Våren 2015

Vad är helgens trädgårdsplaner för er andra?

Beror på vädret, det känns inte som om det är så bråttom ännu här att man måste vara ute i regnet :p

Det behöver krattas, hallonhäcken rensas på torra grenar (det är påbörjat) och rensas bort det som är torrt vid johannesörten, såpnejlikan, humlen och pionen. Jag gör inte sådana saker på hösten :D

Jag ska jobba (hemifrån) en del i helgen, så det blir inte jättemycket tid över för trädgårdande.

Om det slutar blåsa tänkte jag försöka hinna med att kratta upp alla grenar och kvistar som vinden vräkt ner. Tre nyinköpta lavendelplantor måste ner i jorden också.

Jag har redan gjort mitt "helgpåtande i trådgården" ;), åkte och köpte större krukor så chili och djungelgurka fick nya kostymer. :) Kul att testa med briketter men de räcker verkligen inte långt.

11117155_1554655478118882_859109747_n.jpg

Sen kanske jag liksom lite halvt sådär på en höft råkade komma hem med frö till dvärgluktärt och thaibasilika. Och en jordgubbsmyntaplanta. :angel:

Jag har köpt 30 miniplantor lavendel så imorgon ska jag äntligen sätta mig en lavendelhäck runt 2 rabatterna mot huset!! :D tror dock inte de hinner blomma i år, men förhoppningsvis växa till sig!
Annars ska jag nog bara njuta av helgen, titta på hur det växer. Och kanske rensa lite ogräs om jag får lust :P

Jag tog ett rejält ryck i förrgår och igår. Sakta men säkert. Är inget gjort med trädgården på säkert 10 år, har inga före bilder på dessa land (men ska ta innan jag tar tag i resten) har varit tuja där jag har grönsaksland och i blomsterlandet har jag fått tukta tujan rejält :angel:

32E6EA2D-707C-4024-A302-739D8AE765C5_zpsb7kind3l.jpg

Från vänster är det plocksallad, morötter, silverlök och potatis av sorten Maria. I nederkant är det jordgubbar och sedan smultron. Får se om det tar sig.

F450E62F-F3EB-4BDE-8E41-91D361DF1A02_zps3ynsfmuo.jpg

Här ska jag direktså blommor. Igår planterade jag 4 penséer. Ska plantera flera. Sen är det bara 8 meter kvar att rensa med 3 tujor kvar att gå loss på... Tujor är helvetet på jorden.

@Kaki åh ska också köpa lavendel att plantera på framsidan :love: har frösått men det kommer inget så orkar inte bråka med det. Vad fick du betala per planta?

Jag tog ett rejält ryck i förrgår och igår. Sakta men säkert. Är inget gjort med trädgården på säkert 10 år, har inga före bilder på dessa land (men ska ta innan jag tar tag i resten) har varit tuja där jag har grönsaksland och i blomsterlandet har jag fått tukta tujan rejält :angel:

32E6EA2D-707C-4024-A302-739D8AE765C5_zpsb7kind3l.jpg

Från vänster är det plocksallad, morötter, silverlök och potatis av sorten Maria. I nederkant är det jordgubbar och sedan smultron. Får se om det tar sig.

F450E62F-F3EB-4BDE-8E41-91D361DF1A02_zps3ynsfmuo.jpg

Här ska jag direktså blommor. Igår planterade jag 4 penséer. Ska plantera flera. Sen är det bara 8 meter kvar att rensa med 3 tujor kvar att gå loss på... Tujor är helvetet på jorden.

@Kaki åh ska också köpa lavendel att plantera på framsidan :love: har frösått men det kommer inget så orkar inte bråka med det. Vad fick du betala per planta?

Vad fint att ha sådär i slänt som du har! Riktigt ser framför mig hur det växer och blommar :) bra jobbat! Och den tuktade tujan va snygg tycker jag.

Fyndade lavendel på netto. 6pack för 29kr. Köpte 5 paket och de va pyttesmå men såg fräscha ut och doftade gott! Vågade dock inte låta de 3 lavendel jag redan hade sitta kvar för det stod inte sort på dessa (mer än blå) och jag vill att hela häcken ska matcha. Vänta du tills du hittat nå superbilligt! Coop och Ica brukar också ha sånt ibland!

Här kommer bild från idag när häcken blev klar. :) Flyttade lite pärlhyacinter som blommar nu som hade hamnat tokigt till så de inte syntes. Men de är för små för att synas på bilden tror jag...
1nFEEtw2yf

https://instagram.com/p/1nFEEtw2yf/

Kanske ska skriva också att vi satte dom med typ 20 cm emellan, ca 15 cm från kanten.

För mig är det att skola om tomatplantor. Gjorde några igår och ska göra resten idag.
Har helt skenat iväg för mig denna våren, har blivit 52 olika sorter. Har haft massa fröer över av mina vanliga sorter, så har skickat ut till höger och vänster och på så sätt fått andra sorter tillbaka. Och jag kan ju inte låta bli att så, trots att jag inte borde.
Nyfikenheten övergår förståndet. :D Men jag gillar det!! ;)

Har tänkt göra en "häck" av rosor, ca 20 m långt. Detta är vid en slänt som behöver skyddas så ingen ramlar ner :p

Jag bor i zon 7/8. Tips på bra o fina rossorter? Vill blanda lite färger.

Har kollat på flora linnea, hur levereras dom? Är det bara en stam i kruka eller?

Jag lär inte ha råd att sätta hela vägen i år, det blir lite dyrt.

Hur tätt ska man sätta dom? När ska man sätta ner dom?

Tips :)

Årets första skörd av mangold blev till en god paj; fräscha salladsblad till. Hemodlat är underbart. Bara att kunna ta en korg med sig ut trädgårn och hämta lunch är fantastiskt. :love:

Potatisen har börjat komma upp, jordgubbarna blommar, ärtorna spirar, rädisorna är uppätna. :p

Årets första skörd av mangold blev till en god paj; fräscha salladsblad till. Hemodlat är underbart. Bara att kunna ta en korg med sig ut trädgårn och hämta lunch är fantastiskt. :love:

Potatisen har börjat komma upp, jordgubbarna blommar, ärtorna spirar, rädisorna är uppätna. :p

Vilken skillnad! Här har vi inte ens börjat :p

Vilken skillnad! Här har vi inte ens börjat :p
Jag tjuvstartade. :D Tänkte att jag ville ha en lång odlingssäsong om det skulle vara lönt. Gjorde en varmbänk och sådde första februari. Därifrån tog jag mangolden och salladen idag - de får knappt plats längre. Där finns även morötter, svartrot, (rädisor), spetskål, majrova mm. Och melonplantorna är utsatta dit - det ska bara bli de kvar däri sen när resten är färdigskördat; då får de plats att breda ut sig.

Potatis, jordgubbar och övriga grönsakslanden har upphöjda bäddar med odlingstunnlar över, med både fiberduk och plast. Så där är det varmt och skönt. :p

Tomaterna står i lä i söderläge om dagarna och får komma in nattetid ännu.

Jag tröttnade på alla larmrapporter om gifter i maten förra året och bestämde mig för att köra hemodlat. Det var dags. :banana:

Egentligen funkar det att ha dem kvar om man bara tar hänsyn till storleken, men det är inga idealiska odlingskärl så det kan bli svårt att få ut dem senare när rotmassan fyller ut kärlet. Det är bättre att ta t.ex. en halv tom mjölktetra eller liknande som har flexibla kanter.

Tack för ditt svar! Okej! Jo, jag vet att man kan ta t ex tomma mjölk-tetror, men jag hade tänkt från början att de skulle vara kvar i dessa kärlen hela tiden, hade inte tänkt plantera ut dem alls... men jag vill ju inte plåga mina små bäbisar heller... men de kan alltså bo kvar i dessa permanent då? =)

//r

Har tänkt göra en "häck" av rosor, ca 20 m långt. Detta är vid en slänt som behöver skyddas så ingen ramlar ner :p

Jag bor i zon 7/8. Tips på bra o fina rossorter? Vill blanda lite färger.

Har kollat på flora linnea, hur levereras dom? Är det bara en stam i kruka eller?

Jag lär inte ha råd att sätta hela vägen i år, det blir lite dyrt.

Hur tätt ska man sätta dom? När ska man sätta ner dom?

Tips :)

Nu har jag själv inte erfarenhet av att odla så långt norrut, men jag tror inte att du ska ha rosor som okulerats på en grundstam utan det är rotäkta som gäller i dina trakter. Jag har för mig att de grundstammar som används bara är härdiga till zon 4-5. Ta det med en nypa salt för jag är inte helt säker.

Kika på kanadensiska rosor. De är framtagna för att klara ett hårt klimat. En del av dem klarar zon 7-8.

På Flora Linnea kan jag inte se någon uppgift om de är okulerade eller inte, men där står åtminstone den förväntade bredden på rosen. Det kan du ha som riktmärke för avståndet mellan buskarna. I norr blir inte rosorna lika kraftiga som längre söderut, men vet inte om det även gäller på bredden.

Beställer du rosor via nätet så kommer de barrotade. De ska ner i jorden så fort som möjligt. Tidpunkten ligger mellan tjällossning tills rosorna börjar grönska. Hinner de barrotade rosorna få gröna blad ska de ner i jorden i rödaste rappet.

Jag fick "göra om, göra rätt" jag :meh:
Nu har de överlevande stackars tomatplantorna fått flytta in i köksfönstret igen...
Pumpa-plantorna dog så jag har satt nya...
Men skam den som ger sig :p

Purjona inne ser fina ut, synålssmala 10 cm höga störar - en i varje toarulle :up:
Gräslöksodlingen ser finfin ut och ca hälften av gurkaplantorna har kommit upp :up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka