Våren 2015

Idag har jag varit på trädgårdsmässan i Malmö! Tyvärr tyckte jag nog att det var lite för mycket "hem" och lite för lite trädgård... Jag köpte en svart helleborus, 30 lökar mini-gladiolus och lite penséer. Allt är nu planerat, och jag passade på och gräva ner ett 20-tal hyacintlökar från i julas också.
Läget i trädgården i övrigt är att krokus, snödroppar och vintergäck blommar, påskliljorna är i knopp och tulpanerna börjar komma upp.
Dit ska jag troligtvis i morgon

Vilken energi man får av solen!
Idag har jag ringbarkat 25 aspar i vår skogsdel av trädgården (som ska bli lite mer lundlinknande så småningom är tanken)
Sparar lind, bok och ett par lönnar och nån rönn.

Har nog närmare 200 aspjäklar kvar... Tur att de är rätt små!
Dock vill jag tillägga att jag faktiskt sparar några stora gamla aspar, för diverse insekter och lavar. *kalleredig*
Sannolikt är asparna en enda asp. Dvs det är samma rotsystem. Så sparar du ett gäng så kommer de att kompensera de stammar som dör. Grattis till en hel djungel av skott om ett år eller två ;)

Jag lärde mig det när jag läste en artikel om att det finns aspar som sannolikt är världens äldsta träd. Dvs de som står är inte ursprungsstammarna men rötterna är oerhört gamla.
Samt anekdoten om mannen som spikade in gift i "sina" aspar på tomten och även grannens träd dog effektivt....

Sannolikt är asparna en enda asp. Dvs det är samma rotsystem. Så sparar du ett gäng så kommer de att kompensera de stammar som dör. Grattis till en hel djungel av skott om ett år eller två ;)

Jag lärde mig det när jag läste en artikel om att det finns aspar som sannolikt är världens äldsta träd. Dvs de som står är inte ursprungsstammarna men rötterna är oerhört gamla.
Samt anekdoten om mannen som spikade in gift i "sina" aspar på tomten och även grannens träd dog effektivt....

Detta fick jag höra av en gammal gubbe som bor granne här, därför rensade jag helt rent i "lunden" men sparade de stora asparna på andra sidan tomten, mot vår danska jägargranne ;) Och hoppas att rötterna inte går 300 m tvärs över hela alltet för då sliter jag nog mitt hår!

Det var den förra året också tyvärr:meh:
Den var om möjligt ännu mindre i år :cry:

Blev dock lite inköp:
2st pineberry
Vattenmelon
Squash
Plocksallad
Störbrytbönor
Salladslök
Brysselkål
Gurka
Rädisor
Gul lök
Purjolök

Ingen sparris dock och mossfloxen verkar vara svår att få tag på i Fröväg i år :(

Är du 100 % säker? Jag vill inte ha några gissningar - bara absoluta sanningar!

Och om du är helt säker: vad är det som gör att du kan avgöra? Är det något specifikt du kan peka på? Jag är helt lost. Jag menar; växt, kinapuff, olm eller katamaran? Hur ska man veta??? :confused:

:D
Jag är 420% säker :D

Typ:o

Jag har olika lökväxter inne, sådana som man köper blommande i kruka t ex pärlhyacinter, narcisser, tulpaner och krokus. De har vissnat ner och torkat. Vågar jag gräva ner dem ute redan nu? Det är så skräpigt att ha dem inne.

Undrar detsamma angående julrosen i kruka. Den tål ju kyla och snö, men tål den häftigt klimatbyte från inne till ute?

Jag har olika lökväxter inne, sådana som man köper blommande i kruka t ex pärlhyacinter, narcisser, tulpaner och krokus. De har vissnat ner och torkat. Vågar jag gräva ner dem ute redan nu? Det är så skräpigt att ha dem inne.

Undrar detsamma angående julrosen i kruka. Den tål ju kyla och snö, men tål den häftigt klimatbyte från inne till ute?
Lökarna skulle jag inte ens fundera på. Ner i jorden bara!

Kanske härda julrosen? Jag testat nu.
jag har massor av löss på mina två julrosor och nu orkar jag inte bekämpa mer. Jag har bestämt att de får bo ute om dagarna och inne om nätterna. Fixar de den biffen så grävs de ner när snön försvunnit helt från trädgården.

Kanske härda julrosen? Jag testat nu.
jag har massor av löss på mina två julrosor och nu orkar jag inte bekämpa mer. Jag har bestämt att de får bo ute om dagarna och inne om nätterna. Fixar de den biffen så grävs de ner när snön försvunnit helt från trädgården
Bra tips! Så ska jag också göra.

Lökarna har jag grävt ner nu! Då hittade jag ett oväntat fynd i trädgården, se Senior!

Köpt lite vårblommor, två krokus och en påsklilja, hur gör jag nu? Tar bort innerkrukan och planterar dom i jord i krukorna? Låter dom vara såhär? Om jord, hur långt upp ska jorden gå? Kan ingenting om lökar :laugh:

Köpt lite vårblommor, två krokus och en påsklilja, hur gör jag nu? Tar bort innerkrukan och planterar dom i jord i krukorna? Låter dom vara såhär? Om jord, hur långt upp ska jorden gå? Kan ingenting om lökar :laugh:

Du kan göra precis som du vill. De kommer att stå sig lika bra i de köpta krukorna som om du planterar om dem. Planterar du om dem så ska de stå på samma djup som de gör nu.

Nu har jag sett första omgången med frön: jordgubbar, smultron, tomater x6, squash/zucchini x6, paprika x3, gurka, penséer, lavendel samt sticklingar från pelargonerna.

Nästa såomgång blir i slutet på månaden. :)

Nu har jag sett första omgången med frön: jordgubbar, smultron, tomater x6, squash/zucchini x6, paprika x3, gurka, penséer, lavendel samt sticklingar från pelargonerna.

Nästa såomgång blir i slutet på månaden. :)
Jösses :D
Squash, gurka och pumpa törs jag inte så förrän i maj.
Så olika livet lotter kan falla. Jag bor i zon 4 :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka