Sv: Vara med vid förlossning
Nej, alla katter måste inte fortplanta sig
Det sa jag inte heller.
Det finns gränser - en del åtgärder kan man göra för att undvika skada. Men en del åtgärder gör mer skada än nytta och en del saker är ok att proritera åt vilket håll man vill, anser jag. I mitt fall prioriterar jag risken att min katt dör under en förlossning eller får andra komplikationer i samband med dräktighet.
Saken är ju den att de inte klarar sig i det vilda utan människans hjälp. Många ferala katter lever misserabla liv och dör plågsamt
Läs allt jag skrev - om vi tar vårat ansvar. Jag skrev ingenstanns att vi ska lämna dem åt sig själva, bara att de ska ha möjlighet att leva sitt liv efter egen vilja i den mån det går. Ojojoj, nu är vi här igen. Jag önskar att du istället läser mina tidigare inlägg, denna diskussion tar enligt min erfarenhet, aldrig slut.
Även om dt såklart är en viktig fråga så tröttnar man tillslut på att upprepa sig.
Du anser ja, men du har inga som helst belägg för att det skulle vara så.
Inte mer än min erfarenhet och logiska tänkande. Jag är mao lika trovärdig som du.
Inser du inte hur motsägelsefull du är? På vilket sätt kan dina djur välja hur de ska leva? Din häst tex... Kom inte med att han kan välja om han vill bli fångad eller inte osv, det håller inte för han är domesticerad och präglad på människan. På vilket sätt säkerställer du din katts välbefinnande genom att låta henne springa vind för våg och bli därkig hur som helst med vem som helst? Man är skyldig som djurägare att skydda sitt djur mot onödigt lidande.
Åh, nej. Nu är vi där igen.
Jag svarar på detta men har nämnt det i tidigare inlägg så leta gärna efter svar där.
Min häst lever så fritt som jag har möjlighet att låta honom göra. Han går i en stor hage (30 hektar ca) dygnet runt med en flock bestående av ston. Han har fri tillgång till grovfoder och vatten. Jag hämtar honom utan varken grimma eller rep och jag rider utan någon utrustning alls. Vill han inte komma så slipper han. I vissa fall försöker jag övertala honom - självklart, men aldrig blir han tvingad förutom när det handlar om behandling av sjukdom eller liknande. Jag kan inte ge honom mer frihet än så efter som att vi bor i Sverige och Sverige ser ut så idag.
Dräktighet är inte onödigt lidande. Vilket förvrängt tankesätt att påstå att någonting så naturligt och självklart är onödigt lidande. Jag blir aldeles rädd.
Det är ju redan satt ur spel då vi är skyldiga att låta djuren få veterinärvård och inte ligga och dö av sina skador.
Helt sant, och självklart ska vi därför också ta vårt ansvar och ge dem den vård som de behöver. Men att begränsa deras liv och ta bort naturliga delar av livet - såsom fórtplantning - handlar inte om vård utan om att domesticera dem ännu mer. änsålänge kan djuren föda - se till att det förblir så!
Genom att ta reda på vad katten bär på, om den har några sjukdomar, vad den nedärver, och utifrån det och våra behov så ser vi vad som är värt att avla på.
Okej, så om jag kan intyga att min katt lever upp till dessa krav så får jag alltså avla på henne? Dåså, diskuterar vi detta för?
Att avla utan att veta ett skit om vad som kommer är inte spec trevligt, och alla katter kan man inte blanda utan att det ger problem. Tex om kattorna har olika blodgrupper som inte är kompatibla. Det vet du inte ett tjosan om när din katta springer runt och paras av socknens alla hanar. Du vet inte heller om hon har några sjukdomar som kan ärvas av hennes avkomma...
Hur kan du veta att jag inte vet vad min katt har för ärvtliga åkommor?
Tja, detta med att välja blodgrupper etc är ju en spännande disskution. Jag är öppen för den iden. Dock anser jag att de katter som avlar sig själva i regel blir bättre katter än de som vi människor avlar med vår perfektion och nogranna val. Så tja, min tanke kring detta är delad. Jag är iaf övertygad om att det går aldeles utmärkt att låta djuren välja pappa(or) själv.
Det naturen "väljer" är inte alltid det bästa för individen, eller hur?
För individen - nej. För allmänheten - jo, det tror jag faktiskt att den gör.
Heulwen
Men varför isåfall bistå med vet.vård om ens katt blir sjuk? Klarar den sig så gör den, annars stryker den med; naturens ordning?
För att vi såklart vill ha våra djur kvar - för individens skull och för vår egen. Och även för att vi redan rubbat naturens gång samt också för att det i de flesta fall inte påverkar dem negativt eller innebär begränsningar varken för individen eller allmänheten. Dock påverkar ju detta parasiter och bakterier, och vart detta kommer att leda är ju inte så svårt att räkna ut. Kanske är också det en del av naturens gång efter som att vi långt tillbaka i tiden upptäckte botemedel och annat som vi använde mot åkommor hos oss själva. En del av utvecklingen. Sen kan man ju disskutera hur löångt man ska gå med behandlingar.
Fö är död hos djur pga av åkommor någonting som finns både för att sortera bort de svaga individerna samt minska antalet djur. Det behövs kanske i mindre utsträckning när djuret är i människans vård efter som att denne ska ta hand om djuret och kan på egen hand se till att djuret inte får fler avkommor. Men det är en diskussion för sig och lite off topic tycker jag.
SEN VILL jag bara be alla - kan vi hoppa över detta med hurvida djuren ska ges frihet eller inte? Jag går gärna igenom sånt som jag inte svarat på, men tycker att både jag och andra bara upprepar sig.
Hoppas att det går bra, självklart får man ställa frågor men jag undviker gärna själva diskussionen.