Våren 2015

Här är en till med problem med att odla gurka. Jag har nog planterat fyra omgångar i år och dom kommer till det stadiet att dom börjar få lövpar nummer två, sen vissnar skiten. Hnnnnnnngh. Trodde inte gurka ska vara så jäkla svårt. Senaste åren har alla plantage haft slut på gurkor eller helt enkelt inte fått upp några gurkor, så jag försökte själv.

Allting annat växer så det knakar däremot. :D Tomater, paprika, pelargoner, begonior, chili.. Här är proppfullt i alla fönster och plantor överallt.

Aha! Det är alltså gurkan som gör fel, inte jag! :D Får se vad som händer med min senaste plantering, hittills har ingenting tagit sig (tålamod? Nä, varför då?).

Några små purjolökar har kikat upp i min pallkrage. Spännande spännande! Rädisorna har med börjat lite smått.
Köpte två tomatplantor i fredags och satte i tomat-kragen. De har fått missfärgade blad, håller tummarna att det är något övergående och ingen mögelsjukdom :crazy:

Vi jobbar på här i huset. rabatten bredvid uterummet när vi tog över huset:
10931228_10202725097087465_1113447646852760429_n.jpg

Rabatten häromdagen. (Obs, ej klar dock. rabarber, tok och mycket mer väntar på att få sina rätta platser.)

11030382_10202725098367497_9003405461625449801_n.jpg

En del av tomten innan vi började höja den. Eller jag har precis börja fylla på lite jordmassor mot buskarna.
11188431_10202696631615846_6963090808075883093_n.jpg

Lite gräs och jord...

11219349_10202737947648721_3549184515415949629_n.jpg

Gräs på plats och formen av en rabatt kan anas...
10917427_10202737986609695_8582002310641082041_n.jpg

Det där med mossmatta har jag ochså, men på något konstigt vis växer det tät grön mossa underst och jättefin kraftig gräsmatta över det. Trodde man skulle ha antingen eller typ, pallar inte göra något åt mossan när jag inte vill förstöra gräsmattan så den får vara där under då.

Det där med mossmatta har jag ochså, men på något konstigt vis växer det tät grön mossa underst och jättefin kraftig gräsmatta över det. Trodde man skulle ha antingen eller typ, pallar inte göra något åt mossan när jag inte vill förstöra gräsmattan så den får vara där under då.
Så har jag det också. Superpraktiskt :D

På våren när gräset inte hunnit börja växa är mossan grön och fin. Sedan täcks den av gräset.

Ja här grönskar det i mossan så det ser lite grönt ut mitt i allt det gråa.. Plus att det blir supermjukt att tassa runt på barfota.

Däremot ska jag lägga på en del jord och gräsfrö uppepå en bit av gräsmattan som är rätt torr och trist, den ligger som högsta punkt på gården så jag misstänker att det inte är så värst mycket jord kvar där.

Jag är sur. En del av stengärdet runt trädgården rasade i helgen. Och hur mycket jag än stirrar på det så bygger det inte upp sig själv igen... ;)

IMG_20150505_112840_zpsql7clknu.jpg

Konstigt. Själv har jag öppnat dörren till uthuset-going-hönshus och stirrat på bråten åtskilliga gånger, men det händer inget där heller. Jag tror det är uthålligt tålamod som gäller. :up:

Ni får helt enkelt stirra hårdare tror jag.

Jag har samma problem på sommaren med gräsmattan, den blir bara längre och längre, inte kortare hur mycket jag än stirrar på den :confused: :confused:

Mossan håller sig ju iaf grön och är mjuk att gå på barfota sen....:)O_o

Jag var himla nöjd med min fina, mjuka mossmatta tills min ondskefulla syster upplyste mig om att anledningen till att det var helt hopplöst att klippa min gräsmatta (efter 2-3 svettiga timmar där man försökt brotta runt en enormt motsträvig gräsklippare tenderade man att ge upp :arghh:) inte alls var för att det är sandmark här (vilket var den koppling jag gjort :o) utan för att den sjunker i mossan! :banghead:
Så nu har jag behandlat med järn... sulfat? Sulfid? Nåja, järnsulf-nånting i alla fall. I flera omgångar, för det är visst bara ytan som svartnar och dör men under finns det grön mossa kvar, men skam den som ger sig! I år ska jag ha en skabbig, fläckig, inte särskilt jättegrön gräsmatta i alla fall. :grin:

Min mamma har mossmatta i sin trädgård så till den milda grad att det inte är något gräs överhuvudtaget, jag har varit på och retat henne för detta, tills nu. Hon hade fått tag på något mossbekämpningsmedel som samtidigt innehöll gräsgödsel, så i takt med att mossan dött har gräset fått fäste och hon går och svär över att det växer för fort så hon måste klippa gräset flera ggr i veckan. Innan har hon, precis som @Monstermom haft en gräsklippare som bara sjunkit ner i mossan och varit en pina att köra runt med.

Äsch. Ni har ingen rutin bara.

Man klipper mossan tidigt på säsongen innan gräset vuxit upp. Och så håller man efter under sommaren. Mossa växer betyyyydligt saktare än gräs så det kräver mycket färre klippningar :idea:

Har den vuxit upp så att klipparens hjul sjunker så är klipphöjden för lågt inställd eller så har ni inte klippt tidigt nog eller sent nog på hösten!

/tanten - mästerskap erhålls med empiri

Äsch. Ni har ingen rutin bara.

Man klipper mossan tidigt på säsongen innan gräset vuxit upp. Och så håller man efter under sommaren. Mossa växer betyyyydligt saktare än gräs så det kräver mycket färre klippningar :idea:

Har den vuxit upp så att klipparens hjul sjunker så är klipphöjden för lågt inställd eller så har ni inte klippt tidigt nog eller sent nog på hösten!

/tanten - mästerskap erhålls med empiri

Tack för din visdom, oh mossmästarinnan :bow: :bow: :bow: :up:

Nu har jag planterat om och knipsat mina luktärter efter konstens alla regler (hoppas jag)!! När ska de planteras ut? De är i dagsläget ca 1dm höga

Nu har jag planterat om och knipsat mina luktärter efter konstens alla regler (hoppas jag)!! När ska de planteras ut? De är i dagsläget ca 1dm höga

När risken för frost är över. Brukar vara någon gång i början på juni här i Bohuslän iaf. Järnnätterna i juni får man dock passa sig för och se till att täcka med fiberduk/lakan/handduk eller liknande om kylan slår till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka