en romanticatomatplanta
EBDED2B4-1111-4E69-9372-B6B761DB93A3_zpskvt0j0xg.jpg

Jag förstår inte riktigt problemen med mossa i gräsmattan. Mossa och gräs är ju inte konkurrenter, gräset kommer utan problem upp genom mossan och mossan tar fukt och näring ur luften medan gräset tar fukt och näring genom sitt rotsystem i jorden. Att mossan "tar över" beror inte på att den konkurrerar ut gräset utan att gräset inte trivs på den platsen av någon annan anledning ofta närings- eller ljusbrist. Då får man gödsla och luckra gräsmattan, se till att ljus kommer till gräset eller välja en grässort som trivs i skugga. Jag har mycket mossa och en hel del örter av olika form i min gräsmatta eftersom jorden är näringsfattig och inte håller fukt särskilt bra. Sluta bekämpa mossan och se till att odla gräset istället om ni nu vill ha gräsmatta. Där är det luckring/luftning, näring och vatten som gäller samt att välja rätt grässort eller se till att gräsmattan inte skuggas.

Kirskålen gillar inte att bli klipp så om du håller en kort gräsmatta så kommer den försvinna snart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka