Den här tex http://floralinnea.se/sommerwind-goteborgs.htmlEn ros typ the fairy, lovely fairy, fairy dance etc. Blommar hela sommaren som en enda princesstårta av små blommor .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den här tex http://floralinnea.se/sommerwind-goteborgs.htmlEn ros typ the fairy, lovely fairy, fairy dance etc. Blommar hela sommaren som en enda princesstårta av små blommor .
En ros typ the fairy, lovely fairy, fairy dance etc. Blommar hela sommaren som en enda princesstårta av små blommor .
Ja the fairy är frisk. Men löss är ju inte en sjukdom :/. Du får spraya dem med såpa eller skaffa dig ett nyckelpigehotell.Ser jättesöt ut och kan nog passa ihop med Louise bugnet. Är den frisk? slipper löss?
Har 8 rosbuskar redan som förra året i omgångar turas om att ha löss. Så har nästan blivit lite mätt på rosor. Om de inte låter bli att bli sjuka dvs!
laxrosa? The fairy är nog mer åt ljust laxrosa än Summerwind som går åt vanlig hello kitty rosa .Har flera exemplar av Astrid lindgren, så laxrosa går bort. Hellre mörkrosa, som typ solhattsrosa. The fairy passar kanske bättre för mig då.
Alltså... Nu vill jag ha smakråd!
Jag har en trekantig rabatt, nyanlagd förra året så har inte hunnit fylla den än. Men där sitter hittills ros Louise Bugnet, pion Festiva Maxima, vanlig solhatt, rosa dagliljor, daggkåpa och lite hosta. Vitt, rosa och grönt som är temat
Nu behöver jag tips på något att sätta i "tredje hörnet"! I mitten finns en vit lyktstolpe så det får inte bli högre än ca 1,2m. Kanske en till pion i någon färg? Inte så sugen på mer vitt.... Vad tycker ni om för storvuxen blomvillig perenn?
Ja the fairy är frisk. Men löss är ju inte en sjukdom :/. Du får spraya dem med såpa eller skaffa dig ett nyckelpigehotell.
Kanske någon höstflox? Eller sköldpaddsört?
Höstanemon, Rosenstav, Franskt kungsljus, Violkungsljus och Fackelblomster (typ sorten 'Blush') är några förslag
Märks det att jag tycker det behövs spiror i rabatten eller?
Det mest effektiva är faktiskt att klämma ihjäl dem tidigt. Så håll uppsikt på dina rosor lössen kommer på de nya skotten och sedan klämmer du sönder lössen. Eller spolar bort dem med en hård vattenstråle om du inte vill använda såpvatten .Nyckelpigehotell låter trevligt. Kan man hitta det på blocket tro? jag har medel att spruta på, men de känns så äckliga!
Det mest effektiva är faktiskt att klämma ihjäl dem tidigt. Så håll uppsikt på dina rosor lössen kommer på de nya skotten och sedan klämmer du sönder lössen. Eller spolar bort dem med en hård vattenstråle om du inte vill använda såpvatten .
Höstflox har jag i en annan rabatt nära, de är jättefina! Sköldpaddsört är tråkiga.. Höstanemon supervackra men sega i starten? Har några plantor men de är så små och orkar knappt blomma även efter två år? Rosenstav finns redan också i repertoaren
Riddarsporre kanske? Men då blir det ju blått... Ska kolla upp de andra du skrev, har ingen koll på kungsljus.
Nyckelpigehotell låter trevligt. Kan man hitta det på blocket tro? jag har medel att spruta på, men de känns så äckliga!
De göder rosorna och ignorerar lössen. Vissa år är lusår andra inte .Tror inte jag pallar klämma ihjäl dom.
Men folk som har typ 10000 rosor i sin trädgård, klätterrosor som är 4m höga och allt sånt. Hur gör dom? De kan ju inte titta över varenda knopp och spruta såpvatten på hela trädgården?
Åhh så fint Har du gjort det själv?Gör ett eget enkelt.
bara hål rakt in borde funka?Åhh så fint Har du gjort det själv?
Måste det vara någon typ av "bädd" inuti?
Fingerborgsblomma såklart!
Gör ett eget enkelt.
I ett träd i närheten .Vad fin! Ska den sättas i träd eller ställas i rabatten tror ni?
Rosråd efterlyses!
Vi köpte ett hus förra sommaren där den förre ägaren inte lyft ett finger på tre år, han har klippt gräset i princip. Grejen e den att de som bodde där innan har planterat massa fina grejer som man hittar allt eftersom man får bort ogräs o dylikt.
Däribland en massa rosor! Problemet är väl att de inte fått tillräckligt med ljus o omsorg. E mest bara meterlånga pinnar som sticker upp. Blommade fint om än sparsamt i somras. Men hur ska jag göra med de nu för att ge dom de bästa förutsättningarna??
Vi har kapat diverse träd runt så mer ljus kommer de få men ska de klippas etc?
Tacksam för all input jag kan få!