Våren 2015

Du har fattat fel. :)

Teteà Tete är pyttesmå. Sisådär 10 cm höga. Därmed lättplacerade och älskliga. Rip van Winkle är lite högre men fortfarande väldigt liten.

En vanlig är t.ex Carlton.
Aha. Gillar småttingarna också. En stor fördel med dem, förutom att de är söta, är att de blommor bra mycket tidigare än de stora. De tar sig också bättre, enligt min erfarenhet.

Om Rip också är liten är den ännu tuffare, som en gullig unge som tror hen ser lite skräckinjagande ut med punkmundering :)

Den senaste tidens värme och blåst har skyndat på snösmältningen så att vårfloden börjat.

Bäcken har stigit med nästan en halvmeter och vattenfallet nedanför tomten brusar högt. Fascinerande vilka krafter det finns i bara ett litet fall i en liten bäck.

Jag ser gräsmattan på flera ställen.

Ska kanske göra allvar av den där titten i Impectakatalogen.

All vår snö försvann igår. Nästa gång det är soligt och torkar upp lite så ska jag rensa lite i rabatten vid dörren (galna frösådda digitalis) och så ska jag blanda ner en påse ko. Så är det redo för årets sådd av sommarblommor där sen :)

Har bara perenner i övriga 3 rabatter, gillar lättskött :)

Så är det redo för årets sådd av sommarblommor där sen :)

Vad avis jag blir! Här ligger snön fortfarande djup och det är minst två månader innan det är dags att ens tänka på några fröer utomhus. Får trösta mig med Impecta och några första krukor...

Här har chilin tittat upp men jagbörjar bli lite fundersam över min ena bifftomat som inte kommit upp, funderar på om jag ska stoppa i ett frö till i den krukan

Det står att jordgubbarna tar lång tid så söt väntar jag gladeligen, det är ändå en chansning att ta dem från frö. Kommer i vilket fall som även komplettera med färdiga plantor

Vad avis jag blir! Här ligger snön fortfarande djup och det är minst två månader innan det är dags att ens tänka på några fröer utomhus. Får trösta mig med Impecta och några första krukor...

Vilken zon har du? Jag har 3 så jag kan nog inte så ute förrän i mitten -slutet på mars heller... Men jag drömmer om det!

Såhär ser det ut hos mig just nu. :)
Tomat (4 sorter) och gurka (2 sorter) sådda för en vecka sen.
tomatochgurka.png

Borde kanske väntat ett tag till, men jag kunde inte hålla mig!
Har kunnat vara ännu tidigare ute andra år och det brukar ordna till sig i slutändan, även om det kan vara aningens trångt i lägenheten ett tag på slutet :D

Idag tog vi sticklingar och klippte ner pelargonerna :) mysig känsla att se dom i burspråket igen!

Jag som är nybörjare på pelargoner undrar då: Hur mycket kan/ska man klippa ned dem och hur gör man för att bäst få sticklingar? :D

Förälskade mig i dessa underbara, väldoftande "tantblommor" förra sommaren och har övervintrat några i ett mörkt fönster. I år tänker jag mig ett hav av pelargoner i blomlådor som ramar in hela min gigantiska veranda! :D

Jag som är nybörjare på pelargoner undrar då: Hur mycket kan/ska man klippa ned dem och hur gör man för att bäst få sticklingar? :D

Förälskade mig i dessa underbara, väldoftande "tantblommor" förra sommaren och har övervintrat några i ett mörkt fönster. I år tänker jag mig ett hav av pelargoner i blomlådor som ramar in hela min gigantiska veranda! :D
Googlade reda på en bra text med film. Men överlag tål pelargoner allt :D sticklingarna plockar man sen bort blad så att de har 3-5 kvar och sätter i fuktig jord.

http://www.alltompelargoner.se/beskara-pelargoner/ (Jag har inte lärt mig hur man gör såna fina länkar)

Klipp av friska toppar och köp briketter är enklast. Blöt briketterna så de sväller upp och stoppa en stickling i varje. Direkt i jord är svårare, då måste det va såjord och lätt bryta av rötterna när de sen ska planteras om.
Moderplantan går att klippa typ hur som helst. Jag lämnar kanske 4cm av varje gren. Och grenar dom sig högre upp så 4cm från jorden. Jag vill ha dom kompakta :)

Aaaah vad förvirrande att tråden inte heter "dags att så".. Nåväl, nu har jag också hittat hit i år igen. Har en lång, lång lista på saker som ska planteras. Har beställt frön från impecta och en annan jag inte minns namnet på, men bara impectas fröer har anlänt. Idag sådde jag:

Ampeljordgubbar
Allium gladiator
Vita pelargoner
Silverlök
Jumbolök
Pampasgräs

Får se vad av det som tittar upp :) Har en växtbelysning på ingående också, förre årets plantor blev rangliga, dom fick mycket värme och för lite ljus, vi har så lite ljus här i norr (ljust till halv fyra nu). Men det ska nog reda sig.

@Karma nu bor jag i södra delen av landet men mina stackars växter får klara sig med vanliga halogenspottar (finns inbyggda i fönstret) och jag tycker mig se att de nog kommer bli rangliga de också :(

@Karma nu bor jag i södra delen av landet men mina stackars växter får klara sig med vanliga halogenspottar (finns inbyggda i fönstret) och jag tycker mig se att de nog kommer bli rangliga de också :(

Halogen är inte så bra för växterna.

Lampan ska producera ljus och inte värme. Ljuset ska också ha tillräckligt många lumen och i rätt våglängd.

Bättre alternativ är särskild växtbelysning, antingen ljusrör avsedda för ändamålet eller gemmaled. Det går också bra med kallvita ljusrör eller lågenergilampor. Lampan kan inte heller hänga för högt övre växterna.

Sått basilika, timjan, oregano,mynta,persilja i krukor. Basilikan tittar redan fram. Hur lycklig blir man inte av små plantor??
Kliar i mina finger att få så mina petunior men får lov att vänta lite till.

Tips på snygga perenner som tål gassande sol? Ska förnya rabatten i vår, vill gärna ha ngt lättskött gärna i lila och rosa.

Kom ihåg att leta fram och hänga upp lampan igår, så nu skymtar jag gärna små, söta gröna toppar när som!

IMG_20150221_182405_zpsh8c9w4da.jpg

Jag hittade en pumpa som verkar intressant.
Tvekar lite eftersom jag undrar om den funkar i mitt land. Det är inte extremt varmt eller skyddat. Om än goda förhållanden.

MYSKPUMPA 'Waltham Butternut' - nån som odlat den och kan delge erfarenheter?
Behöver den extra täckning eller annan pysslighet för att funka tro?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka