En kompis till mig löste förresten det genom att köpa en egen plantskola!
Smart kompis!! "Synd" att plantskolan här redan är fantastisk..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En kompis till mig löste förresten det genom att köpa en egen plantskola!
Jajjamänsan.De här som jag frågade om, har nu slagit ut och ser ut så här:
https://instagram.com/p/1VNGZkvICo/
Jag vet fortfarande inte vad det är för något. Någon annan som vet?
Squashen jag satte har alla utom 2 frön tagit sig utomordentligt bra . Gurkan har 3 av fem satta frön tagit sig, 2 av 49 frön jag satte i pluggboxen har tagit sig båda är chili, tror de andra drunknat eftersom dottern var där och vattnade lite väl hårt, så det är bara att plantera om de jag har frön till. De 160 tulpanerna jag satte förra året slår snart ut och det lär bli spektakulärt.
Bild på tulpanerna när de slagit ut!
Mina tulpaner är fortfarande bara små blad men det beror väl på att de planterades i år
Här kom plommonträden ner i jorden sent igår kväll. Hungriga och trötta var vi så givetvis glömdes bevattningsröret bort blir till att gräva ett litet hål och stoppa ner det idag. Suck
Jag kan inte ens skylla på rådjurenMina tulpaner är också bara små blad, med betong på SMÅ, för rådjurshelvetena har ätit av dem!!! Morr! Grrr! Gnask!
En liten tulpanfråga också:
Överallt läser man om folk som gräver upp tulpanlökarna och planterar om årligen och att tulpaner bara räcker två max tre år. Stämmer verkligen det? Två av tulpanrabatterna jag visat ovan är säkert över 30 år gamla och kommer upp år efter år lika fint ändå, samt att tulpaner jag planterade när vi flyttade in för 4 år sedan kommer upp utan gnäll.
Nu bor jag visserligen på Öland och jordmånen här är idealisk för tulpaner (sandig och väldränerad), men ändå är det bara något säljknep från löksäljare att man måste förnya vart tredje år? Eller har jag bara tur?
Mycket frågor, men finns det någon tulpanexpert här får den gärna svara.
Inte direkt någon expert men eftersom tulpaner är en av de få blommor jag faktiskt vill ha så har jag nördat ner mig en del
Mannen kallar mig manisk
Riktigt gamla tulpaner är av en sort som sätter nya lökar och kommer år efter år. Oftast är de dessutom röda eller gula.
Nyare tulpaner har svårare att komma fler gånger men om man vill öka möjligheterna för det så ska man köpa Darwinhybrider och ge dem de bästa förutsättningarna för då finns det som regel ändå goda möjligheter till att de återkommer.
Desto mer spektakulära tulpaner man köper desto mindre är chansen att de orkar komma fler år.
Jag kommer göra så att de flesta tulpanerna kommer vara Darwinhybrider och sedan kommer jag köpa några spännande sorter vart år som jag inte kommer förvänta mig att de återkommer.