Våren 2015

Det straffar sig att sitta och vara kaxig på nätet med att det inte är någon frost i sikte - minus 4 inatt. :D
Nåväl, penséerna var billiga, 20:- per 10-pack. Överlever de, så överlever de. ;)

Det straffar sig att sitta och vara kaxig på nätet med att det inte är någon frost i sikte - minus 4 inatt. :D
Nåväl, penséerna var billiga, 20:- per 10-pack. Överlever de, så överlever de. ;)
Lite frost brukar de klara, och nu kommer solen fram!

• Gilla
Reactions: Flo
Tjoohoo. Fick meddelande om att min beställda hylla från Ikea har skickats, så någon gång i veckan borde jag få hem den. = Då ska jag börja så också :D

Dock vet jag inte riktigt vad jag ska så, beställde fröerna tidigt i januari, så har helt hunnit förtränga vad jag beställde.:o En del ätligt och en del blommor blir det i varje fall. SÅ mycket vet jag ;)
Fick hyllan igår och tänkte börja plantera idag. Insåg dock att jag inte köpt någon jord, och kände att det kanske kan vara ganska bra att ha..... :angel:

Förbaskade gravidhjärna :D Men imorgon så ska jag nog så! :p

Fick hyllan igår och tänkte börja plantera idag. Insåg dock att jag inte köpt någon jord, och kände att det kanske kan vara ganska bra att ha..... :angel:

Förbaskade gravidhjärna :D Men imorgon så ska jag nog så! :p
Vad är det för hylla du köpt?

Idag hittade jag dessa mitt i gräsmattan! Mera vårtecken!!
11016733_10152743328507029_7602679539116609462_n.jpg

Jag måste fröså nya tomater. Mina sticklingar är på tok för rangliga. Det har helt enkelt varit för mörkt ich mulet. Jag måste köpa en växtlampa, Gärna billigt alternativ. Vad för typ av lampor är det vi talar om och hur långt från ska lampan vara bädden?

@Philosophia Jag använder LED-odlingslampor med röd/blått ljus. Kommer dock inte ihåg pris, men de var inte så förfärligt dyra.
I nuläget har jag höjden på ca 40 cm, men höjer efterhand som plantorna blir större och vårsolen starkare.

Jag har lysrör från blomsterlandet och armaturer (med plats för ett lysrör) från biltema. Dessa saknar reflektor men jag har ordnat det med aluminiumfolie.

Dessa lysrör hänger cirka 20 cm från plantorna.

Tack både @Flo och @Magiana! Jag funderar på två olika lösningar - antingen att köpa en sådan här:
5610_3.jpg

eller bara köpa en sådan här som jag sätter i en vanlig lampa som jag hänger ovanför sådden:

5570.jpg

Mina sticklingar ser verkligen för trista ut i år. :( I förra bostaden som var mörk hade jag ett bra lysrör till växterna, men i nuvarande bostaden har jag inte trott att jag har behövt det då de två förra vårarna förde med sig klarblå himmel. Inte denna dock och det märks.

Tack både @Flo och @Magiana! Jag funderar på två olika lösningar - antingen att köpa en sådan här:
5610_3.jpg

eller bara köpa en sådan här som jag sätter i en vanlig lampa som jag hänger ovanför sådden:

5570.jpg

Mina sticklingar ser verkligen för trista ut i år. :( I förra bostaden som var mörk hade jag ett bra lysrör till växterna, men i nuvarande bostaden har jag inte trott att jag har behövt det då de två förra vårarna förde med sig klarblå himmel. Inte denna dock och det märks.

Lysröret lyser över en större yta. Annars spelar det inte så stor roll för växternas del vilket man väljer.

Det är en hemmasnickrad variant av det som visas på bilden ovan som jag har. Jag tyckte den armaturen var lite dyr och någon slags ställning kan man ju alltid knåpa ihop på egen hand.

Lysröret lyser över en större yta. Annars spelar det inte så stor roll för växternas del vilket man väljer.

Det är en hemmasnickrad variant av det som visas på bilden ovan som jag har. Jag tyckte den armaturen var lite dyr och någon slags ställning kan man ju alltid knåpa ihop på egen hand.

Kommer du ihåg vad det på den övre bilden kostade?

Nu har jag äntligen lyckats peta ner lite frön... men först gjorde jag papperskrukor för första gången, att plantera i :up: - hoppas fröna gillar dom :angel:
Plommon-tomater, gul päron-tomat, pumpa, bolltistel och såpnejlika blev det :D
Och så skulle jag sätta purjo i toa-rullar - för att upptäcka att jag inte hade några purjofrön :banghead: jag var heeeeelt övertygad om att jag hade... :meh:
Nåja, får väl ta och lägga en liten beställning kanske - om jag lyckas hålla mig till att bara beställa purjo återstår att se :angel:

Tulpan!

Sedan tänkte jag höra om någon har sett en sådan här plåt-/metallurna (40x40x40 cm) någonstans. Den är köpt på Plantagen för knappt två år sedan och jag skulle behöva en likadan:

Det börjar sticka upp små skott här :D Odla var dock hur sega som helst på att skicka frön, beställde samtidigt från impecta och dom är redan på väg upp.. Får hoppas att chili och allt som kommer hinner med, det skulle levereras någon gång i nästa vecka enligt kundtjänst..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka