Våren 2015

Igår satte jag potatisen :)
Det blev Maria, Arrow och Princess. Det ska bli så spännande att se om det blir något och sen gå smaka på härligheten.

Idag tänkte jag att Murgrönan ska få komma ut, tog några sticklingar av en kompis i höstas. Inte så många som överlevde min glömska dock :)

Kastar mig in här och hoppas ni vill hjälpa mig!

Jag har gjort en rabatt men vet inte riktigt vad jag ska sätta i den... men jag vill ha perenna blommor som:
- Ska klara sol hela dagen
- Gärna föröka sig lite/sprida sig
- Helst inte kosta en förmögenhet
- Litet till inget behov av beskärning/ansning

Det som finns är två kaprifoler som ska klättra på en båge, två rabattrosor (i. Bergman) och en ynklig liten buske av rosentry. Har zon II/III.

Har ni några bra förslag? :)

Jag har gjort en rabatt men vet inte riktigt vad jag ska sätta i den... men jag vill ha perenna blommor som:

Det som finns är två kaprifoler som ska klättra på en båge, två rabattrosor (i. Bergman) och en ynklig liten buske av rosentry. Har zon II/III.

Akleja! Det enda man kan göra om man vill är att klippa av blomstänglarna innan de sprider sina frön när man är nöjd med antalet man har :) men det är lätt! Sen skulle jag satsa på några nävor, googla på rozanne så ser du den mest längst blommande. Stjärnflocka är också vacker och enkel! Och kanske någon rödbladig alunrot på några ställen för att bryta av det gröna.

Såhär ser årets projektrabatt ut nu!
https://instagram.com/p/1YjZJ2w25W/
1YjZJ2w25W

Köpte tre mörkare alunrot för att matcha de två ljusare, som heter marmelade,. Till vänster ser ni buskros Louise bugnet, rakt fram en pion festiva maxima, bortanför pionen är det röd solhatt i mitten och hosta och daggkåpa runt kanten. Det ska hamna en till pion på denna sida lyktstolpen också sen. Och sen har jag inte bestämt mer än :)

Hej! Jag älskar solhatt/rudbeckia, de röda. :love: Eventuellt måste man ta bort den gamla blomman på våren? Jag har inte haft dem själv ännu men de är nog det finaste jag vet i en solig rabatt!

Alltså, min förodling är patetisk. Tänker inte ens visa en bild.
Råkade köpa plantjord istället för såjord till att börja med. Inte mycket har tagit sig hittills, och ett par stycken har visst råkat bli övervattnade (den enda gurkplantan som kom upp, t ex). :cool: Bara hälften av tomaterna jag satte har kommit upp, och inte en enda jordgubbe. Hilfe.

Dvärgnäva. :)

Okej =D Tack för du svarade, om du vill får du gärna svara på en fråga till; ifall man har bara väldigt ljusgröna fingrar, vilka är de enklaste örterna att odla? =)

//r

Idag har jag gjort (ännu) en sållning bland mina plantor!

En snabb räkning visade att jag hade omkring 40 småplantor av tomat, gurka och aubergine. På tok för mycket! Efter en gallring (och liten omskolning av de jag inte hunnit plantera om än) är jag nu nere på 21 plantor istället.:angel: Lär mao behöva gallra igen framöver, men nu får iallafall alla plantor plats under lysrören.
Resten får åka med till jobbet och förhoppningsvis adopteras av någon barmhärtig kollega, klarar INTE av att slänga fullt dugliga plantor!

Plantor att behålla:
DSC_0064.JPG

Plantor till bättre behövande:
DSC_0001.JPG

Bonus, suddig och omysig bild på balkongens stjärnhimmel

Och humle-buffé

Okej =D Tack för du svarade, om du vill får du gärna svara på en fråga till; ifall man har bara väldigt ljusgröna fingrar, vilka är de enklaste örterna att odla? =)

//r

I princip alla örter är lätta att odla. Rosmarin kan dock vara svår att få att gro. Själv fick jag bara tre(!) frön att gro i år. Dessutom växer den långsamt. På plussidan så torkar den inte ut så lätt.

Jag har odlat flera olika sorters basilika, persilja, oregano, timjan, mynta, citronmeliss, rosmarin, salvia och säkert fler. Det är svårt att misslyckas.

Jag såg precis att jag igår kväll fick ett sms om att mina rosor har skickats från Flora Linnea. :bump: Jag känner mig alldeles rusig och upprymd.

Vad roligt! En kollega visade en massa rosor idag som han haft hemma, blev så himla sugen själv till torpet. Ett torp måste liksom ha rosor men där finns inte en enda. Det blir ett kortvarigt tillstånd. :sneaky: förstår alldeles din upprymdhet. Tänker på blommor hela dagarna just nu, haha!

Vad roligt! En kollega visade en massa rosor idag som han haft hemma, blev så himla sugen själv till torpet. Ett torp måste liksom ha rosor men där finns inte en enda. Det blir ett kortvarigt tillstånd. :sneaky: förstår alldeles din upprymdhet. Tänker på blommor hela dagarna just nu, haha!

Men precis! Jag önskar verkligen att jag hade ett ställe som jag kunde kunde överbelamra med rosor!

Jag såg precis att jag igår kväll fick ett sms om att mina rosor har skickats från Flora Linnea. :bump: Jag känner mig alldeles rusig och upprymd.

Vet du om de brukar ta sig bra därifrån? De är ju barrotade. Jag är så himla sugen på att beställa från dem, de har så många spännande varianter och jag ska få rosor till trädgården i present från mig själv har jag bestämt :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka