Våren 2015

Men precis! Jag önskar verkligen att jag hade ett ställe som jag kunde kunde överbelamra med rosor!

Ja det är bara tråkigt att inte kunna va.där jämt... Just nu gissar jag att hyacinter, påskliljor och kanske tulpaner blommar, i alla fall i söderrabatten. Hoppas det är lite vårblommor kvar i maj när jag åker dit.

Vet du om de brukar ta sig bra därifrån? De är ju barrotade. Jag är så himla sugen på att beställa från dem, de har så många spännande varianter och jag ska få rosor till trädgården i present från mig själv har jag bestämt :D

Det är första gången som jag handlar därifrån, men från vad jag har hört så är folk väldigt nöjda. Rosorna har haft kraftiga fina rötter och i de flesta fall tagit sig mycket bra.

@Philosophia Okej, tack!! Så gott med örter ju! Särskilt mynta gillar jag, det får jag ta o plantera! O några andra med basilika o oregano gillar jag också... o rosmarin med, mums, ska kanske försöka mig på dem med... fortsätter korsförhöret, du behöver inte svara om du inte orkar, men hur lång tid tar det för dem tills man kan äta av dem? =D

//r

Jag såg precis att jag igår kväll fick ett sms om att mina rosor har skickats från Flora Linnea. :bump: Jag känner mig alldeles rusig och upprymd.

Åh, jag vill också ha rosor! Är väldigt sugen på någon klättrande ros, och gärna någon doftande, lite klassisk ros också till kolonin. Är dock superdålig på rosor, olika sorter, typer och så vidare.. Får väl gå till handelsträdgården och botanisera framöver. Vi hade en "the Fairy" på kolonin när vi köpte den som vi faktiskt gav till mina föräldrar, jag är inte så mycket för småblommigt :p

Tjoho, en luktärt har grott!! :D nu ska den bara överleva också. Sådde i briketter för att slippa störa rotsystemet, har även sått några i komposterbara krukor som är lite större så jag kan plantera hela krukan sen. Får väl se vilka som går bäst. :)

@Philosophia Okej, tack!! Så gott med örter ju! Särskilt mynta gillar jag, det får jag ta o plantera! O några andra med basilika o oregano gillar jag också... o rosmarin med, mums, ska kanske försöka mig på dem med... fortsätter korsförhöret, du behöver inte svara om du inte orkar, men hur lång tid tar det för dem tills man kan äta av dem? =D

//r

Nu verkar jag framstå som rena rama odlingsexperten här, men det är så långt från sanningen som det kan bli. :D Hur som helst så får man nog räkna med fyra månader. Visst går det att börja äta av dem redan tidigare, men tanken är ju att de ska ha hunnit växa till sig så pass mycket att det hinner bli återväxt i ungefär samma takt som man använder örterna.

För att ta ett extremt exempel. Jag odlade oregano i en stor balja en gång. Fröna hade grott jättefint. De första karaktärsbladen hade utvecklats och i baljan så var det som en matta av små oreganosticklingar. Nu inträffar detta: Det är fredagskväll, jag kommer hem från jobbet och sambon har gjort pizza till middag. Med en mycket lycklig min så förklarar sambon att han har provat använda den färska oreganon i baljan. Min reaktion: :confused:. Jag tittar ner i baljan och konstaterar att han med hjälp av sax har klippt av sticklingarna och tagit alla pyttesmå karaktärsblad som precis har bildats. Kvar är bara en stubbåker. Ja, det blev ju inte så mycket mer med den odlingen som du förstår. :laugh:

Nu verkar jag framstå som rena rama odlingsexperten här, men det är så långt från sanningen som det kan bli. :D Hur som helst så får man nog räkna med fyra månader. Visst går det att börja äta av dem redan tidigare, men tanken är ju att de ska ha hunnit växa till sig så pass mycket att det hinner bli återväxt i ungefär samma takt som man använder örterna.

För att ta ett extremt exempel. Jag odlade oregano i en stor balja en gång. Fröna hade grott jättefint. De första karaktärsbladen hade utvecklats och i baljan så var det som en matta av små oreganosticklingar. Nu inträffar detta: Det är fredagskväll, jag kommer hem från jobbet och sambon har gjort pizza till middag. Med en mycket lycklig min så förklarar sambon att han har provat använda den färska oreganon i baljan. Min reaktion: :confused:. Jag tittar ner i baljan och konstaterar att han med hjälp av sax har klippt av sticklingarna och tagit alla pyttesmå karaktärsblad som precis har bildats. Kvar är bara en stubbåker. Ja, det blev ju inte så mycket mer med den odlingen som du förstår. :laugh:

O_o :nailbiting:

Hade det hänt mig hade det nog blivit en diskussion om särboende... :cautious: plus en short&sharp lektion i odling! ;)

:rofl:

Jag har varit med om något liknande. Jag hade en jättefin krukväxt, en Vandrande Jude (Tradescantia) som hade blivit väldigt frodig. Den äldre delen av plantan tenderar att bli lite gles då så i det läget klipper man normalt av topparna, sätter dem som sticklingar i en kruka jord och börjar om med plantan. Min dåvarande sambo tyckte växten så risig ut och behövde en beskärning. Han klippte av det värdefulla sticklingsmaterialet och kastade på komposten och behöll den slitna delen av växten som han trodde skulle bilda nya skott. Alltså, fan vad arg jag blev. Det gick inte att rädda sticklingsmaterialet heller för det var vinter och de hade redan frusit på komposten. Det var bara att kasta det som var kvar av växten.

Jag har efter den händelsen inte kunnat skaffa en ny likadan växt.

@Philosophia Tack så mycket för svaret!

Aaaah, men =( stackars både dig, oreganon och din sambo när han förstod att han gjort fel... =/ tråkigt! Det är precis så jag hade kunnat göra, hade varit så sugen på o smaka på dem så hade säkert kunnat göra likadant... men då vet jag att man ska vänta lite då!

Det är lite problematiskt bara i o m att jag inte ska va kvar här över sommaren, så svårt o plantera nåt som tar ett tag... =/ men om jag inte kan hitta på nån lösning så vet jag ju till framtiden iaf, tack!

//r

Tjoho, en luktärt har grott!! :D nu ska den bara överleva också. Sådde i briketter för att slippa störa rotsystemet, har även sått några i komposterbara krukor som är lite större så jag kan plantera hela krukan sen. Får väl se vilka som går bäst. :)
Jag har 5 som har grott! 10 dagar sen sådd. Står 10-20 dagar grotid men jag är otålig och kan inte minnas att de var så kinkiga i fjol... (bara för att jag skrev här om hur jag inte brukar ha så mycket problem med dom, säkert..)

Sådde ju mina i toarullar för att slippa plantera om, men fy fasen - aldrig mer! Mögel och jäkelskap, riktigt slit att hålla det fräscht..

11136654_10152834478960678_895225386004824490_n.jpg

Såhär mycket bonde är jag för tillfället =P men tänkte fråga, de växer o ser ut o må bra (det ska bli ringblommor) och de är ungefär tre veckor gamla, behöver jag plantera om dem till större krukor eller de kan bo kvar i dessa? =)

//r

11136654_10152834478960678_895225386004824490_n.jpg

Såhär mycket bonde är jag för tillfället =P men tänkte fråga, de växer o ser ut o må bra (det ska bli ringblommor) och de är ungefär tre veckor gamla, behöver jag plantera om dem till större krukor eller de kan bo kvar i dessa? =)

//r

Egentligen funkar det att ha dem kvar om man bara tar hänsyn till storleken, men det är inga idealiska odlingskärl så det kan bli svårt att få ut dem senare när rotmassan fyller ut kärlet. Det är bättre att ta t.ex. en halv tom mjölktetra eller liknande som har flexibla kanter.

Efter sambohistorierna funderar jag på om förhållningsregler är ett måste för att härdsmälta ska undvikas... :nailbiting: :laugh:

Jag upptäckte för övrigt idag att chilins rötter redan letat sig ut på utsidan av briketterna! :o Jag hade inte så himla mycket att plantera i så fyra fick något större krukor med såjord. Två av luktärterna (japp, nu är det tre på gång!) hade också rötter som kikat ut! Så de fick förtur till lite större krukor som kan grävas ner och förmultnar i jorden sen. Har läst att de har djupa rötter men det känns ju lite extremt att en grodd precis kikat upp och de andra två syns med förstoringsglas... men en lång rot har redan tagit sig igenom briketten. Nåja, får hoppas de inte blev ledsna av dagens behandling.

Jag har 5 som har grott! 10 dagar sen sådd. Står 10-20 dagar grotid men jag är otålig och kan inte minnas att de var så kinkiga i fjol... (bara för att jag skrev här om hur jag inte brukar ha så mycket problem med dom, säkert..)

Sådde ju mina i toarullar för att slippa plantera om, men fy fasen - aldrig mer! Mögel och jäkelskap, riktigt slit att hålla det fräscht..

Tjoho! Härligt. :) Jag tror mina grodde snabbare än 10 dagar, det kan inte vara så länge sedan jag planterade. En såg nästan ut att ha utvecklat en liten grodd efter några timmars blötläggning innan sådd. :confused:

Nu i efterhand inser jag att jag borde ha köpt dvärluktärt. 150 cm stod det visst på mina. Får väl bygga nåt slags klättertorn till dem. :p

@Chili Går att göra ganska stadiga saker av bambukäppar och lite rep, om man inte vill bli så avancerad :) Annars har mina faktiskt oftast klättrat rätt så bra "på sig själva", bara de stått vid en husvägg eller liknande.

Får kanske så om mina luktärter efter helgen om det inte är fler som tagit sig då. Har en hel del frön över så det vore ju ingen katastrof :angel: Inga av mina luktärter började gro i vattnet, däremot var flera bondbönor påväg att gro när jag blötlade dem!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka