Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag sår inne. och bor på Gotland, så är numera välsignad med zon 1! Vilken skillnad mot när jag bodde i norrland och hade zon6!!Jösses
Squash, gurka och pumpa törs jag inte så förrän i maj.
Så olika livet lotter kan falla. Jag bor i zon 4
Har också tänkt att jag vill odla lite kålsorter men minns från de större odlingarna vi gjorde under min gymnasietid så vill jag minnas att det var svårt att hålla skadeinsekterna borta. Men det kanske blir annat när man odlar dem i så liten skala?Jag tänkte så olika kålsorter i år i min odlingslåda. Brukar ha en med sallad och örter och den andra med ettåriga växter men tror faktiskt jag skippar blommorna dom i år. Katterna har en viss förkärlek att använda min blomlåda till skithus Konstigt nog går ingen i salladslådan,vilket iof är tur. Vi har tre marsvin som älskar grönkål så tänkte förena nytta med nöje och odla kål åt dom. Kanske prova på broccoli eller nån rolig blomkål - den lila?
Jag inser nu att jag borde ha väntat med pumpafröna... För två dagar sen tittade de upp - idag är dom över 1 dm höga...Jösses
Squash, gurka och pumpa törs jag inte så förrän i maj.
Så olika livet lotter kan falla. Jag bor i zon 4
Jag inser nu att jag borde ha väntat med pumpafröna... För två dagar sen tittade de upp - idag är dom över 1 dm höga...
Tomaterna har också tittat upp och söker ljuset, dom är kanske 6-7 cm höga nu - jag var nog liiiiite för tidigt ute, bor också i zon 4
Har också tänkt att jag vill odla lite kålsorter men minns från de större odlingarna vi gjorde under min gymnasietid så vill jag minnas att det var svårt att hålla skadeinsekterna borta. Men det kanske blir annat när man odlar dem i så liten skala?
Tänker på kålmaskar och sånt ont som äter upp kålen för en
ja just det, grisarna skulle ha. Då känns det inte lika viktigt att hålla dem borta, jag vill äta själv =)Läste om maskar på en odlingssida. Åtminstone fiberduk skulle hjälpa lite,men måste läsa på lite mer. Gör ju inget om dom är lite håliga då det är för marsvinen jag odlar men vore ju tråkigt om hela skörden blir uppäten!
Åh vad härligt, just våririsar kan annars vara ganska svåra att få att blomma om. De vill verkligen stå väldränerat och solbakat för att det ska funka .
Hittade dessa i rabatten när jag kom hem från en veckas semester. Miniiris!
Kom inte ens ihåg att jag hade dom, men de köptes förra påsken och när de blommat ut så grävde jag visst ner dom i rabatten
Rensat undan allt dött idag också och såg att det mesta redan har börjat komma upp igen!
Och rosorna har skott på kvistarna
Lite tidigt egentligne.... men jag är glad! (zon 4)
Oj nu låter jag ju väldigt proffsigÅh vad härligt, just våririsar kan annars vara ganska svåra att få att blomma om. De vill verkligen stå väldränerat och solbakat för att det ska funka .
Det var säkert intuitivt .Oj nu låter jag ju väldigt proffsig
Men då ska jag alltså låta dom stå kvar längst upp i torraste rabatten på solsidan. Hade ingen aning om att jag valt en så bra placering!
En ros typ the fairy, lovely fairy, fairy dance etc. Blommar hela sommaren som en enda princesstårta av små blommor .Alltså... Nu vill jag ha smakråd!
Jag har en trekantig rabatt, nyanlagd förra året så har inte hunnit fylla den än. Men där sitter hittills ros Louise Bugnet, pion Festiva Maxima, vanlig solhatt, rosa dagliljor, daggkåpa och lite hosta. Vitt, rosa och grönt som är temat
Dagliljan har den här färgen:
Nu behöver jag tips på något att sätta i "tredje hörnet"! I mitten finns en vit lyktstolpe så det får inte bli högre än ca 1,2m. Kanske en till pion i någon färg? Inte så sugen på mer vitt.... Vad tycker ni om för storvuxen blomvillig perenn?