Våren 2015

Förutom trädgårdsodlandet har jag börjat kika på hur det ser ut på tomten och mest kommit fram till att allt ser förbannat tråkigt ut. :meh:

Jag älskar fina, välplanerade trädgårdar men får nog dra ner ambitionen lite där. Vi har havstomt på östkusten, så det är mest berg, skog och ogräs däremellan. Jag är en sucker för växter med riktigt vackra, mörka blad och fantastiska blommor, som t ex rhododendron, azalea och hyacinter, men är osäker på om det verkligen passar in. Det får ju gärna vara vackert och samtidigt smälta in lite i den övriga miljön.

Någon här som byggt en egen spaljé? Det är iaf prio ett, en spaljé med en klätterväxt som döljer den fula vedförvaringen vi har under altanen. Någon som kan tipsa om något vackert, tåligt som inte är för luftigt så att säga?

Kanske kaprifol kan funka på spaljén? Doftar underbart när de blommar och får sen fina bär (vissa sorter iaf).

Kanske kaprifol kan funka på spaljén? Doftar underbart när de blommar och får sen fina bär (vissa sorter iaf).

Ja det kanske skulle kunna vara något! De doftar ju fantastiskt. Tål de ordenligt vind och ganska rejält hetta? Kan blåsa ordentligt här på östkusten, sällan rakt in i trädgården dock.

Nu händer det grejer! Tomater på G!
IMG_20150316_122159_zpsobecygfy.jpg~320x480

Zucchini/Squash
IMG_20150316_122409_zpscpxsazol.jpg~320x480

Gräslöken tittar upp!
IMG_20150319_122529_zpsigh8tiug.jpg~320x480

Persiljan kommer upp för år 2.
IMG_20150319_122711_zpssfth7mtn.jpg~320x480

Vårkrukor blev det idag!
IMG_20150319_122308_zpst1l8mhxj.jpg~320x480

IMG_20150319_122444_zpsbml2tzwq.jpg~320x480

Bonusbild: mina ankor och höns bjuder på fantastiska färger varje morgon! :D
IMG_20150319_091447_zpsepktdnin.jpg~320x480

Jag skolat om mina tomater och pumpor idag som blivit "stora" nu och så ska dom få flytta ut i ett fönster i stallet. Då får dom inte så varmt och ganska ljust, hoppas att dom blir av lite stadigare modell när dom växer upp :up:
Och så har jag sått purjo, gräslök, gurka och tagetes... :)

Nu vill jag att det ska bli så varmt ute att jag kan börja bygga på mitt "odlingshus"!!

Här snöade det idag :cry:. Hoppas inte alla små skott jag har grävt fram dött nu...
Skott?

Här är det både några cm snö och rejäla minus 5 på natten.
Man blir så lurad varje år. Man tror att våren är på gång och vips så backar allt en månad eller mer.

Jag väntade på att snön skulle försvinna och så kom istället mer snö. I veckan har jag krattat och eldat fjolårslöv. Nu är allt täckt med snö igen. :cry:

Här snöade det idag :cry:. Hoppas inte alla små skott jag har grävt fram dött nu...

Här med. 7 minus inatt vad jag vet.. Men tror att det är rätt tålig, kanske mina penséer stryker med....Men det i rabatterna, typ höstflox och allt som sticker upp, det borde ju klara sig :)

Tänker främst på min trädgårdshortensia som jag petade ner i höstas efter den blommat färdigt i krukan på trappen. Den hade fått små knoppar långt ner på stjälkarna så jag klippte ner den ganska ordentligt nu o tog bort alla gamla löv o grejer runt, hoppas den klara sig!
Den hade en så fin röd färg, får väl se vad det blir nu i rabatten ;)

Angående "vårtecken"-tråden...

Vår mark är så tråkig nu på våren! Inga snödroppar, inga krokusar, inga vitsippor.
Vi får några blå, små blommor på några ställen, i gräsmattan, men de är så små att de knappt syns. :p
Påskliljor däremot finns det en del av, även lite mer ovanligare och långblommande varianter.

Hur lätt sprider sig snödroppar, krokusar och vitsippor? Kan man plantera några själv och räkna med att de kommer upp igen år efter år?

/ Mvh Bruna Fingrar Och Dumma Frågor

Hur lätt sprider sig snödroppar, krokusar och vitsippor? Kan man plantera några själv och räkna med att de kommer upp igen år efter år?

/ Mvh Bruna Fingrar Och Dumma Frågor
JA!

På de ställen jag bott har jag planterat en mix av krokus, vårstjärna och poslinshyacint. På gården började jag närmast huset. De var en sport att hitta billiga lökar om höstarna. Vi fyllde på längre och längre ut från huset. Tog spaden och vände en bit av gräset och satte 3-5 krokusar, några vårstjärnor och dito porslinshyacinter. Vände tillbaka grästorvan. Fördelen med den samplanteringen är att de blommar vi olika tid så man får njuta länge.

Botanisk krokus och vårstjärna sprider sig och blir tuvor. Porslinshyacint också.

Scilla sprider sig occkså enormt. Det besvärliga där är att man måste få tag i lökar från någon bekant för de är svindyra att köpa! Men trivs de så blir det en blå matta av dem.

JA!

På de ställen jag bott har jag planterat en mix av krokus, vårstjärna och poslinshyacint. På gården började jag närmast huset. De var en sport att hitta billiga lökar om höstarna. Vi fyllde på längre och längre ut från huset. Tog spaden och vände en bit av gräset och satte 3-5 krokusar, några vårstjärnor och dito porslinshyacinter. Vände tillbaka grästorvan. Fördelen med den samplanteringen är att de blommar vi olika tid så man får njuta länge.

Botanisk krokus och vårstjärna sprider sig och blir tuvor. Porslinshyacint också.

Scilla sprider sig occkså enormt. Det besvärliga där är att man måste få tag i lökar från någon bekant för de är svindyra att köpa! Men trivs de så blir det en blå matta av dem.

Var tvungen att googla Scilla och det ser precis ut som det vi har på markerna här och var! De är så små och söta, men någon blå matta har vi inte av dem tyvärr...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka