Våren 2015

Jag har köpt lite vårlökar, kalla, gladiolus, dahlia osv. Tänkte ha dem i en stor kruka på innergården. Kan jag plantera dem nu? Bor i södra skåne, men det kan bli någon minusgrad någon av nätterna framöver.

Jag har vårfixat balkongen. Planterade penséer i lila, små påskliljor och har stuckit ner körsbärskvistar runt om. Alltihop bor i mina rosa balkonglådor, det blev så fint. Lite belysning underifrån blev pricken över i.
Har optimistiskt tagit bort en del av bubbelplasten som skyddat mina stora krukor, allt ( kaprifol, vinrankor, hallon, murgröna och äppelträd) verkar leva än så länge.

Ja. Det är trångt. Men mysigt.

Någon som kombinerar planteringar på balkong med kattnät? Jag vet inte hur jag ska göra. Bor på bottenvåningen och hade velat att katten kan gå ut men hon kommer nog bara bli rädd och inte våga komma hem igen i början... så bäst är väl om hon bara får sitta på balkongen. Om man nätar in även från räcke till tak, och inte bara gallret nedanför räcket, hur gör man med planeringar då? Jag kan ju förvisso stå på marken utanför när lådorna ska upp eller rensas, och vattna kanske man kan göra genom nätet? Vill också göra fina vårplanteringar!

Min sambo tog initiativ till odling på balkongen i år. Han har fått bestämma sorter själv, blir lite örter, sallader, purjolök, sockerärtor, sugarsnaps, gul och röd chili (från våra egna plantor från föregående år), en blomstort. Sen köper vi tomatplantor och kanske någon annan grönsak senare i vår. Han började med tre tomatplantor förra sommaren till det här i år, bådar gott för att jag inte ska behöva sköta en framtida trädgård helt på egen hand :D
Angående tomater så tycker jag att tomater av någon busktomatsort funkar bäst på balkongen.
Flertalet är försådda nu och gottar sig i vardagsrumsfönstret. Väx nu, väx! :bump:

Jag tänkte så olika kålsorter i år i min odlingslåda. Brukar ha en med sallad och örter och den andra med ettåriga växter men tror faktiskt jag skippar blommorna dom i år. Katterna har en viss förkärlek att använda min blomlåda till skithus:mad: Konstigt nog går ingen i salladslådan,vilket iof är tur. Vi har tre marsvin som älskar grönkål så tänkte förena nytta med nöje och odla kål åt dom. Kanske prova på broccoli eller nån rolig blomkål - den lila?

Jag tänkte så olika kålsorter i år i min odlingslåda. Brukar ha en med sallad och örter och den andra med ettåriga växter men tror faktiskt jag skippar blommorna dom i år. Katterna har en viss förkärlek att använda min blomlåda till skithus:mad: Konstigt nog går ingen i salladslådan,vilket iof är tur. Vi har tre marsvin som älskar grönkål så tänkte förena nytta med nöje och odla kål åt dom. Kanske prova på broccoli eller nån rolig blomkål - den lila?
Har också tänkt att jag vill odla lite kålsorter men minns från de större odlingarna vi gjorde under min gymnasietid så vill jag minnas att det var svårt att hålla skadeinsekterna borta. Men det kanske blir annat när man odlar dem i så liten skala?
Tänker på kålmaskar och sånt ont som äter upp kålen för en :(

Nu skulle det verkligen behöva bli sommar, märkte precis att jag bara har två påsar flädersaft kvar i frysen och det är ju flera månader kvar innan jag kan göra ny.
Hur ska detta sluta egentligen? :eek:

Jösses :D
Squash, gurka och pumpa törs jag inte så förrän i maj.
Så olika livet lotter kan falla. Jag bor i zon 4 :)
Jag inser nu att jag borde ha väntat med pumpafröna... :o För två dagar sen tittade de upp - idag är dom över 1 dm höga... :nailbiting:
Tomaterna har också tittat upp och söker ljuset, dom är kanske 6-7 cm höga nu - jag var nog liiiiite för tidigt ute, bor också i zon 4 ;)

Jag inser nu att jag borde ha väntat med pumpafröna... :o För två dagar sen tittade de upp - idag är dom över 1 dm höga... :nailbiting:
Tomaterna har också tittat upp och söker ljuset, dom är kanske 6-7 cm höga nu - jag var nog liiiiite för tidigt ute, bor också i zon 4 ;)

Äsch, petitesser!! :D

Har också tänkt att jag vill odla lite kålsorter men minns från de större odlingarna vi gjorde under min gymnasietid så vill jag minnas att det var svårt att hålla skadeinsekterna borta. Men det kanske blir annat när man odlar dem i så liten skala?
Tänker på kålmaskar och sånt ont som äter upp kålen för en :(

Läste om maskar på en odlingssida. Åtminstone fiberduk skulle hjälpa lite,men måste läsa på lite mer. Gör ju inget om dom är lite håliga då det är för marsvinen jag odlar men vore ju tråkigt om hela skörden blir uppäten!

Läste om maskar på en odlingssida. Åtminstone fiberduk skulle hjälpa lite,men måste läsa på lite mer. Gör ju inget om dom är lite håliga då det är för marsvinen jag odlar men vore ju tråkigt om hela skörden blir uppäten!
ja just det, grisarna skulle ha. Då känns det inte lika viktigt att hålla dem borta, jag vill äta själv =)

Vi får tillgång till hus med trädgård om en månad dvs mitten av april. Planen är att låta det mesta vara för att se vad som kommer nu under vår och sommar. Men jag vill odla lite tomater och jordgubbar el likn. Kommer det vara försent att dra igång det i slutet av april (precis vid flytten är det mycket annat som ska styras med), ska jag köpa färdiga plantor istället kanske?

Det som kan bli är ju att du inte hinner få jordgubbar i år. Vet att min handelsträdgård redan har halvstora plantor (som de senare säljer i amplar) så du är nog ute i sista minuten då. Men varför inte så en del plantor när ni flyttat in till framtida års jordgubbar och så köper du några plantor så att ni garanterat får även i sommar? :) tomater blir för sent att så, köp färdiga plantor istället då, så är du igång direkt ;)

13517_10152775226442029_4376877106967476494_n.jpg

Hittade dessa i rabatten när jag kom hem från en veckas semester. Miniiris!
Kom inte ens ihåg att jag hade dom, men de köptes förra påsken och när de blommat ut så grävde jag visst ner dom i rabatten :)

Rensat undan allt dött idag också och såg att det mesta redan har börjat komma upp igen!
Och rosorna har skott på kvistarna :D
Lite tidigt egentligne.... men jag är glad! (zon 4)

13517_10152775226442029_4376877106967476494_n.jpg

Hittade dessa i rabatten när jag kom hem från en veckas semester. Miniiris!
Kom inte ens ihåg att jag hade dom, men de köptes förra påsken och när de blommat ut så grävde jag visst ner dom i rabatten :)

Rensat undan allt dött idag också och såg att det mesta redan har börjat komma upp igen!
Och rosorna har skott på kvistarna :D
Lite tidigt egentligne.... men jag är glad! (zon 4)
Åh vad härligt, just våririsar kan annars vara ganska svåra att få att blomma om. De vill verkligen stå väldränerat och solbakat för att det ska funka :).

Alltså... Nu vill jag ha smakråd!
Jag har en trekantig rabatt, nyanlagd förra året så har inte hunnit fylla den än. Men där sitter hittills ros Louise Bugnet, pion Festiva Maxima, vanlig solhatt, rosa dagliljor, daggkåpa och lite hosta. Vitt, rosa och grönt som är temat ;)

Dagliljan har den här färgen:
images
3363.png

Nu behöver jag tips på något att sätta i "tredje hörnet"! I mitten finns en vit lyktstolpe så det får inte bli högre än ca 1,2m. Kanske en till pion i någon färg? Inte så sugen på mer vitt.... Vad tycker ni om för storvuxen blomvillig perenn?

Alltså... Nu vill jag ha smakråd!
Jag har en trekantig rabatt, nyanlagd förra året så har inte hunnit fylla den än. Men där sitter hittills ros Louise Bugnet, pion Festiva Maxima, vanlig solhatt, rosa dagliljor, daggkåpa och lite hosta. Vitt, rosa och grönt som är temat ;)

Dagliljan har den här färgen:
images
3363.png

Nu behöver jag tips på något att sätta i "tredje hörnet"! I mitten finns en vit lyktstolpe så det får inte bli högre än ca 1,2m. Kanske en till pion i någon färg? Inte så sugen på mer vitt.... Vad tycker ni om för storvuxen blomvillig perenn?
En ros typ the fairy, lovely fairy, fairy dance etc. Blommar hela sommaren som en enda princesstårta av små blommor :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka