Våren 2015

Skoj! Jag vill ju odla saker som lockar fjärilar (med risken att vi får getingar... får hoppas att de är ganska få, annars får jag väl tänka om med respekt för grannarna :( ) och kryddor är grymt bra till det. Hade dock inte tänkt på just basilika. De har ju dock båda vackra blad, fina blommor och olika smak/doft!

Vanlig basilika som t.ex. Genovese klarar sig inte så jättebra ute, men det finns tåligare sorter som klotbasilika. Klotbasilikan har dock rätt oansenliga små vita blommor. I år testar jag även blomsterbasilika och vaniljbasilika som också ska vara tåliga och har riktigt vackra höga lila blommor.

Vanlig basilika som t.ex. Genovese klarar sig inte så jättebra ute, men det finns tåligare sorter som klotbasilika. Klotbasilikan har dock rätt oansenliga små vita blommor. I år testar jag även blomsterbasilika och vaniljbasilika som också ska vara tåliga och har riktigt vackra höga lila blommor.

Blomsterbasilikan såg jättefin ut! :)

Jag fick dessutom en toppenidé nu. Jag ska näta in balkongen åt katten och tänkte göra träramar. Det är ju supersmart - då kan jag fixa upphängning i träramarna till belysning, krukor osv. :) Vilket innebär att jag också kan så fler fröer. :angel:

Hur går det för era odlingar? :)

Jag börjar fundera på att ha nåt slags shoppingförbud... varje affär jag går in i har ju fröer. :angel: Luktärt, ringblomma och sommarmalva fick följa med hem! Tror dock de flesta får planteras vid torpet för de blir ju ganska höga. Men det är ju så kuuuul att greja med odlandet så jag kan inte låta bli, även om jag inte kommer kunna uppskatta blomningen så mycket. :p Några luktärtsfröer har legat i blöt över natten så nu blir det experiment med blötläggning jämfört med att inte göra det. Det står på påsen att de är lättodlade men buke har fått mig att starkt tvivla på den saken. Så vi får väl se!

Det står på påsen att de är lättodlade men buke har fått mig att starkt tvivla på den saken. Så vi får väl se!
Jag kan inte heller få till det med luktärtor... men det beror nog på att dom inte går att äta :angel:
Mina gröna fingrar bryr sig endast om sådant som går att äta... :d:D

Inne-odlingarna går bra, de plantor som har fått flytta ut i stallfönstret lever än :up: om det fortfarande tänker vara många plusgrader om dagarna tror jag att dom ska få flytta ut i helgen :idea: Jag ska bara bygga ett provisoriskt bubbelplast-hus åt dom till nätterna, ner mot 5 grader gillar inte småplantor va?!
Då kan de som står på köksbänken få flytta till stallfönstret och jag kan sätta fler små frön inne :D

Jag lyckas bara med luktärter när jag just blötlägger innan. I år har jag två sorter, en "vanlig blandpåse", och 'Old Spice Painted Lady'. Mixen svällde upp väldigt fort när jag la dem i vatten. Den senare fick jag däremot hjälpa lite på traven och rispa lätt i fröskalet för att de skulle svälla.

Utöver det är jag noga med att inte störa rötterna, dvs. försår gärna i toapappers/tidninggspappersrullar som jag kan sätta direkt i jorden när jag planterar om, och att de vill ha ordentligt jorddjup för att blomma fint :)

Hur går det för era odlingar?
Mitt odlande är i full gång! Vi har bl.a. byggt upphöjda odlingsbänkar på kolonin, och på annandag påsk satte jag de första fröna där, och sen innan har jag gästrummet fullt av blommor och grönsaker :)

På kolonin har jag hittills satt:
morötter (3 sorter)
salladslök
plocksallat
sockerärter
bondbönor

Hemma har jag:
blåklint
luktärt (2 sorter)
rosenskära (2 sorter)
tomat (4 sorter)
gurka (2 sorter)
miniaubergine
(varav det mesta ska till kolonin så småningom, förutom miniaubergine och en busktomat som nog kan få bo på lilla balkongen också).

Har aldrig haft så knubbiga och fina plantor som jag har i år. Troligen tack vare att jag fått ner temperaturen till runt 18 grader, och investerat i extrabelysning för första gången :) Nu ska jag "bara" få plats med allt också...

Har ääntligen kommit igång med förodligen här hemma. Bättre sent än aldrig
DSC_0453_zps2xp4pbpg.jpg

Uppifrån är det
Två krukor basilika, Genovese och Kanel (som jag givetvis blandat ihop, men det lär ju märkas vilken som är vad sen).
5 krukor gurka
Pluggbox med
Vattenmelon (sugar baby)
Tomat (suspice)
Chili (Gusto purple och Cyklon)
8 krukor squash

Jag såg i tidningen idag att en affär hade perenner för 20kr styck! Då råkade jag köpa 3 mörka alunrotar, och 3 krukor tovsippa. Men läste sen att tovsippa kan sprida sig som ogräs både med frö och hemska tanke rotskott. Så nu vet jag inte vart jag ska sätta dom. För i rabatten får saker ogärna invadera överallt.... Om jag haft ett prydnandsträd att sätta dom under... Men kanske kan funka under ett bigarråträd vi satte förra året? Nu är där bara en rundel med täckbark. :) vilka i-landsproblem!

Hoj hoj
Om jag inte är helt fel ute så kommer mina kurilerkörsbärsträd blomma nu i helgen.:love::bump::bump:

Efter blomningen hade jag tänkt ge mig på projektet "flytta det gamla trädet" så att "rabatten" i rosa rummet kan bli klar. Den har ju börjat invaderas av ogräs nu igen :cautious:

Annars håller jag på att bygga mina odlingslådor. Har gjort två av de stora så jag har en stor, tre små samt en gigantodont kvar. Gigantodonten får dock vänta till i början av maj tror jag.

För att inspirera mig till att göra klart odlingslådorna i helgen införskaffades det idag 15 säckar gjord och lite annat smått och gott. Så fort jag är klar med detta ska jag belöna mig med att köpa ett plommonträd och ett bigaråträd. :d

Eller Rip van Winkle
Nu har jag skaffat punkpåskliljor! :love: Och ytterligare några sorter, men jag tror inte att alla kommer att klara sig här för de vill bo i en varmare zon. Sedan är det väl fel säsong att plantera nu, men jag chansar.

Så mycket roligt det finns i narciss-väg. Tyvärr fanns inte de där vita skira du rekommenderade. De här har jag köpt:

Rip v W som sagt, Minnow, Replete, Tahiti, Red Devon, Monae och White Lion.

Här är Replete

Nu är våren här och jag hade tänkt försöka ta tag i det ena landet och få det lite snyggt, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Har ni några bra idéer? :)
Jag tror murgrönan som står på trappan har klarat sig, men ljungen har dött.

11076712_939865686044278_2136985268231770134_o.jpg

11099654_939863236044523_1796039722_o.jpg

Har någon tips på en, eller kanske flera, snabbväxande tåliga klätterväxter som kan tänkas hjälp mig att täcka en sida av en såndär spaljé med liggande ribbor som är så poppis nuförtiden? Väggen ifråga är 3m bred och nästan 5m hög, halvskugga i zon 5.

Har någon tips på en, eller kanske flera, snabbväxande tåliga klätterväxter som kan tänkas hjälp mig att täcka en sida av en såndär spaljé med liggande ribbor som är så poppis nuförtiden? Väggen ifråga är 3m bred och nästan 5m hög, halvskugga i zon 5.
Murgröna?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka