Våren 2015

zpsVDTvIJg

https://instagram.com/p/zpsVDTvIJg/

Jag måste fröså nya tomater. Mina sticklingar är på tok för rangliga. Det har helt enkelt varit för mörkt ich mulet. Jag måste köpa en växtlampa, Gärna billigt alternativ. Vad för typ av lampor är det vi talar om och hur långt från ska lampan vara bädden?
Hur vet man om ifall de är för rangliga?

Hur vet man om ifall de är för rangliga?

Kan de inte stå upp själva så är de definitivt för rangliga. Men då är det så klart uppenbart. Det har hänt förr att mina plantor inte har blivit så knubbiga som jag har velat, men då har jag ändå kunnat lösa det genom att plantera dem djupt när jag ger dem en ny lite större kruka. Det funkar, men det är inte optimalt. Nu var jag så tidigt ute (vilket i och för sig var det som gjorde plantorna rangliga) så nu hinner jag så nya.

Idag har det varit riktigt skönt i solen på balkongen och jag har planterat lite krokus och tête-à-tête. Krukorna har "whippet-säkrats" med stenar, eftersom de annars äter upp jorden (efter att först ha dragit in den på mattorna och i soffan).

En överbliven hyacint från julen är än så länge den enda färgklicken på balkongen. Men förhoppningsvis dröjer det inte länge förrän tulpanerna kommer upp.

Hur gör man förresten med fjolårsgräs på kruka (se bilderna ovan) för att det ska ta sig på nytt? Behöver det klippas ner eller kommer det nytt av sig själv.

En annan sak som jag funderar över är val av krukor till mina rosor. För närvarande har jag en Austinros (Karen Blixen) i en 40x40x40 cm-kruka (finns en bild ovan) där den trivs bra. Jag beställt två bourbonrosor och letar väl egentligen krukor i den storleken till dessa. Men nu har jag hittat en intressant kruka på Ikea (Gräset), som är rätt platsbesparande samtidigt som den möjliggör lite roliga samplanteringar då den är 72 cm lång och 40 cm hög. Planen är att ställa två bredvid varandra på den ena av balkongens kortsidor och plantera en ros i varje tillsammans med timjan, rosmarin och lökväxter. Kruxet är att krukorna bara är 25 cm djupa. Klarar rosorna det mån tro eller är det för smalt?

Alltså, vart i trädgården kan jag sätta rabarber? Har inget klockrent ställe, ingen köksträdgård... Jag vet inte hur jag ska göra! Hur har ni rabarber och bärbuskar? Mitt i gräsmatta?

Hur gör man förresten med fjolårsgräs på kruka (se bilderna ovan) för att det ska ta sig på nytt? Behöver det klippas ner eller kommer det nytt av sig själv.

En annan sak som jag funderar över är val av krukor till mina rosor. För närvarande har jag en Austinros (Karen Blixen) i en 40x40x40 cm-kruka (finns en bild ovan) där den trivs bra. Jag beställt två bourbonrosor och letar väl egentligen krukor i den storleken till dessa. Men nu har jag hittat en intressant kruka på Ikea (Gräset), som är rätt platsbesparande samtidigt som den möjliggör lite roliga samplanteringar då den är 72 cm lång och 40 cm hög. Planen är att ställa två bredvid varandra på den ena av balkongens kortsidor och plantera en ros i varje tillsammans med timjan, rosmarin och lökväxter. Kruxet är att krukorna bara är 25 cm djupa. Klarar rosorna det mån tro eller är det för smalt?
Nej sånt där som inte vissnar ner helt ska man bara kamma igenom för att få bord de strån som vissnat. Gräs som vissnar ner helt kan man klippa ned, men det ser inte ut som du har ett sådant.

Jag vill sååå gärna så lite på balkongen i år!! Den ligger i sol hela dagen, men ett litet hörn där man får skugga framåt eftermiddagen. Vad kan jag så??

Något gott ätbart (typ bär?) och något i blomsterväg - solros?? Ingen aning så tar tacksamt emot tips! Bor utanför malmö :)

Har en fantasi om att låta någon fin klätterväxt ringla sig på väggen mot ett "staket" men har för sjutton ingen aning om hur man går till väga..

@Emuliiaa Gällande blommor finns det ju otroligt fina dipladenia (mandevilla/bägarranka) som klättrar och dom klarar värme och sol otroligt bra.
Och som ätbart hade kanske tomat varit gott?! Man får dock komma ihåg att vattna flitigt om man ska odla i kruka/spann. :)

@Kaki Hos oss står rabarber och planterade bärbuskar i det gamla halvt igenväxta trädgårdslandet. Har även satt en taggfri björnbärsplanta som klättrar mot husväggen. De vilda björnbären härjar längs med stengärdet.
Du kan nog sätta rabarbern precis vart du vill! :)

Har, trots avsaknad av växthus, beställt ett gäng fröer, mest grönsaker. Ska prova en del nytt i år (om jag nu får upp växthuset i tid) som t.ex. Majrova och Palsternacka och ev. purjo och vår/salladslök (gul och rödlök finns på åkrarna runt omkring oss och bönderna är inte snåla). Sen är det tänkt att bli kryddor i överflöd, som vanligt och vanliga grönsaker som morot och tomat, men även gurka och melon, kanske squash om jag orkar då. Rabarber och vinbär, röda och svarta, växer fint redan. Vindruvorna strök dock med när växthuset raserades eftersom de växte i det.
Potatis är som löken, runtomkring oss och grannen 500 m bort har gårdsförsäljning (jag orkar inte odla potatis heller).

Alltså, vart i trädgården kan jag sätta rabarber? Har inget klockrent ställe, ingen köksträdgård... Jag vet inte hur jag ska göra! Hur har ni rabarber och bärbuskar? Mitt i gräsmatta?

Våra rabarber växer numer ut gräsmattan. Från början var de nog placerade i ett grönsaksland, men efter flera års vanvård innan vi flyttade in, förvandlades grönsakslandet till gräsmatta (ganska smidigt när de innan vintern, eller blivit för stora klipps ner med gräsklipparen. Ändå har jag massor i frysen).

Vi har även fina rabarber utanför tomten på en "icketrädgård", där det antagligen slängts trädgårdsskräp och en del helt enkelt har rotat sig, den rabarbern sköts inte alls och är ändå kanonfin, Vi bor i och för sig på Öland, Mörbylångadalen, med några av Sveriges finaste jordar vilket säkert spelar roll.

Varit tyst i tråden för länge nu tycker jag, saknar att läsa om allt som pågår i våra hem och trädgårdar. :)

Så jag uppdaterar med lite småsaker.

- Det har grott och börjar växa ordentligt i nästan alla små förstasådder.

- Börjar bli dags att så andra omgången.

- Tycker att det börjar synas att grönskan snart kommer att vakna i trädgården, det börjar växa på fler och fler ställen för varje dag som går.

- Igår tände jag grillen för första gången detta året och det resulterade i en fantastisk doft och en mycket god måltid. ;)

Nu kastar jag mig in i tråden med en del dumma frågor.
Jag ska ju flytta till nytt hus under sommaren och vill gärna ta med en del bär o buskar härifrån till nya huset.
När kan man flytta rabarber,krusbärs busken , am.blåbären och hallonen??
Om jag flyttar hallonen tidigt i år,får jag ändå hallon då?

@dobbis Rabarber och krusbär går utmärkt, det har jag själv gett bort delar av till vänner. De andra två vågar jag inte svara på, men det borde väl (;)) gå bra..

Här skiner solen för första gången på evigheter känns det som. Tror att jag för första gången i mitt liv har drabbats av en vinterdepression. :crazy: Har blivit lite mycket på sista tiden med liten skrutt hemma (3mån i måndags), heltidsstudier, en man som varit borta i jobbet en hel del senaste veckorna, en förkyld och gnällig bebis, dödsfall och begravning i familjen, barndop och dess förberedelser, 4 tentor på 2 veckor, letande av rymd hund :nailbiting: , skuldkänslor över hästen som inte hinns med då medryttarna slutat/ trillat av annan häst och inte får rida och detta grå, mörka, blåsiga och regninga väder. Jag har bara velat krypa upp med sonen i soffan och mysa, dricka te och äta godis :(

Idag skiner ju solen men idag har jag varit med föräldragruppen, kört sonen till min mor utanför Malmö och sen kört till HBG för föreläsningar. Slutar fem och då SKA jag till hästen innan jag åker till mor och hämtar sonen (vi bor utanför Landskrona). :arghh: Borde dessutom ringa ett par samtal i bilen.

Hoppas på bra väder i morgon för då är jag mammaledig. Och en glad son som glatt sover sina timmar mitt på dagen så att jag kan rensa lite ogräs i trädgården. Det hade varit underbart. :)

Sorry för OT-gnäll

Här skiner solen för första gången på evigheter känns det som. Tror att jag för första gången i mitt liv har drabbats av en vinterdepression. :crazy: Har blivit lite mycket på sista tiden med liten skrutt hemma (3mån i måndags), heltidsstudier, en man som varit borta i jobbet en hel del senaste veckorna, en förkyld och gnällig bebis, dödsfall och begravning i familjen, barndop och dess förberedelser, 4 tentor på 2 veckor, letande av rymd hund :nailbiting: , skuldkänslor över hästen som inte hinns med då medryttarna slutat/ trillat av annan häst och inte får rida och detta grå, mörka, blåsiga och regninga väder. Jag har bara velat krypa upp med sonen i soffan och mysa, dricka te och äta godis :(

Idag skiner ju solen men idag har jag varit med föräldragruppen, kört sonen till min mor utanför Malmö och sen kört till HBG för föreläsningar. Slutar fem och då SKA jag till hästen innan jag åker till mor och hämtar sonen (vi bor utanför Landskrona). :arghh: Borde dessutom ringa ett par samtal i bilen.

Hoppas på bra väder i morgon för då är jag mammaledig. Och en glad son som glatt sover sina timmar mitt på dagen så att jag kan rensa lite ogräs i trädgården. Det hade varit underbart. :)

Sorry för OT-gnäll

Hu! Det låter som en jobbig tid. Hoppas att solen och våren får dig att må bättre snart. Det är åtminstone skönt nu när dagarna börjar bli längre igen så att man hinner med mer.

Idag har jag varit på trädgårdsmässan i Malmö! Tyvärr tyckte jag nog att det var lite för mycket "hem" och lite för lite trädgård... Jag köpte en svart helleborus, 30 lökar mini-gladiolus och lite penséer. Allt är nu planerat, och jag passade på och gräva ner ett 20-tal hyacintlökar från i julas också.
Läget i trädgården i övrigt är att krokus, snödroppar och vintergäck blommar, påskliljorna är i knopp och tulpanerna börjar komma upp.

Vilken energi man får av solen!
Idag har jag ringbarkat 25 aspar i vår skogsdel av trädgården (som ska bli lite mer lundlinknande så småningom är tanken)
Sparar lind, bok och ett par lönnar och nån rönn.

Har nog närmare 200 aspjäklar kvar... Tur att de är rätt små!
Dock vill jag tillägga att jag faktiskt sparar några stora gamla aspar, för diverse insekter och lavar. *kalleredig*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka