Är du också övertygad om att min rysväxt är humle?
Det finns en portal den kan klättra på. Duger det eller ska det vara störar? (Om jag nu bestämmer mig för att låta den vara kvar. Om jag törs )
De klättrar på allt... ungefär som en hanhund
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är du också övertygad om att min rysväxt är humle?
Det finns en portal den kan klättra på. Duger det eller ska det vara störar? (Om jag nu bestämmer mig för att låta den vara kvar. Om jag törs )
Haha jupp om de stod en bit in på tomten så är det det.Åh, det är alltså verkligen mangoliaträd?!
Körde förbi för någon dag sedan och tyckte mig kunna se knopparna från just mangolia. Blev dock väldigt osäker då jag bara såg dem i ögonvrån
Humle med attityd alltsåVA??? Den ser inte alls ut som humlen jag hade i sommarstugan. Den var tunn, slingrig och snäll.
Den här är grov, ilsken och skrämmande
gödsla?Humle med attityd alltså
Jag önskar att min humle var medlem i HellsHumleAngels, som din men tyvärr verkar den vara medlem i MesigaHumleKlubben för den har vuxit med EN tveksam stjälk som är ca 1,5 m lång - det har tagit den 5 år att bli så lång...
Tar du dem för tidigt? Innan de hunnit få rejält med rot så de klarar flytt?Alltså allvarligt talat! Gurka ska vara så jäkla lättodlat säger de, så varför dör de så fort jag tar dem ur pluggboxen?!
De som fått flytta till större krukor har dött, de som står kvar i boxen lever. De står på samma ställe, får vatten och har jord från samma batch. Så varför dör de så fort jag planterar om?
Men men, har några tomatplantor i varje fall. Och lite luktärter. Ska peta ner lite fler frön tänkte jag. Det kommer nog bli bra hoppas jag.
Och min paprika som övervintrade från förra året har fått frukter! Två stycken stora och fina. Får väl se om de är ätbara.
De brukar inte gilla att bli omplanterade sätt dem direkt i en större kruka med såjord i toppen och plantjord i botten.Alltså allvarligt talat! Gurka ska vara så jäkla lättodlat säger de, så varför dör de så fort jag tar dem ur pluggboxen?!
De som fått flytta till större krukor har dött, de som står kvar i boxen lever. De står på samma ställe, får vatten och har jord från samma batch. Så varför dör de så fort jag planterar om?
Men men, har några tomatplantor i varje fall. Och lite luktärter. Ska peta ner lite fler frön tänkte jag. Det kommer nog bli bra hoppas jag.
Och min paprika som övervintrade från förra året har fått frukter! Två stycken stora och fina. Får väl se om de är ätbara.
Matas med hästgödsel, som allt annat härgödsla?
Tar du dem för tidigt? Innan de hunnit få rejält med rot så de klarar flytt?
De brukar inte gilla att bli omplanterade sätt dem direkt i en större kruka med såjord i toppen och plantjord i botten.
Samma sätt stor kruka så de kan få bli stora innan du flyttar på dem, eller så odlar du i en komposterbarkruka (tidningspapper eller så finns det i torv) så du bara kan knö ner hela rubbet i backen när det är dags.Nä, rötterna fyllde hela pluggen. De var till och med på väg ut över kanterna!
Men hur ska man förodla för friland då? Några ska ut på friland..
Jag petade ner lite nya frön i "rätt" krukor. Får väl hoppas det går bättre den här gången..
Zuccini lyckas jag med, gurka går bara inte!
Gurka kan vara känsliga för att få jord för högt upp på sin "rothals" också synnerligen petigt med att hamna i samma nivå som i den förra "krukan".Nä, rötterna fyllde hela pluggen. De var till och med på väg ut över kanterna!
Men hur ska man förodla för friland då? Några ska ut på friland..
Jag petade ner lite nya frön i "rätt" krukor. Får väl hoppas det går bättre den här gången..
Zuccini lyckas jag med, gurka går bara inte!
Humle med attityd alltså
Jag önskar att min humle var medlem i HellsHumleAngels, som din men tyvärr verkar den vara medlem i MesigaHumleKlubben för den har vuxit med EN tveksam stjälk som är ca 1,5 m lång - det har tagit den 5 år att bli så lång...
Samma sätt stor kruka så de kan få bli stora innan du flyttar på dem, eller så odlar du i en komposterbarkruka (tidningspapper eller så finns det i torv) så du bara kan knö ner hela rubbet i backen när det är dags.
Om du har en komposterbar kruka ska rötterna sticka ut på utsidan av krukan. Har du en icke komposterbar kruka så ska rötterna ha nått utkanten av jorden så du ser dem om du tippar ut växten ur krukan.Hur stora måste de vara innan man planterar om? Nu var de ca 20 cm med två bladpar.
Torvkruka provade jag förra året, det gick inte så bra det heller. Jag tror jag ska ge upp min karriär som gurkodlare och hålla mig till paprika.
jag brukar sätta pluggen lite upphöjs över nya jorden, var också väldigt noga med att nya jorden inte är kall och vattna rejält innan flytt, bra dräneringHur stora måste de vara innan man planterar om? Nu var de ca 20 cm med två bladpar.
Torvkruka provade jag förra året, det gick inte så bra det heller. Jag tror jag ska ge upp min karriär som gurkodlare och hålla mig till paprika.
Och var man bor!Sen verkar alla ha växter man har lätt för och växter man har svårt för. jag kan inte odla sallad! eller för mitt liv få en orkide att blomma om
Sen verkar alla ha växter man har lätt för och växter man har svårt för.