Våran hund är så rastlös, vad kan man göra åt det?

et_flickan

Trådstartare
Våran rottis har blivit ordentligt rastlös, även fast vi lekt och tränat lydnad flera gånger om dagen och gått promenader så kan hon inte ligga inne och ta det lugnt. Hon går runt runt i köket, lägger sig vid utedörren, kraffsar på dörren m.m.

Kan det vara brist på motion och mental träning? Jag vet att rottisar kräver mycket men vi gör ju ändå väldigt mycket med henne.

Sv: Våran hund är så rastlös, vad kan man göra åt det?

Våran rottis har blivit ordentligt rastlös, även fast vi lekt och tränat lydnad flera gånger om dagen och gått promenader så kan hon inte ligga inne och ta det lugnt. Hon går runt runt i köket, lägger sig vid utedörren, kraffsar på dörren m.m.

Kan det vara brist på motion och mental träning? Jag vet att rottisar kräver mycket men vi gör ju ändå väldigt mycket med henne.

överstimulans?

tänkte oxå på att hundar som får för mkt stimulans blir rastlösa och kan aldrig riktigt varva ner.Ni har kanske tränat och stått i för mkt?

jag hade en dobbis som jag tror jag överjobbade både fysiskt och psykiskt.han hade väldigt svårt att varva ner,som om han förväntade sig att jobba/hitta på något hela tiden....

hoppas det löser sig,inte roligt för varken hunden eller er!

Mvh Arabizar

är hunden vuxen? har det varit så här länge? en vuxen brukshund ska tåla rätt mycket stimulans tycker jag. men de måste lära sig att koppla av. en hund som aldrig vilar lär sig inte mycket, och blir lätt stressad.

så lär hunden att ligga kvar på sin plats. det brukar räcka för att de ska kunna slappna av.

Jag hade glömmt bort att jag gjort tråden :o

Det kan vara överstimulans tror jag.

Vi har tagit det väldigt lungt med henne i några dagar nu, tvingat henne att gå och lägga sig och ta det lugnt. Hon ser allmänt besvärad ut när man säger åt henne att gå och lägga sig. Svansen mellan benen och sänkt huvud, ser rädd ut. När hon är ute på gården är hon väldigt plockig, tar allt hon ser i munnen, kan inte slappna av. Har börjat gräva stora hål i gräsmattan. Jag säger oftast åt henne att gå och lägga sig på gränsmattan. Det tar en stund att få henne att gå och lägga sig men när hon väl gör det så ligger hon en bra stund.

Mamma tycker jag är alldelles för tjatig på henne och för sträng, tex klappar jag henne inte förens hon är lugn och trevlig, hon ska inte bli klappad om hon stampar rätt på en. Får hon inte bli klappad och sitta i knät på mig går hon till mamma som tycker syn dom henne. Ja vi är väldigt olika mot hunden vilket inte är så roligt för hunden.

Väldigt konstigt inlägg :angel:
Hon är för övrigt 10 månader. När vi leker/tränar med henne är det korta pass men kanske 3-4 gånger om dagen. Nu gör vi det inte alls, bara allmänlydnad.

hur länge har det varit så? har hon löpt ännu?

det är jätteknepigt att ha hund tillsammans med folk som inte riktigt förstår att man måste sätta gränser. PRATA med din mamma och förklara varför det måste finnas vissa regler kring hunden. kanske ska du visa henne tråden?

kanske kan det underlätta för din hund om du har en "jobbsignal" innan du börjar träna, så att den inte går i ständig beredskap. jag har ett kedjestryp som sådan signal. när det är på är det jobb som gäller och aktivitetsnivån höjs. när det plockas av är det slut på aktiviteten.

Hon är på G att löpa tror vi. Slickar sig väldigt mycket där bak.

Hon har varit såhär i kanske 3 veckor, vet ej exakt.

Jag har försökt prata med henne men vi blir bara osams.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 535
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Redfox
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 225
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar