Våren 2015

Har någon tips på en, eller kanske flera, snabbväxande tåliga klätterväxter som kan tänkas hjälp mig att täcka en sida av en såndär spaljé med liggande ribbor som är så poppis nuförtiden? Väggen ifråga är 3m bred och nästan 5m hög, halvskugga i zon 5.

Jag skulle samplantera blomsterkaprifol och klematis ur atragenegruppen. Då får du blomning från slutet av april till och med juli: Först klematisen, sedan kaprifolen.

Jag vet att det finns en rostråd, men den verkar inte så aktiv just nu. Jag har precis bytt kruka till en ros (Karen Blixen). Eftersom den står på en inglasad balkong så har den kommit väldigt långt i bladverket. Kan jag (bör jag?) ändå klippa ner den? Jag skulle vilja ha lite mindre spretig form på den.

Har någon tips på en, eller kanske flera, snabbväxande tåliga klätterväxter som kan tänkas hjälp mig att täcka en sida av en såndär spaljé med liggande ribbor som är så poppis nuförtiden? Väggen ifråga är 3m bred och nästan 5m hög, halvskugga i zon 5.

Humle överlever det mesta och växer som ogräs (plus att man kan göra mjöd med kottarna :d).

Min näst äldsta kusin hade en punkperiod (komplett med säkerhetsnål genom kinden till hans mors förfäran) men partandet var det ingen skillnad på... dvs för mycket :meh:
Jag GILLAR punkare! Har faktiskt aldrig träffat en otrevlig punkare. De vill se så tuffa ut - och så har de ett hjärta av guld. Men jag ser sällan några nuförtiden :(

Blommar de alltid tidigt? Eller bara i år? Eller bor du i ett vädermässigt gynnsamt läge?

Kom ihåg att ta bilder på krumilurkörsbären :up:

:rofl:
Jag bor i zon 1 men Kurilerkörsbärsträden ska blomma i April/Maj så de är inte helt fel på det.

De blommar på bar kvist (finns vita och rosa) när allt utom påskliljor är dött, typ. Sen är de supertråkiga små träd när allt annat blommar (bara grönt, vanligt bladverk) sen när allt annat dör så ändras bladfärgen till djupt vinröd. :love: Jag gillar verkligen de här små träden och kan varmt rekommendera dem. De blir ca 1,5 till 2m höga.

Här fanns ett rosa väldigt felplacerat kurilerkörsbärsträd när vi flyttade in. I höstas köpte jag ett vitt och efter blomningen ska det rosa få flytta till sin nya plats bredvid det vita. Håll tummarna för att det överlever flytten. Och att vi överlever flyttandet av det. :cautious:Någon tyckte det var en lämplig ide att plantera det i en "stenslänt/ stenröse" så att det växer halvt igenom trappräcket på baksidan O_o

11127817_10153325300403953_5711674639214012921_n.jpg

Håller ju på med första halvan av mitt trädgårdsskafferi nu. Det går liiiite långsammare än vad jag hade tänkt mig. Dessutom verkar det vara tyngre än jag trodde för min numera oerhört otränade kropp för jag har foglossning varje kväll som jag har jobbat med det :cautious:

Nu har jag åtminstone kommit så pass långt att det finns något att visa för er. :D

1508519_10153325519553953_7700341410980945674_n.jpg

De 3 stora odlingslådorna (120*180*60) är klara för inflytt. De ska bara fyllas först :down:
Återstår 3 mellanlådor som ska "kopplas på" de stora så att allt blir lite längre, 3 små lådor som ska stå i gångarna mot häcken samt en gigantodontlåda som ska gå från planket i riktning mot äppelträdet och sluta precis efter den tredje odlingslådan.

Och ja pinnarna är Loppans förtjänst. De ska tydligen INTE ligga i en fin hög som Husse tyckte utan gör sig bäst utspridda.. :p

:rofl:
Jag bor i zon 1 men Kurilerkörsbärsträden ska blomma i April/Maj så de är inte helt fel på det.

De blommar på bar kvist (finns vita och rosa) när allt utom påskliljor är dött, typ. Sen är de supertråkiga små träd när allt annat blommar (bara grönt, vanligt bladverk) sen när allt annat dör så ändras bladfärgen till djupt vinröd. :love: Jag gillar verkligen de här små träden och kan varmt rekommendera dem. De blir ca 1,5 till 2m höga.

Här fanns ett rosa väldigt felplacerat kurilerkörsbärsträd när vi flyttade in. I höstas köpte jag ett vitt och efter blomningen ska det rosa få flytta till sin nya plats bredvid det vita. Håll tummarna för att det överlever flytten. Och att vi överlever flyttandet av det. :cautious:Någon tyckte det var en lämplig ide att plantera det i en "stenslänt/ stenröse" så att det växer halvt igenom trappräcket på baksidan O_o

11127817_10153325300403953_5711674639214012921_n.jpg
Till hösten vill vi se vinröda krumilurblad - kom ihåg att fota :)

Underbart med körsbärsblom :love: De säljer blommande körsbärsträd på Blomsterlandet nu, ser sååå fina ut.

Här i min lilla odling har gurkorna börjat sätta riktiga blad och ringblomma har börjat kika fram. Sådde fler luktärter igår men väntar fortfarande på den första omgången. De skulle gro inom 1-2 veckor tror jag, så jag väntar troget... Kom fram till att jag slänger ut sommarmalvan direkt i rabatten vid torpet när jag är där i början på maj. Då ska jag även kasta ut en himla massa frön som mamma samlat till mig på min blivande äng. :love: Mestadels akleja i mängder av olika varianter. :love:

Och det viktigaste av allt, jag ska ta med mig en kasse välbrunnen stallgödsel till mina balkonlådor. Min brorsdotter sådde sommarmalva i nästan ren stallgödsel förra året och de blev över metern höga. :angel:

Jag tror jag har dödat hälften av mina småplantor :( Dom fick flytta ut till varmaste hörnet utomhus i helgen - ja jag vet att det var galet, det var minusgrader inatt... :crazy:
Nu har dom fått en glasskiva som växthus, vi får se hur tuffa dom är - annars är det bara att börja om... är det för sent att gro nya tomatplantor nu, hinner dom bli nåt :confused: i värsta fall köper jag plantor :angel:

Jag tror jag har dödat hälften av mina småplantor :( Dom fick flytta ut till varmaste hörnet utomhus i helgen - ja jag vet att det var galet, det var minusgrader inatt... :crazy:
Nu har dom fått en glasskiva som växthus, vi får se hur tuffa dom är - annars är det bara att börja om... är det för sent att gro nya tomatplantor nu, hinner dom bli nåt :confused: i värsta fall köper jag plantor :angel:

Bor du i Stockholm kan du få en San Marzano av mig. Jag har en till två plantor som söker egna hem. :)

Åh så mysigt @Philosophia!

Jag fixade med min balkong i söndags. Den ska ju också vara fin, inte bara kolonin. Har universums minsta balkong, runt 1,30*1,50 bara, och dörren tar upp väldigt mycket när den öppnas, så jag har haft svårt att hitta bra sittplats. Caféset är ju inte jättebekvämt liksom...

Så lyckades jag googla fram små nätta soffmoduler på ÖoB av alla ställen! 62*62 cm var måtten så två stycken fick jag in på kortsidan. Med dynor på och lite kuddar som ryggstöd blev det jättebekvämt. Sista projektet för dagen blev att fästa upp en solcellsljusslinga (ikea) i taket. Inte det lättaste att få upp den i ett slätt betongtak utan att borra upp krokar :idea: Bambukäppar, ståltråd och S-krokar löste biffen, så nu har jag också en egen stjärnhimmel att titta på under varma vår- och sommarkvällar!

Nu ska det dit en hylla för att samla växter på höjden. Blir nog tomat och (mini)aubergin i kruka, plus lite pelargoner. Skulle vilja ha upp något klättrande, men tror det blir svårt att hitta en vägg för det på minibalkongen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka