Våren 2015

Jag skulle ju inte köpa något till trädgården i år, eftersom jag inte vet vad som finns i den. Men det går inte att låta bli. Förutom olika narcisser har jag köpt bl a kryddväxter, lavendel, krolliljor, laglig ramslök och en massa fröer. Och så ska jag efter @Pegasus63 tips köpa klätterväxter till min blivande paviljong :) Men jag får INTE köpa buskar och träd! Det måste jag komma ihåg...

Jag skulle ju inte köpa något till trädgården i år, eftersom jag inte vet vad som finns i den. Men det går inte att låta bli. Förutom olika narcisser har jag köpt bl a kryddväxter, lavendel, krolliljor, laglig ramslök och en massa fröer. Och så ska jag efter @Pegasus63 tips köpa klätterväxter till min blivande paviljong :) Men jag får INTE köpa buskar och träd! Det måste jag komma ihåg...
Laglig ramslök? Den är väl bara fridlyst på några ytterst få platser i landet?

för egen del har jag jublat idag eftersom jag såg att en av de tuvor ramlök jag planterade förra året nu växer och frodas! :banana:

Laglig ramslök? Den är väl bara fridlyst på några ytterst få platser i landet?

för egen del har jag jublat idag eftersom jag såg att en av de tuvor ramlök jag planterade förra året nu växer och frodas! :banana:
Laglig eftersom jag köpte den. Den förra grävde jag upp på en rastplats... utan att ha frågat markägaren :down:

Grattis till dina! Ramslök är så förbenat gott :d

Jag har varit och shoppat! Skulle bara ha en endaste liten slingerväxt, kom hem med tre (och ska köpa fler när de fått hem dem :angel:). En vinterkaprifol för att kloffa igen några hål i den skabbiga tujahäcken, en blomsterkaprifol för att bolla över en stam efter ett äppelträd, och en bokharabinda för att täcka över en enormt ful eternitvägg som inte lär bli klädd de närmsta åren ändå. :D

Hårt att gräva ner bland alla rötter och stenar, men hundarna var till god hjälp (schäfern: mums, koskit! :d, jag: :yuck::wtf::rage::arghh:) och nu är de planterade. Ska bli kul att se om det blir bra, alla var impulser bara för att jag måste ha när jag såg dem. :p

Snart får de hem eldkrassen, som jag egentligen var ute efter. Det ska bli riktigt spännande också!

Jag har ju använt växtlampa för första gången i år till min sådd. Till min stora förvåning vill några av örterna blomma redan nu! Jag funderar på om det har med växtlampan att göra. Står växterna kanske för ljust eller kan det bero på något annat?

Jag har ju använt växtlampa för första gången i år till min sådd. Till min stora förvåning vill några av örterna blomma redan nu! Jag funderar på om det har med växtlampan att göra. Står växterna kanske för ljust eller kan det bero på något annat?

Har du använt lampan samtidigt som det är dagsljus, eller har du använt den när det annars hade varit mörkt?
Olika växter blommar för olika triggers, en sådan är ljustid. Du kan ha (oavsiktligt) gett sådana växter signalen att sätta blomknopp genom att förändra det naturliga dygnet kanske?

Har du använt lampan samtidigt som det är dagsljus, eller har du använt den när det annars hade varit mörkt?
Olika växter blommar för olika triggers, en sådan är ljustid. Du kan ha (oavsiktligt) gett sådana växter signalen att sätta blomknopp genom att förändra det naturliga dygnet kanske?

Jag har den på dagtid, från kl. 5.30 till 22.30. Kanske det är lite för länge? Kanske det rent av är dags att ta bort lampan?

Jag har den på dagtid, från kl. 5.30 till 22.30. Kanske det är lite för länge? Kanske det rent av är dags att ta bort lampan?

Det har förmodligen varit för länge, vill man inte påverka växterna på ett specifikt sätt är det säkrast att använda en lampa bara samtidigt som det är dagsljus (om man inte vet exakt vilka dygnsperioder de växter man har följer). Inte alla växter är styrda av ljustid, och de som är det har olika spann de reagerar inom, men man kan göra mycket roligt med dem om man har koll. ;)

Det kommer inte gå att pausa blommorna om du tar bort lampan nu, har det väl startat så har det. Det är nog tryggt att anta att de som kommer att reagera på den rytmen är de som redan gjort det. Jag ser ingen anledning att sluta med lampan, bra ljus ger kompaktare växt och bättre motstånd mot sjukdomar och andra angrepp - och i värsta fall kan du få en stressreaktion om du har någon känsligare växt bland de som är på väg att gå i blom.

Det har förmodligen varit för länge, vill man inte påverka växterna på ett specifikt sätt är det säkrast att använda en lampa bara samtidigt som det är dagsljus (om man inte vet exakt vilka dygnsperioder de växter man har följer). Inte alla växter är styrda av ljustid, och de som är det har olika spann de reagerar inom, men man kan göra mycket roligt med dem om man har koll. ;)

Det kommer inte gå att pausa blommorna om du tar bort lampan nu, har det väl startat så har det. Det är nog tryggt att anta att de som kommer att reagera på den rytmen är de som redan gjort det. Jag ser ingen anledning att sluta med lampan, bra ljus ger kompaktare växt och bättre motstånd mot sjukdomar och andra angrepp - och i värsta fall kan du få en stressreaktion om du har någon känsligare växt bland de som är på väg att gå i blom.

Bra tips! Jag ska tänka på det till nästa år. Jag har som sagt aldrig använt växtlampa tidigare utan bara förlitat mig på dagsljuset. Det jag kan göra nu är väl att nypa av blomknopparna allt eftersom de kommer.

Bra tips! Jag ska tänka på det till nästa år. Jag har som sagt aldrig använt växtlampa tidigare utan bara förlitat mig på dagsljuset. Det jag kan göra nu är väl att nypa av blomknopparna allt eftersom de kommer.

Växtlampa är jättebra! Men det kan ju ge sådana här effekter också - vilket man ju som sagt kan avsiktligt använda sig av också, om man tex vill få vackra julstjärnor. ;)

Det tycker jag låter som en bra lösning, låt dygnet vara som det har varit och ta itu med knoppen allteftersom. :)

Är det någon som har erfarenhet av vinterjasmin? Låter helt fantastiskt med något som blommar mitt i vintern... Blir det verkligen så? Hur ser den ut resten av året? Hur mycket och länge blommar den? Är den svårskött?

Jag bor i Skåne.

Jag blir så trött.
Bekanten som inte är speciellt intresserad av trädgård men råkar ha en stor dito hörde av sig. De ville ha planteringsråd eftersom de köpt ett äppelträd på Lidl.

Igår pratade jag med dem igen och frågade efter sorten. Idared. :banghead:
Den funkar bäst i zon I.
Vi bor i zon 4 men bekanten bor i ett köldhål så det är troligtvis zon V hos henne.

Hur etiskt är det att sälja zon I-växter här? OK om man gamblar lite och testat sånt som klarar zon III. Men zon I!
Morr.

Här har det regnat en held del så vår annars så lättgrävda sandmark är numera inte så lättgrävd :meh: Ska ju få ner det där attans körsbärsträdet idag och det innebär att rensa åtminstone 3*1m slänt vilket blev klart igår samt gräva bort 3*1,75m gräs vilket jag har (nästan) gjort klart idag. Har så vansinningt ont i ryggen nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen och då återstår att gräva det förbaskade HÅLET till trädet :arghh::arghh:

Här har det regnat en held del så vår annars så lättgrävda sandmark är numera inte så lättgrävd :meh: Ska ju få ner det där attans körsbärsträdet idag och det innebär att rensa åtminstone 3*1m slänt vilket blev klart igår samt gräva bort 3*1,75m gräs vilket jag har (nästan) gjort klart idag. Har så vansinningt ont i ryggen nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen och då återstår att gräva det förbaskade HÅLET till trädet :arghh::arghh:

Be Loppan, hon fixar. :D

Haha ja joo men vi är inte riktigt överens om var hon ska gräva eller hur många hål det ska vara :angel:
Hon ägnar sig mer åt att motarbeta mig. För dagen så försöker hon gräva upp våra mangoliaträd :cautious:

Hoppsan! Magnoliornas rötter tål inte mycket gräl! :eek:

Monster är i alla fall mycket duktig! Han såg mig gräva ner klätterväxter igår, så idag har han grävt upp dem åt mig igen - jag hade ju glömt dem därute! O_o

Gjort vårfint i kryddlandet idag, klippt ner gammalt och rensat ogräs. Nu är det redo för bl.a gräslöken jag har på uppväxt i köksfönstret :).
Tänkte även fylla på med fler sorter av timjan :love:.
Rabarbern som jag tog delar av och satte ut förra året kommer upp allihopa - rabarberhäck nästa :up:.

Hoppsan! Magnoliornas rötter tål inte mycket gräl! :eek:

Monster är i alla fall mycket duktig! Han såg mig gräva ner klätterväxter igår, så idag har han grävt upp dem åt mig igen - jag hade ju glömt dem därute! O_o
:rofl::rofl: snällt monster

Våra Magnoliaträd ska iofs bort då de står där den stora utbyggnaden kommer hamna men jag hade ju tänkt njuta av dem ett eller två år till åtminstone O_o

Verkar som att det är flera som har skitat ner fingrarna idag, härlig läsning! :)

Och så även jag.

Idag har gurkorna, ett nytt gäng tomater och paprika fått komma i ny jord.

IMG_20150426_165148_zps5uyzowfw.jpg

IMG_20150426_165430_zpstxa2fvat.jpg

Tomaterna som skolades om förra helgen har satt blomknoppar och växer friskt. Får tjuva flitigt!

IMG_20150426_165318_zpsbaybvegt.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka