Åh vad härligt! Jag skulle gärna se att mitt blommar också, men det har jag nog noll förhoppningar om, det är bara en tunn pinne som är kanske tre decimeter hög... Och det etablerade sig knappt alls iom att jag planterade det så sent, efter hur det såg ut. Jag hoppas först och främst att det överlever vintern! Vi har ju inte haft så kallt i år (jag bor i Skåne), men det kom en knäpp med kallgrader nu som verkar lite halvenvis. Och så töväder med regn, minusgrader, töväder med regn, minusgrader... Känns inte nyttigt för stackars rötter! Jag har satt ett gjutrör över det, och stoppat i lite juteväv också. Jag hoppas det räcker!
I Malmö finns det i alla fall några träd som är riktigt fina, de blommar jättevackert! Nu bor jag lite längre norrut och inte vid kusten heller så mitt läge är väl inte jämförbart, men jag hoppas att det kommer att trivas och kunna blomma... Men som sagt just nu är jag inte säker på att det kommer att överleva vintern när det är så litet och dåligt etablerat, och jag hoppas först och främst att det satsar på en rejäl växtspurt första året om det klarar vintern. De ska ju, som du säger, kunna växa enormt fort.
Det är lustigt hur olika man reagerar på olika saker som kan överleva häruppe nu. I hundforumet finns en tråd om hjärtmask som tydligen håller på och etablerar sig i Sverige - det är ju samma princip som gör att de här träden kan växa här, men man blir glad åt det ena och bedrövad åt det andra...
Jadå, det finns Kejsarträd i de botaniska trädgårdarna i Göteborg, Malmö och Visby. Jag vet att iaf de i Malmö och Visby blommar.
3 dm? Större måste det väl vara? Vart köpte du det trädet? Ett kejsarträd bör vara minst 5 år gammalt innan man planterar ut det, vad jag har läst.
Vi köpte vårt för två år sedan som sagt, egentligen tre, men det första vi fick hem (ca 2,5 m högt) hade blivit frostskadat hos odlaren i Holland(vår ÅF lyckades få reda på det trots att odlaren avsade sig allt ansvar) och dog efter bara några månader, vår åf har garanterad växtgaranti på plantor de säljer och vi fick ett nytt träd som var större (ganska mycket tom) och det är det vi nu har som växer och frodas hos oss.