Om jag jämförde min nuvarande bricka med förra inlägget rätt är jag klar med sex böcker till (en som jag dock glömde fylla i i skrivboken, såg jag nu
)
Där huvudpersonen är en bonde -
Years av LaVyrle Spencer, en historisk romantik som utspelar sig i North Dakota, USA på 1910-talet. En 18-årig flicka/kvinna flyttar till en liten ort på landet för att vara lärare, och förälskar sig i en av pojkarnas pappor (en vetebonde), som även är den som inkvarterar henne eftersom läraren inte har något eget hus. Det är en ganska ordentlig åldersskillnad mellan de två, vilket är huvudkonflikten i boken. Okej bok, men kommer inte bli någon favorit.
Där någon cyklar -
Instructions for Dancing av Nicola Yoon, en amerikansk ungdomsbok med romantiskt tema där fokus är på att alla relationer kanske inte håller hela livet (även om det finns vissa som gör det), men att det inte innebär att man ska låta bli att älska under tiden man har. Intressant inriktning eftersom det brukar vara så mycket fokus på "happily ever after" i romance böcker.
Där författaren börjar på V i för- eller efternamn -
Vicious av V E Schwab. En fantasybok där två unga män som läser på universitetet kommer på att man kan få övernaturliga krafter genom att precis nästan dö/komma tillbaka från döden. De genomför det båda, och överlever, men efter det kommer den ena fram till att övernaturliga krafter hos människor är av ondo och bestämmer sig för att utplåna alla övernaturliga människor, samtidigt som den andra är fast beslutad om att hämnas på vännen som såg till att han fängslades för att oavsiktligt ha dödat någon. Jag tyckte att den var bra även om det var en helt annan typ av fantasy än den jag brukar läsa.
Någon äter ett ägg -
Je m'appelle Agneta av Emma Hamberg. Inte min typ av bok - jag hade svårt att känna någon som helst samhörighet med huvudpersonen, och förstod inte humorn. Okej, men inte mer än det.
Klockor/tid är ett viktigt tema -
Dirk Gently's Holistic Detective Agency av Douglas Adams. Liknande stil som Liftarens guide till galaxen, men med ett mysterium och där olika händelser visar sig vara sammankopplade. Det hjälpte att jag sett första säsongen av TV-serien som gjordes för några år sedan, annars hade det varit svårt i början att hänga med och förstå att saker sedan kommer kopplas samman.
Utspelar sig i ett Sovjetland -
Mannen i bilen av Ilmar Taska. En historisk fiction som utspelar sig i Estland precis efter andra världskrigets slut, när Sovjet precis börjat ockupera landet. Den handlar om en pojke och hans familj och mannen som låtsas bli vän med pojken för att få reda på familjens hemligheter, för att kunna hitta och fängsla alla rebeller, oliktänkande etc. Intressant med tanke på Ukrainasituationen och ganska lättläst, men inte någon kanonbra bok annars.