Våren 2015

Äsch då... idag fick jag nog av att vänta på luktärterna och började rota i deras krukor. De flesta fröna har möglat, andra har det helt enkelt inte hänt ett skvatt med. Bara att slänga ut och börja om, men det får bli till helgen. Bara 8 st har tittat upp allt som allt, så jag undrar ju lite vad jag gjorde fel i år :p

Däremot blev det lite införskaffat i Holland i helgen! Iris, Helenium, små lila anemoner, vit echinacea och en hosta har kommit i jorden på kolonin idag. "Råkade" dessutom trilla över lite perenner på handelsträdgården igår när vi skulle köpa jord, Lychnis (rosenklätt) och bolltistel blev det därifrån, till min soliga hörna.

Vi köpte tulpanlökar i Holland också, fast det är helt fel säsong för det :angel: Blir litet experiment att driva fram dom snabbt nu i tråg så att de kan gå i vila och sen planteras på riktigt i höst. Går det så går det!

Squashen jag satte har alla utom 2 frön tagit sig utomordentligt bra . Gurkan har 3 av fem satta frön tagit sig, 2 av 49 frön jag satte i pluggboxen har tagit sig båda är chili, tror de andra drunknat eftersom dottern var där och vattnade lite väl hårt, så det är bara att plantera om de jag har frön till. De 160 tulpanerna jag satte förra året slår snart ut och det lär bli spektakulärt.

Squashen jag satte har alla utom 2 frön tagit sig utomordentligt bra . Gurkan har 3 av fem satta frön tagit sig, 2 av 49 frön jag satte i pluggboxen har tagit sig båda är chili, tror de andra drunknat eftersom dottern var där och vattnade lite väl hårt, så det är bara att plantera om de jag har frön till. De 160 tulpanerna jag satte förra året slår snart ut och det lär bli spektakulärt.

Bild på tulpanerna när de slagit ut!

Mina tulpaner är fortfarande bara små blad :( men det beror väl på att de planterades i år O_o

Här kom plommonträden ner i jorden sent igår kväll. Hungriga och trötta var vi så givetvis glömdes bevattningsröret bort :banghead: blir till att gräva ett litet hål och stoppa ner det idag. Suck :wtf:

Idag klippte jag gräset :D aldrig så roligt som första gången! Men lite tussigt blev det för jag ville inte klippa av där det är lökar i gräset :)

Jag har hittat äppelträd till halva priset....
Måste göra en rejäl funderare på¨var jag ska ställa dem. Har ju dessutom de grundstammar jag ympat och som jag hoppas kommer att ta sig. Där är problemet dock något år bort - de måste växa till sig innan jag törs plantera.

Nu bara MÅSTE jag bli av med flaggstången.

Idag ska jag skola om, förså samt rensa ogräs. Tror inte jag orkar rensa så pass mycket att jag kan plantera körsbärsträdet idag dock

Igår shoppade jag lavendel och succulenter och idag fick de åka ner i marken.
A603EF11-743C-4E93-84FC-23D7EA251F53_zpsek660ika.jpg

Så himla nöjd. Har en ruta bredvid där jag har direktsått blandade blomsterfrön jag hade liggandes.

Har skolat om nått (texten hade försvunnit från pinnen så vet inte vad det är) och stockrosorna. Även sått fler stockrosor.

09D429CE-593B-4042-A542-6B2D061788C0_zpspim9x7ib.jpg

Här är en liten del av det andra blommorna jag frösått.
26DA9986-CA8D-4880-BF17-605683132BD8_zpssse92v9e.jpg

Mina tulpaner är fortfarande bara små blad :( men det beror väl på att de planterades i år O_o

Här kom plommonträden ner i jorden sent igår kväll. Hungriga och trötta var vi så givetvis glömdes bevattningsröret bort :banghead: blir till att gräva ett litet hål och stoppa ner det idag. Suck :wtf:

Mina tulpaner är också bara små blad, med betong på SMÅ, för rådjurshelvetena har ätit av dem!!! Morr! Grrr! Gnask!

Mina tulpaner är också bara små blad, med betong på SMÅ, för rådjurshelvetena har ätit av dem!!! Morr! Grrr! Gnask!
Jag kan inte ens skylla på rådjuren :(

Fick iaf omskolat en del nu och började i panik ta upp alla mina briketter för att hinna så det sista som måste försås. Visade sig att det mesta ska vänta lite :angel: så det blev bara vattenmelonen och mer brysselkål. Bara att stoppa tillbaka alla briketterna igen alltså :o

I morgon tänkte jag sätta mina kryddfröer i krukor samt rensa ogräs (jippie :yuck:)

Tulpaner, tulpaner, tulpaner!

Jag går bara och väntar på boomen när de slår ut nu (några har tjuvstartat dock).

Så här ser det ut nu (fotade för ca 10 min sedan).
20150424_085419_zpsu2r9z6yb.jpg

Överst är rabatten jag satte 160 tulpaner i i höstas, de samsas med rosor och lite olika marktäckare.

I mitten är resterna av (vad vi tror) en, en gång i tiden, ganska så spektakulär blomsterrabatt som miskötts å det grövsta innan vi flyttade in för 4 år sedan plus mina lådor då (jag ska rensa och fixa dem). Växthuset kommer att stå till vänster om dessa, som det gamla gjorde.

Underst är rabatten på södersidan av huset, full av pärlhyacinter och tulpaner (rosorna som växte där är flyttade till den översta rabatten för att vi skulle få någon glädje av dem).

För övrigt upptäckte jag att mina befarat drunknade frön i pluggboxen kanske inte har drunknat trots allt, både melon och tomat har grott i den utöver chilin.

En liten tulpanfråga också:
Överallt läser man om folk som gräver upp tulpanlökarna och planterar om årligen och att tulpaner bara räcker två max tre år. Stämmer verkligen det? Två av tulpanrabatterna jag visat ovan är säkert över 30 år gamla och kommer upp år efter år lika fint ändå, samt att tulpaner jag planterade när vi flyttade in för 4 år sedan kommer upp utan gnäll.
Nu bor jag visserligen på Öland och jordmånen här är idealisk för tulpaner (sandig och väldränerad), men ändå är det bara något säljknep från löksäljare att man måste förnya vart tredje år? Eller har jag bara tur?
Mycket frågor, men finns det någon tulpanexpert här får den gärna svara.

@SusieQ Vilka tulpanerna du kommer få :love:
Jag vill också ha en riktig tulpanprakt så småningom. Sätter en "ring" runt alla träd jag planterar och tanken är att de ska fyllas med tulpanlökar. Totalt ska jag plantera7-8 träd så det blir ju ändå ett par tulpaner iaf :d

En liten tulpanfråga också:
Överallt läser man om folk som gräver upp tulpanlökarna och planterar om årligen och att tulpaner bara räcker två max tre år. Stämmer verkligen det? Två av tulpanrabatterna jag visat ovan är säkert över 30 år gamla och kommer upp år efter år lika fint ändå, samt att tulpaner jag planterade när vi flyttade in för 4 år sedan kommer upp utan gnäll.
Nu bor jag visserligen på Öland och jordmånen här är idealisk för tulpaner (sandig och väldränerad), men ändå är det bara något säljknep från löksäljare att man måste förnya vart tredje år? Eller har jag bara tur?
Mycket frågor, men finns det någon tulpanexpert här får den gärna svara.

Inte direkt någon expert men eftersom tulpaner är en av de få blommor jag faktiskt vill ha så har jag nördat ner mig en del ;)
Mannen kallar mig manisk :cautious:

Riktigt gamla tulpaner är av en sort som sätter nya lökar och kommer år efter år. Oftast är de dessutom röda eller gula.
Nyare tulpaner har svårare att komma fler gånger men om man vill öka möjligheterna för det så ska man köpa Darwinhybrider och ge dem de bästa förutsättningarna för då finns det som regel ändå goda möjligheter till att de återkommer.
Desto mer spektakulära tulpaner man köper desto mindre är chansen att de orkar komma fler år.

Jag kommer göra så att de flesta tulpanerna kommer vara Darwinhybrider och sedan kommer jag köpa några spännande sorter vart år som jag inte kommer förvänta mig att de återkommer. :)

Mitt kejsarträd lever! :bump:

G2wFoli.jpg

Det syns inget vidare (jag begriper inte hur man får vettiga bilder med mobilkamera :o), men det finns några underbara, vackra, blå bladknoppar på bilden om man letar lite.

Jag var riktigt orolig att det inte skulle komma igång, för när jag tog av vintertäckningen så var det ett svampangrepp på topparna som sakta men obönhörligt har ätit sig ner genom stammen under våren! Men nu har det alltså vänt, trädet har vaknat och kan kämpa emot. Bara bladen kommit igång lite ska jag klippa av de döda bitarna.
Här ser man (återigen med viss ansträngning...) hur illa det höll på att gå. Kvisten jag håller i lever fortfarande allra längst ner, men den i bakkant är död (=gulbrun) ända in till huvudstammen.
Man kan också se hur yttepyttefnyttig den lilla stackaren är, @SusieQ . Har ditt vaknat än förresten?

xVQuB4T.jpg

(Och ja, kirskål. :meh:
Jag anser mig vara en hängiven odlare av just kirskål, så slipper jag bryta ihop.)

Inte direkt någon expert men eftersom tulpaner är en av de få blommor jag faktiskt vill ha så har jag nördat ner mig en del ;)
Mannen kallar mig manisk :cautious:

Riktigt gamla tulpaner är av en sort som sätter nya lökar och kommer år efter år. Oftast är de dessutom röda eller gula.
Nyare tulpaner har svårare att komma fler gånger men om man vill öka möjligheterna för det så ska man köpa Darwinhybrider och ge dem de bästa förutsättningarna för då finns det som regel ändå goda möjligheter till att de återkommer.
Desto mer spektakulära tulpaner man köper desto mindre är chansen att de orkar komma fler år.

Jag kommer göra så att de flesta tulpanerna kommer vara Darwinhybrider och sedan kommer jag köpa några spännande sorter vart år som jag inte kommer förvänta mig att de återkommer. :)

De gamla rabatterna har just gula och röda tulpaner. Men de jag har satt för fyra år sedan är purple rain, glasstulpan (tulipa ice cream) och ett par blå tulpansorter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka