Vad är helgens trädgårdsplaner för er andra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ska jobba (hemifrån) en del i helgen, så det blir inte jättemycket tid över för trädgårdande.Vad är helgens trädgårdsplaner för er andra?
Jag tog ett rejält ryck i förrgår och igår. Sakta men säkert. Är inget gjort med trädgården på säkert 10 år, har inga före bilder på dessa land (men ska ta innan jag tar tag i resten) har varit tuja där jag har grönsaksland och i blomsterlandet har jag fått tukta tujan rejält
Från vänster är det plocksallad, morötter, silverlök och potatis av sorten Maria. I nederkant är det jordgubbar och sedan smultron. Får se om det tar sig.
Här ska jag direktså blommor. Igår planterade jag 4 penséer. Ska plantera flera. Sen är det bara 8 meter kvar att rensa med 3 tujor kvar att gå loss på... Tujor är helvetet på jorden.
@Kaki åh ska också köpa lavendel att plantera på framsidan har frösått men det kommer inget så orkar inte bråka med det. Vad fick du betala per planta?
Idag har vi handlat till trädgården. Så mycket mer hann vi inte med
Nästan 20 säckarBilder? eller var det bara jord?
Årets första skörd av mangold blev till en god paj; fräscha salladsblad till. Hemodlat är underbart. Bara att kunna ta en korg med sig ut trädgårn och hämta lunch är fantastiskt.
Potatisen har börjat komma upp, jordgubbarna blommar, ärtorna spirar, rädisorna är uppätna.
Jag tjuvstartade. Tänkte att jag ville ha en lång odlingssäsong om det skulle vara lönt. Gjorde en varmbänk och sådde första februari. Därifrån tog jag mangolden och salladen idag - de får knappt plats längre. Där finns även morötter, svartrot, (rädisor), spetskål, majrova mm. Och melonplantorna är utsatta dit - det ska bara bli de kvar däri sen när resten är färdigskördat; då får de plats att breda ut sig.Vilken skillnad! Här har vi inte ens börjat
Egentligen funkar det att ha dem kvar om man bara tar hänsyn till storleken, men det är inga idealiska odlingskärl så det kan bli svårt att få ut dem senare när rotmassan fyller ut kärlet. Det är bättre att ta t.ex. en halv tom mjölktetra eller liknande som har flexibla kanter.
Har tänkt göra en "häck" av rosor, ca 20 m långt. Detta är vid en slänt som behöver skyddas så ingen ramlar ner
Jag bor i zon 7/8. Tips på bra o fina rossorter? Vill blanda lite färger.
Har kollat på flora linnea, hur levereras dom? Är det bara en stam i kruka eller?
Jag lär inte ha råd att sätta hela vägen i år, det blir lite dyrt.
Hur tätt ska man sätta dom? När ska man sätta ner dom?
Tips