Våren 2015

Halogen är inte så bra för växterna.

Lampan ska producera ljus och inte värme. Ljuset ska också ha tillräckligt många lumen och i rätt våglängd.

Bättre alternativ är särskild växtbelysning, antingen ljusrör avsedda för ändamålet eller gemmaled. Det går också bra med kallvita ljusrör eller lågenergilampor. Lampan kan inte heller hänga för högt övre växterna.

Jag vet, men spottar sitter infällda i köksfönstret så deet är inte mkt att göra åt den saken. När de tagit slut kommer de få LEDlampor i sig istället. Vet dock inte om det gör ngn skillnad för växterna? Spottarna är 120cm över växterna så jag vet inte hur mkt värme de får egentligen.

Hade gärna haft ngn bättre, dedikerad växtplats åt dem men eftersom vi renoverar vårt hus så är det lite brist på den fronten. De får nöja sig med vad som finns helt enkelt.

Tjoohoo. Fick meddelande om att min beställda hylla från Ikea har skickats, så någon gång i veckan borde jag få hem den. = Då ska jag börja så också :D

Dock vet jag inte riktigt vad jag ska så, beställde fröerna tidigt i januari, så har helt hunnit förtränga vad jag beställde.:o En del ätligt och en del blommor blir det i varje fall. SÅ mycket vet jag ;)

Jag vet, men spottar sitter infällda i köksfönstret så deet är inte mkt att göra åt den saken. När de tagit slut kommer de få LEDlampor i sig istället. Vet dock inte om det gör ngn skillnad för växterna? Spottarna är 120cm över växterna så jag vet inte hur mkt värme de får egentligen.

Hade gärna haft ngn bättre, dedikerad växtplats åt dem men eftersom vi renoverar vårt hus så är det lite brist på den fronten. De får nöja sig med vad som finns helt enkelt.

Halogenlampor har fel våglängd på ljuset. Vilken typ av LEDlampor som helst passar inte heller utan de ska vara sådana som är avsedda för växter.

Halogenlampor har fel våglängd på ljuset. Vilken typ av LEDlampor som helst passar inte heller utan de ska vara sådana som är avsedda för växter.
Fast det måste göras en avvägning fär utseendet också. Dessa lampor är de enda fönsterlampor vi har i köket nämligen så det måste vara snyggt :p

De 2 tidigare åren har växterna inte klagat men åh andra sidan så har jag inte sått såhär tidigt innan så de har fått mer dagsljus än vad dessa fått. Klagar dess för mycket så får jag väl så en omgång till nu i mars helt enkelt :D

1149533_10151647643303953_962415684_o.jpg

Bild från 2013. I år ska jag dock ha lite odlinga rute så det mesta som sås ska ut. :)

@tanten Har inte haft den själv, men vill minnas att jag sett den i grönsakslandet hos mina föräldrar förr om åren. Där var väldigt skyddat läge, men dock inte sol från morgon till kväll. Och av vad jag kan minnas så fick de helt okej skörd.

Här har det planterats! Köpte en ny pluggbox, så nu tar det nästan ingen plats allt. Katterna är glada, får ha fönstren för sig själva i vår :D

Det blir mest tomat och gurka i år, lite paprika. Och squash (fast inte alls lika mycket som förra året). Sen har jag satt något mer, men jag minns inte vad :angel:

Ska peta ner luktärt lite längre fram i vår. Och försöka luska ut vad det är jag har satt i balkonglådorna egentligen. En massa lökar, bland annat krokus och allium av olika sorter. Men vad jag satte var.. Jag hade koll, men sen gick det över.

Skönt att det är fler än jag med detta problem.. :D

Jag tror det är ett vanligare problem än vad folk vill erkänna ;)

Alltså, jag har ju stenkoll på mina krukor. Jag vet bara inte riktigt vad som är var och varför just nu. När de börjar blomma vet jag!

• Gilla
Reactions: Flo
Hupp hupp jag har visst ett litet jordgubbsfrö som börjar sticka upp :love:
Ska försöka hinna omskola tomaterna idag för de får inte plats i plastväxthuset längre. Och jag gav upp hoppet om min ena bifftomat och stoppade i ett nytt frö för att se om det kommer ngt.

• Gilla
Reactions: Flo
Jag har sätt purjolök, söt inte stark habanero och dahlior från någon mix. Dahliorna har redan stuckit upp huvudet. Sen har jag sått lite kattgräs(eller havre som det också heter ;) ) med det sticker upp i sin kruka.

Har planerat om i mina stora krukor utanför ytterdörren idag. Tyckte att den vissna ljungen och den andra vinterväxtligheten hade gjort sitt. Så nu blev det ett gäng påskliljor och några söta penséer i stället. :) Ser mycket mer vårigt och välkomnande ut!
Hittade du penséer? Jag funderade just på om det gick att få tag på redan!

Hittade du penséer? Jag funderade just på om det gick att få tag på redan!
Det hitta jag på en handelsträdgård för över en vecka sen. Men stod en skylt att de behövde stå vid södervägg och tas in om det va ruggigt på kväll/natt... Så jag väntar lite till :)

Jag har penséer som är självsådda i en rabatt så de har jag grävt upp (i höstas) och planterat i krukor som sedan stått i gruset mot söderväggen hela vintern med bara ett par lager fiber duk över. Några hann börja sätta knopp och blomma lite redan i höstas.

De som drivits upp av handelsträdgårdar är förmodligen mer curlade än mina plantor så dessa skulle jag inte våga plantera ut än. Mina plantor får nog också vänta ett tag men de är nog redo för plantering tidigare än de curlade plantorna från butiken. Jag bor i zon 3 och brukar få snöfall även i april.

Jag bor numera i zon 1 och vill förstås utnyttja det till max :D

Avundsjuk? Jag? Nää ;)

Men jag går i flytt-tankar och har inte planerat för några odlingar alls i år p.g.a. det. Så jag är lite avis på alla som redan har ett hem. Själv har jag bara en tillfällig bostad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka