värdera ridhus och paddock

Ela

Trådstartare
vi kollar på gårdar och har varit och kollat på två gårdar med ridhus. tyvärr har husen på dessa gårdar varit för små och isf blir det tal om att bygga nytt hus.

Men vad kan man värdera ridhus och paddock till ??

Kanske bättre att leta efter en gårde med bra hus och satsa på att bygga paddock och ridhus ??

Nån som vet på ett undefär??

Sv: värdera ridhus och paddock

Bättre att bygga nytt hus .

Är övertygad om att värderingen på gården höjs mer vid nybyggt hus än paddock och nytt ridhus.;)
Mia

Jag hade också satsat på nytt hus, eller bygga ut det som finns, om läget i övrigt är det man vill ha. Läget kan du ju inte göra något åt efteråt, huset däremot är lätt att ändra.

ett ridhus kostar snabbt runt en mille. en ridbana några hundratusen. minst.

så det blir billigare att bygga nytt hus/bygga på. du får ett fint älvsbyhus för 950.000.

håller med alla andra.. strippa huset och bygg ut eller köp helt nytt hus iställer eller också.. är det befintliga huset för litet kan du ju alltid hyra ut det till nån som är uppstallad hos dig men kanske inte har lika stor familj som du.. :) eller till något av barnen eller kanske föräldrarna?

för mig är det tvärtom, alla hus med stall o ridhus är enorma!!

hi hi, jag kanske ska flytta till dina trakter då :)

Får man fråga vilka gårdar med ridhus du tittat på??? Har själv tittat på en sån gård här i Värmland med litet hus.. Vi skulle i såfall bo kvar på gården vi har och driva försäljningsstall på gården med ridhuset. Alltså inte bo där...

Huset är där skitdåligt. Tyvärr var ridhuset inte heller i bra skick o behöver fixas trots att det inte är Såå gammalt... + skitkallt på vintern. OCH bara 22*45 m...

Vi bestämde oss för att det är bättre att köpa loss mer mark i anslutning till vårt hus och bygga ridhus här hemma som är åtminstone 25*50 m. Får se om det blir t.o.m. 60 m långt.

nytt hus defenitivt :)

det har vi också funderat på om vi köper mer mark

Visst får du fråga det :)
Vi har tittat på en gård i Hagfors där huset var väldigt dåligt, tyvärr var även ridhuset i sämre skick.

Sen har vi även kollat på ett ställe i Arvika där ridhuset och huset var i bra skick men tyvärr var huset något litet... läget va väl inte heller det bästa.

Får jag fråga vad ni beräknar att ridhuset kommer att kosta??

har det varit en gammal western ridskola på hagfors gården?

och är det vandrar hem på gården i arvika?

Stenmjöl + sand till en 20x40 bana kostar ca 20-50 000... utan arbete och med "grunden" på plats.

En ordentlig ridbana på 20x40 hamnar lätt på 50 000 - 250 000, beroende på vem som gör jobbet m.m. men kan också bli dyrare beroende på i vilken terräng den ska ligga.

Ridhus får du räkna på 1-5 miljoner för ett kallridhus, också beroende på vilken terräng det ska ligga i och hur mycket jobb du gör själv.

Tittar du på gårdar så skulle jag titta på:

1. Läget, mycket oplogad väg på kalla vintermorgnar :( är trist i längden.

2. Marken, du ska ha tillräckligt med mark för åtminstone vinterhagarna (minst 2 så att du kan byta under lersäsong) och beteshagar. Att arrendera eller låna mark för detta är inte att tänka på - vad händer om grannen flyttar :eek:.
Fördel också om betesmarken går att bruka med traktor - annars blir det mega-mycket jobb i onödan.
Finns det stödrätter med i köpet ? ger ett litet tillskott varje år.

3. Byggnader på gården.... ett för litet bostadshus går att bygga ut, eller så kan man bygga nytt hus för ca 1-3 miljoner, ett bostadshus och ett ridhus kan många gånger kosta likvärdiga belopp.

Senast ändrad:

okej, fastnade ni för någon av dem?

Det i Arvika var i bättre skick än det i Hagfors, men båda ställena hade för lite mark och stället i Hagfors behövde nytt hus. Vilket inte känns som en omöjlighet bara man kan köpa till mer mark. Arvika va ju en jättefin anläggning men låg väldigt nära en hyfsat trafikerad väg.

Så för att svara på din fråga så va det inget utav ställena som vi fastnade direkt för. Vi har bestämt att vi ska fundera över jul och nyår och se hur det känns. Jag vill känna den där känslan "här vill jag bo" och det gjorde jag inte.

*kl*

Att det ligger nära en större väg kan vara fördelar med också.

Man slipper oplogade vintervägar när man ska till jobbet stressad och eländig på morgnarna och det är lätt att ta sig till om du ska ha någon verksamhet och få in lite pengar på ridhuset...

har också kollat på båda ställena dock när de låg ute första gången.

det i hagfors är inget alternativ alls då man fick arrendera större delen av mark samt. att huset var i dålig skick tyckte jag. däremot var ju ridbanan bra.. en sak iaf :angel:

det i arvika var ju ändå fräsch dock skulle jag ALDRIG betala så mycket för det stället. inga pengar men dock för det stället. sedan ansåg jag ju att det var fint, men samma sak där. marken :(

dåligt med bra gårdar i värmland tycker jag :/

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 998
Senast: nyttnick
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 421
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV