Kompisen har målat fyllningen i boxväggarna i splitternya fina stallet med roslagsmahogny. Jättefint.linolja, trätjära och balsamterpentin blandat. Ger en snygg färg på trä!
Google is your friend Roslagsmahogny
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kompisen har målat fyllningen i boxväggarna i splitternya fina stallet med roslagsmahogny. Jättefint.linolja, trätjära och balsamterpentin blandat. Ger en snygg färg på trä!
Google is your friend Roslagsmahogny
Just djungelgurka var det väl som de pratade om i Odla med P1 idag? - att det är för tidigt än och att man borde vänta med att så den tills i maj (förutsättningen var zon 3)Tjoho, nu har jag också odlat nåt! Har sått frö av djungelgurka och chili. Mitt mål med balkongen är att mest ha kryddväxter som är poppis hos fjärilar m.m., så det blir väl någon sorts timjan, kungsmynta, isop, lavendel... fyller ut med några lämpliga blommor. I detta ändamål ska jag även så buskkrasse, men väntar lite med det. Trivs djungelgurka i balkonglåda eller egen kruka?
Just djungelgurka var det väl som de pratade om i Odla med P1 idag? - att det är för tidigt än och att man borde vänta med att så den tills i maj (förutsättningen var zon 3)
Jag har tagit min planterings oskuld. Har frösått 9 olika grejer (blommor mestadels). Ska direkt så senare tror jag, håller på och gräver mitt land (är inget gjort med trädgården på säkert 10 år) och blomrabatt etc.
Era bästa tips för att få till en bra rabatt? Inte i själva valet av blommor men för att få bra kvala på jorden osså där.
Har frösått borstnejlika, morot, stockrosor, blandade rosa sommarmix, kantlobelia, flitiga Lisa, fjädervallmo,pionvallmo och lavendel. Så om någon har tips om dessa tas det tacksamt emot
Väldigt spännande att se om det blir något
Hurtigt!Har varit på landet idag och grävt ner vinterns hyacinter och vårens minipåskliljor bland syrenerna. rensade min enda rabatt som jag rensat och planterat nytt i. min kornell som jag tidigare frågade här om satte vi motorsågen i. det var enda sättet. Den hade vält en gång i tiden och grenarna hade rotat sig, så i mitten var det tjocka stammar, sen tomrum och sen en ring av ung kornell ytterst. Nu ska vi rädda dasset som den haft sönder och återta gräsmattan, så nästan allt ska väck. Dock poppis bland fåglar och fjärilar så den kommer nog gå få växa upp en del igen, men inte så groteskt som nu!
Sen har vi också rensat bort gamla slyhögar, och sågat upp nedfallna träd och lagt all ved på ett ställe för tork över sommaren. Skönt med lite vårstädning!
Kanske fel tråd, men vad kan vi ha för blommor i badrummet? Finns krokar i taket så något som hänger! Endast ett litet fönster så begränsat med ljus.
Kanske fel tråd, men vad kan vi ha för blommor i badrummet? Finns krokar i taket så något som hänger! Endast ett litet fönster så begränsat med ljus.
Gullranka eller fredskalla?Puttar mitt inlägg! Fler förslag?
Störigt också att plantagen inte svarat, vågar man chansa på att dom har öppet tro?
Mina planteringar har drabbats av sorgmyggelaver.
Framförallt är det mina basilikor (vaniljbasilika och blomsterbasilika och vanlig) som drabbas. Några plantor har hunnit bli så pass stora att de kommer att klara det, men de små vissnar ner en efter en.
Mina planteringar har drabbats av sorgmyggelaver.
Framförallt är det mina basilikor (vaniljbasilika och blomsterbasilika och vanlig) som drabbas. Några plantor har hunnit bli så pass stora att de kommer att klara det, men de små vissnar ner en efter en.
Tråkigt! Vad brukar vara orsaken till sorgmyggor?
Här har både djungelgurka och chili börjat titta fram! Gurkan ligger lite före. Kattgräset är nu kanske 1 dm högt, grodde supersnabbt! Kattan har provsmakat och verkade gilla. Det var så himla roligt att odla att jag vill fröså mer saker till sommaren! Är det lätt att lyckas med sommarmalva med förkultivering? Jag sådde direkt på friland förra året i en solig söderrabatt mot husväggen men det blev nästan ingenting... Kan väl gissa att torka eller andra dåliga väderbetingelser förstörde. Även sugen på luktärt, även om det tycks vara ett omöjligt projekt enligt många?
De kommer med jorden, tror jag, och frodas när det blir lite för fuktigt i jorden. Det är därför som basilika oftast drabbas värst eftersom det inte går att torka ut basilikaplantorna lätt mellan vattningarna utan att de dör.
Vad synd! Spanade lite på basilika nu och det fanns ju massor med roliga sorter. Är det för sent att så dem nu?
Nej då! Det är inte alls för sent att så på nytt. Basilika kan man så nästan när som helst, men risken är att om det väl har kommit sorgmyggor så kommer de direkt kål på de nya plantorna i ett tidigt stadium. Jag väntar nog med att så nya till i sommar när jag har kunnat sätta ut de befintliga plantorna.
Det finns dock en positiv sak med sorgmyggor och det är att de äter bladlöss.