Våren 2015

Kirskålen gillar inte att bli klipp så om du håller en kort gräsmatta så kommer den försvinna snart.
Rättelse - den kommer inte att försvinna men den är inte lika synlig med blad. samma ögonblick du låter bli att klippa så börjar den sitt återtåg.

När jag bodde i lägenhet i san hade damen längst ner gjort en fin rabatt runt sin uteplats. Miljonprogramshus med fin gräsmatta och asfalt ut mot ett grönområde. En sommar besvärades hon av höftsmärtor och kunde inte sköta rabatterna lika minutiöst som tidigare. Vips kom kirskålen tillbaka. Den som varit borta i minst 40 år.

Jag skulle väntat till juli /(stora perennflyttartiden)
Unde tiden - ge den lite gödsel och pyssla om den så den är stark och glad när den ska flyttas. Kanske blommar den så du hinner se blomfärgen också.

Juli är generellt sett den sämsta tiden på året för att flytta växter. Det är vanligen för varmt och torrt då så växterna stressas en del. Naturligtvis går det att flytta växter i juli men då får man vara mer noggrann med vattning. Ett allmänt råd är att flytta sensommarblommande växter på våren och vårblommande växter på hösten. Hösten är en bra planteringstid då det är fuktigt i luften. Växterna avdunstar inte så mycket vatten och de är inte heller i så stor tillväxt ovan jord så de kan ägna kraft åt att etablera sig på den nya platsen. På våren är växterna ofta i kraftig tillväxt ovan jord, vilket inte är gynnsamt ur planteringssynpunkt, men det är fortfarande inte så varmt att växterna förbrukar en massa vatten och de är dessutom i en bra storlek. På våren och hösten är det vanligen fuktigt i jorden och det är bra när man planterar om.

Jag skulle väntat till juli /(stora perennflyttartiden)
Unde tiden - ge den lite gödsel och pyssla om den så den är stark och glad när den ska flyttas. Kanske blommar den så du hinner se blomfärgen också.

Okej tack! Då ska jag försöka lite bli att flytta på den :angel: får sätta mig och googla pion skötselråd ikväll. Frågade gubben om vart det hade vart pion innan (hittade INGET annat än tuja i den där rabatten när jag grävde fram den) men det visste han inte. Märkligt det där :angel: undrar vart den kom ifrån.

@Magiana skulle jag kunna flytta på den nu då? Jag är flitig med att vattna kanske ska tilläggas.

Okej tack! Då ska jag försöka lite bli att flytta på den :angel: får sätta mig och googla pion skötselråd ikväll. Frågade gubben om vart det hade vart pion innan (hittade INGET annat än tuja i den där rabatten när jag grävde fram den) men det visste han inte. Märkligt det där :angel: undrar vart den kom ifrån.

@Magiana skulle jag kunna flytta på den nu då? Jag är flitig med att vattna kanske ska tilläggas.
OK.
Då kan man kanske gissa att den varit dold under tujorna (det borde vara stränga licenskrav på att plantera tuja :rage: ) och nu är lycklig över dagsljuset.

Jag som ääääälskar pioner skulle låtit den stå och skött om den tills den vuxit på sig. Alternativt grävt upp några rot-morötter och planerat på nytt ställe.

Men du kan säkert flytta den nu också om du är noga med att inte ha sönder rötterna och att ge den bra förutsättningar på nya stället.

Haha amen på det. Tujor är helvetet växtinifierat.

Väntar nog lite iallafall. Vet inte vart jag vill ha den plus att jag hittade tre pionskott till (men som bara tagit sig upp över jordytan) så låter alla växa lite till tills jag vet vart de ska bo.

Någon som testat att använda blöjor till planteringarna? Vilka blöjor ger mest valuta för pengarna, vuxenblöjor kontra barnblöjor?Jag syftar då på oanvända blöjor, inte begagnade. :yuck:

Årets första klippning av gräsmattan avklarad, känns som det är tidigt på säsongen... :crazy:
Planterat några kryddväxter som jag inte kunde gå förbi när jag var på G-gården :angel: , två citronmelissor, två myntor och en kryddsalvia :p

Min lilla ek som jag grävde upp hos min bror i höstas och som fick åka bil genom halva landet, har överlevt vintern hos mig :banana::banana:

Jag har fått en hel drös med småplanor av en kär vän.
Diverse olika tomater som, så fort jag har tid skall få varsin 10 litershink att frodas i.
Just nu är de väldigt klena och höga, hur får jag de mer stabila? De har varsin blompinne just nu och får stå ute dagtid i solen på balkongen.

Sen har jag även fått två plantor Druvgurka... Av det jag läst mig till är de markväxande. Hur planerar jag bäst om dom för att ha på balkongen?
Kan fixa lådor som är ca 40 cm lång 30 cm breda och 15 cm djupa från jobbet, fu kar det kanske? Eller kan ja få dom att växa och ge gurkor om jag låter de klättra/slingra sig?

Jag har fått en hel drös med småplanor av en kär vän.
Diverse olika tomater som, så fort jag har tid skall få varsin 10 litershink att frodas i.
Just nu är de väldigt klena och höga, hur får jag de mer stabila? De har varsin blompinne just nu och får stå ute dagtid i solen på balkongen.

Sen har jag även fått två plantor Druvgurka... Av det jag läst mig till är de markväxande. Hur planerar jag bäst om dom för att ha på balkongen?
Kan fixa lådor som är ca 40 cm lång 30 cm breda och 15 cm djupa från jobbet, fu kar det kanske? Eller kan ja få dom att växa och ge gurkor om jag låter de klättra/slingra sig?
Gurkorna kan jag inte tipsa om, men tomaterna kan du plantera om, djupt. De skjuter nya rötter från stammen och är de långa och rangliga hade jag planterat om dem och satt dem i botten på en större kruka och fyllt upp med jord så de fått växa i kostymen så att säga. Jag gör så med mina egna plantor vid omplantering, sätter ner dem djupare i den nya krukan och fyller upp med jord för att sedan göra om proceduren när jag sätter ut dem i växthuset. :)

Ja, du kan flytta den nu. Pioner brukar dock vara lite kinkiga ibland så det kan ta några år innan den blommar. Var noga så att du inte planterar den för djupt. 5 cm under jordytan ska den vara. Om den planteras för djupt kommer den inte vilja blomma.

Gurkorna kan jag inte tipsa om, men tomaterna kan du plantera om, djupt. De skjuter nya rötter från stammen och är de långa och rangliga hade jag planterat om dem och satt dem i botten på en större kruka och fyllt upp med jord så de fått växa i kostymen så att säga. Jag gör så med mina egna plantor vid omplantering, sätter ner dem djupare i den nya krukan och fyller upp med jord för att sedan göra om proceduren när jag sätter ut dem i växthuset. :)

Tack så jättemycket! :)

Just nu börjar alla växter ta över min lägenhet ;) Och värre blir det när allt ska ner i 10 litershinkar. Må sommaren komma fort så de kan stå på balkongen den mesta av tiden ;)
Funderar på att göra ngt enklare växhus av plats på balkongen för att få fart på det hela. Har inte sol mer än från 14-tiden till ca 18-19...

Haha amen på det. Tujor är helvetet växtinifierat.

Väntar nog lite iallafall. Vet inte vart jag vill ha den plus att jag hittade tre pionskott till (men som bara tagit sig upp över jordytan) så låter alla växa lite till tills jag vet vart de ska bo.

+ @Chili Pioner är lite kinkiga, men samtidigt typ odödliga. En pionbuske som blev bortgrävd av lastmaskin började växa i jordhög sommaren därpå. Då grävde jag upp den och satte roligt nog alla jordstammar ensamma på olika ställen i en rabatt. Sommaren därpå flyttades de igen till en annan rabatt (och ihop till en buske igen) och den fick ändå några blommor den sommaren.

De kan säkert blomstrejka i något år, men behöver inte göra det. Så vill ni flytta Pioner så gör det.. Bara gräv upp hela rötterna och gärna med lite jord runt så går de säkert bra! :)

Nu har jag klippt gräsmattan 2 ggr och snart dags igen...

@Magiana + @Kaki tack! Låter den stå kvar lite till. Eller snarare till jag får en snilleblixt och MÅSTE flytta på den omedelbart typ :angel:

-
Rockade loss i trädgården igår. Nu är ju mina land "färdiga" så för att häva köpförbudet så grävde jag fram ett nytt. Men hjälp mig gärna, vad hade du planterat här? Det är halvskugga/skugga, fuktig jord.

I hålet vill jag ha någon buske som blommar mycket, gärna vitt. Doft är ett stort plus. I övrigt är jag öppen för förslag.

0852E409-C770-424A-8ED7-B50C92D463FF_zpsrulyzob2.jpg

2E17FF0B-E063-44DA-9040-694AB3566963_zpsh2rvpoae.jpg

613311D3-DF41-4875-A0D5-3C5D9AEB917F_zpsptlmie5b.jpg

Ett sorgligt vårtecken idag. En ihjälkörd igelkott på motorvägsvägrenen. :cry:

Ett roligare vårtecken, mitt päronträd kommer få en enorm blomning i år, det är smockfullt med knoppar! För två år sedan blommade det så man knappt såg trädet för alla blommor, förra året var det en väldigt sparsam blomning och fruktsättning så den behövde nog lite återhämtning. När jag flyttade hit fick den 7(!) päron på hela trädet första sommaren.

Förre ägaren hade haft motorsågsmassakern på fruktträden och de såg ut därefter. Lite TLC och försiktig beskärning har gjort underverk. :up:

Senast ändrad:
Har fått klosterliljor :love: av en vän, som har sniglar på tomten. Tänkte skölja bort all jord innan jag planterar dem här - men vad gör jag med sköljvattnet?

@Magiana + @Kaki tack! Låter den stå kvar lite till. Eller snarare till jag får en snilleblixt och MÅSTE flytta på den omedelbart typ :angel:

-
Rockade loss i trädgården igår. Nu är ju mina land "färdiga" så för att häva köpförbudet så grävde jag fram ett nytt. Men hjälp mig gärna, vad hade du planterat här? Det är halvskugga/skugga, fuktig jord.

I hålet vill jag ha någon buske som blommar mycket, gärna vitt. Doft är ett stort plus. I övrigt är jag öppen för förslag.

0852E409-C770-424A-8ED7-B50C92D463FF_zpsrulyzob2.jpg

2E17FF0B-E063-44DA-9040-694AB3566963_zpsh2rvpoae.jpg

613311D3-DF41-4875-A0D5-3C5D9AEB917F_zpsptlmie5b.jpg

Jag skulle nog sätta myskmadra som marktäckare och blomsterfunkia, buskar är jag dålig på... Och egentligen dålig på skuggiga lägen också...

Jag skulle nog sätta myskmadra som marktäckare och blomsterfunkia, buskar är jag dålig på... Och egentligen dålig på skuggiga lägen också...

Mysmadran var fin, helt klart en kandidat! Blomsterfunkian däremot :angel:

Har googlat satan och har nåpat ihop ett förslag men inte gjort någon större efterforskning på om de verkligen passar hos mig. Bor i zon 3 kanske ska tilläggas. Så tankar från er som är kunnigare eller rent av har någon av växterna själva i trädgården.
Ros kanske är optimistiskt. Skulle annars vilja ha nån form av shersemin men det är nog i det optimistiska laget också haha. Där busken ska stå är det mer skugga än halvskugga men där allt det andra ska vara är det mer åt solhållet på våren sen när kastanjen som står söder om den smäller ut sina löv är det halvskugga. Trädgården i sig har mycket lila, vitt, rosa, grönt typ så fortsätter gärna i det temat.
rabatt_zps86wtcx51.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka