Sv: Våra Islandshästridskolor - en berättartråd
Vilken häftig historia, jag har alltid varit nyfiken på just den tiden när Islandshästarna kom till Sverige så don historia passar min smak
Kl
Nu ska jag skriva ihop något eget också
Mitt hästintresse har nog funnits hos mig sedan jag föddes, stackars pappa var nog smått förtvivlad. I en familj där det ända som räknas var hundar och motorer, föds en dotter som inte var nämnvärt intresserad av hundarna och bokstavlig gren om jag behövande åka något annat än familjens Opel kombi. istället var det katter och HÄSTAR som gällde för hela slanten. Min katt lyckades jag gnälla till mig när jag var 4 år gammal men hästarna fick vänta fram tills att Marie (Sara och Malin Wikanders mamma) började på min skola som Mat-tant.
Marie och deras familj hade nyligen flyttat till våran by för att starta en hästverksamhet vid sidan av döttrarnas tävlande.
Jag mins än i dag hur min mamma (som också jobbade på skolan) står och talar med Marie och vänder sig om mot mig och med ett litet finurligt leende på läpparna frågar "ja Sara, ville du börja på ridskola eller?"
jusses vilken glädje, jag skulle få gå på ridskola, en islandshäst ridskola ( hade inte den blekaste vad Islandshästar var för hästar men dem hette ju hästar så de måste vara bra)
så blev det, 7 år gamla började jag på ridskolan och det är nog det bästa som har hänt mig. Ibland undrar jag om ridskola verkligen var rätt namn för det handlade nog mer om något man skulle kunna kalla turridningsskola. Att rida ut var mer regel än undantag och när vi red i baddok var det aldrig tal om ridvägar eller halvhalter. Att tölta fick vi lära oss genom det klassiska lyft händerna, luta Er bak och DRIV På!
Men vi hade sjukt roligt, några dressyr ryttare blev vi aldrig men jag kan inte minnas att det någonsin var någon som var rädd eller kände att dem inte ville vara med på något av det vi gjorde ( vilket jag senare fick uppleva allt för väl på den vanliga ridskolan). Vet heller inte om att någon skulle ha blivit biten eller sparkade eller på något annat sätt varit med om en olycka.
Hästarna favoriserades inte pga av att någon var snällare än någon annan, för snäll var dem allihop. favoriter utsågs mest efter färg och namn. Den färg som var snyggast eller det namn som var coolast blev favoriten
Maries ridskola var sådan där man alltid hade roligt, där man aldrig behövde stressa eller känna sig orolig, allt fick ta den tid de tog.
Sedan kommer vi till somrarna då man fick hemmagjorda våfflor och rida spökritter med lakan över sig under varma sommarkvällar
Första ridlektionen träffade jag min drömhäst Mósa, eller träffade, jag såg henne stående i hagen och sa att den ska jag ha (högt och tydligt så alla kunde höra).
Fyra år senare stängde ridskolan och hästarna såldes och kampen om Mósa började men det är en annan historia
men efter ytterligare 2 år stod hon iaf hemma på min gård och fick där stanna fram till sin bortgång några år senare.
Men något annat än Islandshästar kommer det då aldrig bli hos mig