Våren 2015

Jag har köpt frön jag :) och vermikulit och en sånt där smalt rektangulärt miniväxhus i plast att ha på fönsterbrädan. Ev köper jag en odlingslampa med. Jag har en jätte odlings lampa med hylla ute i stugan, men det får inte riktigt plats här hemma så de första odlingarna får bli lite som de blir.

Så här ser det ut i vår trädgård nu! Det finns hopp om vår, i alla fall i Skåne. ;)

12919_10152702997559537_7072475451675299916_n.jpg

1622248_10152702997279537_7172471259243744401_n.jpg

Jag köpte det i Slottsträdgården i Malmö av trädgårdsmästaren där (som tydligen varit på TV enligt min syster? John Taylor?), han förhörde mig vart det skulle ta vägen och hur tänkt planteringsplats såg ut innan han sålde det. Jag vet inte hur gammalt det kan vara, men inte mer än ett par år skulle jag tippa - max... Han sa då inget om att det skulle vara för ungt för att planteras ut, utan vi pratade om just utplanteringsplats. :confused:

Men då förstår jag lite bättre att ditt blommade redan första året i alla fall! Det lät helt fantastiskt, men jag föreställde mig att du grävt ner samma lilla pinne som jag. :D
Högre än tre dm är det knappast (är gömt i vinterskyddet just nu), och tunt som ett lillfinger ungefär...

Nu blev jag ännu nojigare! Hoppas verkligen det överlever! Vi hade underbart väder här igår, uppemot tio plusgrader, solsken och sjungande fåglar... Hoppas det håller på att gå mot vårigare tider nu, även om det är tidigt. Känns som det verkligen märks helt plötsligt att dagarna blivit längre också! :up:

Vi får hoppas att ditt träd tar sig.
Här är en bild på vårt. Vi har inte riktigt klurat ut om bollarna på det är blomknoppar eller frökapslar (vi kommer inte ihåg hur det såg ut första vintern).
DSC_0193_zps3ffu3vwx.jpg

Vi får hoppas att ditt träd tar sig.
Här är en bild på vårt. Vi har inte riktigt klurat ut om bollarna på det är blomknoppar eller frökapslar (vi kommer inte ihåg hur det såg ut första vintern.
DSC_0193_zps3ffu3vwx.jpg

Wow, det var något större än mitt! :D
Vilken vacker form det har på kronan!

Det kliar i fingrarna att plocka fram mitt idag och se om det verkar vara vid liv (vet inte hur tidigt de vaknar på våren?), för det är fantastiskt, härligt solsken äntligen! Men det är ju fortfarande inte varmt, och minus ibland på nätterna, så jag bör väl ge mig till tåls ett tag till antagligen...

Om jag vore du skulle jag vänta med att plocka fram det, har för mig att det var segstartat förra våren. Vi har inte särskilt kallt här, kanske någon minus på natten.

Om jag vore du skulle jag vänta med att plocka fram det, har för mig att det var segstartat förra våren. Vi har inte särskilt kallt här, kanske någon minus på natten.

Ja, det är inte jättekallt här heller (men man vet ju inte när det kommer någon knäpp), men eftersom det är så litet och så sent planterat så är det kanske extra känsligt... Å andra sidan blir det ju väldigt mörkt därinne för det, det är kanske inte så bra heller. Svårt det här. Till mars borde jag kunna tåla mig i alla fall! :D

Ja, det är inte jättekallt här heller (men man vet ju inte när det kommer någon knäpp), men eftersom det är så litet och så sent planterat så är det kanske extra känsligt... Å andra sidan blir det ju väldigt mörkt därinne för det, det är kanske inte så bra heller. Svårt det här. Till mars borde jag kunna tåla mig i alla fall! :D

Nu vet jag inte riktigt hur du skyddar ditt träd för tillfället, men om det håller ljuset ute är ju inte så bra, förra året (första vintern) hade vi juteväv runt stammen upp till där det är fäst i stödstolparna. Men du kanske kan ta bort det som håller ljuset ute och sen ta på det en "halsduk" runt stammen?

Nu vet jag inte riktigt hur du skyddar ditt träd för tillfället, men om det håller ljuset ute är ju inte så bra, förra året (första vintern) hade vi juteväv runt stammen upp till där det är fäst i stödstolparna. Men du kanske kan ta bort det som håller ljuset ute och sen ta på det en "halsduk" runt stammen?

Ja, det kanske vore det bästa... Jag har ställt ett gjutrör (papp) runt det, och lagt väv som "kork" längst upp. Det är ju så litet, så det är inte det lättaste att bara skydda själva stammen. Men jag borde kunna sno väven runt och fästa så det inte blåser bort på något sätt (alltid ett problem här i Skåne :cautious:), och ta bort röret helt nu. Då har jag ju en ursäkt att titta till det idag också! :D

Glöm inte att ge det stödpinnar om du tar bort skyddet, vi har ju problem med vind här med, (tråd om mitt stackars växthus finns här)..

Jag har också en halvmeter snö, men i ett skyddat söderläge i rabatten vid huset så finns det snödroppar och påskliljorna är på väg upp!
Jag gjorde missen att plantera de fådda snödropparna mitt i gräsmattan och inte vid en vägg förra året.

Det ska snarast åtgärdas i vår :)

Påskliljor har jag inga. Men massor av gamla narcisser. Men de är sena. Ska försöka få till ett gäng narcisser och lite mer udda påskliljor på skyddade ställen. Tete à tete är fina, de borde jag sätta nånstans. Eller Rip van Winkle

Plus - när jag fått bort flaggstången ska jag stoppa ner en massa porslinshyacinter i gräsmattan.

Jag gjorde missen att plantera de fådda snödropparna mitt i gräsmattan och inte vid en vägg förra året.

Det ska snarast åtgärdas i vår :)

Påskliljor har jag inga. Men massor av gamla narcisser. Men de är sena. Ska försöka få till ett gäng narcisser och lite mer udda påskliljor på skyddade ställen. Tete à tete är fina, de borde jag sätta nånstans. Eller Rip van Winkle

Plus - när jag fått bort flaggstången ska jag stoppa ner en massa porslinshyacinter i gräsmattan.
Jag kan inte ta åt mig äran för planteringarna här, utan det är de förra ägarna. Det är spännande för jag vet inte vad som finns. Men jag älskar narcisser, så det blir det fler av. Jag brukar köpa efter påsk för då rear plantskolorna ut lökarna de tagit snittblommor av. Man får hundratals för en tjuga. Det är så fint med MÄNGDER. Sen adderar jag med udda sorter i färre antal. Rip van Winkle kände jag inte till, men den såg helrolig ut med sin rufsiga frisyr :)

Jag kan inte ta åt mig äran för planteringarna här, utan det är de förra ägarna. Det är spännande för jag vet inte vad som finns. Men jag älskar narcisser, så det blir det fler av. Jag brukar köpa efter påsk för då rear plantskolorna ut lökarna de tagit snittblommor av. Man får hundratals för en tjuga. Det är så fint med MÄNGDER. Sen adderar jag med udda sorter i färre antal. Rip van Winkle kände jag inte till, men den såg helrolig ut med sin rufsiga frisyr :)
Jag har en älsklig som är lite svår och som blommar sent men ack så fin
Thalia.
001-narcissus-thalia-58667-1-20c6fc4.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka