Vardagspusslet - Airfryer

DarkInNight

Trådstartare
Funderar på om en Airfryer kan underlätta matlagningen på vardagarna.

Men jag har aldrig haft någon, vilka modeller är bra och vad ska jag tänka på vid köp? :)

Vi är 4 personer, så inte för liten och skålarna ska hålla för diskmaskin.

Det underlättar absolut, vi älskar vår :-) Vi har en Philips XXL, men har ju kommit mängder sen vi köpte den. Den absolut största nyttan tycker jag att jag har när jag sitter hemma och jobbar. Jag slänger i lite allt möjligt och kör 15 min, ingen passning, kan jobba under tiden.

Jag fick min, ville inte köpa en själv då jag ansåg det onödigt. Nu när jag haft en ganska länge hade jag nog fortfarande inte köpt en ny om denna gått sönder.

Positivt:
Det går snabbare! Från det att du tänker tanken om mat så kan du ha det på tallriken inom en kvart.
Pommes (frysta färdigfriterade) blir väldigt bra utan att man behöver göra något.
Perfekt för chicken nuggets.

Negativt:
Vissa saker upplever jag faktiskt blir sämre, tänker då främst på panerad fisk som jag tycker blir torrare. Även "egen" pommes på skuren potatis tycker jag blir bättre i ugnen.
Ett helvete att göra ren om man är petnoga. Fett bränner fast på samma sätt som i en ugn. Det lämnar en sorts klistrig hinna som är omöjlig att få bort. Jag har provat blötlägga i maskindiskmedel, yes med scrub daddy, ja till och med svinto biter inte på det. Den blir ju ändå "ren" men inte nyskick. Använder man den dagligen så är det inte så farligt (behöver inte rengöras efter varje gång) men går det långt emellan gångerna blir det väldigt mycket diska i jämförelse med en ugnsform.
Detta är högst individuellt såklart men jag äter mycket sämre. Det är alldeles för lätt att bara slänga nuggets och pommes i airfryern.
Den tar fruktansvärt mycket plats. Jag har en Philips XXL och det känns som att det vore helt värdelöst att ha en mindre. Med tanke på att du inte vill packa för mycket i den så ger ändå XXL varianten bara mat till två personer åt gången.

Fotnot:
Färdiga pommes blir exakt lika bra i en varmluftsugn om man tar ut formen efter halva tiden och rör runt på dem.
Jag har inte provat att tillaga "nyttigare" saker som kycklingfile eller lax i min. Dels för att jag inte orkat, men också för att det på något sätt känns lite ohygienskt med rått kött i, men det är bara en fix ide jag har.

Överlag rekommenderar jag ändå inte om man har en bra ugn. Det finns inget du kan göra med en airfryer, som ju ÄR en liten varmluftsugn, du inte kan göra i ugnen. Ja, det kommer ta lite längre tid, och kanske kräver något moment mer men du slipper köpa en dyr pryl som sedan måste stå och vara ful nånstans för den får inte plats i nåt skåp.

Jag fick min, ville inte köpa en själv då jag ansåg det onödigt. Nu när jag haft en ganska länge hade jag nog fortfarande inte köpt en ny om denna gått sönder.

Positivt:
Det går snabbare! Från det att du tänker tanken om mat så kan du ha det på tallriken inom en kvart.
Pommes (frysta färdigfriterade) blir väldigt bra utan att man behöver göra något.

Negativt:
Vissa saker upplever jag faktiskt blir sämre, tänker då främst på panerad fisk som jag tycker blir torrare. Även "egen" pommes på skuren potatis tycker jag blir bättre i ugnen.
Ett helvete att göra ren om man är petnoga. Fett bränner fast på samma sätt som i en ugn. Det lämnar en sorts klistrig hinna som är omöjlig att få bort. Jag har provat blötlägga i maskindiskmedel, yes med scrub daddy, ja till och med svinto biter inte på det. Den blir ju ändå "ren" men inte nyskick. Använder man den dagligen så är det inte så farligt (behöver inte rengöras efter varje gång) men går det långt emellan gångerna blir det väldigt mycket diska i jämförelse med en ugnsform.
Detta är högst individuellt såklart men jag äter mycket sämre. Det är alldeles för lätt att bara slänga nuggets och pommes i airfryern.
Den tar fruktansvärt mycket plats. Jag har en Philips XXL och det känns som att det vore helt värdelöst att ha en mindre. Med tanke på att du inte vill packa för mycket i den så ger ändå XXL varianten bara mat till två personer åt gången.

Fotnot:
Färdiga pommes blir exakt lika bra i en varmluftsugn om man tar ut formen efter halva tiden och rör runt på dem.
Jag har inte provat att tillaga "nyttigare" saker som kycklingfile eller lax i min. Dels för att jag inte orkat, men också för att det på något sätt känns lite ohygienskt med rått kött i, men det är bara en fix ide jag har.

Överlag rekommenderar jag ändå inte om man har en bra ugn. Det finns inget du kan göra med en airfryer, som ju ÄR en liten varmluftsugn, du inte kan göra i ugnen. Ja, det kommer ta lite längre tid, och kanske kräver något moment mer men du slipper köpa en dyr pryl som sedan måste stå och vara ful nånstans för den får inte plats i nåt skåp.

Jag har också en Philips XXL och man kan visst göra mat till fler än en eller två personer. Jag har tillagat en hel kyckling i den. Jag har även haft i en hel påse (900 g) kycklingben. Vi är tre stycken och får lätt ner tre kycklingfiléer. Vi gör snabbt och lätt köttbullar i den också! Så skönt att slippa stå och steka dem!

Jag tycker att den är mycket enkel att rengöra då delarna blir rena och fina i diskmaskinen!

Jag som bor i hyresrätt och därmed inte har något alls att säga till om i val av ugn och därför bara har en helt vanlig ugn kan ju säga att det blir inte alls samma sak i ugnen som i airfryern! Det blir mycket krispigare i Airfryern. Men det blir ju aldrig som i en fritös p.g.a. att det är luftfritering och inte traditionell fritering i olja.

Jag älskar min! Har en billig liten variant eftersom jag oftast är själv, så kan inte råda om familjevänlig storlek.

Gör minibaguetter/motsvarande till helgfrukosten utan att behöva vänta på att en hel ugn ska bli varm för bara några få bröd (klart på 7 minuter).
Korv blir perfekt där i (från såväl kyl som frys). Behöver inte stå och rulla runt på korvar i en stekpanna om jag/vi ska äta korv med bröd eller prinskorv. Och om jag har pastarester i kylen går det snabbt och lätt att slänga i köttbullar i airfryern (även från frysen) och få perfekt yta utan att det blir bränt.
Strips blir bra om jag vänder runt dom nån gång mitt i, annars blir det färdigt i kanterna och halvdant i mitten. Med airfryern funkar det fint att återvärma strips från gårdagen (även om man köpt ute och inte ätit upp, vilket dottern är expert på), istället för att köra i micron där dom blir soggiga och trista.

Har provat att baka scones i den en gång också. Det gick väl helt okej för två st, men blir bättre i vanlig ugn så det har jag inte provat igen.

Glömde: Jag brukar diska ur med vanlig diskborste. Det går fort att dra några varv där i direkt när man hällt ur maten. Har nåt bränt fast så fyller jag med vatten och låter den stå en stund först. Inte krångligare än att diska en vanlig stekpanna (och definitivt lättare än att göra rent ugnen 😅). Kör delarna i diskmaskin då och då om det blivit väldigt skitigt.

Vi har också Philips xxl och jag älskar den. Använder den ofta. Eftersom jag nästan alltid är hemma är den perfekt att slänga in en snabb lunch i till mig. Broccoli blir fantastiskt i airfryer, potatisbullar direkt från fryser perfekta
Köttbullar och korv som redan nämts. Fiskpinnar funkar fint. Går även att koka ägg i airfryer :D

Positivt:

Negativt:

Fotnot:

Jag håller inte alls med om att hemgjorda pommes blir bättre och att färdiga blir lika bra i ugn. Jag tycker resultatet är långt mycket bättre i airfryern. Men för att de hemgjorda ska bli riktigt bra krävs lite pyssel, man får skölja potatisen, köra en kortare omgång, låta dem ånga av och krydda och sen köra klart. Men även om man bara sköljer och kör blir de bättre än i ugn.

Jag har burit ut airfryern och stallt in min "Ninja instant pot" istallet. Jag anvander den ett par ganger i veckan, som slow cooker, stor gryta, pressure cooker, eller gor yogurt, ... och kanske en gang i manaden som airfryer.

Jag håller inte alls med om att hemgjorda pommes blir bättre och att färdiga blir lika bra i ugn. Jag tycker resultatet är långt mycket bättre i airfryern. Men för att de hemgjorda ska bli riktigt bra krävs lite pyssel, man får skölja potatisen, köra en kortare omgång, låta dem ånga av och krydda och sen köra klart. Men även om man bara sköljer och kör blir de bättre än i ugn.
Om jag behöver "mecka" med maten så tycker jag airfryern liksom tappar vad som gör den till vad den är, då kan jag lika gärna bara använda ugnen istället för samma resultat.

Om man har en väldigt gammal eller dålig ugn så fattar jag, men jag har en varmluftsugn som är ~5 år gammal.

Jag älskar min! Har en billig liten variant eftersom jag oftast är själv, så kan inte råda om familjevänlig storlek.

Gör minibaguetter/motsvarande till helgfrukosten utan att behöva vänta på att en hel ugn ska bli varm för bara några få bröd (klart på 7 minuter).
Korv blir perfekt där i (från såväl kyl som frys). Behöver inte stå och rulla runt på korvar i en stekpanna om jag/vi ska äta korv med bröd eller prinskorv. Och om jag har pastarester i kylen går det snabbt och lätt att slänga i köttbullar i airfryern (även från frysen) och få perfekt yta utan att det blir bränt.
Strips blir bra om jag vänder runt dom nån gång mitt i, annars blir det färdigt i kanterna och halvdant i mitten. Med airfryern funkar det fint att återvärma strips från gårdagen (även om man köpt ute och inte ätit upp, vilket dottern är expert på), istället för att köra i micron där dom blir soggiga och trista.

Har provat att baka scones i den en gång också. Det gick väl helt okej för två st, men blir bättre i vanlig ugn så det har jag inte provat igen.
Vad har du för variant?
/Hon som bor själv och vill ha en liten och billig

Om jag behöver "mecka" med maten så tycker jag airfryern liksom tappar vad som gör den till vad den är, då kan jag lika gärna bara använda ugnen istället för samma resultat.

Om man har en väldigt gammal eller dålig ugn så fattar jag, men jag har en varmluftsugn som är ~5 år gammal.

Om pommes ska bli som pommes ska vara så ska de friteras i en riktigt fritös med olja. Så är det bara. Men pommesen i airfryern blir bättre än i vanlig ugn.

Varför du skaffade en airfryer, som i praktiken är en liten varmluftsugn, när du har en fullstor.

Pommes ska förövrigt alltid sköljas (ligga i kallt vatten ett tag) för att få bort en del av stärkelsen innan man man friterar den även i en riktig fritös. Om man ska vara petig. Så det är inget unikt för en airfryer. Det gäller även om man gör dem i vilken ugn som helst. Sen att du kan vara nöjd med dina pommes ändå är ju en helt annan grej.

Älskar min. Mycke större chans att jag fixar till en middag dom dagar jag är trött, har ont i fötterna etc. Nuggets går på 10 min i jämförelse med värma upp upp ugnen i 5-10 min sen vänta på maten i 20 min. Det är 1/3 av tiden, vilket gör stor skillnad för mig.

Det är inte så himla mycket meckande och verkligen inte mer än i ugn om man vill ha dem bra. Och resultatet blir bättre. Men det funkar ju utmärkt att inte mecka heller - jag kan som sagt slänga i t ex potatispuffar, skivad fryst fläskfilé och majskolv och köra 12 min, sen slänga i sparris några minuter och ha en hel måltid helt utan meck.

Har en Philips XXL jag med, ensamhushåll så kan inte säga nått hur den är att laga till större familj. Men jag använder min nästan varje dag, om det så bara är för att värma bröd som legat i frysen eller en bulle 😅 pommes och kebab kör jag ofta, först pommes i typ 10 min, sen i med kebaben och 5-10 min till. Vitlöksbröd, chili cheese, nuggets blir jättebra. Inte testat fisk än, men kycklingfile blir också bra, färsk filé blir klar på typ 16-17 min (jag ör nojig så kör lite längre än jag kanske måste).

Finns en stor grupp på Facebook som heter Laga mat i airfryer som har en del matnyttig info gällande olika modeller :) cosori, Ninja och Philips är väl de vanligaste märkena folk föredrar där.

Vi har någon lite mindre modell lagom för 2 pers.
Men vi köpte en Philips XXL till släktingar som är jättenöjda med den. Den verkar ha hållit fint trots mycket användning. Och går att få i tillräckligt med mat för att föda även gymmande STOR snubbe. Han äter som 3 hästar typ. 😅

Älskar airfryern, som sagt börjat använda den mer när vi flyttat ner i huset där ugnen är från xxxx år och definitivt inte den varken fräschaste eller billigaste att köra. Vi har inte heller nån micro här. Så all "uppvärmning" sker i airfryern.
Som nån mer påpeka, grilla/steka korv eller köttbullar = 6 min i airfryern så är de klara.
Jag har en Cosori Premium. Jag sätter igång pommes, lägger frysta fiskbitar (panerad fisk, kan va olika för varje gång) på ett galler som är på "ben", när man ska skaka pommesen efter 13 min så gör jag det, ställer gallret med fisken i samma korg som pommesen, (flyttar så den inte står exakt på pommesen) å sen låter jag de va, så är bägge klara samtidigt.

Har även lärt mej mer om den som göra frukostfrallor mm. Så ju mer jag gör med den ju mer upplever jag att den gör bättre än en stor ugn.
Skulle kanske inte göra kanelbullar i den men allt mer "portionsrelaterat" så är den ljusår bättre än vanligt ugn =)

Om pommes ska bli som pommes ska vara så ska de friteras i en riktigt fritös med olja. Så är det bara. Men pommesen i airfryern blir bättre än i vanlig ugn.

Varför du skaffade en airfryer, som i praktiken är en liten varmluftsugn, när du har en fullstor.

Pommes ska förövrigt alltid sköljas (ligga i kallt vatten ett tag) för att få bort en del av stärkelsen innan man man friterar den även i en riktig fritös. Om man ska vara petig. Så det är inget unikt för en airfryer. Det gäller även om man gör dem i vilken ugn som helst. Sen att du kan vara nöjd med dina pommes ändå är ju en helt annan grej.
Att de blir bättre i airfryer än ugn är din åsikt, jag håller inte med. De blir bättre med mindre arbetsinsats ja, men är man villig att öppna ugnen en eller ett par gånger och veva lite så blir det ingen skillnad.

Hade du läst vad jag skrivit så hade du sett att jag fick min, inte köpte den.

Nu tänker jag inte "försvara" mig något mer här. Folk har olika åsikter helt enkelt. Jag tycker airfryer är en onödig pryl som tar en jävla massa plats om man redan har en ugn, men den gör ju vad den ska bra så det är ju inte en dålig produkt i sig.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 752
Senast: SaraXX
·
Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
552
Senast: MissFideli
·
Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 453
Senast: Freazer
·
Mat Någon som har tips på en enkel men smakrik hummersås? Något i stil med den som finns i Abbas fiskbullar fast något mer fancy :o Jag...
Svar
4
· Visningar
221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka