Nä, egentligen inte.Funkar den även på "Bok där ett husdjur har en viktig roll" ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä, egentligen inte.Funkar den även på "Bok där ett husdjur har en viktig roll" ?
Vad betyder din färgkod?Jag är klar med två kryss till (och ett till bingo).
För krysset med en nordisk (icke svensk) författare - Tove Janssons "Sommarboken". Det var dock inte riktigt min typ av bok, och hade den inte varit för ett kryss och hade den inte varit så kort så hade jag nog inte läst klart den. Definitivt att andra kan tycka om den, men inget för mig.
För krysset med en bok där Volvo nämns - Camilla Dahlsons "Sommar vid Sommen", via inspiration från @thoora . En trevlig feel-good, cozy chick lit även om den kanske inte är något mästerverk. När det gäller att nämna Volvo så är den en riktig guldgruva på att nämna företagsnamn - Volvo, IKEA, Ica, Coop, Rörstrand etc. För just mig var det också intressant därför att jag aldrig läst en bok som så tydligt utspelar sig där jag bor. Min read on location utspelade sig på 1800-talet, men här är ju dagens Tranås, Boxholm och Linköping med, och det var en intressant upplevelse att känna igen sig på Storgatan i Tranås, eller i att den enda affären i Boxholm som säljer kläder är en rockabilly affär, etc.
Visa bifogad fil 48817
Kryssar "vidgar dina vyer" med Amerikauret av Vibeke Olsson. Fjärde delen i romanserien om Bricken. Utspelar sig år 1899 på sågverket Svartvik. Tycker jag fick en ny insikt i hur det var att leva i en tid med stora familjer, ingen barnomsorg eller ekonomiskt skyddsnät. Barn anses stora nog att passa både eld och småsyskon i sexårsåldern och börjar sommarjobba och bidra till familjens försörjning vid åtta år. Fattigdomen är aldrig långt borta, det krävs bara en skada som förhindrar arbete eller att ena föräldern dör för att risken är stor att familjen skingras och barnen auktioneras ut i socknen till lägsta budet. Tror att denna boken berör mig mer än de tidigare då Bricken nu börjar närma sig min ålder, och väljer därför att den vidgar mina vyer.
Detaljer om boken i spoiler, för att inte förstöra för er som vill läsa hela serien.
Bricken är nu 30 år och gravid med sitt sjunde barn. Fem lever, ett dog som spädbarn, men det händer i de flesta familjer. Hon tycker hon har ett bra liv, hon är frisk, hennes man har fast jobb och barnen börjar bli stora. Visst blir det lite ont om pengar ibland när maken har sina suparperioder och köper både brännvin och överdådiga presenter till barnen. Men Bricken tycker hon ska vara glad att han aldrig slår henne och de fortfarande tycker om varandra. Äldsta sonen har en annan pappa som lämnade henne innan de var gifta och åkte till Amerika innan sonen föddes. Nu när sonen är tio kommer han på besök vilket leder till en del besvär, då han nu plötsligt vill bidra ekonomiskt vilket både Bricken och hennes make (som ser pojken som sin) upplever kränkande.
Den här gången betyder färgerna inget speciellt, utan är bara till för att jag ska kunna "kryssa" respektive bok i "krysset" nedanför det riktiga krysset, så jag ser vilka kryss är klaraVad betyder din färgkod?