Nu verkar jag framstå som rena rama odlingsexperten här, men det är så långt från sanningen som det kan bli.
Hur som helst så får man nog räkna med fyra månader. Visst går det att börja äta av dem redan tidigare, men tanken är ju att de ska ha hunnit växa till sig så pass mycket att det hinner bli återväxt i ungefär samma takt som man använder örterna.
För att ta ett extremt exempel. Jag odlade oregano i en stor balja en gång. Fröna hade grott jättefint. De första karaktärsbladen hade utvecklats och i baljan så var det som en matta av små oreganosticklingar. Nu inträffar detta: Det är fredagskväll, jag kommer hem från jobbet och sambon har gjort pizza till middag. Med en mycket lycklig min så förklarar sambon att han har provat använda den färska oreganon i baljan. Min reaktion:
. Jag tittar ner i baljan och konstaterar att han med hjälp av sax har klippt av sticklingarna och tagit alla pyttesmå karaktärsblad som precis har bildats. Kvar är bara en stubbåker. Ja, det blev ju inte så mycket mer med den odlingen som du förstår.