Jag fick min, ville inte köpa en själv då jag ansåg det onödigt. Nu när jag haft en ganska länge hade jag nog fortfarande inte köpt en ny om denna gått sönder.
Positivt:
Det går snabbare! Från det att du tänker tanken om mat så kan du ha det på tallriken inom en kvart.
Pommes (frysta färdigfriterade) blir väldigt bra utan att man behöver göra något.
Perfekt för chicken nuggets.
Negativt:
Vissa saker upplever jag faktiskt blir sämre, tänker då främst på panerad fisk som jag tycker blir torrare. Även "egen" pommes på skuren potatis tycker jag blir bättre i ugnen.
Ett helvete att göra ren om man är petnoga. Fett bränner fast på samma sätt som i en ugn. Det lämnar en sorts klistrig hinna som är omöjlig att få bort. Jag har provat blötlägga i maskindiskmedel, yes med scrub daddy, ja till och med svinto biter inte på det. Den blir ju ändå "ren" men inte nyskick. Använder man den dagligen så är det inte så farligt (behöver inte rengöras efter varje gång) men går det långt emellan gångerna blir det väldigt mycket diska i jämförelse med en ugnsform.
Detta är högst individuellt såklart men jag äter mycket sämre. Det är alldeles för lätt att bara slänga nuggets och pommes i airfryern.
Den tar fruktansvärt mycket plats. Jag har en Philips XXL och det känns som att det vore helt värdelöst att ha en mindre. Med tanke på att du inte vill packa för mycket i den så ger ändå XXL varianten bara mat till två personer åt gången.
Fotnot:
Färdiga pommes blir exakt lika bra i en varmluftsugn om man tar ut formen efter halva tiden och rör runt på dem.
Jag har inte provat att tillaga "nyttigare" saker som kycklingfile eller lax i min. Dels för att jag inte orkat, men också för att det på något sätt känns lite ohygienskt med rått kött i, men det är bara en fix ide jag har.
Överlag rekommenderar jag ändå inte om man har en bra ugn. Det finns inget du kan göra med en airfryer, som ju ÄR en liten varmluftsugn, du inte kan göra i ugnen. Ja, det kommer ta lite längre tid, och kanske kräver något moment mer men du slipper köpa en dyr pryl som sedan måste stå och vara ful nånstans för den får inte plats i nåt skåp.