Våren 2015

Åh, det är alltså verkligen mangoliaträd?! :love:

Körde förbi för någon dag sedan och tyckte mig kunna se knopparna från just mangolia. Blev dock väldigt osäker då jag bara såg dem i ögonvrån :p
Haha jupp om de stod en bit in på tomten så är det det. :)
De verkar dock inte vilja slå ut så jag börjar fundera på om Loppan har stört dem lite :cautious:

Lite dåliga kvällsbilder :)

Körsbärsträdet fick äntligen komma på sin plats. Mannens förtjänst :love:
11175055_10153361806073953_7800758992407297826_n.jpg

"Bara" resten av slänten kvar att rensa, gräs att gräva bort och ett gäng träd till att plantera.. Tur jag tänkte ta ett i månaden :p
11196302_10153361806133953_1223875540646126913_n.jpg

Och min något misshandlade magnolia. Den vill liksom inte slå ut utan har sett ut såhär i 2-3 veckor nu :crazy:

10983365_10153361806213953_7355666280471442867_n.jpg

Alltså allvarligt talat! Gurka ska vara så jäkla lättodlat säger de, så varför dör de så fort jag tar dem ur pluggboxen?!
De som fått flytta till större krukor har dött, de som står kvar i boxen lever. De står på samma ställe, får vatten och har jord från samma batch. Så varför dör de så fort jag planterar om? :arghh:

Men men, har några tomatplantor i varje fall. Och lite luktärter. Ska peta ner lite fler frön tänkte jag. Det kommer nog bli bra hoppas jag.
Och min paprika som övervintrade från förra året har fått frukter! Två stycken stora och fina. Får väl se om de är ätbara.

VA??? Den ser inte alls ut som humlen jag hade i sommarstugan. Den var tunn, slingrig och snäll.

Den här är grov, ilsken och skrämmande :nailbiting:
Humle med attityd alltså :angel:
Jag önskar att min humle var medlem i HellsHumleAngels, som din ;) men tyvärr verkar den vara medlem i MesigaHumleKlubben för den har vuxit med EN tveksam stjälk som är ca 1,5 m lång - det har tagit den 5 år att bli så lång... :crazy:

Min växthusrenovering resulterade i helt nytt växthus :angel: Nu är det monterat och jag har planterat en vinranka, tomater, aubergine, kronärtskockor och chili. Kryddor och sallad kommer till, och kanske ett limeträd om jag hittar - det kommer jag i så fall ha i kruka och ta in på vintern.

Jag önskar att min humle var medlem i HellsHumleAngels, som din ;) men tyvärr verkar den vara medlem i MesigaHumleKlubben för den har vuxit med EN tveksam stjälk som är ca 1,5 m lång - det har tagit den 5 år att bli så lång... :crazy:
gödsla?

Alltså allvarligt talat! Gurka ska vara så jäkla lättodlat säger de, så varför dör de så fort jag tar dem ur pluggboxen?!
De som fått flytta till större krukor har dött, de som står kvar i boxen lever. De står på samma ställe, får vatten och har jord från samma batch. Så varför dör de så fort jag planterar om? :arghh:

Men men, har några tomatplantor i varje fall. Och lite luktärter. Ska peta ner lite fler frön tänkte jag. Det kommer nog bli bra hoppas jag.
Och min paprika som övervintrade från förra året har fått frukter! Två stycken stora och fina. Får väl se om de är ätbara.
Tar du dem för tidigt? Innan de hunnit få rejält med rot så de klarar flytt?

De brukar inte gilla att bli omplanterade sätt dem direkt i en större kruka med såjord i toppen och plantjord i botten.

Tar du dem för tidigt? Innan de hunnit få rejält med rot så de klarar flytt?

Nä, rötterna fyllde hela pluggen. De var till och med på väg ut över kanterna!

De brukar inte gilla att bli omplanterade sätt dem direkt i en större kruka med såjord i toppen och plantjord i botten.

Men hur ska man förodla för friland då? Några ska ut på friland..
Jag petade ner lite nya frön i "rätt" krukor. Får väl hoppas det går bättre den här gången..
Zuccini lyckas jag med, gurka går bara inte!

Jag petade ner lite nya frön i "rätt" krukor. Får väl hoppas det går bättre den här gången..
Samma sätt stor kruka så de kan få bli stora innan du flyttar på dem, eller så odlar du i en komposterbarkruka (tidningspapper eller så finns det i torv) så du bara kan knö ner hela rubbet i backen när det är dags.

Gurka kan vara känsliga för att få jord för högt upp på sin "rothals" också synnerligen petigt med att hamna i samma nivå som i den förra "krukan".

:rofl:
Aha! Det är därför som jag är så rädd för den här humlen. Tyckte mer om humlen i sommarstugan. Den var nog med i MHK :up:

Ha tyvärr inga råd att ge, för HHA-humlens frodiga tillväxt är de tidigare ägarnas förtjänst. Mitt bidrag är att gå omkring och rysa. Du kan ju prova det. HHA gillar kanske att sprida skräck.

Samma sätt stor kruka så de kan få bli stora innan du flyttar på dem, eller så odlar du i en komposterbarkruka (tidningspapper eller så finns det i torv) så du bara kan knö ner hela rubbet i backen när det är dags.

Hur stora måste de vara innan man planterar om? Nu var de ca 20 cm med två bladpar.
Torvkruka provade jag förra året, det gick inte så bra det heller. Jag tror jag ska ge upp min karriär som gurkodlare och hålla mig till paprika.

Hur stora måste de vara innan man planterar om? Nu var de ca 20 cm med två bladpar.
Torvkruka provade jag förra året, det gick inte så bra det heller. Jag tror jag ska ge upp min karriär som gurkodlare och hålla mig till paprika.
Om du har en komposterbar kruka ska rötterna sticka ut på utsidan av krukan. Har du en icke komposterbar kruka så ska rötterna ha nått utkanten av jorden så du ser dem om du tippar ut växten ur krukan.

jag brukar sätta pluggen lite upphöjs över nya jorden, var också väldigt noga med att nya jorden inte är kall och vattna rejält innan flytt, bra dränering

Sen verkar alla ha växter man har lätt för och växter man har svårt för. jag kan inte odla sallad! eller för mitt liv få en orkide att blomma om

Sen verkar alla ha växter man har lätt för och växter man har svårt för. jag kan inte odla sallad! eller för mitt liv få en orkide att blomma om
Och var man bor!

På gården var dill och sallad superenkelt. Persilja likaså.
Här är dillen trist och gles. Persiljan tar hela sommaren på sig att växa till sig och blir aldrig lika frodig. Salladen bara ruttnar.

Sen verkar alla ha växter man har lätt för och växter man har svårt för.

Visst är det så. Jag verkar lyckas med det mesta, utom ta sticklingar från ampellilja och att odla gurka..
Struntar i att försöka driva gurkan och sätter de sista fröerna direkt på odlingsplatserna. Tror jag ger upp gurka sen, vet inte ens varför jag envisas med att försöka (jag gillar inte gurka!). Tänker hålla mig till tomater och jordgubbar.

Idag har jag bekämpat kirskålen som jag fick med pionerna jag grävde upp hos min mor :cautious: Lite surt eftersom min trädgård i övrigt varit befriad från den ohyran :banghead: men men hoppas att den kan hållas i schack åtminstone. Liten bild på mitt pionhörn.

11196359_10153371898958953_627960994810826494_n.jpg

Inte mycket till pioner just nu då jag delade de plantor hon hade men här kommer det förhoppningsvis bli en blandning av vita och rosa pioner sedan. :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka